Verlos ons van de Fassi's & Fihri's!

Gestart door Señor Canardo, 14/01/2010 om 16:58:33

Señor Canardo

Citaat van: Zwart-Hart-Chatt op 02/02/2010 om 10:25:36
Inco,het is 'franc-maçons' en niet 'france-macons',vrijmetselaars/vrijmetselarij in het Nederlands. Je Frans is vooruitgegaan,maar toch moet ik je corrigeren: je gebruikt het woord 'qui' in je vertaling,dat zou moeten zijn 'que'.

Ik heb het al verbeterd.

Citaat van: Zwart-Hart-Chatt op 02/02/2010 om 10:25:36
En voorts zou Chatt eraan willen toevoegen dat we zonder glijmiddel genaaid werden en worden...

Dat klopt en we blijven genaaid worden keer op keer op keer totdat we onze hersenen een keertje gaan gebruiken. Maar dat gaat nog wel ff een tijdje duren voordat we dat eindelijk door hebben.

Chatt zie arif

Citaat van: incognito op 02/02/2010 om 10:38:38

Dat klopt en we blijven genaaid worden keer op keer op keer totdat we onze hersenen een keertje gaan gebruiken. Maar dat gaat nog wel ff een tijdje duren voordat we dat eindelijk door hebben.

Je bedoelt dat we uiteindelijk een keer zelf het glijmiddel moeten gaan kopen?

Señor Canardo

Citaat van: Zwart-Hart-Chatt op 02/02/2010 om 11:04:28
Je bedoelt dat we uiteindelijk een keer zelf het glijmiddel moeten gaan kopen?

Ik bedoel eerder dat we zelf het glijmiddel moeten gaan produceren, distribueren en verkopen. Zonder tussenkomst van die lullo´s uit Rabat. En al helemaal niet van dat oud-klasgenootje van M6.

Señor Canardo

Hoezo geen bron!?

Ps. Blijkbaar is de Dahir Berber nog steeds een touchy subject voor sommige Marokkanen...

arriset

Citaat van: incognito op 02/02/2010 om 01:48:54
Waxa, Ok! Laat mij jou zonder te dollen het een en ander duidelijk maken over de Dahir Berber oftwel het 'Decreet ter regulering van de werking van het gewoonterecht van de Berberse stammen' uitgegeven door sultan Yussuf. En hoewel ik zeker geen autoriteit ben op dit gebied, heb ik wel het een en ander gelezen over de Dahir Berber en tevens ook besproken met de oudere generatie van Marokkanen. Maar ik zou zeggen uzop voel je vrij om mij van (opbouwende) kritiek te voorzien:

Mythe van Dahir Berber als basis voor assimilatie en repressie
in plaats van te lezen de dingen niet- ernstig van het web, lelie van de artikelen of luistert de wetenschappelijke spreekbeurten.

http://www.persee.fr/web/revues/home/prescript/article/remmm_0035-1474_1984_num_38_1_2047
http://www.tawalt.com/monthly/dhahir_berbary.pdf
http://www.mondeberbere.com/civilisation/histoire/dahir/encyclo.htm

met dat, kan jij een objectief advies hebben over dit onderwerp

Señor Canardo

Citaat van: uzop op 02/02/2010 om 18:04:03
in plaats van te lezen de dingen niet- ernstig van het web, lelie van de artikelen of luistert de wetenschappelijke spreekbeurten.

http://www.persee.fr/web/revues/home/prescript/article/remmm_0035-1474_1984_num_38_1_2047
http://www.tawalt.com/monthly/dhahir_berbary.pdf
http://www.mondeberbere.com/civilisation/histoire/dahir/encyclo.htm

met dat, kan jij een objectief advies hebben over dit onderwerp

Nee uzop. Zo werkt het niet in de wetenschap.

Ik heb al mijn hypothese geschreven en daarbij heb ik ook aangegeven welke bronnen ik daarbij heb gebruikt.

Aan jouw de vraag wat klopt er volgens jouw dan niet?

- http://www.amazigh.nl/awar/index.php?topic=13601.msg261151#msg261151

Ps. Ze3ma cek thessneth attas! Ewa srmdheiyi!

arriset

ik heb niets begrepen

welke wetenschap? welke veronderstelling?

"Dahir BARBARI is een glijmiddel de 3ellal gebuikt heeft om Imazighen te neu....."

3allal was nog een schooljongen!

de verantwoordelijk het is Abdellatif Sbihi

Señor Canardo

Citaat van: uzop op 02/02/2010 om 18:15:20
ik heb niets begrepen

welke wetenschap? welke veronderstelling?

Onderstaande veronderstelling. Ra 3awedh arred gafi.

I - Dahir Berber is in 1914 opgezet door de france-maçonnique bezetters in de Sous-regio van Marokko. Mensen zoals Massignon die sultan Yussuf toentertijd onder druk hebben gezet om deze Dahir uit te roepen. De gedachte hierachter was net als bij de Kabyle Mythe in Algerije om de Amazigh bevolking los te weken van de Arabische elite en gaandeweg te assimileren tot vrome katholieken. Men moet hierbij in acht nemen dat de greep van het sultanaat in die tijd op de Sous regio vele malen sterker was dan de greep van de sultan op de Rif regio. De sultan werd door de Irifien alleen nominaal erkend en genoten dan ook een hoge mate van autonomie, terwijl Marrakesh in de 19e eeuw een van de belangrijkste machtscentra was geworden van het sultanaat. Zeker na sultan Hassan I. Maar goed om de Imazighen uit de Sous dus te onttrekken van de rechterlijke macht van de makhzen - het ambtelijke staatsapparaat van de sultan overwegend gevuld met Fassi-bourgeoisie - zijn de france-maçonique bezetters met het plan gekomen om de sultan Yussuf een decreet uit te laten vaardigen die het mogelijk maakte om naast de islamitische rechtspraak ook het gewoonterecht van de verschillende Amazigh stammen te codificeren. Oftwel bestaande Amazighwetten en regels op papier te zetten. Zowel de Arabische bevolking als de Imazighen ontvingen dit france-maçonnique project met grote argwaan. Voor de Arabieren betekende dit namelijk inbreuk op hun rechtspraak en de Imazighen hadden zeker geen Frans papiertje of bureaucratische rompslomp nodig om hun gewoonterecht te laten gelden in hun eigen gebied. Sterker nog Imazighen hadden niet eens een gevangenis nodig.   

II - Dahir Berber is pas na de consolidatie van de macht door de Franse en Spaanse bezetter in 1930 echt van kracht gegaan. Ondertussen is het sultanaat overgegaan op de zeer jonge sultan Mohammed V die eigenlijk een speelbal is geworden in de handen van Thami el Glaoui en de Franse Resident-Generals. Tijdens het sultanaat van Mohammed V en zijn vader zijn Franse bureaucraten met hun Marokkaanse handlangers de Amazighstammen in de Atlas een voor een afgegaan met de intentie om orde en handhaving te brengen in de bled es siba. Wat ze eigenlijk hebben gedaan is naar elke stamhoofd van iedere Amazigh stam gegaan en gevraagd wat voor wetten ze daar hebben en dat vervolgens genoteerd. Vervolgens hebben ze al die verschillende wetten van verschillende Amazigh stammen bij elkaar op 1 hoop gegooid en geprobeerd om daar een logisch en regelmatig geheel van wetten te maken. Dit allemaal naar Westers bureaucratisch model van die tijd. Uiteindelijk zijn daar 8 weinigzeggende wetsartikelen uit voortgekomen. Weinigzeggend in die zin dat het nauwelijks iets betekende voor het  Amazigh bewustzijn van die tijd. Feitelijk kwam het gewoon op neer dat Imazighen voor sommige overtredingen nu niet alleen door de eigen stamleiders gestraft konden worden maar tevens ook door Franse rechters.

III - Tussen 1930 en 1936 breken er in de steden Fes, Meknes, Casablanca, Sale ea. geregeld opstandjes en relletjes uit die zich aan de ene kant sterk kenmerken door anti-koloniale gevoelens en andere kant door een sterk puriteins moslimgevoel tegen het salafistische of wahabistische aan. Eigenlijk is het gewoon de oude Fassi bourgeoisie die vanuit hun Kairouan universiteit een greep doen naar de macht. In 1936 gaan de Fassi´s zich daadwerkelijk politiek organiseren en richten de Comite d´Action Nationale op. En de Dahir Berber wordt hun belangrijkste item op de politieke agenda. De france-maçonnique bezetter zit ook niet stil en begint deze nieuwe vorm van politieke tegenstand met de kop in te drukken. Ondertussen doen de Fassi´s tevergeefse pogingen in zowel Marokko als daarbuiten om hun politieke beweging erkend te kijgen. Zonder al te veel resultaat, want uiteindelijk belandt het politieke brein van de Fassi´s Allal zelfs in Gabon waar hij tussen 1937-1946 door de Fransen naar toe wordt verbannen.

IV - Echter de 2e Wereldoorlog kon voor Allal el Fassi niet op een beter tijdstip komen. Terwijl de france-maçonnique bezetter ernstig moet reorganiseren vanwege de Vichy-situatie in het moederland, doet zich een nieuwe sugardaddy voor het sultanaat voor. Dit keer een Anglo-Saksische Freemason in de personen van het Britse koningshuis en de Amerikaanse industrielen. Deze doen Mohammed V stiekem en in vage termen de onafhankelijkheid toezeggen voor de periode na de 2e Wereldoorlog. En dan gaat het snel voor de Fassi´s: in 1943 wordt de Istiqlal partij opgericht, in 1946 keert Allal el Fassi terug en in 1951 weet Allal zich verzekerd van de steun van de Alaouieten. De grootste collaborateur Thami el Glaoui ziet dit niet zo zitten en pleegt een succesvolle staatsgreep door de Fransen over te halen om sultan Mohammed V samen met zijn gezin te verbannen naar Madagascar tussen 1953-1955. Verder lukt het Thami ook om zijn familie Mohamed ben Arafa op de troon te krijgen als sultan en zo staan de Fassi´s alsnog buitenspel. Ondertussen is de bevrijding van Marokko begonnen met opstanden overal in het land tegen deze nep-sultan. Het bevrijdingsleger van zowel het noorden als die van het zuiden wordt aangestuurd door Abdelkrim el Khattabi vanuit Cairo en zijn commandanten boeken aanzienlijke successen zowel in de Rif als in de Westelijke Sahara. Thami el Glaoui wordt nou in het nauw gedreven en in 1955 reist hij naar Frankrijk om vergiffenis te vragen voor Mohammed V en deze keert op diens verzoek dan ook terug.

V - In 1956 is het dan daadwerkelijk zover en wordt Marokko onafhankelijk. Niet helemaal, want de Westelijke Sahara bleef nog een Spaanse kolonie. En hoewel de Fassi´s en Alaouieten het bevrijdingsleger openlijk steunden, sloten ze in 1958 een geheime overeenkomst met Spanje en Frankrijk waarbij ze hun steun aan het Zuidelijke Bevrijdingsleger geleidelijk aan introkken en zelfs saboteerden. En in ruil daarvoor kregen de Alaouieten en Fassi´s een flink stuk grondgebied in de regio van Tarfaya (Cabo Juby) en tegelijkertijd zou Frankrijk en Spanje en de nieuwe sugardaddy´s de andere kant opkijken als de Fassi´s en de Alaouieten de sociale onrust tussen 1958-1959 in de Rif wegens politieke onvrede met harde hand en veel napalm onderdrukken. Ik vermoed zelfs ook dat de ex-koloniale heersers die brute onderdrukking zelfs hebben gefaciliteerd. En wederom werd het allereerste politieke item van Allal el Fassi - Dahir Berber - van stal gehaald. De Irifien die ondertussen hun wapens al hadden ingeleverd werd namelijk verweten dat zij nog steeds banden te hebben met de koloniale bezetter Spanje die op dat moment nog steeds de baas was in de Westelijke Sahara (Rio de Oro en Saguia el-Hamra) en dit werd weer politiek ondersteund met de uitleg die de Fassi´s gaven aan de Dahir Berber die 44 jaar eerder werd uitgevaardigd door sultan Yussuf. Maar eigenlijk kwam het gewoon op neer dat Allal el Fassi zijn jarenlange frustratie van verbanning en politieke uitsluiting eindelijk kon botvieren op de Rif. En dat gold natuurlijk ook voor Hassan II die ook is verbannen en die tot dan toe niets meer was dan een politieke marionet van de Fransen en de Thami el Glaoui. Zondermeer dat de mythe en de leugens rondom de Dahir Berber aan de basis stonden voor de onderdrukking van zowel de Imazighen als de Isahraouien.

Of zoals onze ayned het ooit kort en krachtig heeft verwoord:

Citaat van: ayned_m op 08/07/2004 om 20:19:40
Dahir BARBARI is een glijmiddel de 3ellal gebuikt heeft om Imazighen te neu.....

En ook in het frans speciaal voor jou uzop ; )

Citaat van: ayned_m op 08/07/2004 om 20:19:40
Dahir BARBARI est un lubrifiant que 3ellal [El Fassi] a utilisé pour baiser des Amazighs...

arriset

Citaat van: incognito op 02/02/2010 om 18:21:43
Onderstaande veronderstelling. Ra 3awedh arred gafi.

of is de hypothese ?

mij, ik lees een historiografie van amateur, of er is slechts benaderingen en een vleugje van complottheorie (made in abuhali rami)

geeft jouw hypothese in een frase.

anderzijds voor mij, dahir is een nee-gebeurtenis!

want zij betreft de Riffijnen niet. De situatie in Arrif is verschillend,  Spanje heeft een verschillend beleid gevoerd!

het arabized en geïslamiseerd, zij heeft de democratie en de wetten Amazigh afgeschaft, dus zij heeft het tegendeel van de Fransen gedaan:
http://tamazight.forumactif.com/histoire-f6/arabisation-et-islamisation-par-la-colonisation-espagnol-t126.htm

Señor Canardo

Citaat van: uzop op 02/02/2010 om 18:56:17
of is de hypothese ?

mij, ik lees een historiografie van amateur, of er is slechts benaderingen en een vleugje van complottheorie (made in abuhali rami)

geeft jouw hypothese in een frase.

Kun je ook specifieker zijn met jouw kritiek, want anders lijk jij ook maar een amateurtje...

Citaat van: uzop op 02/02/2010 om 18:56:17
anderzijds voor mij, dahir is een nee-gebeurtenis!

want zij betreft de Riffijnen niet. De situatie in Arrif is verschillend,  Spanje heeft een verschillend beleid gevoerd!

het arabized en geïslamiseerd, zij heeft de democratie en de wetten Amazigh afgeschaft, dus zij heeft het tegendeel van de Fransen gedaan:
http://tamazight.forumactif.com/histoire-f6/arabisation-et-islamisation-par-la-colonisation-espagnol-t126.htm

Dahir Berber is een france-maconnique project van Lyautey en Massignon in de Sous regio niet in de Rif.

Lezer

De dahir berbere is een koniklijke decreet. Want "Dahir" is een soort wet die door de koning geadopteerd/gemaakt wordt.

Er is daar niets om zich druk te maken. Deze dahir is misbruikt door arabo-islamistische marokkanen om de Berbers als passieve mensen te beschouwen. De indruk die krijgt is dat de Fransen verliefd waren op de Berbers. Want de Berbers zijn gezind om gecoloniseerd te worden, en omdat ze makkelijk van de islam te verleiden. Daartegen zouden de arabieren het echt heftige mensen die het land en godsdienst met kritische en deftige reacties kunnen beschermen. Niets is minder waar.

De Berbers werden met gifgas gebombardeerd in het noorden van Marokko.... en daar hoorden we zo goed als niets van de Arabisch elite.

Het is waar dat de Fransen een verdeel-en-heers politiek zouden volgen, maar dat ze de Berbers zouden bevoordelen heeft niets met de realiteit. Het zijn juist de Arabieren die de winnaar waren als compromis met de koloniale macht. Of denk je dat de Arabieren beter gestreden hebben dan de Berbers?

Berberse Dahir: de grootste politieke leugen uit de moderne geschiedenis van Marokko:
http://www.tawalt.com/monthly/dhahir_berbary.pdf (arabisch)

arriset

Citaat van: incognito op 02/02/2010 om 19:09:27
Kun je ook specifieker zijn met jouw kritiek, want anders lijk jij ook maar een amateurtje...

Dahir Berber is een france-maconnique project van Lyautey en Massignon in de Sous regio niet in de Rif.
jawoord ik ben een amateur, daarom ik heb je wetenschappelijke artikelen gegeven wie legt uit juist deze periode en het coulissen

jouw probleem jij bent gek als jouw master rami, wat jij vertelt is van de wetenschap fictie van de complottheorie.

Lyautey is een royalistische en een christen dus hij is tegen de framasson

voor Massignon, hij er geen enkel bewijs dat hij een vrijmetselaar is

Berber politiek van Frans was geconcentreerd in het midden-atlas, en niet in de Souss

ash ih'fadh arbbi

Citaat van: Lezer op 02/02/2010 om 19:53:33
De Berbers werden met gifgas gebombardeerd in het noorden van Marokko.... en daar hoorden we zo goed als niets van de Arabisch elite.
het was niet in het noorden van Marokko maar in de Rif

het noorden van Marokko is het gebied van Fes

Señor Canardo

Citaat van: uzop op 02/02/2010 om 19:58:49
jawoord ik ben een amateur, daarom ik heb je wetenschappelijke artikelen gegeven wie legt uit juist deze periode en het coulissen

jouw probleem jij bent gek als jouw master rami, wat jij vertelt is van de wetenschap fictie van de complottheorie.

Veel complotheorien hebben een kern van waarheid.

Lyautey is een royalistische en een christen dus hij is tegen de framasson

Lyautey mag dan wel een christelijke koningezinde zijn die tegen de france-macons was â€" Lyauteys ideaal voor Marokko was dan ook ‘chacun chez soi’ = elke individu of gemeenschap moet op zijn plek blijven zoals die aangewezen was door God. Dus zo min mogelijk sociale invloed van buitenaf en tevens ook zo min mogelijk interne sociale hervorming. Maar dat neemt niet weg dat Lyautey samen heeft gewerkt met de france-macons om Marokko te veroveren. En op het moment dat hij zijn taak vervuld had en dus geen nut meer had voor het france-maconnique project werd hij dan ook weggestuurd. En in 1925 werd hij vervangen door Theodore Steeg, un france-macon pur sang. Toen pas kwam de indoctrinatie voor het assimilatieproces pas goed op gang.    

voor Massignon, hij er geen enkel bewijs dat hij een vrijmetselaar is

Massignon was een missionaris die aan het begin van de 20e eeuw de sauvages van de bled es siba kwam onderwijzen. Bovendien stond hij op zeeer goede voet met verschillende Franse hooggeplaatste militaire uit Algerije. Bij mij gaat er in ieder geval een lampje branden. Bij jou niet dus bij deze nog een keer in een logische volgorde:

Massignon = Katholiek = Homoseksueel = Westerse Orientalist = Franse spion 1e Wereldoorlog = direct betrokken bij het zionistische Sykes-Picot overeenkomst = Massignons magnum opus ging over Mansur al-Hallaj = 9e-10e eeuwse soefist uit Perzie = 'أنا الحق' = 'Ik ben de Waarheid' = 'Ik ben Allah' = zelfvergoddelijking = bid3a = de bestudering van de gedichten van Mansur al-Hallaj vermengd met wat joodse Kabbala stonden aan de basis van het eind-19e eeuwse filosofie Thelema = 'Do what thou wilt' = Sir Aleister Crowley = 1e moderne satanist = 'The wickedest man in the world' = Brits-Duitse dubbelspion 2e Wereldoorlog = leider van Ordo Templi Orientis in Amerika = OTO afdeling in California werd bezocht door NASA raketgeleerden (Jack Parsons) en deze afdeling stond ook aan de basis van Scientology (L. Ron Hubbard) = en dus volgens mij Freemason...

Cappice?

Ordo Templi Orientis

Berber politiek van Frans was geconcentreerd in het midden-atlas, en niet in de Souss

Het france-maconnique project was geconcentreerd in steden aan de kust van de Atlantische oceaan en de Hoge Atlas = Sous land = Thami el Glaoui land = grootste collaborateur van de france-maconnique bezetter. Tevens was Marrakesh de zetel van Resident-Generals. Maar na het vetrek van Lyautey in 1925 hadden de france-macons overal in Marokko hun loges opgezet:

Agadir - Atlantide
Casablanca - Le Phare de la Chaouia
Casablanca - France Maroc
Fez - L'Éveil Berbère
Marrakech - Atlas
Mazagan - El Bridja del Doukkala
Mogador - Nouvelle Tamusiga
Meknès - Étoile du Zerhoun
Oujda - Prométhée
Rabat - Réveil du Maghreb
Rabat - Fraternité Marocaine
Safi - Lumière et Paix
Settat - La Gerbe Fraternelle
Tanger - La Nouvelle Volubilis
Taza - Sincérité et Tolérance

het was niet in het noorden van Marokko maar in de Rif

het noorden van Marokko is het gebied van Fes

Semantisch geklooi. Als men het heeft over het noorden van Marokko dan bedoelt men de Rif regio. Blijkbaar betekent het voor jou iets anders...

ash ih'fadh arbbi

Ameen.

Señor Canardo

Offtopic

Voor degene die zich wat meer willen verdiepen in de occulte gedachten achter de huidige NWO en het gebruik van Magick via de massamedia als mindcontrol, doet er goed aan om het leven en carriere van Aleister Crowley onder de loep te nemen. Net als de LP-hoes van de Beatles-plaat Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band overigens...   

Sir Aleister Crowley