Tifinagh en de naam van een Berberse faro: Is er een verband tussen de beiden?

Gestart door Lezer, 12/01/2010 om 20:07:19

Lezer

Citaat van: Rbaaz op 16/01/2010 om 17:31:19

waarom heeft het schrift een andere benaming dan de taal?

Ik heb me die naam zelfs nooit gesteld :D

Ik heb ook andere vragen:

Wat was de naam van dat schrift? Tifinagh is,  als ik het goed heb, de naam die bij de touareg te vinden is. Was er enkel één naam voor dit schrift van Libya tot de Canarische Eilanden? De Berberse varianten krijgen vaak diverse namen.

Als de Berbers hun schrift tifinagh: "Tafiniqt" (Tafuniqt) :D /Foenicisch, hoe noemde ze het Foenicische schrift? want de Berbers schreven in beiden;

Waarom hebben de Berbers een eigen schrift geadopteerd of gecréerd als ze niet geïnteresseerd in schrijven waren? Was het schrift bedoelt eerder voor rituele praktijk dan voor het schrijven zelf?

Massinissa

Azul,

Imazighen hebben eerder wel in het Tifinagh alfabet hun taal geschreven. Als ik me niet vergis hebben de Arabieren aan het begin van de zevende eeuw, toen één van de grootste bibliotheken van Noord Afrika, in de fik gestoken. je noemt terecht Touareg. Dat is HET schrift die ze dagelijks gebruiken. Je hebt gelijk, en dat was mijn grote frustratie afgelopen 20 jaar, dat de meeste imazighen  wel voor Tifinagh zijn maar nemen geen enkele moeite om het te leren. Dat bleek achteraf gebaseerd op emoties. Ik moet wel zeggen, aangezien ik een voorstander ben voor Tifinagh, dat het de goede kant op gaat. Toen ik in 1992 met een computer programma kwam om in Tifinagh te typen waren weinigen die dat hebben gebruikt. In 1994 en 95 was eindelijk Windows 98 en MAC OS 7 systemen kon men makkelijk in alle programma's Tifinagh gebruiken. De standaard die ik gemaakt heb in samenwerking en overleg met een paar geleerden inclusief Sefax, niet te verstaan de vereniging Sefax, is de standaard die nu in Marokko wordt gebruikt met 2 wijzigingen. Tifinagh moet voor alle Noord Afrikanen zijn. Je zou zeggen, droom lekker maar geloof me dat het ooit gaat gebeuren. 20 jaar gelezen toen we zeiden dat wij in Tifinagh willen schrijven, eigen radio willen hebben, eigen TV willen zien, toen zijn wij GEKKEN verklaard. Het was mission impossible. Missie kan de werkelijkheid zijn mits wijn meer geloof hebben in onze zaak.

Wij moeten trots zijn dat wij een rijke geschiedenis en een schrift die zo oud is. Niet te vergeten een mooi schrift.

Ik ben blij als ik in de fora meer interesse hebben in het schrift en goede en constructieve vragen stellen.

Meer lezen over de geschiedenis van Tifinagh graag dit lezen: http://en.wikipedia.org/wiki/Tifinagh