Tifinagh en de naam van een Berberse faro: Is er een verband tussen de beiden?

Gestart door Lezer, 12/01/2010 om 20:07:19

Lezer

Ik heb een mening geschreven over de naam "Tifinagh" op basis van een aantal argumenten. Het kernwoord was de naam van een Berberse farao die "Tefnakht" als naam heeft. Ik post mijn tekst in arabisch, en zal het later samenvatten in Nederlands voor degenen die geen Arabisch kunnen lezen/begrijpen.

Omdat het niet leesbaar was met arabische tekens in dit fourm, heb ik hem op een blog geplaatst:
http://xtmazight.blogspot.com/2010/01/blog-post_13.html

Hadou



Lezer

In dat bijdrage heb ik de naam een nieuwe betekenismogelijkheid proberen te geven. Om dat te doen, moet ik een reden geven. Dat was in het volgende:
De berbers zouden de Feneciers "kanaanieten" noemen. Fenecier is eigenlijk een Griekse naam. (In het artikel probeer ik dat gedachte kracht te geven).
Nog als argument is dat de Berbers Tifinagh al eerder kenden voordat ze de Feniciers zouden leren kennen.
Tifinagh is voornamelijk een saharaanse schrift, terwijl de Feniciers en hun invloed na nederzettingen aan de kust was.

Daarna moet ik een alternatief geven of anders laten zien dat Tifinagh ook een Berberse naam/woord kan zijn;

Dat doe ik aan de hand van een Libyco-Berberse naam; Het gaat eigenlijk om de naam van een berberse farao die "TFNKHT" (Tefnakht) als naam gehad zou hebben. Verder leg ik uit hoe de "kh" de "gh" kan vervangen zoals de "gh" de "q" kan vervangen in Berbers.

abrid

Citaat van: Lezer op 14/01/2010 om 15:46:26
In dat bijdrage heb ik de naam een nieuwe betekenismogelijkheid proberen te geven. Om dat te doen, moet ik een reden geven. Dat was in het volgende:
De berbers zouden de Feneciers "kanaanieten" noemen. Fenecier is eigenlijk een Griekse naam. (In het artikel probeer ik dat gedachte kracht te geven).
Nog als argument is dat de Berbers Tifinagh al eerder kenden voordat ze de Feniciers zouden leren kennen.
Tifinagh is voornamelijk een saharaanse schrift, terwijl de Feniciers en hun invloed na nederzettingen aan de kust was.

Daarna moet ik een alternatief geven of anders laten zien dat Tifinagh ook een Berberse naam/woord kan zijn;

Dat doe ik aan de hand van een Libyco-Berberse naam; Het gaat eigenlijk om de naam van een berberse farao die "TFNKHT" (Tefnakht) als naam gehad zou hebben. Verder leg ik uit hoe de "kh" de "gh" kan vervangen zoals de "gh" de "q" kan vervangen in Berbers.

Klinkt logisch, ook omdat de Tuareg het schrift als enige non stop hebben gesbruikt. Dus ik twijfel ook aan de de invloed van Foeniciëres hierin. Gezien de afstand tussen kust en de anezruf (woestijn).


arriset

jouw analyse is mank

First Amazigh faro = sheshnq/sesnq
http://www.scribd.com/doc/13902647/Libyque-egypte

In Tamasheq : gh + t = q >-> Tamazight > tamaziq > tamaheq ( z = "sh" of "h" of "y")


http://www.inalco.fr/crb/pages_html/webdoc/chak-hach.pdf  (p.9)





Exposer

Citaat van: abrid op 14/01/2010 om 16:19:41
Klinkt logisch, ook omdat de Tuareg het schrift als enige non stop hebben gesbruikt. Dus ik twijfel ook aan de de invloed van Foeniciëres hierin. Gezien de afstand tussen kust en de anezruf (woestijn).


Je hebt niet alleen logica nodig om geschiedenis te kunnen schrijven of te kunnen begrijpen. In dit geval is Kennis noodzakkelijk. Helaas, de meeste Imazighen zijn te lui om zelf kennis te zoeken.
De invloed van de zogenaamde foeniciers cultuur beperkt zich niet alleen tot de kust. Het idee dat Imazighen woestijnse stammen hun cultuur beter hebben behouden dan de kust Imazighen stammen is onjuist. De Imazighen woestijnsstammen cultuur is zwaar beivloed door de ethiopiers met name nubische cultuur en Egyptische cultuur. Sommige Imazighen stammen die met Egyptenaars iets te maken hebben waren eeuwen voor het christendom totaal geassimileerd.

abrid

Citaat van: Exposer op 15/01/2010 om 09:59:15
Je hebt niet alleen logica nodig om geschiedenis te kunnen schrijven of te kunnen begrijpen. In dit geval is Kennis noodzakkelijk. Helaas, de meeste Imazighen zijn te lui om zelf kennis te zoeken.
De invloed van de zogenaamde foeniciers cultuur beperkt zich niet alleen tot de kust. Het idee dat Imazighen woestijnse stammen hun cultuur beter hebben behouden dan de kust Imazighen stammen is onjuist. De Imazighen woestijnsstammen cultuur is zwaar beivloed door de ethiopiers met name nubische cultuur en Egyptische cultuur. Sommige Imazighen stammen die met Egyptenaars iets te maken hebben waren eeuwen voor het christendom totaal geassimileerd.

Dat snap ik ook wel tawmat, Maar hoe verklaar je dan dat de Tuareg het Tifinagh nog steeds gebruiken, hun telling, maanden, dagen etc nog gewoon in het Tmazight zijn. 

De Nubische en de amazigh cultuur hebben elkaar beinvloed. Het was geen eenrichtingsverkeer.

We zijn maar amateurs en gissen wat. Je hebt gelijk om dit soort zaken over te laten aan historici danwel mensen die er kaas van gegeten hebben ;)

Aqadi

arriset

Citaat van: abrid op 14/01/2010 om 16:19:41
Klinkt logisch, ook omdat de Tuareg het schrift als enige non stop hebben gesbruikt. Dus ik twijfel ook aan de de invloed van Foeniciëres hierin. Gezien de afstand tussen kust en de anezruf (woestijn).

Citaat van: Exposer op 15/01/2010 om 09:59:15
Je hebt niet alleen logica nodig om geschiedenis te kunnen schrijven of te kunnen begrijpen. In dit geval is Kennis noodzakkelijk. Helaas, de meeste Imazighen zijn te lui om zelf kennis te zoeken.
De invloed van de zogenaamde foeniciers cultuur beperkt zich niet alleen tot de kust. Het idee dat Imazighen woestijnse stammen hun cultuur beter hebben behouden dan de kust Imazighen stammen is onjuist. De Imazighen woestijnsstammen cultuur is zwaar beivloed door de ethiopiers met name nubische cultuur en Egyptische cultuur. Sommige Imazighen stammen die met Egyptenaars iets te maken hebben waren eeuwen voor het christendom totaal geassimileerd.
een deel van de Imuhagh (Tuareg) komen van het noorden, zij hebben in het zuiden bij de arabische invasie geëmigreerd.

(frans):
http://books.google.fr/books?id=Ek9BYZbQ9ncC&lpg=PP1&pg=PA61#v=onepage&q=&f=false
http://books.google.fr/books?id=Ek9BYZbQ9ncC&lpg=PP1&pg=PA73#v=onepage&q=&f=false


Lezer

Citaat van: uzop op 14/01/2010 om 22:12:55
jouw analyse is mank

First Amazigh faro = sheshnq/sesnq

Bedoel je dat mijn analyse niet goed is, omdat de eerste Berberse farao sheshonq heette of wat?

Lezer

Citaat van: Exposer op 15/01/2010 om 09:59:15
Je hebt niet alleen logica nodig om geschiedenis te kunnen schrijven of te kunnen begrijpen. In dit geval is Kennis noodzakkelijk. Helaas, de meeste Imazighen zijn te lui om zelf kennis te zoeken.
De invloed van de zogenaamde foeniciers cultuur beperkt zich niet alleen tot de kust. Het idee dat Imazighen woestijnse stammen hun cultuur beter hebben behouden dan de kust Imazighen stammen is onjuist. De Imazighen woestijnsstammen cultuur is zwaar beivloed door de ethiopiers met name nubische cultuur en Egyptische cultuur. Sommige Imazighen stammen die met Egyptenaars iets te maken hebben waren eeuwen voor het christendom totaal geassimileerd.
Mijn analyse is gebaseerd op kennis. Zie het link om te zien dat het geen gebabbel is. Het kan wel onjuist zijn, maar dat er kennis nodig was, is hier niet relevant. Je kunt die kennis bekritiseren, maar zomaar algemenen heeft geen nut.

De taalkundigen zeggen dat de woestijnstammen hebben het meest zuiver Berbers. Dat kennis nodig is om te analyseren is heel correct in je geval.

Hadou

Citaat van: uzop op 15/01/2010 om 12:13:41
een deel van de Imuhagh (Tuareg) komen van het noorden, zij hebben in het zuiden bij de arabische invasie geëmigreerd.
En de rest van het deel?
Waarom zijn zij donkerder dan de rest van Imazighen? ( Imazhen van het noorden zijn lichter ( blank).
maymmi barcnen amenni?

Lezer

De Sahara was van oudsher bewoond door Berbers en andere ethniciteiten. Er was eventueel een volkswisseling tussen het noorden en zuiden van Noord Afrika. Dat is te danken aan het klimaat die daar heerste en zijn verandering.

arriset

Citaat van: Hadou op 15/01/2010 om 16:02:37
En de rest van het deel?
Waarom zijn zij donkerder dan de rest van Imazighen? ( Imazhen van het noorden zijn lichter ( blank).
maymmi barcnen amenni?
:-)
qqun tibarkanin
qahwa dh ushfay tish shokolate


Citaat van: Lezer op 15/01/2010 om 14:33:09
Bedoel je dat mijn analyse niet goed is, omdat de eerste Berberse farao sheshonq heette of wat?
neen; tefnakht  is geen Amazigh voornaam maar Egyptische.

bovendien zijn de taalkundigen in Tamazight van mening dat "KH/X" is een vervorming van "gh" of "K"

ghas (tuareg) > khas (rif) = louter, dat
muk (Ait Waryaghel) > mukh (Ait Waryaghel) = hoe

ziehier de echt Amazigh namen :
http://www.scribd.com/doc/13902647/Libyque-egypte

Exposer

Citaat van: abrid op 15/01/2010 om 11:12:05
Dat snap ik ook wel tawmat, Maar hoe verklaar je dan dat de Tuareg het Tifinagh nog steeds gebruiken, hun telling, maanden, dagen etc nog gewoon in het Tmazight zijn. 

De Nubische en de amazigh cultuur hebben elkaar beinvloed. Het was geen eenrichtingsverkeer.

We zijn maar amateurs en gissen wat. Je hebt gelijk om dit soort zaken over te laten aan historici danwel mensen die er kaas van gegeten hebben ;)

Aqadi
Sorry a tawmat dat ik je heb geciteerd. Het was niet persoonlijk bedoeld.
Toeareq hebben altijd het tifinagh alfabeet getekend, maar ze hebben het afgelopen niet als een schrift (voor schrijven en lezen gebruikt).
In de tijd van Herodotos had een Amazighe woestijnstam zijn taal verloren en ze hadden  toen een nieuwe taal tot stand gebracht die uit het Egyptische taal en Ethiopische taal bestond.