Hoofdmenu

Baquates = Ibaqoyen ?

Gestart door Lezer, 07/01/2010 om 14:26:30

Lezer

Baquates waren een Berbese stam, te vinden onder andere in Marokko (tangier). Toen ik deze naam gelezen heb, dacht ik aan Ibaqoyen; Zou het om dezelfde naam gaan?

Hadou

Irifiyen aan de kust  waren met Baquates bekend tijdens de Romeinse heerschap.
En die naam  hebben de Romeinen  zeer waarschijnlijk van Ibequyen overgenomen.

Lezer

Het zal misschien een goed idee om eens de equivalenten van namen (Latin, arab, berber) op een rij te zetten.
Ucutamani (latijn) = Ktama

Señor Canardo

Citaat van: Lezer op 08/01/2010 om 16:28:02
Het zal misschien een goed idee om eens de equivalenten van namen (Latin, arab, berber) op een rij te zetten.
Ucutamani (latijn) = Ktama

Het lijkt mij nog een beter idee om er tevens ook een bronvermelding bij te melden, want ik ben wel benieuwd hoe je van Ucutamani tot Ketama komt...

Lezer

Bronnen vermelden moet een hoog prioriteit zijn.
Ketama is niet alleen regio/stad, maar was een heel belangrijke berberse stam zowel ten tijde van de Arabo-islamitische overheersing in NA als ten tijde van de Byzantijnen.

Bron van mijn correlatie tussen Ucutamani en Ketama is: The Berbers (een Engels goed boek, misschien met wat foutjes :D).

Hadou

Ktama als naam is niet oud. Het was bekend als Isaggen.
En het is nu terug gezet als naam van dat dorp.
Ktama heet nu Isaggen.

Señor Canardo

Citaat van: Lezer op 08/01/2010 om 17:32:59
Bronnen vermelden moet een hoog prioriteit zijn.
Ketama is niet alleen regio/stad, maar was een heel belangrijke berberse stam zowel ten tijde van de Arabo-islamitische overheersing in NA als ten tijde van de Byzantijnen.

Waar zijn dan overblijfselen van deze "heel belangrijke" Amazighstam gevonden?

Citaat van: Lezer op 08/01/2010 om 17:32:59
Bron van mijn correlatie tussen Ucutamani en Ketama is: The Berbers (een Engels goed boek, misschien met wat foutjes :D).

Heb je misschien ook de naam van de auteur voor mij?

Lezer

Kan je Arabisch lezen, incognito (of zoiets :D)? Dan geef je een huiswerk:D (ik kan veel op google vinden).

Verder kan je online zoeken in dit boek (the berbers):
http://books.google.be/books?id=8Zcz91t29ukC&printsec=frontcover&dq=The+berbers&cd=1#v=onepage&q=Kutama&f=false

Je boek uit goolge heeft er ook naar verwezen, geloof ik. Zoek erin naar Ucutamani of anders googlen. Je zult zeker genoeg veel vinden.

Señor Canardo

Citaat van: Lezer op 08/01/2010 om 17:53:23
Kan je Arabisch lezen, incognito (of zoiets :D)? Dan geef je een huiswerk:D (ik kan veel op google vinden).

Helaas mijn Arabisch is behoorlijk belabberd.

Citaat van: Lezer op 08/01/2010 om 17:53:23
Verder kan je online zoeken in dit boek (the berbers):
http://books.google.be/books?id=8Zcz91t29ukC&printsec=frontcover&dq=The+berbers&cd=1#v=onepage&q=Kutama&f=false

De Kutama stam schijnt uit het Noorden van Algerije te komen. Uit een gebied wat door de Fransen Petite Kabylie werd genoemd in de buurt van de stad Jijel. En zoals Lezer al opmerkte was het inderdaad ook een zeer belangrijke Amazighstam, aangezien hun lot nauw verbonden was met de "rise and fall" van de Fatimidendynastie in Tunesie. >

Ook interressant om te lezen is hoe de stamhoofden van de Kutama hun saamhorigheidsgevoel in de 10e eeuw na Chr. verwoordden:

Señor Canardo

Onder Romeinse heerschappij is het Kabylisch stamgebied van de Kutama flink ontwikkeld... >

arriset

Citaat van: Lezer op 07/01/2010 om 14:26:30
Baquates waren een Berbese stam, te vinden onder andere in Marokko (tangier). Toen ik deze naam gelezen heb, dacht ik aan Ibaqoyen; Zou het om dezelfde naam gaan?
baquates zijn nomaden van het midden-atlas

Señor Canardo

Ucutamani     =     Kutama   

Lezer

arriset

Lezer

Merci pour le lien. Je ne l'ai pas encore lu, mais je fais ca plutard car ca semble tres interessant, et c'est, aussi, une bonne occasion pour faire connaissance avec la langue francaise qui je veux bien améliorer.