Koning wil Marokko decentraliseren om Sahara ...

Gestart door Amdawkel, 04/01/2010 om 23:37:24

Amdawkel

http://www.depers.nl/buitenland/365274/Koning-wil-Marokko-decentraliseren.html

Koning Mohamed VI van Marokko heeft zondag de oprichting aangekondigd van een commissie die het Noord-Afrikaanse land moet decentraliseren. De maatregel is vooral gericht op de Westelijke Sahara.

Mohameds vader Hassan II viel die voormalige Spaanse kolonie in 1975 binnen, kort nadat het Internationaal Gerechtshof in Den Haag had vastgesteld dat de inwoners van het gebied het recht op zelfbeschikking hebben.

Het bevrijdingsfront Polisario begon daarop een jarenlange strijd tegen de Marokkaanse bezetter. De VN zorgden in 1991 voor een staakt-het-vuren, maar jarenlange onderhandelingen hebben sindsdien niet tot een oplossing van het conflict geleid. Marokko beschouwt de Westelijke Sahara als onderdeel van zijn grondgebied, terwijl Polisario zelfstandigheid eist.

Mohamed wil de inwoners van de Westelijke Sahara ,,brede vrijheid voor het beheren van hun eigen lokale zaken'' geven, zo zei de monarch zondagavond in een tv-toespraak tot de natie. De maatregel moet de wind uit de zeilen nemen van de ,,tegenstanders van de territoriale integriteit'' van het land zoals Rabat die opvat.

Amdawkel

,,brede vrijheid voor het beheren van hun eigen lokale zaken'' 

Amdawkel

Met andere woorden autonomie, hier zullen dan denk ik andere gebieden volgen, zoals de berber gebieden ..

Hadou

Zet het onder babbelhoek.
kun je verder met je zelf babbelen.

Dit is geen geschiedenis, jochie.

Amdawkel

Citaat van: Hadou op 05/01/2010 om 00:04:08
Zet het onder babbelhoek.
kun je verder met je zelf babbelen.

Dit is geen geschiedenis, jochie.

Nee.

Ga je nu janken bij het beheer?

Reageer op die topic of ga lekker met je pik spelen trut.

Azjdhiedh

Citaat van: Ashel7iej op 04/01/2010 om 23:59:46
Met andere woorden autonomie, hier zullen dan denk ik andere gebieden volgen, zoals de berber gebieden ..

Ik vraag me wel af, hoe de indeling van die gebieden eruit gaat zien?
Het kan natuurlijk ook zijn dat de Rif in 2en wordt opgesplitst, met een nevendoel naast het zogenaamde vergaande autonomie.

Exposer

Citaat van: haffi op 06/01/2010 om 01:50:42
zolang een toespraak van een koning wet is dan kunnen we maar beter tamja spelen en hopen op betere tijden. stel je voor dat de kerst toespraak van beatrix enige rechtsgevolgen zou hebben..??
alalunja
Zolang de koning door joden advieseurs blijft omsingeld, zal het nooit met Marokko goed komen.

matou

he he   vind je dat nou zelf geen domme opmerking? wat heb jij met palestina als amazigh zijnde dan?

3ich

Citaat van: matou op 06/01/2010 om 13:52:17
he he   vind je dat nou zelf geen domme opmerking? wat heb jij met palestina als amazigh zijnde dan?
Wat heeft een Frans-Joods adviseur te maken met: Palestina als Amazigh zijnde?

Volgens mij moet je het nog een x lezen om te weten wie er nu een domme opmerking heeft geplaatst!

matou

kom op zeg doe niet zo naief,  iedereen weet dat die kritiek op joden te maken heeft met kwestie palestijnen, door jouw opmerking laat je al merken dat jij idem dito bent

3ich

Citaat van: matou op 06/01/2010 om 14:05:37
kom op zeg doe niet zo naief,  iedereen weet dat die kritiek op joden te maken heeft met kwestie palestijnen, door jouw opmerking laat je al merken dat jij idem dito bent
Je haalt dingen door de war het gaat hier niet om joden of palestina blablablabla

matou

lees zijn opmerking eens goed je bent toch niet blind? of star mischien?

3ich

Citaat van: Azjdhiedh op 05/01/2010 om 21:21:18
Het kan natuurlijk ook zijn dat de Rif in 2en wordt opgesplitst, met een nevendoel naast het zogenaamde vergaande autonomie.

Alhoceima is nummer: 16 met Taounat en Taza

Nador is nummer: 10 met Berkane  
  Figuig
  Jerada
  Nador  
 Oujda-Angad
  Taourirt

http://nl.wikipedia.org/wiki/Bestuurlijke_indeling_van_Marokko

3ich

Citaat van: Azjdhiedh op 05/01/2010 om 21:21:18

Ff een vraagje wat is de Rif?

Er is hier al eerder een discussie geweest dat een Aqer3ie bijv zichzelf niet als een Ariffie ziet?

Señor Canardo

Autonomie in Marokko, leuk voor de Rif

Mohammed de Zesde, de leider der gelovigen en Koning van Marokko is op de televisie geweest. Hij heeft gesproken over de Westelijke Sahara. Hij heeft een alternatief voor het referendum over de toekomst voor de Westelijke Sahara. Dat referendum is een onderdeel van het vredesvoorstel dat samen met de Verenigde Naties is opgesteld. Mohammed's eigen voorstel is het oude bekende autonomie-voorstel dat hij gewoon nog weer eens heeft voorgesteld. Hij deed dat in een rede voor de hele natie op televisie afgelopen zondag. Zijne Majesteit heeft aangekondigd een commissie in te stellen die het Noord-Afrikaanse land moet gaan decentraliseren.
In de Rif zal men er blij mee zijn. Het Polisario zag en ziet niets in het voorstel maar klaagt over schendingen van het bestand door de Marokkanen. Het Polisario doet ook een beroep op Spanje om werk te maken van het referendum.

4 Januari 2010

Van Kaas

http://vankaas.blogspot.com/2010/01/autonoom-marokkaans.html