hoe denken algerijnen over abdelkrim elkhattabi

Gestart door Amazigh/rebel, 03/01/2010 om 00:49:21

Amazigh/rebel

ik was benieuwd over hoe algerijnse imazighen over abdelkrim el khattabi denken laten zij zich leiden door de marrokaan of algerijn kwestie of prijzen ze hem net als irifieen

Chatt zie arif

#1
Citaat van: Amazigh/rebel op 03/01/2010 om 00:49:21
ik was benieuwd over hoe algerijnse imazighen over abdelkrim el khattabi denken laten zij zich leiden door de marrokaan of algerijn kwestie of prijzen ze hem net als irifieen

In Frankrijk kwam ik vaak in contact met Kabyliers,laat ik je zeggen dat ze me als Awayagher als gelijke behandelden. Ik voelde me in hun gezelschap een van hen,vooral omdat wij (rwaffa) hun taal (thaqwayrieth) voor ongeveer de helft vertaan kunnen. Met de arabisch-sprekende Algerijnen is de omgang moeizaam,er is altijd een vage vijandelijkheid te bespeuren tussen Marokkanen en Algerijnen. De Imazighen van beide landen zien zich niet als Marokkaan of Algerijn,ze zijn eerst Amazigh en daarna Marokkaan of Algerijn.Dat was in ieder geval mijn persoonlijke indruk...

Ik heb het ze nooit gevraagd,maar ik denk dat ze zeer te spreken zijn over Abdkrim.

Bades

Citaat van: Zwart-Hart-Chatt op 03/01/2010 om 01:22:26
In Frankrijk kwam ik vaak in contact met Kabyliers,laat ik je zeggen dat ze me als Awayagher als gelijke behandelden. Ik voelde me in hun gezelschap een van hen,vooral omdat wij (rwaffa) hun taal (thaqwayrieth) voor ongeveer de helft vertaan kunnen. Met de arabisch-sprekende Algerijnen is de omgang moeizaam,er is altijd een vage vijandelijkheid te bespeuren tussen Marokkanen en Algerijnen. De Imazighen van beide landen zien zich niet als Marokkaan of Algerijn,ze zijn eerst Amazigh en daarna Marokkaan of Algerijn.Dat was in ieder geval mijn persoonlijke indruk...

Ik heb het ze nooit gevraagd,maar ik denk dat ze zeer te spreken zijn over Abdkrim.

rwaffa? wat zijn dat? zijn dat die trotse mensen die weten hoe hun volk heet?

Chatt zie arif

Citaat van: Bades op 03/01/2010 om 01:40:06
rwaffa? wat zijn dat? zijn dat die trotse mensen die weten hoe hun volk heet?

Bades=onsamenhangend,onduidelijk.

Negeer-modus springt aan bij Chatt...

Amazigh/rebel

Citaat van: Bades op 03/01/2010 om 01:40:06
rwaffa? wat zijn dat? zijn dat die trotse mensen die weten hoe hun volk heet?

waar slaat dat nou weer op

arriset

#5
de grote meerderheid kent Mohand Khattabi niet of de geschiedenis van Rif

nb : bades heeft gelijk, rwaffa ??

Chatt zie arif

#6
Citaat van: uzop op 03/01/2010 om 09:33:06
de grote meerderheid kent Mohand Khattabi niet of de geschiedenis van Rif

nb : bades heeft gelijk, rwaffa ??

    Rwaffa=meervoud van Riffi
         Riffi=inwoner van Rif
         
Rif is het hartland van de Ayth-Waryagher=Ayth-Waryagher zijn de grootste stam die het volk der Imazighen telt a Rfdi7ath 'n Ayth-Wayagher. (met een R aan het eind,NIET de L !)


De Iqwayrien hadden en hebben het druk genoeg met hun eigen geschiedenis,ze zitten klem tussen drie (!)kwaden,te weten:een militaire dictatuur,fundamentalistische baardtirannen die complete dorpen de keel doorsnijden in naam van de Islam en Arabisch/Franse bureaucraten die denken dat Kabylie(rs) een vijandige mogendheid is/zijn.

arriset

Citaat van: Zwart-Hart-Chatt op 03/01/2010 om 13:47:22
    Rwaffa=meervoud van Riffi
         Riffi=inwoner van Rif
         
Rif is het hartland van de Ayt-Waryagher=Ayth-Waryagher zijn de grootste stam die het volk der Imazighen telt a Rfdi7ath 'n Ayth-Wayagher. (met een R aan het eind,GEEN L !)
taak i sebsi aya kamarad

S ta3rabt : ryafa
S Tmazight : irifiyen
s tfransist : rifains
s taglenzit : rifians
s taspanyolt : rifenos
s tahollandit : riffijnen
s talimayt : rifkabylen :-)
...

ntina Zwart ka tahdar jebliya, !!!

dwwer ghar ubrid, min gha inni h'ad, marra 3ad gharek udhem

Chatt zie arif

Citaat van: uzop op 03/01/2010 om 14:08:40
taak i sebsi aya kamarad

S ta3rabt : ryafa
S Tmazight : irifiyen
s tfransist : rifains
s taglenzit : rifians
s taspanyolt : rifenos
s tahollandit : riffijnen
s talimayt : rifkabylen :-)
...

ntina Zwart ka tahdar jebliya, !!!

dwwer ghar ubrid, min gha inni h'ad, marra 3ad gharek udhem


Hmmm,Rafdi7ath 'n Ayth-Waryaghar isermedhes Dhmazight ie Chatt,het moet niet nog gekker worden...

arriset

Citaat van: Zwart-Hart-Chatt op 03/01/2010 om 15:21:34

Hmmm,Rafdi7ath 'n Ayth-Waryaghar isermedhes Dhmazight ie Chatt,het moet niet nog gekker worden...
aya jebli, zoals voor gogolnito, je spreekt met 3 persoon,

my god, de marokkanen zijn iedereen stapelgek

Nech

Wee 2 volwassen mensen die zich als pubers gedragen. Ik denk dat admin in actie gaat komen en dat betekent opzouten ...

abrid

Citaat van: Amazigh/rebel op 03/01/2010 om 00:49:21
ik was benieuwd over hoe algerijnse imazighen over abdelkrim el khattabi denken laten zij zich leiden door de marrokaan of algerijn kwestie of prijzen ze hem net als irifieen

Tawmat,

In het boek van M. Aarab kun je hier een hoop over vinden. Er schijnt een verdrag te zijn gesloten waarin nationalisten uit Marokko, Algerije en Tunesie een akkoord hadden. Dit verdrag werd door Abdelkrim ism die nationalisten opgesteld en werd het verdrag van Cairo genoemd. Echter binnne zeer korte tijd werd dit verdrag door zowel Tunesie en Marokko geschonden. De enige die zich aan het verdrag hielden waren de Algerijnen. vandaar dat hun onafhanklijkheidsstrijd veel langer duurde nl tot 1963.
Dus je zou kunnen zeggen dat de Algerijnen als enige dit verdrag hebben nageleefd. Dus ik denk naar aanelding hiervan dat de Algerijnen Abdelkrim wel hoog hadden zitten.

Zeker weten kun je het nooit.   

arriset

Citaat van: abrid op 04/01/2010 om 15:39:15
Tawmat,

In het boek van M. Aarab kun je hier een hoop over vinden. Er schijnt een verdrag te zijn gesloten waarin nationalisten uit Marokko, Algerije en Tunesie een akkoord hadden. Dit verdrag werd door Abdelkrim ism die nationalisten opgesteld en werd het verdrag van Cairo genoemd. Echter binnne zeer korte tijd werd dit verdrag door zowel Tunesie en Marokko geschonden. De enige die zich aan het verdrag hielden waren de Algerijnen. vandaar dat hun onafhanklijkheidsstrijd veel langer duurde nl tot 1963.
Dus je zou kunnen zeggen dat de Algerijnen als enige dit verdrag hebben nageleefd. Dus ik denk naar aanelding hiervan dat de Algerijnen Abdelkrim wel hoog hadden zitten.

Zeker weten kun je het nooit.   
M. Aarab min qa kh "the Liberation Committee for the Arab Maghreb" ?