Geschiedenis van de Rifijnse stad Tinji ( Tanger)

Gestart door TamurtIno, 25/12/2009 om 13:36:03

TamurtIno

========  Samenvatting ===================
Tanger ( in het Tamazight Tinji). Tanger behoort tot de oudste Amazigh steden. De oude Amazigh naam van de stad was naar alle waarschijnlijkheid  Tin Iggi en later werd het Tinji. Toen Finiciers kwamen noemden ze de stad Tinjis. Tanger was het centrum van handel tussen Imazighen en Europeanen en Feniciers.
Na een slaap periode werd de stad wakker en werd actief in de tijd van Tarik Ben Ziad, Morawieden en Mohadanen.


Er zijn verschillende sprookjes  over de oorsprong van de naam Tanger. Bewoners van Tanger vertellen tegen elkaar het sprookje dat Tanger komt van het Arabische zin “TTien Ja” wat “klei is gekomen”, betekent.

In de tijd van de Grieken beweerden ze dat de naam komt van Anti. Anti zou een zoon zijn van de God Poeseidon en zijn vrouw Ghaya.

============ eind samenvatting =====


Bron:
http://ar.wikipedia.org/wiki/%D8%B7%D9%86%D8%AC%D8%A9


Bades

#1
ighrieq= grieken

Voorzover mijn kennis gaat hebben de oude grieken marokko nooit gekoloniseerd.

Volgens Chafik komt de naam tingis van iss (paard) of het iets te maken heeft met dat poseidon als paard wordt afgemeeld weet ik niet.


Lezer

Citaat van: Bades op 25/12/2009 om 15:59:40
ighrieq= grieken

Voorzover mijn kennis gaat hebben de oude grieken marokko nooit gekoloniseerd.

Volgens Chafik komt de naam tingis van iss (paard) of het iets te maken heeft met dat poseidon als paard wordt afgemeeld weet ik niet.



Nee, dat hebben ze niet gedaan tot zover ik ook weet. Maar hoe bedoel je ermee?
---------------

Dit is uit de engelse wikipedia:

The modern Tanjah (Anglicised as Tangier) is an ancient Berber and Phoenician town, founded by Carthaginian colonists in the early 5th century BC. Its name is possibly derived from the Berber goddess Tinjis (or Tinga), and it remains an important city for the Berbers. Ancient coins call it Tenga, Tinga, and Titga with Greek and Latin authors giving numerous variations of the name.

According to Berber mythology, the town was built by Sufax, son of Tinjis, the wife of the Berber hero Ã,,nti (Greek Antaios, Latin Antaeus). The Greeks ascribed its foundation to the giant Antaios, whose tomb and skeleton are pointed out in the vicinity, calling Sufax the son of Hercules by the widow of Antaeus. The cave of Hercules, a few miles from the city, is a major tourist attraction. It is believed that Hercules slept there before attempting one of his twelve labours.

Bades


Lezer

Mijn vraag ging erover wat het ermee te maken heeft dat de Grieken Marokko nooit gekoloniseerd hebben.

Bades

#5
Citaat van: Lezer op 26/12/2009 om 16:17:06
Mijn vraag ging erover wat het ermee te maken heeft dat de Grieken Marokko nooit gekoloniseerd hebben.

tamurtinu vergiste zci en zei dat dat het geval was. ondertussen gecorigeerd.

TamurtIno

Citaat van: Bades op 27/12/2009 om 12:40:43
tamurtinu vergiste zci en zei dat dat het geval was. ondertussen gecorigeerd.
O! Niet dat ik weet