Geschiedenis van de Rifijnse stad Titawin (titouan)

Gestart door TamurtIno, 25/12/2009 om 12:45:01

TamurtIno

Citaat van: Simo7 op 27/12/2009 om 16:14:48
je zit nog steeds in de vicieuze circel :)   dat bedoel ik dus met, het feit dat als je iets wilt veranderen je zelf moet veranderen en daar bedoel ik niet mee dat je anders moet gaan zijn...maar je moet je strategie aanpassen aan de situatie.

Als het tot nu toe niet gelukt is om iets te veranderen, dan moeten wij nagaan wat daarvan de oorzaak is....die oorzaak  moeten we veranderen.  het is ons niet gelukt om iets te veranderen van buiten uit, dus moeten we ervoor zorgen dat we binnen in komen van binnenuit dingen veranderen.  zorgen dat we politiek betrokken worden, zorgen dat we hoge posten bekleden, zorgen dat we de macht krijgen....en dat doe je door mee te doen, door het spel mee te spelen...zo werkt politiek nu eenmaal en wij Imazighen zijn er niet goed in enerzijds door onze trots..anderzijds door gebrek aan samenwerking met anderen.

als je het systeem wilt veranderen, dan moet je onderdeel uitmaken van het systeem.......

De laatste zin is een geniale zin. Maar dat kunnen we niet makkelijk doen. Koning speelt ook hetzelfde speeltje mee om Amazigh bewegingen van binnen kapot te maken. Hetzelfde heeft hij gedaan en met succes tegen mensenrechten-  en moslim activisten.
Koning weet wie hij kiest en wie hij vertrouwt. Hoge posities krijg je niet zo maar.  Amazigh politieke partij heeft hij verboden. Gekozen regeringen ontslaat hij wanneer hij wil,  en benoemt hij ministers die hij wil.  Je moet een zionist zijn om die muur van de koning af te breken om die hoge posities te krijgen. Die generaliteit van zionisten hebben we niet geërfd van onze voorouders. Dit betekent niet dat we het moeten opgeven. Amazigh zaak is nu door de koning gestopt en komt geen stap meer naar voren. Op verschillende sites las ik het volgende vraag: Wat is het geheim van de monarchie om Amazigh bewegingen te stoppen?

Met wie moeten we samenwerken? Met Saoedie-Arabie en Hamas? Imazighen willen alleen met Hamas en Saoedie-Arabie werken omdat ze onze broeders zijn. Koning werkt samen met de machtigste der aarde: Amerika, Frankrijk en Israël. Hij heeft nu westerse leiders naar zijn paleizen uitgenodigd om daar christmas en Nieuwjaar te vieren. 

Hier en daar proberen sommigen contact op te nemen met Amerika en Isarel. Deze worden afgekraakt door broeders van Hamas en Saoedie-Arabie.

Je mag mij vertellen hoe je dat anders gaat doen. Ik weet het nu niet. Speeltjes mee spelen, is goed. Maar hoe..

TamurtIno

Citaat van: Simo7 op 27/12/2009 om 17:04:40
.....het is haalbaar wat de Arabieren kunnen kunnen wij ook....alleen zoals jij zegt GEDULD  dus dat is een karaktertrek dat WIJ moeten veranderen aan ons zelf.....opgeven NOOIT  maar strategie aanpassen aan de situatie...dus speel het spel mee, ken de taal van je vijand, vier het veest van je vijand......juich met hun MAAR VERGEET NOOIT JE CULTUUR/TAAL/ROOTS   zodra je meer imazhigen op hoge posten hebt en in de politiek....is het makkelijker om dingen erdoorheen te slepen...  maar  hebben wij dat geduld?? en hebben wij de kracht om af te stappen van onze trots....daar zit hem het probleem van ons.

uit de geschiedenis, is gebleken dat veranderingen nooit met wapens tot stand komen, maar met inmengingen in systemen. De amerikanen zijn hier goed in, die hebben complete trajecten om mensen te trainen en ze daarna ergens in een land plaatsen.

Eindelijk iemand op deze site die kan denken en analyseren.
Het heeft niets te maken met geduld. Arabische gezegde: "De tijd is net als een zwaard als je het niet afsnijd, snijdt hij je af".

Je moet geen tijd verspelen.  Arabisering gaat hard en heel erg hard. Binnenkort wordt iedereen een afstamming van de profeet. Dan is het met ons gedaan.

Het is een kwestie van tactiek en hoe je die muur van de koning afbreek.  Nee, ik denk ook niet dat we naar geweld moeten grijpen om onze rechten te krijgen. 

Boabdil

CiteerZe stammen van Rifijnen en wonen in het Rifgebergte. Als je in het RifGebergte woont, dan ben je per definitie een Rifijn.
Jabli is bij ons en in de rest van Marokko ook een smerige scheld woord. Ik praat liever met zionisten en duivels dan met Jbala zoals jij, maar dat heb je ook op deze site gemerkt. Niet voor niets zie ik zionisten als mijn vrienden en je soort als mijn vijand nummer 1. Pak een enkeltje en vertrek naar je eigen land in het midden-oosten.

Rif betekent in het Arabisch niets meer dan platteland. De Arabische bedoeïen die de Maghreb onder Uqba ibn Nafi veroverde, noemde alle niet-bedoeïen berbers 'fallah'(=boer). Iemand uit de Rif (dus van het platteland) is een boer. Voor boer uitgemaakt worden is in veel culturen een belediging. Dat geldt ook voor Jebli trouwens, al zijn mensen uit Tetouan daar veel minder gevoelig voor. De meeste zijn immers van orgine Jbala.

Jbala zien zichzelf niet als Riffijnen en vice versa niet. Dat heeft niks te maken met het feit dat Riffijnen zichzelf zien als de Imazighen (en daarmee pretenderen de 'echte' Berbers te zijn van de Rif). Dat is gewoon het historische verschil tussen de diverse Berber stammen en bevolkingsgroepen. Nederlanders worden ook niet graag uitgemaakt voor Duitser. Ook al is hun afkomst hetzelfde en behoort Nederland tot het gebied van de Germanen.

CiteerZal ik jou vertellen wat de geschiedenisboeken vertellen over jullie Amazigh stam Gomara? Ga in geschiedenisboeken kijken en vergelijk de geschiedenis van je Amazigh stam met die van Alhocima en Nador, een wereld van verschil.  Niet voor niets strijden we nog steeds voor onze bestaan en identiteit en jullie knielen voor jullie meesters uit het midden--oosten. Niet voor niets versloegen we de Spanjaarden en jullie knielen voor de Spanjaarden.

AlHoceima is een door Spanjaarden gestichte stad van 80 jaar oud en Nador is een dorp voor Marokkaanse begrippen. Beide dorpen kennen geen historische kern. Geen oude Medina, geen Kasbah, niks. Dus er valt niets te vergelijken. Daarbij is het belediging voor Tetouan, Tanger en Chauen om met dorpjes vergelijken te worden. Zeker Tetouan en Chauen die gebouwd zijn door de Moslims en Joden van Andalus. Het laatste beetje dat we nog hebben uit onze glorietijd.

Wij Jbala zien onszelf als Arabieren. Al 3arab, maar zijn bewust van onze geschiedenis en afkomst. Of zoals een oom tegen mij zei: Asalna 'l Barbar. Haddak kenoe ouwel nas del Maghreb. Wallakien hneya Al 3arab. Ken tkellmoe al arabiya.

E3ber_Tastite

Citaat van: Boabdil op 27/12/2009 om 18:26:04

Wij Jbala zien onszelf als Arabieren. Al 3arab, maar zijn bewust van onze geschiedenis en afkomst. Of zoals een oom tegen mij zei: Asalna 'l Barbar. Haddak kenoe ouwel nas del Maghreb. Wallakien hneya Al 3arab. Ken tkellmoe al arabiya.

een beetje tegenstrijdig vind je niet

Nech

Citaat van: Boabdil op 27/12/2009 om 18:26:04
Ik zie mezelf als Germaan. Mijn vader zegt: we spreken Nederland.

Boabdil

Nee.

Al Barbar is een historische bevolkingsgroep zoals de Germanen dat waren. Uit de Germanen kwamen de Franken en uit de Franken de Nederlanders. Nederlander zijn is een staat en culturele identiteit. Die slaat weer op het wonen in Nederland, maar ook het spreken van de Nederlandse taal en onderdeel zijn van de Nederlandse cultuur. Maar over grotenlijnen zijn Nederlanders, Vlamingen en Duitsers praktisch hetzelfde volk. De culturele verschillen zijn klein, de talen liggen dichtbij elkaar en de religie is hetzelfde.

Bij Berbers heeft de geschiedenis een hele andere loop genomen. Berbers zijn beïnvloedt door ander volkeren met als laatst de Arabieren. Hun religie en cultuur heeft een impact gehad op groten delen van de Berbers die hun taal en cultuur overnamen en 'door ontwikkelden'. Met een eigen variant kwamen. Het 'Arabier' zijn is weer een identiteit dat slaat op de taal die gesproken wordt en de cultuur die aangehangen wordt. Die is ontstaan door de culturele en taalkundige veranderingen bij een bepaalde groep Berbers. Wij spreken Arabisch, onze cultuur is Arabisch ergo wij zijn Arabieren.

Omdat Berber landen grotendeels creaties zijn van buitenlanders (voornamelijk de Turken en Fransen) hebben wij veel minder een band met de staat en identificeren wij ons veel minder met die staat. Canada kent meerdere talen, maar iedereen ziet zichzelf daar als Canadees. Dat komt omdat de staat gebouwd is door haar inwoners.

Er bestaat geen 'echte' of 'originele' cultuur of taal. Culturen en talen zijn dynamische dingen. Ze passen zich aan en veranderen continue en evolueren voort. En in sommige gevallen worden door die 'evoluties' nieuwe volkeren gecreëerd.

E3ber_Tastite

Citaat van: Boabdil op 27/12/2009 om 18:39:19
Nee.

Al Barbar is een historische bevolkingsgroep zoals de Germanen dat waren. Uit de Germanen kwamen de Franken en uit de Franken de Nederlanders. Nederlander zijn is een staat en culturele identiteit. Die slaat weer op het wonen in Nederland, maar ook het spreken van de Nederlandse taal en onderdeel zijn van de Nederlandse cultuur. Maar over grotenlijnen zijn Nederlanders, Vlamingen en Duitsers praktisch hetzelfde volk. De culturele verschillen zijn klein, de talen liggen dichtbij elkaar en de religie is hetzelfde.

Bij Berbers heeft de geschiedenis een hele andere loop genomen. Berbers zijn beïnvloedt door ander volkeren met als laatst de Arabieren. Hun religie en cultuur heeft een impact gehad op groten delen van de Berbers die hun taal en cultuur overnamen en 'door ontwikkelden'. Met een eigen variant kwamen. Het 'Arabier' zijn is weer een identiteit dat slaat op de taal die gesproken wordt en de cultuur die aangehangen wordt. Die is ontstaan door de culturele en taalkundige veranderingen bij een bepaalde groep Berbers. Wij spreken Arabisch, onze cultuur is Arabisch ergo wij zijn Arabieren.

Omdat Berber landen grotendeels creaties zijn van buitenlanders (voornamelijk de Turken en Fransen) hebben wij veel minder een band met de staat en identificeren wij ons veel minder met die staat. Canada kent meerdere talen, maar iedereen ziet zichzelf daar als Canadees. Dat komt omdat de staat gebouwd is door haar inwoners.

Er bestaat geen 'echte' of 'originele' cultuur of taal. Culturen en talen zijn dynamische dingen. Ze passen zich aan en veranderen continue en evolueren voort. En in sommige gevallen worden door die 'evoluties' nieuwe volkeren gecreëerd.

Je hebt gelijk, jullie zijn geen Imazighen meer, jullie hebben je afkomst al verkocht, triest, terwijl de oorspronkelijke Jballa stammen zich als een van de eerste Amazigh stammen verzet hebben tegen de Arabieren destijds.

Jballa zijn verslagen en hebben hun afkomst verkocht en wat nog triester is, dat sommige hiervan op de hoogte zijn en zich nog pretenderen als Arabieren, ik zou me doodschamen.

Boabdil

Ja het is inderdaad rampzalig. Niet dat ik er veel van merk op dagelijks basis.

Nech

Citaat van: Boabdil op 27/12/2009 om 18:39:19
Nee.

Alle  volkeren zijn beïnvloed door andere volkeren. 
Palestina
Een Palestijnse neger en blanke Palestijne beweren allemaal dat Joden hun land bezetten. Hoe kunnen twee rassen allemaal van hetzelfde volk zijn, als ze niet door andere  volkeren zijn beïnvloed?
China
Je hebt heel erg donker chinezen en heel erge blanke chinezen. Een kennis van mij uit China zei dat die blanke chinezen hebben wat van het Germaanse bloed.

Saoedie-Arabie
In Saoedie-Arabie heb je mensen met een heel licht huidskleur en anderen zijn zwarter dan negers. Als je de geschiedenis van Saoedie-Arabie bestudeert, dan kom je erachter dan Saoediers bestaat uit verschillende volkeren en zijn door verschillende volkeren beïnvloed, waaronder Romeinen, Tatar enTurken.

Engelsen
Engelsen waren eeuwen lang bezat door de Romeinen en hun taal was bijna dood. Ze zijn dus ook niet 100% zuiver.
Vlamingen
3 dagen geleden zei een Vlaamse politicus dat veel Vlamingen een Romeins afkomst hebben.

Er is dus geen volk op aarde die 100% zuiver is. Imazighen dus ook niet.
Het verschild zit in het feit dat wanneer buitenlanders naar een land gaan, worden hun nazaten onderdeel van het gastland.
In Noord-Afrika is het anders. Autochtone Imazighen worden onderdeel van Arabische buitenlanders. Afstammelingen van Negers in Noord-Afrika beweren niet dat ze Mozambikaan zijn en dat Marokko een Mozambikaanse land is.
Afstammelingen van Romeinen beweren ook niet dat Marokko een Romeinse land is.

Maar afstammelingen van Arabieren samen met meerderheid zuivere Imazighen beweren dat ze Arabieren zijn en dat hun land het land van Arabieren is. Wat is dit voor gekheid. Een neger in Senegal  die Frans als moedertaal heeft, beweert niet dat hij Frans of Romeins is.

Arabier is een ras net als Germaans en Amazigh. Geschiedenis boeken zeggen dat Arabieren een Semitisch volk zijn. Theologische boeken zeggen dat Arabieren van Abraham afstammen.

Hoe kan je dit rijmen met je afkomst. Je hebt geen Arabische ras. Je stamt niet van Abraham. Je behoort niet tot het Semitische volkeren.  Je bent dus geen Arabier.

ps. Wat is barbar?  Barbar betekent buitenlander. Welke buitenlanders bedoel je met barbar.

Señor Canardo

Mensen zoals Boabdil snappen nog steeds niet dat wij Imazighen alleen belangstelling hebben voor de islam en niet voor de Arabische cultuur. Bepaalde aspecten van deze cultuur kunnen daarom voor mij part gestolen worden aangezien het niet strookt met de islam > oa. het Arabische superioriteitsgevoel waar Boabdil zo vol van is, is niets meer dan een vieze smet op het islamitische gelijkheidsbeginsel.

Hadou

http://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of_T%C3%A9touan
dit is geschiedenis.

verder lag de zee veel dichter bij Titawin. Sanya dermel was de kust.

F.A.R avenue , heette vroeger Sekka ( spoorweg).

Simo7

Citaat van: TamurtIno op 27/12/2009 om 17:24:31
De laatste zin is een geniale zin. Maar dat kunnen we niet makkelijk doen. Koning speelt ook hetzelfde speeltje mee om Amazigh bewegingen van binnen kapot te maken. Hetzelfde heeft hij gedaan en met succes tegen mensenrechten-  en moslim activisten.
Koning weet wie hij kiest en wie hij vertrouwt. Hoge posities krijg je niet zo maar.  Amazigh politieke partij heeft hij verboden. Gekozen regeringen ontslaat hij wanneer hij wil,  en benoemt hij ministers die hij wil.  Je moet een zionist zijn om die muur van de koning af te breken om die hoge posities te krijgen. Die generaliteit van zionisten hebben we niet geërfd van onze voorouders. Dit betekent niet dat we het moeten opgeven. Amazigh zaak is nu door de koning gestopt en komt geen stap meer naar voren. Op verschillende sites las ik het volgende vraag: Wat is het geheim van de monarchie om Amazigh bewegingen te stoppen?

Met wie moeten we samenwerken? Met Saoedie-Arabie en Hamas? Imazighen willen alleen met Hamas en Saoedie-Arabie werken omdat ze onze broeders zijn. Koning werkt samen met de machtigste der aarde: Amerika, Frankrijk en Israël. Hij heeft nu westerse leiders naar zijn paleizen uitgenodigd om daar christmas en Nieuwjaar te vieren. 

Hier en daar proberen sommigen contact op te nemen met Amerika en Isarel. Deze worden afgekraakt door broeders van Hamas en Saoedie-Arabie.

Je mag mij vertellen hoe je dat anders gaat doen. Ik weet het nu niet. Speeltjes mee spelen, is goed. Maar hoe..

Het begint met stemmen op de juiste personen en niet op corrupte personen... wat doen wij Imazighen in Marokko, wij laten goede mensen links liggen en stemmen op degene die met ons corrupt geld deelt, eerlijk personen die rechtschapen zijn daar word niet op gestemd. Investeringen, bedrijven opzetten, zorgen dat we de economie dragen, zorgen dat we actief zijn.

Wij moeten onze steden opbouwen, onze wegen goed maken, en niet afhankelijk zijn van Rabat...dit kun je alleen doen als je de juiste personen op de juiste plaats hebt staan....als ik zie waarop gestemd word...sommige kunnen niet eens lezen. Dat moet eerst veranderen.

Nogmaals, dat korte termijn denken moeten we achterwegen laten, het heeft ons niets opgeleverd tot nu toe...langer termijndenken is een betere tactiek. wat je wilt is dat we mensen hebben op de juiste plekken zodat het makkelijker is wetten erdoorheen te drukken.

maar dit alles begint met ons zelf....er moet eenheid zijn en we moeten  ons niet laten verdelen door de dirham....als je dit voormekaar hebt, is de rest de volgende stap....als je macht hebt kunnen ze niet om je heen en ben je een gesprekspartner....en kun je eisen stellen  voor je regio.....

TamurtIno

.

TamurtIno

Citaat van: Simo7 op 27/12/2009 om 21:30:45
Het begint met stemmen op de juiste personen en niet op corrupte personen... wat doen wij Imazighen in Marokko, wij laten goede mensen links liggen en stemmen op degene die met ons corrupt geld deelt, eerlijk personen die rechtschapen zijn daar word niet op gestemd. Investeringen, bedrijven opzetten, zorgen dat we de economie dragen, zorgen dat we actief zijn.

Wij moeten onze steden opbouwen, onze wegen goed maken, en niet afhankelijk zijn van Rabat...dit kun je alleen doen als je de juiste personen op de juiste plaats hebt staan....als ik zie waarop gestemd word...sommige kunnen niet eens lezen. Dat moet eerst veranderen.

Nogmaals, dat korte termijn denken moeten we achterwegen laten, het heeft ons niets opgeleverd tot nu toe...langer termijndenken is een betere tactiek. wat je wilt is dat we mensen hebben op de juiste plekken zodat het makkelijker is wetten erdoorheen te drukken.

maar dit alles begint met ons zelf....er moet eenheid zijn en we moeten  ons niet laten verdelen door de dirham....als je dit voormekaar hebt, is de rest de volgende stap....als je macht hebt kunnen ze niet om je heen en ben je een gesprekspartner....en kun je eisen stellen  voor je regio.....
Op welke goede personen moeten we stemmen? Kan je een paar noemen?
Mensen in Rif zijn arm en ongeschoold en stemmen of op stadsgenoot, dorpsgenoot of op degene die ze geld geeft. Zoals een vrouw in Alhocima zei:"Ik wil geld om eten voor mijn kinderen te kopen. Wie mij geld geeft stem ik op hem". Geef haar ongelijk.

Hoe bouw je goede steden, wijken wegen? Met geld toch? Dat kost miljarden? Wie gaat miljarden besteden aan het bouwen van steden en wijken. Zakenmensen, drugsdealer, etc. Wat verdienen ze daaraan?  Alleen een dorpsgek besteed miljarden aan het bouwen van steden en vervolgens komt de overheid en zegt: dit is van mij. Zakenmens zijn slim en dat gaan ze zeker niet doen.

Heb je nooit gelezen dat de overheid in Marokko groengebied en eigendommen van burgers rooft?

Simo7

Citaat van: TamurtIno op 27/12/2009 om 22:10:39
Op welke goede personen moeten we stemmen? Kan je een paar noemen?
lastig, om er een paar op te noemen, ik wil algemeen zeggen dat we af moeten van die zakkenvullers we moeten mensen hebben die het geld dat vrijkomt daar inzet waar het nodig is.

Citeer
Mensen in Rif zijn arm en ongeschoold en stemmen of op stadsgenoot, dorpsgenoot of op degene die ze geld geeft. Zoals een vrouw in Alhocima zei:"Ik wil geld om eten voor mijn kinderen te kopen. Wie mij geld geeft stem ik op hem". Geef haar ongelijk.
ik weet het, die vrouw heeft korte termijn problemen...ze kan niet verder kijken, daarom moeten wij dit voor haar doen....wat ze niet beseft is dat een goede keus uiteindelijk voor iedereen beter is.... maar je hebt gelijk....we moeten iets opofferen hiervoor

Citeer
Hoe bouw je goede steden, wijken wegen? Met geld toch? Dat kost miljarden? Wie gaat miljarden besteden aan het bouwen van steden en wijken. Zakenmensen, drugsdealer, etc. Wat verdienen ze daaraan?  Alleen een dorpsgek besteed miljarden aan het bouwen van steden en vervolgens komt de overheid en zegt: dit is van mij. Zakenmens zijn slim en dat gaan ze zeker niet doen.
door het beetje geld wat vrijkomt, goed te besteden.... aandringen op meer geld, er zijn potjes waar wij nooit gebruik van gemaakt hebben omdat we niet al te snuggere mensen in rabat hebben zitten....we moeten haaien hebben daar die elke regeltje van de wet uit zijn kop kent.......

Citeer
Heb je nooit gelezen dat de overheid in Marokko groengebied en eigendommen van burgers rooft?

jawel....niet alleen de overheid rooft, zelfs onze broeders en zusters roven elkaar....als je weet hoeveel mensen problemen hebben met aankoop van land dan al aan tien anderen is verkocht..... zo zien je maar.....we zijn ook geen heiligen....

Nogmaals ik probeer niet te bagatelliseren...maar ik weet zeker dat als we vooruit willen we eerst zelf alles op een rij moeten hebben. Wij gooien er nu met de pet na, met het argument......de overheid doet niets, ze beslissen alles in rabat...en dat soort dooddoeners...echter....omdat we zo denken, blijft het zo want de machthebbers hebben er baat bij dat het zo blijft...dus als we veranderen wie hebben we ermee....de machthebbers....dus zo snel mogelijk veranderen