Geschiedenis van de Rifijnse stad Titawin (titouan)

Gestart door TamurtIno, 25/12/2009 om 12:45:01

arriset

Citaat van: Boabdil op 27/12/2009 om 18:26:04
Rif betekent in het Arabisch niets meer dan platteland. De Arabische bedoeïen die de Maghreb onder Uqba ibn Nafi veroverde, noemde alle niet-bedoeïen berbers 'fallah'(=boer). Iemand uit de Rif (dus van het platteland) is een boer. Voor boer uitgemaakt worden is in veel culturen een belediging. Dat geldt ook voor Jebli trouwens, al zijn mensen uit Tetouan daar veel minder gevoelig voor. De meeste zijn immers van orgine Jbala.
het is een geschiedenis die je heeft uitgevonden,

http://www.amazigh.nl/awar/index.php?topic=13531.msg258852#new

Citaat van: Boabdil op 27/12/2009 om 18:26:04AlHoceima is een door Spanjaarden gestichte stad van 80 jaar oud en Nador is een dorp voor Marokkaanse begrippen. Beide dorpen kennen geen historische kern. Geen oude Medina, geen Kasbah, niks. Dus er valt niets te vergelijken. Daarbij is het belediging voor Tetouan, Tanger en Chauen om met dorpjes vergelijken te worden. Zeker Tetouan en Chauen die gebouwd zijn door de Moslims en Joden van Andalus. Het laatste beetje dat we nog hebben uit onze glorietijd.
het is vals, jouw onwetendheid is eindeloos

Arrif was het rijkste gebied van Tamazgha, er waren verschillende steden: Nakur/Nkur, Al Mazamma, Badis, Ghassasa....http://tamazight.forumactif.com/histoire-f6/les-villes-historiques-du-rif-t137.htm

de reden van hun achteruitgang is de Reconquista, Arrif doet de oorlog sinds 400 jaar tegen imperialistisch (Spaans, Turks, Frans, Engels, Marokkaans, Portugees…)

het zijn de Riffijnen die de stad tanger, larache, azila… hebben bevrijd. hun hoofd was Ali U(ibn) AbdAllah Hamami Temsamani Battiwi, zijn familie zal de gouverneur van het gebied tot het eind van de 19e eeuw zijn.

Citaat van: Boabdil op 27/12/2009 om 18:26:04Wij Jbala zien onszelf als Arabieren. Al 3arab, maar zijn bewust van onze geschiedenis en afkomst. Of zoals een oom tegen mij zei: Asalna 'l Barbar. Haddak kenoe ouwel nas del Maghreb. Wallakien hneya Al 3arab. Ken tkellmoe al arabiya.
schizofrenie!

Azjdhiedh

@simo7

Een ander iets wat ik als probleem zie, is de jeugd. De jeugd is de toekomst, maar onze jeugd heeft in grote mate slechts voor enkele dingen interesse, en het Amazigh zijn valt daar niet onder. Dit wijt ik trouwens grotendeels aan de ouders!

Dus een grote omslag in mentaliteit is in mijn ogen van essentieel belang.

Simo7

Citaat van: Azjdhiedh op 28/12/2009 om 02:32:05
@simo7

Een ander iets wat ik als probleem zie, is de jeugd. De jeugd is de toekomst, maar onze jeugd heeft in grote mate slechts voor enkele dingen interesse, en het Amazigh zijn valt daar niet onder. Dit wijt ik trouwens grotendeels aan de ouders!

Dus een grote omslag in mentaliteit is in mijn ogen van essentieel belang.

jij snapt het.....dat is wat ik bedoel met andere tactiek, dat is wat ik bedoel met veranderen.... investeren in onszelf, dat begint bij opvoeding, opleiding van onze kinderen.


TamurtIno

#33
Citaat van: Simo7 op 28/12/2009 om 19:38:10
jij snapt het.....dat is wat ik bedoel met andere tactiek, dat is wat ik bedoel met veranderen.... investeren in onszelf, dat begint bij opvoeding, opleiding van onze kinderen.


Opleiding en opvoeding kunnen we niet 100% beïnvloeden en om de volgende redenen:
Opvoeding begint met opleiding, en opleiding is afhankelijk van  de financiële situatie van het gezin en het beleid van de machthebbers. Opleiding en opvoeding is niet het enige wat we nodig hebben.
Lenin heeft Rusland niet veranderd door de hoge opleiding van de boeren en de armen.
Hetzelfde geldt voor Mao en anderen die de wereld hebben veranderd. Het aantal mensen die de wereld hebben veranderd zijn op 1 hand te tellen.

Voorbeeld: We wachten 10 jaar lang dat IRCAM Tamazight gaat standaardiseren.  Marokkaanse regering besteed miljoenen aan IRCAM, maar nog geen resultaat. Hetzelfde geldt voor de zusterorganisatie in Algerije.  Deze organisaties klagen dat ze geen genoeg intellectuele mensen hebben om de taal te standaardiseren.  Dit is natuurlijk onzin.

Hebreeuws was een dood taal en er is maar 1 persoon uit Lituania  die hebreeuws tot leven heeft gebracht. De zoon van deze man was de enige mens op aarde die Hebreeuws als moedertaal had. Nu leeft hebreeuws en miljoenen hebben deze taal als moedertaal. Dit is dus te denken aan 1 persoon. Hetzelfde geldt voor Arabisch, Joegoslavisch , etc. ... En wij klagen dat honderden intellectuelen niet genoeg zijn om de Tamazight  te standaardiseren.

Tuurlijk zijn opleidingen en opvoedingen te belangrijk, maar deze twee zijn niet  het enige wat we nodig hebben. We hebben  een paar mensen nodig die geniaal moeten zijn.


Hadou

Citaat van: TamurtIno op 28/12/2009 om 20:29:44
Tuurlijk zijn opleidingen en opvoedingen te belangrijk, maar deze twee zijn niet  het enige wat we nodig hebben. We hebben  een paar mensen nodig die geniaal moeten zijn.
Dan moet jij vooral mee bezig zijn, in plaats van amateur laster-journalist hier uithangen.
En dat geldt ook voor Nador-city.com en andere fora en websites.

TamurtIno

Citaat van: Hadou op 28/12/2009 om 22:56:58
Dan moet jij vooral mee bezig zijn, in plaats van amateur laster-journalist hier uithangen.
En dat geldt ook voor Nador-city.com en andere fora en websites.
Zeg tegen je baas Moa 6 dat Marokkanen hem haten en dat hij niet in Marokko hoort.
Het geld dat je van hem krijgt om zijn kwaad te verbergen, had hij moeten geven aan de armen in Marokko.

Hadou

Citaat van: TamurtIno op 28/12/2009 om 23:17:47
Zeg tegen je baas Moa 6 dat Marokkanen hem haten en dat hij niet in Marokko hoort.
Het geld dat je van hem krijgt om zijn kwaad te verbergen, had hij moeten geven aan de armen in Marokko.

LUL niet joh. idioot!

arriset

Citaat van: Boabdil op 27/12/2009 om 01:14:07
Dit is algemeen bekend. Wat is je punt?

Tetouaniyen zullen zich niet vandaag, niet morgen en ook niet over 100 jaar zich als Riffijnen beschouwen. Al was het maar omdat Riffijn (Riff) een scheldwoord is in Tetouan.

Maar dat heb je gemerkt toch TamurtIno? :D
:-)

http://ageddim.jeeran.com/archive/2009/12/992827.html

Boabdil

Hiya Tetouan 7omra mechet koun del Rwaffa.Hiya aslan ma kennet del Rwaffa. Waga sakenien fiha bezzal del Rwaffa, baqi nas del andalus oe jbala ktir 3li7om. Oe medina djella tebnet 3ala tariqa Analusiya. Hiya medinat Andalusiya Arabiya.Wa tenien hiya mebniya fe wust del Jbala.

Rwaffa 3omrom ma bnaw si haja oe daba tamien 3la modoen del shamal. Gallow bladom oe hajroe n gharb. Jabroe hney Jbala hir drowish.

TamurtIno

#39
Citaat van: Boabdil op 31/12/2009 om 17:54:07
Hiya Tetouan 7omra mechet koun del Rwaffa.Hiya aslan ma kennet del Rwaffa. Waga sakenien fiha bezzal del Rwaffa, baqi nas del andalus oe jbala ktir 3li7om. Oe medina djella tebnet 3ala tariqa Analusiya. Hiya medinat Andalusiya Arabiya.Wa tenien hiya mebniya fe wust del Jbala.

Rwaffa 3omrom ma bnaw si haja oe daba tamien 3la modoen del shamal. Gallow bladom oe hajroe n gharb. Jabroe hney Jbala hir drowish.

Je kunt ook in het Nederlands praten, omdat Darija niet makkelijk te lezen is.

Wie zijn Rwafa?
Rwaf is geen stam of een volk. Rwafa zijn een verzameling van Amazigh stammen die in het Rifgebergte wonen. Ze worden Rwafa genoemd omdat ze in het Rifgebergte wonen. Deze stammen zijn de oorspronkelijke bewoners van de volgende gebieden:
Tanger, Titouan, Chafchawen, Alhocima, Nador en Taza ( en misschien ook Berkane).


Wie zijn Jbala?
Jbala is een scheldwoord wat bergbewoners betekent. Het woord is bedacht door de Spanjaarden. De oorspronkelijk bewoners van Titoan heten Gomara Imazighen. Deze Ghomara Imazighen heten nu Jbala. Ghomara zijn Rifijnen en zijn de grootste stam van Rif.  Jbala is niets anders dan een scheldwoord voor Ghomara Rifijnen.

Wie zijn de bewoners van Andalus?
De meerderheid van de bewoners van Andalus waren Amazigh kolonisten uit Marokko. Klein minderheid zijn kolonisten  uit het midden-oosten. Onder de Andalusier heb je ook mensen van Spaanse afkomst. 




Lezer

#40
Citaat van: Boabdil op 31/12/2009 om 17:54:07
Hiya Tetouan 7omra mechet koun del Rwaffa.Hiya aslan ma kennet del Rwaffa. Waga sakenien fiha bezzal del Rwaffa, baqi nas del andalus oe jbala ktir 3li7om. Oe medina djella tebnet 3ala tariqa Analusiya. Hiya medinat Andalusiya Arabiya.Wa tenien hiya mebniya fe wust del Jbala.

Rwaffa 3omrom ma bnaw si haja oe daba tamien 3la modoen del shamal. Gallow bladom oe hajroe n gharb. Jabroe hney Jbala hir drowish.
Hoe kom je eraan dat de Andalusiers Arabieren waren? Verder nog: Waarom heeft je stad de naam "titwan" en geen "3inin"? want Titwan is een Riffijns woord voor ogen.

Jouw soort zijn niet "drawach", maar "mkalkhan" met respect aan de andere Jbala.