Geschiedenis van de Rifijnse stad Titawin (titouan)

Gestart door TamurtIno, 25/12/2009 om 12:45:01

TamurtIno

Geschiedenis van Titouan

===========Samenvatting: =========

Titwan ( of Titawin in het Tamazight). Vroeger heette de stad Tamuda en in 42 v.c werd de stad verwoest door de Romeinen. Toen Garnata uit de Islamitische handen viel,  vluchtten moslims en Joden naar het Noord van Marokko en hebben ze gevestigd waaronder in Titawin.
De naam van de stad wordt op verschillende manier uitgesproken.

Titwan: Is vermeld in het boek Qardas
Tittawin: zo wordt het door de meeste Marokkanen uitgesproken. Het is ook zo vermeld in het boek “Nazhat Almochtaq”.
Titawien: Zo is de stad vermeld in het boek van Ibn Khaldoen, in het boek Al-beidaq en in het boek van Anafha Almaksia.
Tietawin: zo werd de stad genoemd in het boek ‘Albayaan Almaghreb fi Akhbaar Almaghrib’

Alle deze namen zijn pure Amazigh namen en in het Arabisch heeft het geen enkele betekenis. In het Tamazight betekent de naam “ogen”.

==========Eind samenvatting  ===========


Bron:
http://ar.wikipedia.org/wiki/%D8%AA%D8%B7%D9%88%D8%A7%D9%86


arriset

Tamuda = Martil (stad)

Citaat van: TamurtIno op 25/12/2009 om 12:45:01
In het Tamazight betekent de naam “ogen”.
en "bron "


Boabdil

Dit is algemeen bekend. Wat is je punt?

Tetouaniyen zullen zich niet vandaag, niet morgen en ook niet over 100 jaar zich als Riffijnen beschouwen. Al was het maar omdat Riffijn (Riff) een scheldwoord is in Tetouan.

Maar dat heb je gemerkt toch TamurtIno? :D

Azjdhiedh


TamurtIno

#4
Citaat van: Boabdil op 27/12/2009 om 01:14:07
Dit is algemeen bekend. Wat is je punt?



Tetouaniyen zullen zich niet vandaag, niet morgen en ook niet over 100 jaar zich als Riffijnen beschouwen. Al was het maar omdat Riffijn (Riff) een scheldwoord is in Tetouan.

Maar dat heb je gemerkt toch TamurtIno? :D

Ze stammen van Rifijnen en wonen in het Rifgebergte. Als je in het RifGebergte woont, dan ben je per definitie een Rifijn.
Jabli is bij ons en in de rest van Marokko ook een smerige scheld woord. Ik praat liever met zionisten en duivels dan met Jbala zoals jij, maar dat heb je ook op deze site gemerkt. Niet voor niets zie ik zionisten als mijn vrienden en je soort als mijn vijand nummer 1. Pak een enkeltje en vertrek naar je eigen land in het midden-oosten. 



Zal ik jou vertellen wat de geschiedenisboeken vertellen over jullie Amazigh stam Gomara? Ga in geschiedenisboeken kijken en vergelijk de geschiedenis van je Amazigh stam met die van Alhocima en Nador, een wereld van verschil.  Niet voor niets strijden we nog steeds voor onze bestaan en identiteit en jullie knielen voor jullie meesters uit het midden--oosten. Niet voor niets versloegen we de Spanjaarden en jullie knielen voor de Spanjaarden. 

Simo7

Wat zijn we toch aardig tegen elkaar mensen....broederschap is ver te zoeken... 

TamurtIno

#6
Citaat van: Simo7 op 27/12/2009 om 11:39:06
Wat zijn we toch aardig tegen elkaar mensen....broederschap is ver te zoeken... 

1. Het is een feit dat "Rifijn" een scheldwoord is in Titouan. Het is een feit dat Titouani's Rifijnen als minderwaardige mensen zien.  Ik was ergens samen met een Arabier uit Rabat, Darija meid uit Titouan en Nederlandse vrouw.   Die Nederlandse vrouw begon vragen te stellen over Marokkanen en Marokkaanse cultuur.
Die meid uit Titouan zei: "We zien Berbers als minderwaardige mensen."
Die Arabier uit Rabat zei: Je bent ook een Berber.
Titwania: Ik ben geen Berber, ik ben een Arabier.
Arabier uit Rabat: Maak jezelf niet belachelijk. Je bent twee keer dom: Je kent je afkomst niet, en je valt je eigen stam aan. Je bent gewoon een Rifia.


2. Het is een feit dat Jabli een scheldwoord is in Rif. Jabli betekent in Rif een tuig.
Jabli is ook een scheld woord in de rest van Marokko. Een Arabier uit Fes zei  tegen mij dat ze Jbala als minderwaardige mensen zijn. "Jbala hebben geen ras, geen afkomst, geen oorsprong en geen taal. Ze zijn noch Arabieren noch Berbers. Ze spreken nog Arabisch not Tamazight.", zei hij tegen mij. 


Die verhouding tussen de Rifijnen onderling ( Jbala en Rifijnen, beide komen ze van Jibal Arif) heb je ook tussen zuiderlingen onderling.
Chleh is bij Darija Marokkanen in het zuid een scheldwoord. "Vieze chelhi", worden Imazighen van het zuid uitgescholden door Darija-zuidelingen.Ook de verhouding tussen Rifijnen en Sousi's is niet helemaal goed.

Die eenheid en broederschap heb je niet in Marokko. Marokkanen houden allemaal van Palestijnen, maar niet van elkaar.
Wat Marokkanen heeft verenigde was dezelfde Amazigh afkomst, de Amazigh taal, dezelfde geschiedenis en bloed. Deze overeenkomsten zijn er niet meer. Het volk is verdeeld en de helft heeft van ras veranderd. We hebben geen overeenkomsten meer. Dat islam Marokkanen verenigt is natuurlijk een leugen. Islam heeft ons nooit verenigd. Moslims overal in de wereld doden elkaar. Het enige wat volkeren verenigt is dezelfde afkomst. In landen waar verschillende volkeren wonen, ontstaat burgeroorlog. Dit is ook de reden waarom sommigen de geschiedenis van Marokkanen hebben vervalst; om te zorgen dat Marokkanen elkaar gaat haten.

Tijdens de voetbalwedstrijd tussen Egypte en Algerije zei een Egyptische verslaggever: O Allah, zorg dat kinderen van faro's kinderen van Berbers verslaan.
Broederschap in de islam is er helemaal niet en zelfs niet onder de Palestijnen onderling.

Simo7

Citaat van: TamurtIno op 27/12/2009 om 12:10:32
1. Het is een feit dat "Rifijn" een scheldwoord is in Titouan. Het is een feit dat Titouani's Rifijnen als minderwaardige mensen zien.  Ik was ergens samen met een Arabier uit Rabat, Darija meid uit Titouan en Nederlandse vrouw.   Die Nederlandse vrouw begon vragen te stellen over Marokkanen en Marokkaanse cultuur.
Die meid uit Titouan zei: "We zien Berbers als minderwaardige mensen."
Die Arabier uit Rabat zei: Je bent ook een Berber.
Titwania: Ik ben geen Berber, ik ben een Arabier.
Arabier uit Rabat: Maak jezelf niet belachelijk. Je bent twee keer dom: Je kent je afkomst niet, en je valt je eigen stam aan. Je bent gewoon een Rifia.


2. Het is een feit dat Jabli een scheldwoord is in Rif. Jabli betekent in Rif een tuig.
Jabli is ook een scheld woord in de rest van Marokko. Een Arabier uit Fes zei  tegen mij dat ze Jbala als minderwaardige mensen zijn. "Jbala hebben geen ras, geen afkomst, geen oorsprong en geen taal. Ze zijn noch Arabieren noch Berbers. Ze spreken nog Arabisch not Tamazight.", zei hij tegen mij. 


Die verhouding tussen de Rifijnen onderling ( Jbala en Rifijnen, beide komen ze van Jibal Arif) heb je ook tussen zuiderlingen onderling.
Chleh is bij Darija Marokkanen in het zuid een scheldwoord. "Vieze chelhi", worden Imazighen van het zuid uitgescholden door Darija-zuidelingen.Ook de verhouding tussen Rifijnen en Sousi's is niet helemaal goed.

Die eenheid en broederschap heb je niet in Marokko. Marokkanen houden allemaal van Palestijnen, maar niet van elkaar.
Wat Marokkanen heeft verenigde was dezelfde Amazigh afkomst, de Amazigh taal, dezelfde geschiedenis en bloed. Deze overeenkomsten zijn er niet meer. Het volk is verdeeld en de helft heeft van ras veranderd. We hebben geen overeenkomsten meer. Dat islam Marokkanen verenigt is natuurlijk een leugen. Islam heeft ons nooit verenigd. Moslims overal in de wereld doden elkaar. Het enige wat volkeren verenigt is dezelfde afkomst. In landen waar verschillende volkeren wonen, ontstaat burgeroorlog. Dit is ook de reden waarom sommigen de geschiedenis van Marokkanen hebben vervalst; om te zorgen dat Marokkanen elkaar gaat haten.

Tijdens de voetbalwedstrijd tussen Egypte en Algerije zei een Egyptische verslaggever: O Allah, zorg dat kinderen van faro's kinderen van Berbers verslaan.
Broederschap in de islam is er helemaal niet en zelfs niet onder de Palestijnen onderling.

je schetst mij nu gewoon de vicieuze cirkel waar imazighen in zitten, en wat door niemand word doorbroken. Wil je winnen op langer termijn, dan moet je eerst zorgen voor eenheid onder je soortgenoten. Als ik hier op het forum kijk hoe tegenstellingen worden versterkt t.o.v. wat ons bind ja....dan is broederschap ver te zoeken.

De feiten die jij noemt, zijn door ons zelf gecreëerd, waarom zijn we in staan om zulke negatieve feiten te creëren maar niet om positieve feiten te creëren.

Maar het erge van alles is, dat wij hier in nederland, met dezelfde ellende doorgaan wat in marokko is gestart....kunnen we nu niet de handen  ineenslaan  en zorgen dat ons doel helder word i.p.v. dat zielig gedoe onderling. 

Anders gezegd....wat heeft het jou gebracht om bijv. die feiten nu hier helder te maken....???

heb jij er nu een beter gevoel bij?
is jou doel iets dichterbij gekomen?
heb je iets overwonnen?

snap je....we moeten constructief met elkaar praten, onze idealen zijn allen hetzelfde. En constructief met elkaar praten begint altijd met respect voor elkaar...we hoeven het niet eens te zijn, we mogen best andere standpunten innemen...maar je kunt respect voor elkaar opbrengen...dan veranderd dat wat jij feiten noemt automatisch.


Simo7

Citaat van: TamurtIno op 27/12/2009 om 12:10:32
Tijdens de voetbalwedstrijd tussen Egypte en Algerije zei een Egyptische verslaggever: O Allah, zorg dat kinderen van faro's kinderen van Berbers verslaan.
Broederschap in de islam is er helemaal niet en zelfs niet onder de Palestijnen onderling.

luister, ik lig hier niet wakker van....ik weet wat ik zelf in staat ben, daar ben ik als Riffie trots op...wat een verslaggever gezegd heeft of wat piet of hassan gezegde heeft.....leg ik naast me neer, alleen mijn resultaat telt.

Analyseer zijn woorden eens..... hij smeekt allah, om de kinderen van de farao, (farao is vervloekt door Allah) te laten winnen.... Hij smeekt Allah swt om kinderen van een persoon die tegen Allah is te laten winnen...welke waarde moet ik als Riffie hechten aan deze woorden.....



TamurtIno

#9
Citaat van: Simo7 op 27/12/2009 om 15:01:05
je schetst mij nu gewoon de vicieuze cirkel waar imazighen in zitten, en wat door niemand word doorbroken. Wil je winnen op langer termijn, dan moet je eerst zorgen voor eenheid onder je soortgenoten. Als ik hier op het forum kijk hoe tegenstellingen worden versterkt t.o.v. wat ons bind ja....dan is broederschap ver te zoeken.

De feiten die jij noemt, zijn door ons zelf gecreëerd, waarom zijn we in staan om zulke negatieve feiten te creëren maar niet om positieve feiten te creëren.

snap je....we moeten constructief met elkaar praten, onze idealen zijn allen hetzelfde. En constructief met elkaar praten begint altijd met respect voor elkaar...we hoeven het niet eens te zijn, we mogen best andere standpunten innemen...maar je kunt respect voor elkaar opbrengen...dan veranderd dat wat jij feiten noemt automatisch.


Ik ben het grotendeels met je eens.

Citeer
Maar het erge van alles is, dat wij hier in nederland, met dezelfde ellende doorgaan wat in marokko is gestart....kunnen we nu niet de handen  ineenslaan  en zorgen dat ons doel helder word i.p.v. dat zielig gedoe onderling. 

Anders gezegd....wat heeft het jou gebracht om bijv. die feiten nu hier helder te maken....???

heb jij er nu een beter gevoel bij?
is jou doel iets dichterbij gekomen?
heb je iets overwonnen?

Je hebt het over broederschap, en ik heb die feiten genoemd om te laten zien dat er geen broederschap is onder Marokkanen onderling.
De factuur van broederschap is "1 natie", maar die factuur is door sommigen weggehaald om te zorgen dat Marokkanen elkaar moeten haten. Verdeel en heers.
Machthebbers roepen overal:
"Marokko bestaat uit verschillende bevolkingsgroepen, talen, en volkeren. Wat ons verenigt zijn Arabisch, islam en de koning".
Deze mensen hebben zelfs gezorgd voor het verdelen van Marokkanen en hun talen, vervolgens beweren ze dat de koning, Arabisch en islam ons verenigen.  Deze 3 facturen verenigen geen mensen. Islam verenigt sommigen, maar niet het hele volk. Arabisch verenigt mij niet met Arabieren, zoals Russisch mij ook niet verenigt met Russen. Koning verenigt mij ook met niemand, aangezien de koning niets voor mij doet en ik die koning niet eens erken.

De enige die alle Marokkanen verenigt zijn de volgende feiten:
1. Dezelfde Amazigh voorouders
2. Dezelfde geschiedenis
3. Dezelfde taal Tamazight
4. Dezelfde land Tamazgha

Simo7

Citaat van: TamurtIno op 27/12/2009 om 15:23:35
Ik ben het grotendeels met je eens.

Je hebt het over broederschap, en ik heb die feiten genoemd om te laten zien dat er geen broederschap is onder Marokkanen onderling.
De factuur van broederschap is "1 natie", maar die factuur is door sommigen weggehaald om te zorgen dat Marokkanen elkaar moeten haten. Verdeel en heers.
Machthebbers roepen overal:
"Marokko bestaat uit verschillende bevolkingsgroepen, talen, en volkeren. Wat ons verenigt zijn Arabisch, islam en de koning".
Deze mensen hebben zelfs gezorgd voor het verdelen van Marokkanen en hun talen, vervolgens beweren ze dat de koning, Arabisch en islam ons verenigen.  Deze 3 facturen verenigen geen mensen. Islam verenigt sommigen, maar niet het hele volk. Arabisch verenigt mij niet met Arabieren, zoals Russisch mij ook niet verenigt met Russen. Koning verenigt mij ook met niemand, aangezien de koning niets voor mij doet en ik die koning niet eens erken.

De enige die alle Marokkanen verenigt zijn de volgende feiten:
1. Dezelfde Amazigh voorouders
2. Dezelfde geschiedenis
3. Dezelfde taal Tamazight
4. Dezelfde land Tamazgha

dat is wat ik zeg de vicieuze cirkel die maar niet doorbroken word.

Je bent het met me eens, dat als dit de houding is van alle Imazighen, dat we gedoemd zijn om te mislukken. Eigenlijk strijden we dus een strijd die we eigenlijk al verloren hebben...toch!!

Mijn motto is in ieder geval, speel het spel mee,  zonder ook maar enigszins afstand te doen van mijn kenmerken, alleen op die manier kun je dingen veranderen.

je noemt 4 karakteristieke eigenschappen die ons verenigd en toch is er geen vereniging...hoe kan dit, terwijl een klein verschil tussen volkeren onderling vaak als feit gebruikt word om elkaar uiteen te drijven. Wij  missen het  positief denken...wij gaan vaak uit van het negatieve. We plaatsen ons vaak in de slachtofferrol (terecht vaak, maar je hebt er niets aan).... Als we de omgeving willen veranderen moeten we eerst zelf veranderen.

TamurtIno

#11
Citaat van: Simo7 op 27/12/2009 om 15:34:39
dat is wat ik zeg de vicieuze cirkel die maar niet doorbroken word.

Je bent het met me eens, dat als dit de houding is van alle Imazighen, dat we gedoemd zijn om te mislukken. Eigenlijk strijden we dus een strijd die we eigenlijk al verloren hebben...toch!!

Nee, zo bedoel ik het niet.
14 eeuwen lang proberen we eenheid te zoeken onder een Saoedische Paraplu in een land dat deel uitmaakt van het Arabisch  rijk. Deze houding is mislukt, zoals je weet.
Weet je waarom? Omdat we mensen en land aan elkaar proberen te binden en vasthouden met een virtuele touw.

Je moet mensen aan hun landen binden met hun diepe wortels in dat land, door tegen ze te zeggen: jullie wortels liggen in dit land en dit land heeft jullie gebaard. Jullie zijn dus allemaal 1 volk , het Amazigh volk. Jullie zijn allemaal 1 natie, de Amazigh natie. Jullie land is 1 en dat is Tamazgha. Jullie komen niet uit het midden-oosten. Jullie taal is de taal van dit land en dat is Tamazight en geen Arabisch. 

Citeer
je noemt 4 karakteristieke eigenschappen die ons verenigd en toch is er geen vereniging...hoe kan dit,

Simpel, Marokkanen geloven niet in die eigenschappen als facturen van vereniging.  Op school leren ze dat de ene komt uit Ethiopië, de andere uit Palestina, de andere uit Libanon, de andere uit Jemen en de andere uit Europa. En samen worden ze verenigd door de islam, koning, en Arabisch.
Maar deze leugens hebben niet gewerkt. Marokkanen moeten weten wie ze zijn. Ze zijn allemaal Imazighen en hun land heet Tamazgha en hun taal is Tamazight. Zolang de machthebbers het volk blijven oplichten, zal er nooit en te nimmer een eenheid komen. Je kunt nooit vuur aan water binden met olie.. onmogelijk.


Simo7

#12
Citaat van: TamurtIno op 27/12/2009 om 15:51:47
Nee, zo bedoel ik het niet.
14 eeuwen lang proberen we eenheid te zoeken onder een Saoedische Paraplu in een land dat deel uitmaakt van het Arabisch  rijk. Deze houding is mislukt, zoals je weet.
Weet je waarom? Omdat we mensen en land aan elkaar proberen te binden en vasthouden met een virtuele touw.

Je moet mensen aan hun landen binden met hun diepe wortels in dat land, door tegen ze te zeggen: jullie wortels liggen in dit land en dit land heeft jullie gebaard. Jullie zijn dus allemaal 1 volk , het Amazigh volk. Jullie zijn allemaal 1 natie, de Amazigh natie. Jullie land is 1 en dat is Tamazgha. Jullie komen niet uit het midden-oosten. Jullie taal is de taal van dit land en dat is Tamazight en geen Arabisch. 

Simpel, Marokkanen geloven niet in die eigenschappen als facturen van vereniging.  Op school leren ze dat de ene komt uit Ethiopië, de andere uit Palestina, de andere uit Libanon, de andere uit Jemen en de andere uit Europa. En samen worden ze verenigd door de islam, koning, en Arabisch.
Maar deze leugens hebben niet gewerkt. Marokkanen moeten weten wie ze zijn. Ze zijn allemaal Imazighen en hun land heet Tamazgha en hun taal is Tamazight. Zolang de machthebbers het volk blijven oplichten, zal er nooit en te nimmer een eenheid komen. Je kunt nooit vuur aan water binden met olie.. onmogelijk.



je zit nog steeds in de vicieuze circel :)   dat bedoel ik dus met, het feit dat als je iets wilt veranderen je zelf moet veranderen en daar bedoel ik niet mee dat je anders moet gaan zijn...maar je moet je strategie aanpassen aan de situatie.

Als het tot nu toe niet gelukt is om iets te veranderen, dan moeten wij nagaan wat daarvan de oorzaak is....die oorzaak  moeten we veranderen.  het is ons niet gelukt om iets te veranderen van buiten uit, dus moeten we ervoor zorgen dat we binnen in komen van binnenuit dingen veranderen.  zorgen dat we politiek betrokken worden, zorgen dat we hoge posten bekleden, zorgen dat we de macht krijgen....en dat doe je door mee te doen, door het spel mee te spelen...zo werkt politiek nu eenmaal en wij Imazighen zijn er niet goed in enerzijds door onze trots..anderzijds door gebrek aan samenwerking met anderen.

als je het systeem wilt veranderen, dan moet je onderdeel uitmaken van het systeem.......

Azjdhiedh

Je hebt gelijk in wat je zegt over de strategie aanpassen.
Maar dat is een langetermijn strategie! En wij staan nou niet bepaald bekend om ons geduld. Ik denk ook niet dat er genoeg animo is onder de mensen om aan zoiets te beginnen. De mensen in Marokko willen alleen maar naar Europa, en de mensen hier willen met een mooie auto op vakantie naar Marokko en een huis daar boven om tijdens de zomer te vertoeven.

Mijn vraag aan jou is, denk je dat de oplossing die je hebt aangebracht en waar ik het ook mee eens ben HAALBAAR is?

Simo7

Citaat van: Azjdhiedh op 27/12/2009 om 16:26:27
Je hebt gelijk in wat je zegt over de strategie aanpassen.
Maar dat is een langetermijn strategie! En wij staan nou niet bepaald bekend om ons geduld. Ik denk ook niet dat er genoeg animo is onder de mensen om aan zoiets te beginnen. De mensen in Marokko willen alleen maar naar Europa, en de mensen hier willen met een mooie auto op vakantie naar Marokko en een huis daar boven om tijdens de zomer te vertoeven.

Mijn vraag aan jou is, denk je dat de oplossing die je hebt aangebracht en waar ik het ook mee eens ben HAALBAAR is?

.....het is haalbaar wat de Arabieren kunnen kunnen wij ook....alleen zoals jij zegt GEDULD  dus dat is een karaktertrek dat WIJ moeten veranderen aan ons zelf.....opgeven NOOIT  maar strategie aanpassen aan de situatie...dus speel het spel mee, ken de taal van je vijand, vier het veest van je vijand......juich met hun MAAR VERGEET NOOIT JE CULTUUR/TAAL/ROOTS   zodra je meer imazhigen op hoge posten hebt en in de politiek....is het makkelijker om dingen erdoorheen te slepen...  maar  hebben wij dat geduld?? en hebben wij de kracht om af te stappen van onze trots....daar zit hem het probleem van ons.

uit de geschiedenis, is gebleken dat veranderingen nooit met wapens tot stand komen, maar met inmengingen in systemen. De amerikanen zijn hier goed in, die hebben complete trajecten om mensen te trainen en ze daarna ergens in een land plaatsen.