Berbers hebben zich nooit veel aangetrokken van de ’ware’ islam

Gestart door Lezer, 22/12/2009 om 16:07:04


matou

Citaat van: Azjdhiedh op 22/12/2009 om 16:18:22
Ik denk dat de schrijver/schrijfster van dit artikel er vooral op uit is om de schuld bij de Islam te leggen in plaats van bij de arabieren.

Er wordt de afgelopen jaren overal gezocht naar zogenaamde argumenten om de Islam in een kwaad daglicht te stellen. En vandaar dat de interesse voor de "Berbers" nu opeens zo groot is.

overdrijven is ook een kunst , ik vind niet dat je alles altijd zomaar 9in een kwaad daglicht kan zetten, dat komt  zo wantrouwend over, mischien is het helemaal zo niet bedoeld, makkelijk altijd chercher la petite bête

Hadou


Lezer

Citaat van: Hadou op 23/12/2009 om 17:39:03
Iwa lezer!!
wat is hier ';; geschiedenis aan' ?
In de titel staat "hebben", dat is een hulpwerkwoord voor verleden tijd. Verleden tijd is geschiedenis van tegenwoordige tijd. :D

Azjdhiedh

Als je ziet hoe de media de afgelopen jaren (misschien wel langer, ik merk het pas de afgelopen jaren, maar ben dan ook nog niet zo oud) alles verdraaien, dan kan ik niet anders dan bij mn standpunt blijven.

Helemaal als je kijkt naar Marokko of de Marokkanen hier in Nederland, dan zul je zien dat het de "Berbers" zijn die zich juist aangetrokken voelen en vasthouden aan het geloof meer dan de Arabieren.

ps: lezer heeft de titel veranderd, door het woordje 'ware' toe te voegen

arriset

Citaat van: Azjdhiedh op 25/12/2009 om 01:18:49
Als je ziet hoe de media de afgelopen jaren (misschien wel langer, ik merk het pas de afgelopen jaren, maar ben dan ook nog niet zo oud) alles verdraaien, dan kan ik niet anders dan bij mn standpunt blijven.

Helemaal als je kijkt naar Marokko of de Marokkanen hier in Nederland, dan zul je zien dat het de "Berbers" zijn die zich juist aangetrokken voelen en vasthouden aan het geloof meer dan de Arabieren.

ps: lezer heeft de titel veranderd, door het woordje 'ware' toe te voegen
het is een van de factoren van de kolonisatie van ons land door de arabieren

Azjdhiedh , jij is voor de Rif-Republiek ?


Nech

Citaat van: uzop op 25/12/2009 om 08:53:59
het is een van de factoren van de kolonisatie van ons land door de arabieren

Azjdhiedh , jij is voor de Rif-Republiek ?



Ik heb het vermoeden dat je in Marokko woont en dat jij teksten van het Arabisch naar Nederlands vertaalt en hier post. Klopt het?


"Jij is" ?!

arriset

Citaat van: Nech op 25/12/2009 om 10:31:21
Ik heb het vermoeden dat je in Marokko woont en dat jij teksten van het Arabisch naar Nederlands vertaalt en hier post. Klopt het?
jij ontbeert aan scherpzinnigheid


Citaat van: Nech op 25/12/2009 om 10:31:21"Jij is" ?!
je bent ...

Exposer

Citaat van: Simo7 op 23/12/2009 om 14:30:43
Met alle respect, deze geleerde die promoveert over de ruggen van buitenlanders...maar dat wil niet zeggen dat wat hij zegt de praktijk is.

Wat is de praktijk volgens je waarneming?
Citaat van: Simo7 op 23/12/2009 om 14:30:43

Neem bijv, indonesiers, zij wonen hier heel lang wat is er overgebleven van hun rijke cultuur??

Het is algemeen bekend dat culturele verschillen, op d'n duur verdwijnen, wat deze meneeer zegt is dat het goed is dat ze hun culturele waarden in stand houden echter wil dit niet zeggen dat op d'n duur dit niet automatisch verdwijnt.
Dat zijn twee totaal verschillende dingen, natuurlijk is het goed dat wij vasthouden aan onze culurele indentiteit, dat is goed voor onze ontwikkeling en prestaties....maar je staat er niet bij stil dat een aantal generaties later, dit allemaal weg ebt.  Voorbeeld, onze ouders zijn helemaal gek op Marokko,  het liefst willen ze daar nu wonen, zij waren hier tijdelijk en wilde terug gaan.... maar als je nu naar 3e 4e generatie Marokkanen kijkt...hebben totaal geen binding met Marokko...het is verwatert....daarvoor in de plaats is nederland gekomen...  en zo zie je dat in steeds meer uitingen...  het verwatert, er is nu nog een harde kern, die het in leven houd, maar die kern, word oud, sterft, komt iets voor in de plaats, dat iets minder hard is...die sterven en er komen weer mensen voor in  de plaats die nog minder hard zijn...kortom na een poos is onze culturele identiteit nog alleen een geschiedenisboek..meer niet...


Nederlanders wonen al eeuwen in Zuid-Afrika, maar het culturele verschil tussen hen en  Zoeloes is nog steeds niet verdwenen. Hoe is dat mogelijk?

Azjdhiedh

Ik denk dat het verdwijnen van de cultuur ligt aan je positie binnen de samenleving.

De Indonesiers, Molukkers, Turken, Marokkanen, Surinamers etc. staan in Nederland onder aan de ladder. Zij hebben niet veel in te brengen, er wordt van ze verwacht dat ze elke dag dankbaar zijn dat ze in Nederland mogen blijven.

De Nederlanders in Zuid-Afrika daarentegen, zijn binnen gekomen als kolonisator. Zij hebben de macht gegrepen, en als zij het daar hebben over integratie, dan is het dat de Zulu's zich gaan moeten gedragen zoals de kolonisten.


Azjdhiedh

Citaat van: matou op 23/12/2009 om 17:29:43
overdrijven is ook een kunst , ik vind niet dat je alles altijd zomaar 9in een kwaad daglicht kan zetten, dat komt  zo wantrouwend over, mischien is het helemaal zo niet bedoeld, makkelijk altijd chercher la petite bête

Dus, omdat jij vindt dat de schrijver/schrijfster het misschien niet zo bedoeld had, ben ik aan het overdrijven? Misschien ben jij wel naief?

Ik baseer mijn mening op wat ik gemerkt heb de afgelopen jaren.