Berbers hebben zich nooit veel aangetrokken van de ’ware’ islam

Gestart door Lezer, 22/12/2009 om 16:07:04

Señor Canardo

Citaat van: TheCFO op 23/12/2009 om 07:14:06
Henk uit Ede, altijd een lekkere onderbouwing van een mening.

Wel grappig, mocht de complottheorie van inco waar zijn, dan is topicstukkie vast bedoeld als anti Arabieren stukje. Maar Henk uit Ede, door inco gewaardeerd doordenker, beziet eea weer door zijn refo-bril. Hij 'leest' het woord vroom, en ziet dit dan direct als pro-arabieren stuk, dat ophitst tegen de weinig vrome berbers. En dat is onze Inco met deze filosoof van de Bible belt eens.

Je doet wel lacherig over de reactie van Henk, maar als ik kijk naar jouw reactie word ik ook niet echt wijzer van. Het enige wat wel goed naar voren komt in jouw reactie is wederom jouw irrationele afkeer tegen gelovigen. Zonder enige aanwijzing ga jij er namelijk al vanuit dat Henk uit de "Bible Belt" het artikel beziet "door zijn refo-bril". Wat ik graag van jou zou willen weten is, hoe kom jij hier toch bij? Ken jij Henk persoonlijk of haal je dat enkel en alleen uit zijn reactie?

En hoe kom je erbij dat onze Henk het artikel direct ziet als een "pro-arabieren stuk". Gezien zijn letterlijke reactie zou ik er juist van uitgaan dat hij dit artikel juist niet ziet als een kwestie van pro- of anti-Arabier, maar eerder ... "om tweestrijd uit te lokken tussen arabieren en berbers en europeanen en berbers." Daar is nix pro-Arabier aan, noch anti-Amazigh of ziet onze atheist dit anders?

TamurtIno

Citaat van: Simo7 op 23/12/2009 om 10:25:55
Wat ik me afvraag in deze hele discussie, hoe verhoud het nederlanderschap zich tot de rest van de culturele achtergrond die we hebben.

Met andere woorden, we wonen en leven hier in Nederland, Nederland wil van ons dat we ons aanpassen aan de normen en waarden van Nederland (men wil dat we assimileren) Is dat niet precies hetzelfde gevecht als wat we nu aan het voeren zijn tegen Marokko.

Zijn de meeste van jullie nu van plan ooit geheel terug te gaan naar Marokko?? Of blijven jullie hier?? Als jullie hier blijven dan weet je toch dat op d'n duur onze cultuur versmelt met het nederlandse en zal het verwateren net als de nederlandse. Met dit gegeven zou je denken dat je extra zult inzetten om de cultuur te behouden maar dat botst weer tegen het feit dat Nederland wil dat wij onderdeel uitmaken van hun culturele waarden en normen...zij voeren tegen ons het gevecht wat wij voeren tegen marokko....  denk hier eens over na...

Joden wonen al eeuwen hier en houden zich nog steeds aan hun cultuur en normen en waarden.

Nederlanders klagen 24 uur per dag over moslims, omdat ze bang zijn van de islam.

Nee het voorbeeld aan Joden en zionisten. Die hebben het overal goed gedaan.

Simo7

Citaat van: TamurtIno op 23/12/2009 om 11:37:14
Joden wonen al eeuwen hier en houden zich nog steeds aan hun cultuur en normen en waarden.

Nederlanders klagen 24 uur per dag over moslims, omdat ze bang zijn van de islam.

Nee het voorbeeld aan Joden en zionisten. Die hebben het overal goed gedaan.


Even Joden niet als voorbeeld gebruiken, Bro

ten eerste valt het wel mee met de culturele activiteiten van joden in NL, ik zie niet zoals in antwerpen bijv.  joden met hoge hoeden en krulletjes in het  rond huppelen.  Ze houden zich wel aan de religie, dragen een keppeltje, maar spreken geen hebreews, hebben niet de eigenaardige trekjes die joden in Israel hebben.

Ten tweede zijn joden nu eenmaal  het zielige volk dat door hitler uitgeroeid zouden zijn, waardoor ze nu veel meer speel ruimte hebben dan  welk ander volk dan ook.

Ten derde Joden behoren al tot de culturele waarden van Nederland.... dus je kunt eigenlijk niet zeggen dat het iets nieuws is, het bestaat al, het is net als het christendom het zit ingegoten in de cultuur.

Simo7

De titel van het onderwerp is wel erg overdreven....

De schrijver van dat bericht, verwijst naar allerlei praktijken die inderdaad nog steeds uitgevoerd worden in Marokko, echter is dat niet omdat ze zich nooit wat aangetrokken hebben van de ware islam (wat dat ook mogen inhouden, ik ken maar één islam, "ware" sugereert dat er ook een ander islam is)  Maar puur en alleen uit onwetendheid, dat is ook niet zo gek voor een volk waar bijna 70 tot 80 % analafabeet is/was.

TheCFO

Citaat van: incognito op 23/12/2009 om 11:35:55
Zonder enige aanwijzing ga jij er namelijk al vanuit dat Henk uit de "Bible Belt" het artikel beziet "door zijn refo-bril". Wat ik graag van jou zou willen weten is, hoe kom jij hier toch bij? Ken jij Henk persoonlijk of haal je dat enkel en alleen uit zijn reactie?
Zoals gezegd, ik geloof uiteindelijk helemaal niet in jouw containerbegrip 'het westen' en ik geloof niet in jouw complotverhalen.

Mocht je complotverhaal echter wel waar zijn, dan is de lijn ongeveer als volgt:
Westen = antiIslam
Arabieren = Islam
Tweestrijd uitlokken = om arme berbers uit hun Islamitische wortels te trekken
=>berbers worden anti Islam en dus pro Westers/Europees
(dit herken u toch wel?)

Lees nu gekke henkie, beetje ingekort weliswaar:
Citaat van: incognito op 22/12/2009 om 17:45:39
Zelfs onze Hollandse Henk uit Ede doorziet de insteek van dit smerige artikel. (...)
...Wat een flauwekul dit artikel, alsof wij de Berbers moeten gaan haten..en de arabieren moeten liefhebben, als vrome mensen. Dit artikel is er om tweestrijd uit te lokken (...) europeanen en berbers

Zoals je ziet legt de biblebelt filosoof helemaal niet de grens langs anti of pro Islam, wel of niet westers, maar langs wel of niet vroom.Een totaal andere insteek dan jij, zodat henkie ook tot de conclusie komt dat dit artikel complotachtige tweespalt tussen berbers en europeanen moet veroorzaken.

Snappie het nu?

Dat jouw henkie tot de conclusie komt dat de lijn der tweespalt langs vroom/nietvroom ligt, komt omdat hij een refo-looney is.

En ondanks dat jullie totaal iets anders bedoelen, is er volgens jou overeenkomst in visie. Soort zoekt soort is dan het cliche dat al snel bij je opkomt.

Lezer

Citaat van: Simo7 op 23/12/2009 om 12:05:22
De titel van het onderwerp is wel erg overdreven....

De schrijver van dat bericht, verwijst naar allerlei praktijken die inderdaad nog steeds uitgevoerd worden in Marokko, echter is dat niet omdat ze zich nooit wat aangetrokken hebben van de ware islam (wat dat ook mogen inhouden, ik ken maar één islam, "ware" sugereert dat er ook een ander islam is)  Maar puur en alleen uit onwetendheid, dat is ook niet zo gek voor een volk waar bijna 70 tot 80 % analafabeet is/was.


Dit is een inderdaad een goede samenvatting. Maar we gaan de schrijver niet aanmanen op wat de Berbers aan doen zijn.
Het artikel is volgens zeer neutraal, en beschrijft enkel de realiteit. Dat geldt niet alleen voor de Berbers maar ook andere islamitische etniciteiten.

Wie een fout ziet in het artikel, mag hem hier citeren, en ik zal hem laten zien dat het wel klopt.
Spreken over Dahir Berbere en kabyle mythe echter verwarrend. Dat is nu niet ter zake; hoewel de mening wel raak zou zijn.

Wat Henk betreft denk ik dat hij geen Nederlander is, hij heeft als moslimberbers persoon gereageerd net als Samira. Hij heeft het artikel beschouwd als 'anti-berbers tegen de vrome Arabier'. Het artikel ziet ervan af. De auteur zou helemaal niet trots zijn over de ware islam waarover hij schrijft. Dus niets nadeligs eraan.

Degenen die er negatief op reageerden vinden het bewust of onbewust geen goede zaak om niet puur moslim te zijn, vandaar dat ik aan de achtergrond van Henk twijfel. De laatste vindt dat het artikel niet neutraal is aangezien de Marokkaanse media om de uur in Berbers ziet te babbel en dat Berbers nu eenmaal even sterk is als Arabisch wat ook onzin is. Er is wel een verbetering, maar nog aan de marge.

arriset

Citaat van: incognito op 23/12/2009 om 11:35:55
Je doet wel lacherig over de reactie van Henk, maar als ik kijk naar jouw reactie word ik ook niet echt wijzer van. Het enige wat wel goed naar voren komt in jouw reactie is wederom jouw irrationele afkeer tegen gelovigen. Zonder enige aanwijzing ga jij er namelijk al vanuit dat Henk uit de "Bible Belt" het artikel beziet "door zijn refo-bril". Wat ik graag van jou zou willen weten is, hoe kom jij hier toch bij? Ken jij Henk persoonlijk of haal je dat enkel en alleen uit zijn reactie?

En hoe kom je erbij dat onze Henk het artikel direct ziet als een "pro-arabieren stuk". Gezien zijn letterlijke reactie zou ik er juist van uitgaan dat hij dit artikel juist niet ziet als een kwestie van pro- of anti-Arabier, maar eerder ... "om tweestrijd uit te lokken tussen arabieren en berbers en europeanen en berbers." Daar is nix pro-Arabier aan, noch anti-Amazigh of ziet onze atheist dit anders?

het verbod van de Amazigh voornamen in de stadhuizen van nederland namens de islam, het onderwijs van de Amazigh in de scholen nederlands in arabische, de pedagogische gewestelijk uitzendingen voor de Amazigh vluchtelingen in arabische... het was om "tweestrijd uit te lokken tussen arabieren en berbers en europeanen en berbers" ??

met de kolonisatoren/verraders : de slachtoffers worden beulen, de beulen worden slachtoffers

Citaat van: Simo7 op 23/12/2009 om 12:05:22
De titel van het onderwerp is wel erg overdreven....

De schrijver van dat bericht, verwijst naar allerlei praktijken die inderdaad nog steeds uitgevoerd worden in Marokko, echter is dat niet omdat ze zich nooit wat aangetrokken hebben van de ware islam (wat dat ook mogen inhouden, ik ken maar één islam, "ware" sugereert dat er ook een ander islam is)  Maar puur en alleen uit onwetendheid, dat is ook niet zo gek voor een volk waar bijna 70 tot 80 % analafabeet is/was.
commentaar van indoctrinatie en propaganda salafiya !

daar is de moslims :  http://video.yahoo.com/watch/6302701%E3%80%88=en-us/16353479

men moet onze kinderen van dit spiraalvormig weggaan middeleeuws : religieus fanatisme (islam) > gratis geweld (djihad) > onwetendheid > onderontwikkeling

men moet aan de europese beschaving opnemen en nemen wat goed is om te evolueren en drijfkracht verschaffen ons land Arrif

Nech

Citaat van: Lezer op 23/12/2009 om 13:25:57

Wie een fout ziet in het artikel, mag hem hier citeren, en ik zal hem laten zien dat het wel klopt.
Spreken over Dahir Berbere en kabyle mythe echter verwarrend. Dat is nu niet ter zake; hoewel de mening wel raak zou zijn.

Welk artikel? Ik zie alleen een klein berichtje zonder bron.



Exposer

Citaat van: Simo7 op 23/12/2009 om 10:25:55
Wat ik me afvraag in deze hele discussie, hoe verhoud het nederlanderschap zich tot de rest van de culturele achtergrond die we hebben.

Met andere woorden, we wonen en leven hier in Nederland, Nederland wil van ons dat we ons aanpassen aan de normen en waarden van Nederland (men wil dat we assimileren) Is dat niet precies hetzelfde gevecht als wat we nu aan het voeren zijn tegen Marokko.

Zijn de meeste van jullie nu van plan ooit geheel terug te gaan naar Marokko?? Of blijven jullie hier?? Als jullie hier blijven dan weet je toch dat op d'n duur onze cultuur versmelt met het nederlandse en zal het verwateren net als de nederlandse. Met dit gegeven zou je denken dat je extra zult inzetten om de cultuur te behouden maar dat botst weer tegen het feit dat Nederland wil dat wij onderdeel uitmaken van hun culturele waarden en normen...zij voeren tegen ons het gevecht wat wij voeren tegen marokko....  denk hier eens over na...
'Allochtone jeugd beter in eigen cultuur'

Uitgegeven: 9 december 2009 13:39
Laatst gewijzigd: 9 december 2009 13:39

LEIDEN - Allochtone jongeren die vasthouden aan de ethische normen en waarden van hun eigen volk, vertonen minder gedragsproblemen en voelen zich beter. Dat beweert orthopedagoog Mitch van Geel, die woensdag promoveert op een onderzoek naar allochtone jongeren.

© Chris Heijmans. Het idee dat deze migrantenjongeren het beste helemaal kunnen opgaan in de Nederlandse cultuur en maatschappij is dan ook een misvatting, concludeert Van Geel, die woensdag promoveert aan de Universiteit Leiden op een onderzoek naar het welbevinden van deze jongeren.

''Niet iedere verandering en aanpassing aan de Nederlandse cultuur is per se een verbetering'', aldus van Geel. Hij onderzocht het welzijn van niet-westerse migrantenjongeren van 12 tot 17 jaar op het vmbo.

Eigenwaarde
Deze groep scholieren staat niet al te gunstig bekend, aldus de universiteit. ''Opvallend is dat de generatie voor hen, de jongeren die het vertrek naar Nederland hebben meegemaakt, een veel beter gevoel van eigenwaarde had."

"Deze jongeren hadden ook niet meer of minder gedragsproblemen dan hun Nederlandse klasgenoten. Dat voordeel van de eerste generatie migrantenjongeren is langzaam kwijtgeraakt.''

De orthopedagoog meent dat een sterke hechting in de eigen etnische gemeenschap een allochtone jongere steun geeft. ''Ze hechten enorm aan familieverplichtingen en willen dus voorkomen dat de familie zich voor hen schaamt. Daarom zullen ze zich beter gedragen."

Taal
"Het is veel belangrijker dat deze jongeren een sterke band met hun etnische gemeenschap hebben dan dat ze bijvoorbeeld Sinterklaas vieren. Ze moeten juist gesteund worden in het behouden van hun eigen cultuur.''

Van Geel vindt trouwens wel dat allochtone jongeren Nederlands moeten leren spreken, naar school moeten gaan en moeten leren samenleven met andere culturen.

Nu.nl

Simo7

Citaat van: Exposer op 23/12/2009 om 14:15:00
'Allochtone jeugd beter in eigen cultuur'

Uitgegeven: 9 december 2009 13:39
Laatst gewijzigd: 9 december 2009 13:39

LEIDEN - Allochtone jongeren die vasthouden aan de ethische normen en waarden van hun eigen volk, vertonen minder gedragsproblemen en voelen zich beter. Dat beweert orthopedagoog Mitch van Geel, die woensdag promoveert op een onderzoek naar allochtone jongeren.

© Chris Heijmans. Het idee dat deze migrantenjongeren het beste helemaal kunnen opgaan in de Nederlandse cultuur en maatschappij is dan ook een misvatting, concludeert Van Geel, die woensdag promoveert aan de Universiteit Leiden op een onderzoek naar het welbevinden van deze jongeren.

''Niet iedere verandering en aanpassing aan de Nederlandse cultuur is per se een verbetering'', aldus van Geel. Hij onderzocht het welzijn van niet-westerse migrantenjongeren van 12 tot 17 jaar op het vmbo.

Eigenwaarde
Deze groep scholieren staat niet al te gunstig bekend, aldus de universiteit. ''Opvallend is dat de generatie voor hen, de jongeren die het vertrek naar Nederland hebben meegemaakt, een veel beter gevoel van eigenwaarde had."

"Deze jongeren hadden ook niet meer of minder gedragsproblemen dan hun Nederlandse klasgenoten. Dat voordeel van de eerste generatie migrantenjongeren is langzaam kwijtgeraakt.''

De orthopedagoog meent dat een sterke hechting in de eigen etnische gemeenschap een allochtone jongere steun geeft. ''Ze hechten enorm aan familieverplichtingen en willen dus voorkomen dat de familie zich voor hen schaamt. Daarom zullen ze zich beter gedragen."

Taal
"Het is veel belangrijker dat deze jongeren een sterke band met hun etnische gemeenschap hebben dan dat ze bijvoorbeeld Sinterklaas vieren. Ze moeten juist gesteund worden in het behouden van hun eigen cultuur.''

Van Geel vindt trouwens wel dat allochtone jongeren Nederlands moeten leren spreken, naar school moeten gaan en moeten leren samenleven met andere culturen.

Nu.nl


Met alle respect, deze geleerde die promoveert over de ruggen van buitenlanders...maar dat wil niet zeggen dat wat hij zegt de praktijk is.

Neem bijv, indonesiers, zij wonen hier heel lang wat is er overgebleven van hun rijke cultuur??

Het is algemeen bekend dat culturele verschillen, op d'n duur verdwijnen, wat deze meneeer zegt is dat het goed is dat ze hun culturele waarden in stand houden echter wil dit niet zeggen dat op d'n duur dit niet automatisch verdwijnt.
Dat zijn twee totaal verschillende dingen, natuurlijk is het goed dat wij vasthouden aan onze culurele indentiteit, dat is goed voor onze ontwikkeling en prestaties....maar je staat er niet bij stil dat een aantal generaties later, dit allemaal weg ebt.  Voorbeeld, onze ouders zijn helemaal gek op Marokko,  het liefst willen ze daar nu wonen, zij waren hier tijdelijk en wilde terug gaan.... maar als je nu naar 3e 4e generatie Marokkanen kijkt...hebben totaal geen binding met Marokko...het is verwatert....daarvoor in de plaats is nederland gekomen...  en zo zie je dat in steeds meer uitingen...  het verwatert, er is nu nog een harde kern, die het in leven houd, maar die kern, word oud, sterft, komt iets voor in de plaats, dat iets minder hard is...die sterven en er komen weer mensen voor in  de plaats die nog minder hard zijn...kortom na een poos is onze culturele identiteit nog alleen een geschiedenisboek..meer niet...


arriset

Citaat van: Simo7 op 23/12/2009 om 14:30:43
Met alle respect, deze geleerde die promoveert over de ruggen van buitenlanders...maar dat wil niet zeggen dat wat hij zegt de praktijk is.

Neem bijv, indonesiers, zij wonen hier heel lang wat is er overgebleven van hun rijke cultuur??

Het is algemeen bekend dat culturele verschillen, op d'n duur verdwijnen, wat deze meneeer zegt is dat het goed is dat ze hun culturele waarden in stand houden echter wil dit niet zeggen dat op d'n duur dit niet automatisch verdwijnt.
Dat zijn twee totaal verschillende dingen, natuurlijk is het goed dat wij vasthouden aan onze culurele indentiteit, dat is goed voor onze ontwikkeling en prestaties....maar je staat er niet bij stil dat een aantal generaties later, dit allemaal weg ebt.  Voorbeeld, onze ouders zijn helemaal gek op Marokko,  het liefst willen ze daar nu wonen, zij waren hier tijdelijk en wilde terug gaan.... maar als je nu naar 3e 4e generatie Marokkanen kijkt...hebben totaal geen binding met Marokko...het is verwatert....daarvoor in de plaats is nederland gekomen...  en zo zie je dat in steeds meer uitingen...  het verwatert, er is nu nog een harde kern, die het in leven houd, maar die kern, word oud, sterft, komt iets voor in de plaats, dat iets minder hard is...die sterven en er komen weer mensen voor in  de plaats die nog minder hard zijn...kortom na een poos is onze culturele identiteit nog alleen een geschiedenisboek..meer niet...
zij zijn marokkaans of Riffijnen ? (het is niet gelijk)


Simo7


Amazigh/rebel

Citaat van: Azjdhiedh op 22/12/2009 om 16:18:22
Ik denk dat de schrijver/schrijfster van dit artikel er vooral op uit is om de schuld bij de Islam te leggen in plaats van bij de arabieren.

Er wordt de afgelopen jaren overal gezocht naar zogenaamde argumenten om de Islam in een kwaad daglicht te stellen. En vandaar dat de interesse voor de "Berbers" nu opeens zo groot is.

Uitstekend gesproken en ik hoop dat dat soort cul ziekjes gou vergeten worden