zijn maltezen imazighen

Gestart door Amazigh/rebel, 15/12/2009 om 22:00:00

Amazigh/rebel

ik had een vraag namelijk zijn de maltezen imazighen. ik kwam op dit idee omdat de maltezen in hun taal ook wel wat tamazight woordjes hebben en als ik me niet vergis waren vast wel rond 700 800 imazighen op malta en in hun muziek hebben ze nat als imazighen dat grappige indianen geluid het heet djouarou

Amdawkel

ik zou zeggen nee.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16626331  In a study by Capelli et al. (2005)[1] Y-Dna haplogroups were found at the following frequencies : R1 (35.55% including 32.2% R1b), J (28.90% including 7.80% J1), I (12.20%), E (11.10% including 8.9% E1b1b), F (6.70%), K (4.40%), P (1.10%). J, K, F and E1b1b haplogroups consist of lineages with differential distribution within Middle East, North Africa and Europe while R1 and I are typical in West European populations.
[edit] Notes

Amazigh/rebel

zou je ook willen zeggen want je web link zegt me niet zo veel

Lezer

Wat zijn de woorden die volgens jou "tamazight" zijn bij de Maltezen?

Amazigh/rebel

mamach is in tamazight in het maltees weet ik niet wat het betekent en zanbil komt van het berbers azenbil

Amazigh/rebel

er zijn vast wel meer maar ik ken alleen deze twee

abrid

Na het uiteenvallen van het Romeinse Rijk aan het einde van de vierde en vijfde eeuw na Christus, bevonden de Maltese eilanden zich tijdens de Byzantijnse periode in de marge. Constantinopel vormde voortaan het centrum van het gezag van het Oost-Romeinse Rijk. De Byzantijnse periode duurde nog 375 jaar totdat de Noord-Afrikaanse Berbers, die in naam van de islam gebieden veroverden, de eilanden innamen in 870 na Christus.


Amdawkel

Citaat van: Amazigh/rebel op 17/12/2009 om 00:19:15
zou je ook willen zeggen want je web link zegt me niet zo veel
R1 (35.55% including 32.2% R1b) is een west Europese haplogroep 

, J (28.90% including 7.80% J1)is arabisch

, I (12.20%), ook Europees

E (11.10% including 8.9% E1b1b) is amazigh

Amazigh/rebel

Citaat van: Ashel7iej op 18/12/2009 om 15:20:08
R1 (35.55% including 32.2% R1b) is een west Europese haplogroep 

, J (28.90% including 7.80% J1)is arabisch

, I (12.20%), ook Europees

E (11.10% including 8.9% E1b1b) is amazigh

dus 8,9 procent zou oorspronkelijk amazigh zijn is dat waar het op neer komt nee me niet kwalijk ik ben nooit goed geweest in biologie

Señor Canardo

#9
Citaat van: Amazigh/rebel op 18/12/2009 om 23:53:32
dus 8,9 procent zou oorspronkelijk amazigh zijn is dat waar het op neer komt nee me niet kwalijk ik ben nooit goed geweest in biologie

Nee zo makkelijk gaat dat niet bij DNA studies. Het enige wat haplogroep E van de mannelijke chromosomen aangeeft is een Afrikaanse oorsprong, maw. 11,10% van de huidige Maltezen heeft een Afrikaanse voorouder.  En van de onderzochten heeft sub-haplogroep E1b1b (8,9%) een voorouder heeft die waarschijnlijk uit de regio komt tussen Noord-Afrika en Oost-Afrika.


Ps. Haplogroepen geven alleen de geografische oorsprong weer dmv een gemeenschappelijke voorouder. Wat een haplogroep niet aangeeft is tot welk volk die historische voorouder hoorde. Dus beweren dat haplogroep E = Amazigh is erg kort door de bocht.

Amazigh/rebel

ook en wat vind jij zelf over de stelling

TamurtIno

In de link staat het volgende:

Our analyses identify four main clusters in the Mediterranean that can be labelled as North Africa, Arab, Central-East and West Mediterranean


Señor Canardo

Citaat van: Amazigh/rebel op 19/12/2009 om 00:40:22
ook en wat vind jij zelf over de stelling

Om eerlijk te zijn ben ik niet echt op de hoogte wat er allemaal speelt op Malta, welk volk en welke taal etc. dus ik kan niet echt zeggen of er sprake is van enige taalkundige verwantschap.

Wat ik wel weet is dat je op basis van taalkundige overeenkomsten moeilijk een uitspraak kan doen over de genetische verwantschap van Maltezen met Imazighen. Zeker in een gebied als Middellandse Zee, waar culturele uitwisseling (taal, gewoonten, godsdienst) al meer dan 3000 jaar plaats vind.

Señor Canardo

Citaat van: TamurtIno op 19/12/2009 om 00:46:23
In de link staat het volgende:

Our analyses identify four main clusters in the Mediterranean that can be labelled as North Africa, Arab, Central-East and West Mediterranean

Ja dus?

Amazigh/rebel