'Racisme in EU schokkend'

Gestart door Exposer, 14/12/2009 om 10:11:54

Exposer


'Racisme in EU schokkend'

BRUSSEL - In de 27 lidstaten van de EU is sprake van 'schokkend' racisme. Minderheden hebben dagelijks te maken met discriminatie bij het zoeken naar werk, op scholen, bij de dokter, in winkels en elders.

Het EU-bureau voor de grondrechten FRA schrijft dat in een donderdag verschenen rapport. Daarvoor werden 23.000 mensen uit etnische minderheidsgroepen of uit migrantengroepen in alle lidstaten ondervraagd. Ook werden vijfduizend personen in tien lidstaten geïnterviewd die niet tot een minderheid behoren. Volgens het onderzoek hebben vooral Noord-Afrikanen en Romazigeuners last van discriminatie.

Van degenen die de afgelopen twaalf maanden met racisme zijn geconfronteerd, diende 82 procent geen klacht in. Meestal werd dat achterwege gelaten vanuit de overtuiging dat 'er toch niets zou gebeuren'. Bijna de helft van de ondervraagden bleek niet op de hoogte van de wetgeving die discriminatie verbiedt.

FRA-directeur Morten Kjaerum roept overheden en dienstverleners op om ervoor te zorgen dat uitsluiting van minderheidsgroepen uit de Europese samenleving wordt voorkomen. Er moet beleid komen om de marginalisering van deze groepen tegen te gaan, aldus de organisatie. (ANP)

ad.nl

Exposer

Migrant Marokko somberst in Nederland

Gepubliceerd: 18 juli 2009 09:42 | Gewijzigd: 18 juli 2009 09:46

Door onze correspondent Steven Adolf

Madrid, 18 juli. Marokkaanse migranten in Nederland voelen zich vaker afgewezen dan migranten in andere Europese landen. De onvrede groeit vooral bij de kinderen van de migranten.

Dat blijkt uit een enquête die is uitgevoerd in opdracht van de Adviesraad voor de Marokkaanse Gemeenschap in het buitenland (CCME). Het onderzoek, dat plaatsvond in Spanje, Frankrijk, België, Duitsland en Italië, is deze week in Casablanca gepresenteerd.

De (Franse) onderzoekers concluderen dat de kinderen van Marokkaanse migranten vaak met elkaar gemeen hebben dat ze zeer hechten aan de Marokkaanse tradities van hun ouders. De verhoudingen met de tweede generatie in Nederland worden echter als „aanzienlijk meer gespannen” gekenschetst dan in andere landen.

Van de ondervraagde migranten en hun kinderen in Nederland had 64 procent het gevoel afgewezen te worden, 14 procentpunt meer dan het Europese gemiddelde. Ook zeiden migranten in Nederland het vaakst moeilijkheden te hebben bij de toegang tot de sociale zorg en het vinden van werk.

De onderzoekers vinden het „alarmerend” dat die problemen onder de tweede generatie lijken toe te nemen ten opzichte van de eerste generatie.

De meeste Marokkanen in Europa (78 procent) menen dat Marokko in het land waar ze wonen een positief imago heeft. Het beeld van de Marokkanen zelf is beduidend slechter, zegt de helft van de ondervraagden.

Vooral bij de tweede generatie heerst deze overtuiging, met name in Nederland, gevolgd door Italië en Spanje. In Duitsland en Frankrijk hebben de meeste tweedegeneratie-Marokkanen wel het gevoel dat zij gunstig worden beoordeeld.

Terwijl Marokkanen van de tweede generatie in Europa minder vaak de moskee bezoeken dan de eerste generatie, is dat in Nederland juist andersom. Van de tweedegeneratiemigranten gaat de helft naar de moskee; 4 procent meer dan de eerste generatie.

De sociale omstandigheden van de Marokkanen zijn volgens de onderzoekers in het algemeen ongunstig. Veertig procent van de ondervraagden zegt in de afgelopen drie jaar een periode werkloos te zijn geweest. De Marokkaanse gemeenschap wordt het hardst door werkloosheid getroffen in Spanje (61 procent), Italië (41 procent) en Nederland (38 procent).


Hadou

#2
Ik dacht juist dat discriminatie verdwenen is.
De meeste Allochtonen wonen in dezelfde huizen als Autochtonen.
De meeste Allochtonen worden door de wet het zelfde behandel als Autochtonen.
De meeste Allochtonen krijgen dezelfde kansen als de Autochtonen.

Dus die stelling dat Racisme in de EU is. Is niet waar.

Señor Canardo

#3
Citaat van: Hadou op 15/12/2009 om 01:05:22
Ik dacht juist dat discriminatie verdwenen is.
De meeste Allochtonen wonen in dezelfde huizen als Autochtonen.
De meeste Allochtonen worden door de wet het zelfde behandel als Autochtonen.
De meeste Allochtonen krijgen dezelfde kansen als de Autochtonen.

Dus die stelling dat Racisme in de EU is. Is niet waar.


Onze sociale Euro-maatschappij is dankzij mensen zoals TheCFO al lang omgebouwd tot een liberale vechtmaatschappij, waarin een steeds groter deel van de bevolking behandeld wordt als sociaal afval. Een aanzienlijk gedeelte van de moslimgemeenschap behoort tot die sociaal zwakke onderlaag waarvoor gelijke kansen niets meer is dan een valse belofte en waarbij racisme tegen moslims tot de werkelijkheid is verworden.

Asrem

Damn wat een pessimisme waar is onze Voc lees (piraten) mentaliteit gebleven?!
De eens zo troste moslim die zich zo op deze manier word neergezet als een kwetsbaar geitje!
Fuck europa, Fuck het westen die gasten gaan naar de verdoemmenis daar zij niet langer de rest van de wereld tot slaaf van hun economie kunnen maken.
Geld sparen en onze eigen economien aansterken, met zowel de in dit kut land vergaarde kennis als geld.
Een natie dat zijn dominantie en macht kwijt raakt, raakt wel vaker rechts extreem en zoeken ze een zondebok.
Maar ik zou liever zien dat de moslims itt de joden en andere volkeren dat niet toe lieten!

TheCFO

#5
Citaat van: incognito op 15/12/2009 om 01:13:42
Onze sociale Euro-maatschappij is dankzij mensen zoals TheCFO al lang omgebouwd tot een liberale vechtmaatschappij, waarin een steeds groter deel van de bevolking behandeld wordt als sociaal afval.
Vergeef hem, Vader, hij weet niet wat hij zegt!

(sociaal afval? In Nederland? Hebben de arme stumperds het hier zwaarder dan in de VS? China? Spanje? Saoudie Arabie?)

Zonder enig probleem betalen de niet-mislukten hier 44 - 52 % belasting over het door hen verdiende geld. Geld dat door Wouter Bos gebruikt wordt voor volksverzekeringen, uitkeringen en bijzonder onderwijs. Als je nog te stom bent om je eigen naam te schrijven, maar je wel beroept op een religie heb je in een poep en een scheet je eigen subsidieschooltje bij elkaar geroofd van andermans geld. Nog nooit een dubbeltje verdiend, maar wel met je hand omhoog zitten.

Als je ouders te dom zijn om voor de duvel te dansen , kan je in deze liberale vechtmaatschappij gewoon een hbo opleidinkje volgen. Neven en nichten zonder geld, trouwt u maar en uw uitkering staat klaar. Maar voor huilmoslims als inco is het nooit genoeg. Zijn er nog uberhaupt steuntrekkers zonder breedbeeld TV te vinden? Zelfs als je helemaal niets doet in Holland, krijg je nog genoeg centjes om de hele dag met je vrienden in het koffiehuis te filosoferen over hoe cool het allemaal geweest had kunnen zijn.

Liberale vechtmaatschappij! Je bedoelt een uitkeringsmachine, waarin je hand ophouen en klagen aangemoedigd wordt.

Exposer

Halal diner op school afgeblazen

Van onze correspondent
WEERT - De Oda-basisschool uit Weert ziet af van het serveren van een halal kerstdiner na een storm van kritiek. De schooldirectie had aangeven het kerstdiner voor 400 leerlingen uit praktische overwegingen met halal vlees te willen bereiden om zo ook alle moslimkinderen mee te kunnen laten eten.

Het voornemen stuitte meteen al op verzet bij een groep ouders die dreigde hun kinderen thuis te houden. Toen de plannen in de publiciteit kwamen, werd de school overspoeld met kritiek en zelfs bedreigingen. De schooldirectie zegt in een verklaring in te zien ’naïef’ te zijn geweest. „We hebben het helemaal onderschat en draaien het dus nu ook terug.” Voor moslimkinderen wordt nu alsnog een aparte maaltijd geserveerd.




Asrem

#7
Beetje vreemd dat moslims uberhaupt meedoen met HUN heidene feestjes.
Sinterklaas-kerst-pasen etc, tis behoorlijk tegenstrijdig met waar de islam voor staat.
Ondanks de goede bedoelingen van die school,vind ik dat onnodig hun (nederlandse)tradities op deze manier te willen veranderen zeer provocatief.
Tis niet nodig als moslims echt moslims zijn, zouden ze meer werk moeten gaan maken van hun eigen feestdagen en de anderen ,hun feesten op hun manier te laten doen.
Dit is vind ik een voorbeeld van wat ik jezelf opdringen noem, met als resultaat verdere verslechtering van de verstandhoudingen, zeker in een periode dat de islam al als een vloek door hun word gezien.
Wij hebben onze tradities en zijn als de kippen bij als deze worden aangevallen, en eisen respect voor.
Het minste wat we kunnen doen is ook anderen HUN feesten en tradities gunnen!
Scholen zouden zich bezig moeten houden met onderwijs alleen, feestjes,religie, tradities zou je thuis moeten doen.

Exposer

'Discriminatie moslims in Europa alarmerend'
LONDEN - Anti-moslimsentimenten vormen een ernstig probleem in Europa. Te veel Europeanen geloven dat een religieuze identiteit integratie tegenwerkt, terwijl de meeste moslims zich juist sterk identificeren met het stad en het land waarin zij wonen.
Dat stelt de stichting Open Society Institute (OSI) in een dinsdag gepubliceerd rapport. OSI zet zich onder meer in voor mensenrechten en democratische bestuur. Het rapport is onder meer gebaseerd op tweeduizend diepte-interviews met mensen in elf Europese steden, waaronder Amsterdam en Rotterdam.

Hoewel de meeste moslims al jarenlang in Europese steden wonen, hebben velen te maken met discriminatie en argwaan van autochtone bevolkingsgroepen, aldus OSI. Volgens de stichting toont het rapport echter hoezeer uiteenlopende bevolkingsgroepen dezelfde behoeftes en bezorgdheden vertonen. ''Het enige waarin zij verschillen, is de manier waarop zij door anderen worden behandeld en waargenomen.''

De OSI pleit in zijn rapport voor maatregelen op regionaal, nationaal en Europees niveau om religieuze discriminatie tegen te gaan. ''Europa moet haar beloften van een open en inclusieve samenleving waarmaken'', stelde Nazia Hussain van OSI. (ANP)
15/12/09 09u08


TheCFO

Europa moet haar beloften van een open en inclusieve samenleving waarmaken

Belofte aan wie? En door wie? Wie is dat dan wel, Europa?

Ik heb bijvoorbeeld persoonlijk niemand wat beloofd, hoewel ik verder behoorlijk open ben.

Nogmaals, ik ga hier niet lopen bleren dat het allemaal onverbeterlijk of zo is hiero, zeker niet, maar zijn er samenlevingen  te benoemen die meer open en inclusief zijn dan de onze?

En opener en inclusiever worden, wie doet dat dan? De meerderheid? Of juist de minderheid?

Het enige dat dit onderzoek laat zien is dat de moslims in Europa blijkbaar ontevreden zijn. Maar om hun onvrede af te wimpelen op gebrek aan inclusiviteit in Europa en gebroken beloftes lijkt me bespottelijk.


Señor Canardo

#10
Als je echt zo begaan bent met de "verspilling" van de staatsfinanciën kun je om te beginnen beter je gifpijlen richten op de grotere "verspillingen" van de Nederlandse belastingcenten. Wat dacht je van 2 illegale militaire campagnes; frauduleuze bouwprojecten; 3 totaal mislukte onderwijshervormingen; kredietcrisis wegens falend overheidsoptreden; een zorgstelsel wat zo nodig op de schop moet en zo kan ik nog wel ff doorgaan met dat geldverneukerij van die Haagse beleidsmannetjes...

Maar nee hoor. Dat zijn niet de dingen waar TheCFO zich druk om lijkt te maken. Zijn grootste ergernis blijft hoe dan ook: religieuze mensen die gebruik maken van bestaande subsidieregelingen. En al helemaal als het van die religieuzen zijn die 5x per dag naar Mekka bidden.      

Señor Canardo

Citaat van: TheCFO op 15/12/2009 om 15:11:30
Het enige dat dit onderzoek laat zien is dat de moslims in Europa blijkbaar ontevreden zijn. Maar om hun onvrede af te wimpelen op gebrek aan inclusiviteit in Europa en gebroken beloftes lijkt me bespottelijk.

Als je daardoor beter van gaat slaapt, moet je vooral dit fabeltje blijven geloven.

TheCFO

Citaat van: incognito op 15/12/2009 om 15:14:15
Als je echt zo begaan bent met de "verspilling" van de staatsfinanciën kun je om te beginnen beter je gifpijlen richten op de grotere "verspillingen" van de Nederlandse belastingcenten. Wat dacht je van 2 illegale militaire campagnes; frauduleuze bouwprojecten; 3 totaal mislukte onderwijshervormingen; kredietcrisis wegens falend overheidsoptreden; een zorgstelsel wat zo nodig op de schop moet en zo kan ik nog wel ff doorgaan met dat geldverneukerij van die Haagse beleidsmannetjes...

Maar nee hoor. Dat zijn niet de dingen waar TheCFO zich druk om lijkt te maken. Zijn grootste ergernis blijft hoe dan ook: religieuze mensen die gebruik maken van bestaande subsidieregelingen. En al helemaal als het van die religieuzen zijn die 5x per dag naar Mekka bidden.      
Hoe kom jij er bij dat ik me daar niet druk over maak? Ik ben behoorlijk anti-overheid vrindje, en juist om dit soort redenen! Het zijn alleen onderwerpen waar jij niet zoveel interessants over te melden weet.

Dus nee in mijn dagelijks leven en de bijbehorende ergernissen spelen reli's -laat staan moslims- niet zo'n dominante rol.

Maar itt jij en je relidenkwijze ga ik niet, omdat er een illegale en onwenselijke oorlog in bv Irak gevoerd wordt, maar roepen dat moslims in Nederland op mijn kosten scholen moeten beginnen.

TheCFO

Citaat van: incognito op 15/12/2009 om 15:18:08
Als je daardoor beter van gaat slaapt, moet je vooral dit fabeltje blijven geloven.
Is er wel iets anders dat dit onderzoek aantoont dan?

Señor Canardo

#14
Citaat van: Asrem op 15/12/2009 om 10:55:47

Scholen zouden zich bezig moeten houden met onderwijs alleen, feestjes,religie, tradities zou je thuis moeten doen.


Daar ben ik het niet met jouw eens. Scholen vormen een belangrijke schakel bij de identiteitvorming van de volgende generatie. Door tradities en religie te gaan bannen op alle school, zoals jij voorstelt, loop je als ouder een kans mis om je eigen kinderen een bepaalde identiteit mee te geven. Het addertje onder het gras is dat ouders die keuze van een school voor hun kinderen weloverwogen en bewust moeten maken. Dus als je je kinderen een islamitische identiteit wil meegeven stuur ze dan ook naar een islamitische school; bij een protestantse identiteit stuur ze naar een gereformeerde school en voor een zelf-reflecterende identiteit naar een montesorri school. En als je ze geen traditionele of religieuze identiteit wilt meegeven kun je nog altijd terecht bij een openbare school of de vele andere bijzondere scholen zonder religieuze grondslag.

Maar dat die vrijheid van onderwijs moet blijven lijkt mij van hoogst belang aangezien ik vind dat de Nederlandse staat ouders niet de les hoeft te lezen over de manier hoe zij hun eigen kinderen wensen op te voeden. Het enige wat het ministerie van onderwijs hoort te doen is de kwaliteit van het onderwijs in de gaten houden en de rekening betalen.