Kahena Und Khenshala

Gestart door Ghezaltar, 03/12/2009 om 10:56:15

Señor Canardo

Citaat van: Ghezaltar op 07/12/2009 om 08:03:52
I don't say nothing, i'm just trying to make logic conclusions by history researchs and relating evidents.

What kind of history research did you do on the word Khenchela?

Ghezaltar

#61
Citaat van: incognito op 07/12/2009 om 08:08:46
What kind of history research did you do on the word Khenchela?

Khenchela is just the french pronounciation of the word.

It's a composed word.

Hen + Shala

Hen means a bird and usuly a Colomb wich is used along time ago as a messenger.

Shala means the peace in ancient languages :
Shala Shalam Shalim Shalomon  or Sala Salam Salim Saleman Solaman...

HenShala means the messenger of the peace

The pronounciation of the word may differs :

Khenshala, Henshala, Hengela, Hensala, Ansala, Henkela,
Angel, Henkel, Hansel, Ansel, عنصل, خنشل, Chanceler...etc

The Queen Dyhia named her daughter Khenshala "khenchela-خنشلة" after she admited the Salam (islam) and she ordered to destroy and burn evrything to chase the arabs away Than Khenchela became the name of the town ancient Mascula near of Baghai.

Lezer

Citaat van: incognito op 05/12/2009 om 22:05:29
Jij weet toch dat je volgens de wikipediaregels niet naar je eigen ongeverifieerde onderzoek mag verwijzen!
Hoewel je hier jaren zit te typen, is enkel je typevaardigheid verbeterd. Dat is geen onderzoek.

Dat khenshela iets te maken zou hebben met angela, is ook sterk te betwijfelen. Maar als je nu niet weet dat de oude libiers de voorvaders van de Berbers zijn, dan ben je even bezig als een typemachine. In dat artikel is verwezen naar tienen bronnen. Dat je nu er kritiek over maakt, is om te laten zien dat je ook wat informatieachtergrond hebt. wat je niet hebt.

Lezer

Citaat van: incognito op 05/12/2009 om 23:27:52
Dat klopt niet a mattie!

Volgens diezelfde G. Camps van jou gaan die Amazightalen - dus niet alleen het Tifinagh - ten minste terug tot 814 v. Chr. en niet zoals jij "waarschijnlijk" beweert uit 1500 v. Chr. Volgende keer beter je feiten checken en niet zomaar kopiëren & plakken van internet! >

Wees ook niet zo zeker. Je hebt tot nu toe geen tegensprkende bronnen gegeven. De afbeelding is mooi, maar doet de bewering van de andere niet te niet. Hieronder lees dat je dat de inscriptie van Azib n'Ikkis minimaal uit de vijfde eeuw. Met andere woorden moet het nog ouder zijn.
ويعتقد ج. كامبس اعتقادا قويا أنه "حتى لو تم تشبيب الظرفية الأركيولوجية لأقصى مدى" فإن هذه النقيشة الحجرية تعود لزمن سابق على الحقبة الممتدة بين القرنين الخامس والسابع قبل المسيح. وهناك العديد من الباحثين الدين يتفقون على عدم إزاحة فرضية قدم بعض النقيشات اللوبية الموجودة في الأطلس الصحراوي والصحراء الوسطى وفي العايير وفي الأطلس والجنوب المغربيين. أما الحجة المعتمدة من جانب القائلين بفكرة الأصول القديمة لهذه الكتابة والتي تذهب أحيانا أبعد من 1500 عاما قبل المسيح فهي تزامن ما تشهد به النقيشات مع ما تشهد به الصور واللوحات الملونة الحجرية.
-------------

Als je volgende keer kritiek geeft, dan moet je lezen en verifieren waarom dat zo of niet zo is, en niet zomaar met een naam bestempelen, en jezelf als "corrector" benoemen. Want je dient veel voorzichtig te zijn met je overzelfzekerheid.

matou

je hebt helemaal gelijk  maar het is bij incogniet "een oor in ander oor uit" , je weet hij is blind en doof voor de mening v anderen

Señor Canardo

Citaat van: Lezer op 08/12/2009 om 18:22:59
Wees ook niet zo zeker. Je hebt tot nu toe geen tegensprkende bronnen gegeven. De afbeelding is mooi, maar doet de bewering van de andere niet te niet. Hieronder lees dat je dat de inscriptie van Azib n'Ikkis minimaal uit de vijfde eeuw. Met andere woorden moet het nog ouder zijn.
ويعتقد ج. كامبس اعتقادا قويا أنه "حتى لو تم تشبيب الظرفية الأركيولوجية لأقصى مدى" فإن هذه النقيشة الحجرية تعود لزمن سابق على الحقبة الممتدة بين القرنين الخامس والسابع قبل المسيح. وهناك العديد من الباحثين الدين يتفقون على عدم إزاحة فرضية قدم بعض النقيشات اللوبية الموجودة في الأطلس الصحراوي والصحراء الوسطى وفي العايير وفي الأطلس والجنوب المغربيين. أما الحجة المعتمدة من جانب القائلين بفكرة الأصول القديمة لهذه الكتابة والتي تذهب أحيانا أبعد من 1500 عاما قبل المسيح فهي تزامن ما تشهد به النقيشات مع ما تشهد به الصور واللوحات الملونة الحجرية.
-------------

Als je volgende keer kritiek geeft, dan moet je lezen en verifieren waarom dat zo of niet zo is, en niet zomaar met een naam bestempelen, en jezelf als "corrector" benoemen. Want je dient veel voorzichtig te zijn met je overzelfzekerheid.

Beter lezen a Lezertje:

Onze matou probeert woorden in de mond te leggen van G. Camps. Ik corrigeer hem daarbij en ondersteun dat met een schriftelijke bron. Maar goed als jij net als matou denkt dat het Tamazight ouder is - 1500 v. Chr.?!- dan de oorsprong van Carthago (814 v. Chr.) dan nodig ik jou graag uit om dat te ondersteunen met een bron. 


matou

3. Geschiedenis van het Tamazight
De Imazighen worden door aantal historici niet als etnische groep gezien, maar als eentalige eenheid, want er zijn blanke, bruine en zwarte Imazighen, en er wonen bijvoorbeeld ook zogeheten "joodse Berbers".

Het Tamazight ontstond waarschijnlijk met verschijnen van de Capsien (genoemd naar Gafsa in Tunesië) in de periode tussen 9000 en 6000 v.Chr. De Imazighen zijn naar Noord-Afrika geïmmigreerd nadat de omstandigheden in de Sahara erger en erger werden en het leven daar nagenoeg onmogelijk werd.

Volgens de taalkundigen kunnen de migratiepatronens van de oude volkeren ontdekt worden, door de aftakkingen van de talen te onderzoeken. Zo wordt wel eens gesteld dat de Imazighen uit de streek van Ethiopië geïmmigreerd zijn. Dit is in overeenstemming met de indeling in de Afro-Aziatische talen waartoe Tamazight wordt gerekend.

Volgens historici leefden de eberomaurisian in de streek van Marokko tussen de periode tussen 20000 en 9000 v.Chr., en volgens archeologische verwijzingen zijn er sporen die zouden bewijzen dat de Amazigh-Mens (Capsien) een cultuur had die samenhangt met die van de Ibiri-Moren, zoals de godsdienstige rituelen.

bron :  http://wapedia.mobi/nl/Berbertalen#2.

mischien heb je hier wat aan, eigenwijsje

TamurtIno

#67
Citaat van: matou op 19/12/2009 om 16:04:39
3. Geschiedenis van het Tamazight
De Imazighen worden door aantal historici niet als etnische groep gezien, maar als eentalige eenheid, want er zijn blanke, bruine en zwarte Imazighen, en er wonen bijvoorbeeld ook zogeheten "joodse Berbers".
Dit zijn historici die voor ons bepalen wie we moeten zijn.  Ik bepaal zelf wie ik wil zijn, niet de historicus uit Arabie of Mongolië.

De enige betrouwbare geschiedenis schrijvers zijn de Amazigh historici.
Imazighen zijn wel dergelijk een etnische groep, want ze dragen allemaal Amazigh bloed.
Als je in Noord-Afrika een blanke man met blauwe ogen en blonde haar vergelijkt met een Neger uit Noord-Afrika, dan zal je zien dat ze allemaal Amazigh genen hebben.

Een neger in Zimbabwe heeft geen Amazigh genen. Een blonde man uit zweden heeft geen Amaizgh gennen.

Als je voor mij een volk in de wereld kunt noemen die 100% zuiver een etnische groep is, dan krijg je Nobel prijs voor wetenschap der wetenschappen.

Citeer
bron :  http://wapedia.mobi/nl/Berbertalen#2.


Als Wiki nu de geschiedenis voor volkeren bepaalt, dan ga ik daar mijn mening schrijven en jullie mogen het dan gebruiken als bron van wijsheid en wetenschap.
Ik ga daar schrijven dat alle mensen van Imazighen afstammen en dat alle andere talen in de wereld zijn Amazigh dialecten.  Straks zal iedereen zeggen: kijk het staat in wikipedia, dus het is waar.

matou

je hebt gelijk, je weet maar nooit, dat is internet dus met zijn wijsheden