Gifgas in de Rif/Noord-Marokko. Docu 2M.

Gestart door Bades, 14/11/2009 om 21:36:09

Señor Canardo

Ik had toch al gezegd dat iedereen behalve Spanje en Frankrijk bijzaak was. Als jij de Amazigh energie wilt gaan verspillen aan bijzaken, ga vooral je gang. Maar als je echt erkenning wilt zoeken voor de slachtoffers dan dien je toch echt eerst aan te kloppen bij de Spaanse en Franse overheid vooraleer je aanklopt bij de makhzen.

Ps. Jij moet echt jou eigen raad eens opvolgen

Citaat van: Bades op 05/02/2010 om 00:03:19
leer stil staan bij wat je leest ;)

Bades

Citaat van: incognito op 05/02/2010 om 00:20:13
Ik had toch al gezegd dat iedereen behalve Spanje en Frankrijk bijzaak was. Als jij de Amazigh energie wilt gaan verspillen aan bijzaken, ga vooral je gang. Maar als je echt erkenning wilt zoeken voor de slachtoffers dan dien je toch echt eerst aan te kloppen bij de Spaanse en Franse overheid vooraleer je aanklopt bij de makhzen.

Ps. Jij moet echt jou eigen raad eens opvolgen

dat JIJ het bijzaak vindt maakt niet dat een of ander niet verantwoordelijk is voor nalating. Het duidt enkel op dat niet zo'n moeilijke bent.

Alle verantwoordelijken dienen ter verantwoording te wordne geroepen. Jij beweert hier dat marokkaanse sultanaat vleugellam is en pleit voor deze ondanks kennis van aanvallen.

Dan lijkt het me niet meer dan logisch dat ook zij ezxuses aan de Riffijnen bieden.

Bades

Citaat van: incognito op 04/02/2010 om 23:05:12
Dan wil ik die emotionele-en-weinig-met-ratio-te-maken-hebbende denkwijze van jou ook doortrekken door te zeggen dat sommige Amazigh stamleiders ook medeplichtig zijn aangezien ook zij de gifgasaanvallen nooit hebben veroordeelt terwijl ze ervan af wisten.

Wat jij wil is degene die verantwoording moeten afleggen aan het volk vrijpleiten door hier te kletsen over stamhoofden die nooit verantwoording hoefden af te leggen.

De pot op met je zogenaamde ratio dan ;)

Señor Canardo

Citaat van: Bades op 05/02/2010 om 00:30:36
Wat jij wil is degene die verantwoording moeten afleggen aan het volk vrijpleiten door hier te kletsen over stamhoofden die nooit verantwoording hoefden af te leggen.

Diegene die verantwoording moet afleggen is allang dood en begraven. En ik denk niet dat de huidige Marokkaanse overheid verantwoording op zich gaat nemen voor gebeurtenissen van voor 1956. Simpelweg omdat het toen niet eens bestond a bnedhem.

Citaat van: Bades op 05/02/2010 om 00:30:36
De pot op met je zogenaamde ratio ;)

Zoals ik al zei jij reageert niet met ratio, maar met emotie. Het is wel begrijpelijk, maar niet echt bevordelijk. In dat geval kun je je emoties beter op een andere manier uiten ipv alleen maar het vingertje wijzen naar de Grote Boze Wolf.

Bades

Landen die gifgas hebben gebruikt en geleverd zijn verantwoordelijk en moeten veroordeeld worden, daar gaat naar verdrag van geneve in 1921 het internationaal recht over

Marokkaanse staat die officieel onafhankelijk was en waarvan de sultan met wat dapperheid de actie kon veroordelen moet het niet veroordelen ondanks medeweten kenbaar maken en graag excuses aanbieden!

zo gaat dat, meneer haddu n wedrar en incognito de makkelijke hebben in deze geen rol.

Bades

Citaat van: incognito op 05/02/2010 om 00:36:44
Diegene die verantwoording moet afleggen is allang dood en begraven. En ik denk niet dat de huidige Marokkaanse overheid verantwoording op zich gaat nemen voor gebeurtenissen van voor 1956. Simpelweg omdat het toen niet eens bestond a bnedhem.

Zoals ik al zei jij reageert niet met ratio, maar met emotie. Het is wel begrijpelijk, maar niet echt bevordelijk. In dat geval kun je je emoties beter op een andere manier uiten ipv alleen maar het vingertje wijzen naar de Grote Boze Wolf.

Eerste deel is onzin. Want als het de regering beter uitkomt bestaan ze al 400 jaar.

Probeer je me nu als mierenneuker te schetsen? nou, je bent echt een debiel als je niet inziet dat marokko zichzelf probeert vrij te pleiten door propaganda over de verantwoordelijkheid van spanje. en mensjes als jij trappen door macht van deze staat erg makkelijk in.

Señor Canardo

Citaat van: Bades op 05/02/2010 om 00:37:58
Landen die gifgas hebben gebruikt en geleverd zijn verantwoordelijk en moeten veroordeeld worden, daar gaat naar verdrag van geneve in 1921 het internationaal recht over

Marokkaanse die officieel onafhankelijk en waarvan de sultan met wat dapperheid de actie kon veroordelen moet het niet veroordelen ondanks medeweten kenbaar maken en graag excuses aanbieden!

zo gaat dat, meneer haddu n wedrar en incognito de makkelijke hebben in deze geen rol.

Het klopt niet wat je zegt aangezien Marokko niet onafhankelijk was, maar een protectoraat van Spanje en Frankrijk. Dus als je echt je recht wilt halen zul je ook bij deze 2 overheden moeten aankloppen en niet gaan bedelen voor een excuus bij de Marokkaanse overheid die in 1924 niet eens bestond. Bovendien heb je aan een excuus vrij weinig. Ik wil namelijk ook een schadevergoeding zien.

En daarom heb ik 1 laatste vraag voor jou. Bij welke overheid kunnen de Irifien voor de gelede schade de meeste schadvergoeding krijgen? Bij de Marokkaanse overheid of juist de Spaanse en Franse overheden?  

Señor Canardo

Citaat van: Bades op 05/02/2010 om 00:41:01
Eerste deel is onzin. Want als het de regering beter uitkomt bestaan ze al 400 jaar.

Probeer je me nu als mierenneuker te schetsen? nou, je bent echt een debiel als je niet inziet dat marokko zichzelf probeert vrij te pleiten door propaganda over de verantwoordelijkheid van spanje. en mensjes als jij trappen door macht van deze staat erg makkelijk in.

Jij verwart een ministriele overheid met een sultanaat. Beide zijn heel verschillende dingen en ik denk dat een rechter dat verschil ook zal opmerken. Sterker nog de rechtbank had dat verschil al in 1975 al opgemerkt.

Ps. In welke Marokkaanse rechtbank wil jij trouwens je gelijk halen?

Pps. Zelfs de Isahraouien hebben een Spaanse rechter ingeschakeld om te onderzoeken of er in de Westelijke Sahara genocide is gepleegd door de huidige Marokkaanse overheid. 

Bades

Of er verschil is tussen sultanaat en regering -wat niet het geval is- is niet van belang. Onder de huidige regering valt net als bij ieder fatsoenlijke regering ook de verantwoordelijkheid voor het geen de vorige hebben nagelaten.  En toch zeker van een staat dat zelf beweert al honderdenjaren te bestaan.

zoals ik al zei gaan over de schuld van Spanje en franskrijk internationale instanties, ik als burger verwacht in eerste plaats van eigen land erkenning van nalating.

rechters? sahraouis? laten we het maar eerst eens zijn met dat de marokkaanse staat (de huidige) mede-verantwoordelijk is. als je zover bent dat je dit volledig hebt kunnen accpeteren praten we over hoe en wat, oke? Want ik merk dat je het dan weer over recht hebben en dan weer over hoe rechten verkrijgen hebt.

En wat betreft over je gekletst over de meeste gelden krijgen, van marokko of van Spanje en frankrijk: wat vind jij belangrijk? het toegeven van nalating door de Marokkaanse staat of die paar centen van spanje? Denk jij trouwens dat jij of je opa of welk ander Riffijn dan ook die centen te zien krijgt? pfff  Marokkaanse staat bepleit hierbij enkel haar onschuld, verzwijging en wil een centje bijverdienen.

Señor Canardo

Citaat van: Bades op 05/02/2010 om 03:14:41
Of er verschil is tussen sultanaat en regering -wat niet het geval is- is niet van belang. Onder de huidige regering valt net als bij ieder fatsoenlijke regering ook de verantwoordelijkheid voor het geen de vorige hebben nagelaten.  En toch zeker van een staat dat zelf beweert al honderdenjaren te bestaan.

Waarom blijf je nou doorzeuren als een kleine kind? Wil je dat ik jou ook ga behandelen als een klein kind? Het is toch niet moeilijk om een sultanaat en een ministriele overheid uit elkaar te halen en te erkennen dat het 2 verschillende bestuursvormen zijn. Ik weet niet hoor, maar als jij dat verschil niet eens kan maken dan verwijs ik je vriendelijk doch dringend door naar jouw oude geschiedenisleraar van de middelbare school, want blijkbaar heeft hij zijn werk niet goed gedaan.

zoals ik al zei gaan over de schuld van Spanje en franskrijk internationale instanties, ik als burger verwacht in eerste plaats van eigen land erkenning van nalating.

rechters? sahraouis? laten we het maar eerst eens zijn met dat de marokkaanse staat (de huidige) mede-verantwoordelijk is. als je zover bent dat je dit volledig hebt kunnen accpeteren praten we over hoe en wat, oke? Want ik merk dat je het dan weer over recht hebben en dan weer over hoe rechten verkrijgen hebt.

Nee, niks oke, want jij bekijkt het achterstevoren. Eerst moet jij erkennen dat het Spaanse en Franse koloniaal gezag en hun Britse en Duitse leveranciers de hoofdverantwoordelijken zijn en dat wij dus ook in eerste instantie bij deze 4 nationale overheden moeten zijn om ons gelijk te halen. Sterker nog daar wordt op dit moment al hard aan gewerkt via het Internationaal Gerechtshof in Den Haag, via de Catalaanse politieke partij Esquerra Republicana de Catalunya en via het Spaanse gerechtshof. Als we via een van deze wegen ons gelijk kunnen halen dan is het nog maar een kleine stap om de Marokkaanse overheid onder druk te zetten.

Want denk je nou echt dat jij de eerste bent met de praatjes van hoe en wat? Ik vraag me soms echt af waarom Irifien zo graag keer op keer het wiel opnieuw willen uitvinden? Al in 2002 hadden Imazighen al een moedige poging gewaagd om via een conferentie de Marokkaanse overheid aan te spreken op haar verantwoordelijkheid rondom de gifgasaanvallen. Helaas zonder al teveel resultaat aangezien de conferentie keihard werd verboden door de overheid. En nu nog steeds weigert de Marokaanse overheid hier over te praten. Ook al werd dit politiek-gevoelige onderwerp bij de gemeente-raadsverkiezingen van afgelopen zomer zelfs aangekaart door de eigen coalitie-partij التجمع الوطني للأحرار‎ Maar nee hoor, dit alles weerhoudt onze Bades niet. Bades weigert namelijk om te leren van de gemaakte fouten van anderen. En als een ongeleide projectiel wil je wederom het thuishonk bestormen. En wat het ergste hierbij is, dat jij je huiswerk niet eens hebt gedaan. Je hebt namelijk helemaal niks noppes nada om de medeplichtige rol van de Marokkaanse sultan bij de gifgasaanvallen hard te maken. Het enige wat je hebt zijn wraakgevoelens jegens het Marokkaanse koningshuis en dat moet zich uiten op wat voor imbeciele manier dan ook.

En wat betreft over je gekletst over de meeste gelden krijgen, van marokko of van Spanje en frankrijk: wat vind jij belangrijk? het toegeven van nalating door de Marokkaanse staat of die paar centen van spanje? Denk jij trouwens dat jij of je opa of welk ander Riffijn dan ook die centen te zien krijgt? pfff  Marokkaanse staat bepleit hierbij enkel haar onschuld, verzwijging en wil een centje bijverdienen.

Ik zeg jou eerlijk jij weet echt niet waar je het over hebt. Jij hebt niet eens het flauwste benul met welke militaire strategie de gifgasaanvallen zijn uitgevoerd. Jij weet niet eens welke instanties er bij betrokken waren. Je weet niet eens wat de gevolgen kunnen zijn van Fosgeen, Difosgeen, Chloorpicrine en Mosterdgas op mens en natuur. Je weet niet eens in welke regio de gifgasaanvallen zijn geconcentreerd en waar de meeste slachtoffers zijn gevallen. En je weet al helemaal niet hoeveel honderden milljoenen euros aan schadeclaims de Imazighen kunnen eisen van de 4 nationale overheden bij elkaar.

Het enige wat jij weet is dat de sultan 'ervan af wist en niks heeft gedaan' om het tegen te houden. En daarom ben je nu een beetje boos op de huidige Marokkaanse regering en ga je em izjien awlandi 'excuses eisen' van de Marokkaanse overheid. Ik zeg jou, als het Amazigh-intellect gemeten kon worden aan de intelligentie en tact van sommige presentatoren van AmazighTV, dan is het echt diep en diep triest gesteld met de Amazigh-intelligentsia hier in Nederland.

Maar goed om jou niet helemaal de grond in te stampen - bij wijze van spreken -  en ook om jouw de kans te geven om die intelligentie van jou een beetje op te krikken en eventueel inspiratie op te doen voor een interessante item voor AmazighTV. Stel ik voor dat jij je eerst maar gaat verdiepen in onderstaande 2 boeken en 1 persoon alvorens jij wenst te spreken over erkenning van de slachtoffers van de gifgasgenocide in de Rif:

I - Sebastian Balfour, Deadly Embrace - Morocco and the Road to the Spanish Civil War

Boek die de gifgasaanvallen in de Rif en de achtergronden hiervan op gedetailleerde wijze beschrijft inclusief veel archiefmateriaal van het Spaanse militair beleid tijdens de Rifoorlog.

II - Norman Finkelstein, De Holocaust industrie

Boek die op een heldere manier laat zien hoe je door middel van genocide schadeclaims nationale overheden onder druk kan zetten en hoe je met die schadevergoedingen musea, sociale instellingen en zelfs scholen kan financieren.

III - Baltasar Garzon

Spaanse rechter die voor het eerst in de Spaanse geschiedenis een dictator (Pinochet) van een andere land bij een Spaanse rechtbank heeft aangeklaagd. Wat betreft schendingen van mensenrechten kent de Spaanse wetgeveing een internationale jurisdictie. Een paar weken geleden was deze rechter nog in de Sahara om een nieuwe aanklacht voor te bereiden, wat betreft de genocide gepleegd door de Marokkaanse militaire top op de Isahraouien.

Ps. Als je echt erkenning zoekt voor de slachtoffers van de gifgasaanvallen dan dien jij als onderdeel van de onafhankelijk Amazigh media de rol van Spanje een keertje goed onder de loep te nemen. Via Spaanse overheid is namelijk onze beste kans om druk uit te oefenen op de Marokkaanse overheid. Maar dan moet je wel opschieten, want voor je het weet zijn alle overlevenden van deze genocide al dood en begraven...

Simo7

wie kent de film  "the Wind and the Lion" ???   daar word echt mooi geschetst hoe de situatie toen was...en je ziet ook meteen de walgelijke houding van de toenmalige sultans of hoe je ze ook wilt noemen.

Het is maar een film echter, de waarheid zal er niet ver van liggen.

Bades

Het op de persoonlijke boeg gooien. De groeten.

Taz xac.

Señor Canardo

Citaat van: Bades op 05/02/2010 om 12:15:17
Het op de persoonlijke boeg gooien. De groeten.

Taz xac.

Baz xac! Dat jij de discussie uit de weg gaat!

Bades

Citaat van: incognito op 05/02/2010 om 12:37:48
Baz xac! Dat jij de discussie uit de weg gaat!

Nogmaals: taz xac, dat je het op de persoonlijke toer gooi en andere dingen bijhaalt die er niet toedoen.