Opmerkingen zijn uitgeschakeld voor deze video: Toespraak vn Mohamed 6.

Gestart door Azghar, 07/11/2009 om 22:32:01

TamurtIno

Citaat van: Azjdhiedh op 09/11/2009 om 23:49:34
In principe is iedereen tegen zakkenvullerij. Het probleem alleen is, dat wanneer je als mens op een bepaalde positie terecht komt, de verleidingen groot zijn.
Dat geld niet voor iedereen. Ik pak alleen mijn eigen geld.

Ik heb 500 gulden in Nederland gevonden en heb ik het naar het politiebureau gebracht. Ik voelde wat de eigenaar voelt.


Ik heb boeken in Marokko gekocht. Ik gaf hem 10DH en hij dacht dat ik hem 100 DH gaf. Ik was toen 15  jaar en door de verleiding nam ik het geld naar huis. Onderweg naar huis, kreeg ik spijt en dacht ik aan de kinderen van die man. Ik zei: "Door mij heeft hij veel geld verloren en misschien gaat hij failliet.".
Ik ging terug naar de boekhandel en gaf ik zijn geld terug.

Azjdhiedh

Ik heb het niet over een paar Dirham of een paar Euro's. Ik heb het hier over miljarden.
En dan kun je nog zulke mooie voorbeelden aanhalen van hoe eerlijk je wel niet bent, maar geloof dat bij grote bedragen iedereen zn knieeen zwak worden.


TamurtIno

Citaat van: Azjdhiedh op 10/11/2009 om 23:59:16
Ik heb het niet over een paar Dirham of een paar Euro's. Ik heb het hier over miljarden.
En dan kun je nog zulke mooie voorbeelden aanhalen van hoe eerlijk je wel niet bent, maar geloof dat bij grote bedragen iedereen zn knieeen zwak worden.



Is goed a ya jdhiedh :) ik hoop nooit geld van anderen te stelen.

Señor Canardo

Citaat van: TamurtIno op 10/11/2009 om 23:47:34
Waarom zijn Alawieten nog steeds aan de macht? Omdat ze genadeloos zijn.

Dit klopt niet. De Alaouieten zijn nog steeds aan de macht, omdat ze de oorlogssituatie in West-Sahara tegen de Polisario uitbuiten in andere delen van het land. En hoewel dit te maken kan hebben met de karaktereigenschappen van die "genadeloze" Alaouieten is dat zeker niet de belangrijkste factor.

Zolang er officieel geen vredesakkoord wordt getekend met de rebelse Isahrawijen - of vrijheidstrijders - kan de Marokkaanse overheid allerlei maatregelen nemen om niet alleen de Polisario, maar ook sympathisanten van deze rebellengroep te bestrijden. Echter de grote keerzijde is dat de Marokkaanse overheid gauw geneigd kan zijn om oppositie te bestempelen als Polisario-sympathisant en zodoende critici politiek monddood te maken. Dit wordt nogmaals bevestigd in de Groen Mars toespraak van M6:

...As for the adversaries of our territorial integrity - and those who consort with them - they know, better than anyone else, that the Sahara is a crucial issue for the Moroccan people, who unanimously support the Throne, which is the guarantor of the nation’s sovereignty, national unity and territorial integrity...

Señor Canardo

Sociale en politieke hervorming in de Rif is pas mogelijk als de Marokkaanse overheid en de strijdende Isahrawijen in de Westelijk-Sahara beiden tot een acceptabele vredesakkoord kunnen komen. Eerder niet.

Azghar

Citaat van: incognito op 08/11/2009 om 16:25:32
Ben je dan principieel tegen een monarchie of heb je gewoon liever iemand anders gezien op de troon dan M6?

Ik ben eerlijke gezegd iemand die de hele marokaanse overheid inclusief de  monarchie het zat.
Amja itghima rabda dwanni,  tbaddaren illa fus thajthith

TamurtIno

Citaat van: incognito op 12/11/2009 om 21:06:05
Dit klopt niet. De Alaouieten zijn nog steeds aan de macht, omdat ze de oorlogssituatie in West-Sahara tegen de Polisario uitbuiten in andere delen van het land. En hoewel dit te maken kan hebben met de karaktereigenschappen van die "genadeloze" Alaouieten is dat zeker niet de belangrijkste factor.



Ik snap de verhouding tussen de oorlog in West-Sahara en de eeuwig macht van de Alawieten in Marokko niet.  Alawieten bestonden voor het ontstaan van Polizario. Polizario is een Spaanse product.

Alawieten zijn wrede terroristen die zichzelf met god vergelijken. Kritiek op Allah is in Marokko toegestaan, maar kritiek op de "koning der koningen" Mohamed 6 is verboden.
Er is geen land dat Guantanamo B. bouwt voor eigen volk behalve Marokko.
Alawieten willen 3 dingen bereiken:
1.  miljarden verzamelen door het volk uit te buiten
2. Het volk dom en arm  houden zodat ze niet  in opstand komen
3. Het volk bang maken door de meeste barbaarse terroristische misdaden.

Zo durft niemand de "god" Mohamemd 6 te bekritiseren, laatstaat iets anders doen.


Zo pakt de barbaar nummer 6 Marokkanen aan:
http://www.youtube.com/watch?v=UzUeqieegbo&feature=related

Boabdil

Hoe ondemocratisch de huidige vorst ook is een betere alternatief is er op dit moment niet. Democratie van de een op de andere dag invoeren zal geheid leiden tot een ramp. Kijk maar naar Algerije. Praktisch hetzelfde land als Marokko. Dat land implodeerde toen ze daar het probeerden met vrije democratische verkiezingen.

Democratie zal van beneden komen (zoals Hadou al aangaf) en zal decennia de tijd nodig hebben om zich te ontwikkelen. Maar de vraag is of daar voor in Marokko ooit wel voedingsbodem zal zijn. Om een goed werkende democratische staat te hebben zal je toch een behoorlijk aantal intellectuelen hebben, een grote middenklasse, economische en regionale stabilteit etc. Dingen die Marokko nu mist. Daarbij, buiten de Amazigh/Arabieren discussie, is Marokko en de Marokkanen die er wonen bijzonder gelovig. Marokko is zwaar Islamitisch en een groot deel van de bevolking zeer conservatief. Die wachten niet op vrijheid van meningsuiting (dus ook vrijheid voor kritiek op de Islam/Moslim), gelijkheid tussen man en vrouw etc.

matou

maroc zwaar islamitisch?   ahum   aan de buitenkant zeker

Azghar

Citaat van: TamurtIno op 14/11/2009 om 22:45:45
zo pakt de barbaar nummer 6 Marokkanen aan:
http://www.youtube.com/watch?v=UzUeqieegbo&feature=related
een aanslag  met chemische wapens op die honden is  in mijn optiek een logisch gevolgtrekking

TamurtIno

Citaat van: Boabdil op 15/11/2009 om 01:57:56
Hoe ondemocratisch de huidige vorst ook is een betere alternatief is er op dit moment niet. Democratie van de een op de andere dag invoeren zal geheid leiden tot een ramp. Kijk maar naar Algerije. Praktisch hetzelfde land als Marokko. Dat land implodeerde toen ze daar het probeerden met vrije democratische verkiezingen.

Democratie zal van beneden komen (zoals Hadou al aangaf) en zal decennia de tijd nodig hebben om zich te ontwikkelen. Maar de vraag is of daar voor in Marokko ooit wel voedingsbodem zal zijn. Om een goed werkende democratische staat te hebben zal je toch een behoorlijk aantal intellectuelen hebben, een grote middenklasse, economische en regionale stabilteit etc. Dingen die Marokko nu mist. Daarbij, buiten de Amazigh/Arabieren discussie, is Marokko en de Marokkanen die er wonen bijzonder gelovig. Marokko is zwaar Islamitisch en een groot deel van de bevolking zeer conservatief. Die wachten niet op vrijheid van meningsuiting (dus ook vrijheid voor kritiek op de Islam/Moslim), gelijkheid tussen man en vrouw etc.
Democratie zal zeker van beneden komen, want de top zit vol dieven, criminelen, moordenaar en oplichters.   Niemand verwacht dat je van Mao 6 vrijheid en gelijkheid krijgt.

Marokko is niet echt islamitisch. Misschien in dorpen wel, maar in steden zijn burgers liberale moslims en ongelovigen.

Señor Canardo

Citaat van: TamurtIno op 14/11/2009 om 22:45:45
Ik snap de verhouding tussen de oorlog in West-Sahara en de eeuwig macht van de Alawieten in Marokko niet.  Alawieten bestonden voor het ontstaan van Polizario. Polizario is een Spaanse product.

Kijk en nu laat je mij zien dat je van politieke zaken vrij weinig kaas hebt gegeten. Laat mij jou en andere forumleden garanderen dat het lot van de Alaouietendynastie onlosmakend verbonden is met de uitkomst van het conflict rondom de Westelijke Sahara, waarbij de Polisario de belangrijkste tegenstander is. Ik zal je ook uitleggen waarom: >


Hoewel de Alaouieten al vanaf de onafhankelijkheid in 1956 teveel macht naar zich toe hebben getrokken - especially H2 - waren de Alaouieten in het begin vrij kwetsbaar in het politiek spelletje van Marokko, simpelweg vanwege het feit dat zij in hun eentje niks gedaan konden krijgen. Marokko is een groot en verdeeld land, weet je nog, zodoende ook moeilijk te besturen.

Om hun heersende positie te bewerkstelligen moesten de Alaouieten hoe dan ook samenwerkingen aangaan met oa. legeraanvoerders en kopstukken van belangrijke politieke bewegingen zoals de Istiqlal. Dit betekende dat M5 en H2 in de beginjaren juist hun macht moesten inleveren, om zo de allianties met het leger en Istiqlal te garanderen. Daarom is de oppositie tegen de koning en zijn beleid met name in de jaren 60 en 70 het hevigst, want de oppositie wist toen maar al te goed dat de Alaouieten in hun eentje onmogelijk konden heersen over heel Marokko. Resulterend in grootschalige sociale onrust en politieke onvrede in vrijwel alle lagen van de samenleving; btw. ze hebben toentertijd dan ook niet voor niets tot 2 x toe geprobeerd H2 te vermoorden.

De belangrijkste gebeurtenis die verandering heeft gebracht in de zwakke positie van de Alaouieten is de Groene Mars uit 1975. Want H2 doet in dat jaar, wat alle autocratische leiders uit de geschiedenis ook doen, namelijk het introduceren van een staatsvijand en daardoor het land blootstellen aan buitenlands gevaar. En staatsvijand #1 in Marokko is de Polisario. Met de Groene Mars lokte hij dus een aanval van de Polisario uit, waardoor H2 de noodtoestand kon uitroepen en zichzelf als legeraanvoerder verregaande machtsmiddelen kon toe-eigenen. En waar hij voorheen nog rekening moest houden met opstandige generaals die staatsgrepen konden plegen, kon H2 deze generaals na 1975 aan het werk zetten in de zandbak van de Sahara, ver van het politieke machtscentrum - Rabat.

En de politieke en maatschappelijke oppositie kon hij na het introduceren van een staatsvijand makkelijk de mond snoeren door ze simpelweg te bestempelen als "sympathisanten" van Polisario. Zo hebben de Alaouieten in de loop der tijd hun machtspositie in Marokko weten uit te bouwen en verstevigen. Ik hoop dat je nu inziet hoe belangrijk de Groene Mars is geweest voor de koningen van Marokko. Vandaar dat M6 in zijn toespraak ophamert dat de Westelijke Sahara een cruciale rol speelt voor hem. 


Ps. Polisario is geen Spaanse product, dat willen de Alaouieten jou maar al te graag laten geloven en met succes zo te zien.

Señor Canardo


Señor Canardo

Nu heb ik in mijn vorige post al beschreven hoe de Alaouieten gebruiken maken van een zelfgecreëerde staatsvijand om zo hun machtspositie te versterken en politieke en sociale weerstand te breken. Vandaag wil ik jullie laten zien hoe de Alaouieten dit in de praktijk brengen. Let op onderstaande gebeurtenis is 1 week na de Groene Mars toespraak van M6. >




Aminatou Haidar opgepakt

Aminatou Haidar, de internationaal gelauwerde Saharaanse mensenrechtenactiviste, werd vandaag bij haar terugkeer uit de Verenigde Staten opgepakt in El Aaiún, de hoofdstad van de bezette Westelijke Sahara.
   
Volgens lokale bronnen werd Haidar omstreeks 13h opgepakt in de luchthaven van El Aaiún. Ze was net terug uit de Verenigde Staten, waar ze de Civil Courage Prize 2009 in ontvangst nam voor haar inzet voor de mensenrechten in de bezette Westelijke Sahara. Haar reisgezellen, de Spaanse documentairemaker Pedro Barbadillo en fotograaf Pedro Guillén, werden eveneens opgepakt en worden op dit moment vastgehouden op het commissariaat van de luchthaven van El Aaiún. Aminatou Haidar was zich zeer bewust van het risico gearresteerd te worden bij haar terugkeer naar de Westelijke Sahara. In een recent interview zei ze het volgende:

"Ik ben niet bang, maar ik ben zeker van twee zaken: ten eerste dat ze me kunnen oppakken in de luchthaven, zoals ze met mijn zeven vrienden hebben gedaan. En als dat niet gebeurt, zullen ze op zijn minst mijn identiteitsdocumenten afnemen, zodat ik niet meer zal kunnen reizen. Eén van deze twee zaken zal gebeuren. Ja, ik vrees te zullen lijden onder de Marokkaanse repressie als ik terugkeer naar de Sahara."

De Marokkaanse repressie van Sahrawi activisten neemt al enige tijd toe. Op 8 oktober werden zeven gekende activisten opgepakt in de luchthaven van Casablanca, bij hun terugkeer van een bezoek aan hun gevluchte landgenoten in de vluchtelingenkampen in Algerije. De zeven zullen voor een militair tribunaal worden geleid, op beschuldiging van hoogverraad. Een misdrijf dat in Marokko de doodstraf draagt.

In dit kader was de speech van koning Mohammed VI op 6 november, naar aanleiding van de verjaardag van de groene mars (de Marokkaanse invasie van de Westelijke Sahara) veelzeggend. De koning verklaarde dat al wie de grenzen van Marokko in vraag stelt of wie het aandurft zich uit te spreken voor de Saharaanse onafhankelijkheid, als staatsvijand beschouwd zal worden.

13 November 2009

http://www.westelijkesahara.be/index.php?parse_news=single&cat=106&art=1319

Señor Canardo

Dit keer heb ik een soort van politiek getinte raadsel voor de geinterresseerde. Lees onderstaande tekst aandachtig door en beantwoord daarna de volgende vraag >


- Hoeveel spionnen zet de Marokkaanse overheid in om "staatsvijand" Youssef in de gaten te houden?






Zuijdgeest, N. (2004) De laatste kolonie van Afrika