Opmerkingen zijn uitgeschakeld voor deze video: Toespraak vn Mohamed 6.

Gestart door Azghar, 07/11/2009 om 22:32:01

Señor Canardo

Citaat van: Azjdhiedh op 08/11/2009 om 20:42:08
Ben inderdaad bang dat een corruptievrije overheid niet bestaat.
Denk eerlijk gezegd, dat als ik koning van Marokko zou worden, ook het een en ander in eigen zak zou steken, maar dan met meer subtiliteit, op de Hollandse manier zal ik maar zeggen :P

Dus je kan het de koning niet kwalijk nemen dat hij zich verrijkt, maar wel dat hij het te veel of te opzichtig doet... 

TamurtIno

Citaat van: Azjdhiedh op 08/11/2009 om 20:42:08
Ben inderdaad bang dat een corruptievrije overheid niet bestaat.
Denk eerlijk gezegd, dat als ik koning van Marokko zou worden, ook het een en ander in eigen zak zou steken, maar dan met meer subtiliteit, op de Hollandse manier zal ik maar zeggen :P
Je geeft toe dat je gaat stelen. Je bent ook besmet met de Marokkaanse ziekte.  Maar ik zal het zelf nooit doen.

Als je deel uitmaakt van de Nederlandse regering dan ga je zeker niet stelen. Als je steelt, word je opgepakt. Ook ministers en Kamerleden worden gecontroleerd en in de gaten gehouden. Als minister krijg je een loon zoals een schoonmaker. Aan het eind van het jaar moet je net als iedereen het belastingformulier gaan invullen.

Señor Canardo

Citaat van: TamurtIno op 08/11/2009 om 20:45:29
Als je deel uitmaakt van de Nederlandse regering dan ga je zeker niet stelen. Als je steelt, word je opgepakt. Ook ministers en Kamerleden worden gecontroleerd en in de gaten gehouden. Als minister krijg je een loon zoals een schoonmaker. Aan het eind van het jaar moet je net als iedereen het belastingformulier gaan invullen.

...om vervolgens na je politieke carrière een of andere topmanagerfunctie met alles erop en eraan in het bedrijfsleven te gaan vervullen.

TamurtIno

Citaat van: incognito op 08/11/2009 om 20:46:45
...om vervolgens na je politieke carrière een of andere topmanagerfunctie met alles erop en eraan in het bedrijfsleven te vervullen.

Topmanagers in het bedrijfsleven zijn de enige die zichzelf verrijken in Nederland. Maar daar is nog discussie over en voordat je het weet, wordt dit ook aangepakt.



Uiteindelijk blijven we mensen. 100% schoon kan misschien nooit. Maar Marokko is 100% vuil.

Azjdhiedh

Ik neem het de Koning idd niet kwalijk dat hij zn zakken vult, maar ik neem hem wel kwalijk de mate waarin hij zn zakken vult. Als de kerel nu eens overal 3% van stal, dan bleef er genoeg over om het land en het volk te onderhouden, maar de kerel steelt 97% en laat 3% over.


Señor Canardo

Citaat van: Azjdhiedh op 08/11/2009 om 20:49:29
Ik neem het de Koning idd niet kwalijk dat hij zn zakken vult, maar ik neem hem wel kwalijk de mate waarin hij zn zakken vult. Als de kerel nu eens overal 3% van stal, dan bleef er genoeg over om het land en het volk te onderhouden, maar de kerel steelt 97% en laat 3% over.

Dat is niet logisch. Zeker als je bedenkt dat naast de koning een hele hofhouding en netwerk van zeer loyale onderdanen profiteert van de koninkelijke titel.

Of je bent tegen zakkenvullerij of niet.

Azjdhiedh

In principe is iedereen tegen zakkenvullerij. Het probleem alleen is, dat wanneer je als mens op een bepaalde positie terecht komt, de verleidingen groot zijn. Iemand vertelde mij eens, dat je in de politiek niet eerlijk kunt zijn, dat was voor die persoon ook de reden geweest om eruit te stappen.

het corrupt zijn krijg je nooit uitgeroeid, al helemaal niet in de tijd waarin we nu leven.
Ik vraag me alleen af, waarom de Marokkanen (omdat we het nu over Marokko hebben) zo opzichtig en zo massaal moeten stelen.

Dit is gewoon vragen om onrust, hoe de gang van zaken nu is.

Señor Canardo

Citaat van: Azjdhiedh op 09/11/2009 om 23:49:34
Dit is gewoon vragen om onrust, hoe de gang van zaken nu is.

Misschien is sociale onrust juist waar ze op anticiperen.

Gezien de militaire aankopen van de Marokkaanse overheid van de afgelopen paar jaar lijkt het meer dan goed voorbereid.

Azjdhiedh

Ik denk dat Marokko met het neerslaan van kleine opstandjes zo nu en dan nog wel wegkomt. Maar om een grote opstand neer te slaan met zulk wapentuig, zal denk ik een ander verhaal zijn. Uiteindelijk heeft de tacktiek van stuur de Riffijnen maar naar Europa, anders uitgepakt dan ze in Rabat gehoopt hadden.

Er zijn veel mensen en organisaties, die het lastig zouden kunnen maken voor Marokko, maar goed ik gis ook maar wat.

Señor Canardo

Citaat van: Azjdhiedh op 10/11/2009 om 00:14:14
Er zijn veel mensen en organisaties, die het lastig zouden kunnen maken voor Marokko, maar goed ik gis ook maar wat.

Dat klopt ook. Alleen het grote probleem met Marokkaanse oppositie is dat zij verdeeld zijn en ieder afzonderlijk maken ze geen kans tegen de almachtige Marokkaanse staat. Het is per slot van rekening nog steeds officieel in oorlog over de West-Sahara en beschikt daardoor over flink wat militaire spierkracht.

Azjdhiedh

Ik denk dat je niet eens Militaire spierkracht nodig hebt, om enkele doelen te bereiken. Maar inderdaad, de grote last die wij dragen is onze verdeeldheid. En jammer genoeg zie ik ook niet dat wij in de komende jaren een blok zullen vormen.

Maar mocht het ooit gebeuren dat men de spreuk, een voor allen en allen voor een, waarmaakt dan zou dat kunenn leiden tot grote veranderingen. In deze tijd kom je verder met politieke druk, dan met geweld.

En met veranderingen heb ik het niet over een "eigen staat", maar over investeringen in de infrastructuur, ziekenhuizen, scholen, werkgelegenheid, cultuur etc.
Want ik denk dat je als kleine amazigh staatje ook niet echt veilig bent, naast de grote wolf Algerije.

Maar misschien dat ik nu teveel off topic ga.

Señor Canardo

Citaat van: Azjdhiedh op 10/11/2009 om 00:29:44
Ik denk dat je niet eens Militaire spierkracht nodig hebt, om enkele doelen te bereiken. Maar inderdaad, de grote last die wij dragen is onze verdeeldheid. En jammer genoeg zie ik ook niet dat wij in de komende jaren een blok zullen vormen.

Maar mocht het ooit gebeuren dat men de spreuk, een voor allen en allen voor een, waarmaakt dan zou dat kunenn leiden tot grote veranderingen. In deze tijd kom je verder met politieke druk, dan met geweld.

En met veranderingen heb ik het niet over een "eigen staat", maar over investeringen in de infrastructuur, ziekenhuizen, scholen, werkgelegenheid, cultuur etc.
Want ik denk dat je als kleine amazigh staatje ook niet echt veilig bent, naast de grote wolf Algerije.

Maar misschien dat ik nu teveel off topic ga.

Een eigen Amazighstaat nastreven is achterhaald en niet meer reeel, maar dat wil niet zeggen dat Imazighen in Marokko hun politieke positie niet kunnen verbeteren. Ik denk dat een van de manieren om de politieke positie van de Imazighen aanzienlijk te verbeteren is door de wetgeving zoveel mogelijk in te delen volgens het subsidiariteitsbeginsel. Dit houdt in dat het centraal bestuur - in dit geval Rabat - zoveel mogelijk taken moet overhevelen aan de lagere bestuurslagen zoals provincie of gemeente. Een proces wat al sinds de jaren 90 is ingezet.

Belangrijk is dat maatschappelijke organisaties en politieke partijen - met het oog op het decentralisatiebeleid - zich nu al zoveel mogelijk op eigen niveau moeten gaan organiseren en vertegenwoordigen. Dat betekent dat lokale organisaties zo veel mogelijk met andere lokale organisaties moeten gaan werken, waarbij de samenwerkende organisaties gezamelijk 1 leider kiezen die voor een bepaalde periode als belangbehartiger gaat optreden namens hen. Hierdoor wordt zowel het lijntje naar boven als naar beneden kort gehouden, er wordt een achterban gecreëerd en krijgt de beweging tegelijkertijd een gezicht.

Señor Canardo

Ook gezien de 5e belofte die M6 deed tijdens zijn Groene Mars toespraak van vorige week moet het mogelijk zijn om de politieke zeggenschap van de Imazighen te vergroten door zich op lokaal niveau te mobiliseren en te laten vertegenwoordigen. >


Fifth: see that political parties, trade unions, community organizations, the media and the nation’s productive and creative forces discharge their mission in terms of helping citizens organize their affairs and promoting patriotism and civic values. This task should not be left to government institutions only; it requires the mobilization of all national and local players.


Toch ziet de werkelijkheid er minder rooskleurig uit dan M6 ons laat geloven. Hoewel het decentralisatieproces van de Marokkaanse overheid voor de buitenwereld op volle toeren draait, lijkt er van werkelijke machtsoverheveling naar de lagere bestuurslagen geen of nauwelijks sprake van. Zo blijft de steun van Rabat aan de lokale overheden achterwege zowel op financieel gebied als op het gebied van expertise. Ook de wettelijke autoriteit en autonomie voor lagere overheden om zelf besluiten te nemen ontbreken of zijn ontoereikend.

Hierdoor kun je wel afvragen of de Marokkaanse overheid überhaupt wel van plan is om haar macht te delen met lokaal of regionaal bestuur.     

TamurtIno

Citaat van: Azjdhiedh op 10/11/2009 om 00:14:14
Ik denk dat Marokko met het neerslaan van kleine opstandjes zo nu en dan nog wel wegkomt. Maar om een grote opstand neer te slaan met zulk wapentuig, zal denk ik een ander verhaal zijn. Uiteindelijk heeft de tacktiek van stuur de Riffijnen maar naar Europa, anders uitgepakt dan ze in Rabat gehoopt hadden.

Er zijn veel mensen en organisaties, die het lastig zouden kunnen maken voor Marokko, maar goed ik gis ook maar wat.

Ik denk dat je vergist hoor.
In 1984 was er een grote opstand van scholieren in Rif en deze werden als insteken afgemaakt.   
In weet niet precies in welk jaar .. er was een opstand in Marakech en meteen werd de stad vanuit de lucht met straaljagers gebombardeerd. Een bekend van me woont in Fes en zei dat hij de bombardementen in Marakech zelf in Fes kan horen.   Er is geen land die eigen burgers vanuit de lucht bombardeert, maar Marokko doet dat heel makkelijk. Miljoenen mensen gedood? Geen probleem. Er is ook geen land dat gaat protesteren. Alawieten zijn goede vrienden en Amerika, Frankrijk en Israël en kunnen dus doen wat ze willen.

Waarom zijn Alawieten nog steeds aan de macht? Omdat ze genadeloos zijn. Mensen zijn volgens hun bacterie en doen alles om aan de macht te blijven en hun miljarden te bewaren.