Ibdarsen zijn oorspronkelijk geen riffijnen , Het waren Nomaden uit het Zuiden

Gestart door egzeney0297, 16/10/2009 om 16:46:03

arriset

Citaat van: ithran op 09/01/2010 om 20:45:25
Die fase waarin jij nu zit heb ik alang achter de rug.
Alle woorden die ik heb opgenoemd werden gebruikt door onze opa's en worden door ons nog steeds gebruikt en zijn allemaal klasiek arabisch, de woorden die jij er naast zet heb je uit een boekje die geschreven is door iemand waarvan jij de achtergrond niet kent, en van iemand waarvan je niet kan verifieren of het klopt.Bijvoorbeeld tasarut word gebruikt door de berbers namelijk alle andere marokanen.
alle woorden die ik heb geschreven, zij worden dagelijks bij Rif(Ait Waryaghel) gebruikt!


Citaat van: ithran op 09/01/2010 om 20:45:25Ountha staat in de quran el kariem, of wou je beweren dat allah s.w.t. een woordje heeft geleend van de berbers?
waarom niet! de koran wordt van niet-arabisch woord gevuld : http://www.amazigh.nl/awar/index.php?topic=763.0

S Tmazight : awthem = mannetje , t-awthem-t = vrouwelijk

S ta3rabt : untha = vrouwelijk , dhakar, rujuulii = mannetje

Of is de logica?

duidelijk, zij hebben twee radix verschillend : WTM (mzgh) , NT/NS (semitische : http://books.google.fr/books?id=wrg3AAAAIAAJ&lpg=PP1&pg=PA96#v=onepage&q=female&f=false)

Citeerkijk als je echt wil weten waar je vandaan komt dan moet je open staan voor het feit dat het wel iets anders kan zijn dan wat je verwacht had, anders ben je alleen maar bezig met je eigen history te creeeren.
Ik heb namelijk niks met andere mensen die zichzelf berber noemen zoals de souasa en de slou7 want ik deel niet hun d.n.a dat weet ik zeker en ik deel ook niet hun geschiedenis, dus ik hoef ook niet hun woorden te leren die iemand anders in een boek heeft gezet. Pas als opa of een hele oude riffie zegt dat dat woord uit dat boek wat jij gebruikt ook door ons gebruikt werd dan neem ik het pas aan als waarheid.
Als we door blijven gaan met bijvoorbeeld een schrift wat van de taoragh is waarvan ik de connectie niet zie met riffijnen dan denk ik dat dat niet zoeken is naar je roots maar gewoon een oppositie tegen iets zonder daar verstand van te hebben.
jouw probleem, je bent onwetend!

je kent Tamazight en haar geschiedenis niet, noch arabier en haar geschiedenis

bijgevolg je zegt dwaasheden


Citaat van: Zanatti op 09/01/2010 om 20:57:25
Buiten dit, waren de Merinieden (kern Noord-Marokko) de meest pro-Arabisch, van alle Amazigh dinastiyen.
het is vals

TamurtIno

Citaat van: ithran op 09/01/2010 om 06:41:04
Ik denk dat we al die jaren dat kennis niet verkrijgbaar was via de reguliere gang namelijk via onze ouders en hun ouders heel erg misleid zijn.
Ik denk nogmaals dat er maar 1 groep is in geheel marokko die echt van de Arabieren afstamt en dat zijn wij.
De taal is 1 de uiterlijke kenmerken zijn 2 en de tribale structuur een eeuw geleden wijst allemaal naar de afkomst van quraish.
Ik ben veel woorden tegen gekomen uit het oud arabisch die door ons gebruikt worden.en alle anderen gebruiken deze woorden niet.
Het zijn er veel ik zal er een paar noemen.

ik begin allereerst met beni bou3ayash dit is een naam van een persoon die terugkomt in de islamitische geschiedenis lang voordat er riffijnen bestonden.
Beni said lijkt opmerkelijk genoeg op de banu sa'ad stam van de arabieren.
Rif zelf is natuurlijk een arabisch woord
El hoceima= el hozama=lavendel

Ashfir -aloe vera =oud arabisch zoek het even op.=sabbar
Sbed-stop = ithbet(de egyptenaren gebruiken het ook nog steeds met dezelfde uitspraak als wij.
Helkegh-ik ben gesloopt of eth helkegh-ik ga hem slopen-=in de quran elkariem ahlaknahoum.
Rmefte7-sleutel-elmafatie7.
Th lulu shth= in de quran elkariem lulu
El barani=el barani
Thawthant=vrouwelijk=ountha
Themezjitha=el masdjid
rbohtaan=el bohtan
yemma=word wonderbaarlijk genoeg door vele arabieren in het modden-oosten gebruikt en natuurlijk ook door de joden.
taftir=boek=diftar.
Er weth wath=vleermuis=elwetwat.
wa ya thba3=hij is onbeleefd=net zoals tbi3eth terug te voeren naar tabi3a.
erbhiet=kamer=el bayt.
erfaga=el fagher
rebhayem=bahayam.
erqaan=el qarn
aghaam=elghaima.
a7for=hol=el 7ofr
douagh-duizelig=daigha
dieketh-treurig-eenzaam=da ikat
athar-el athar
amchan-plek=el makan
mse7=messe7 waar ook het woordje masie7 vandaan komt.
faadh=vegen=komt wonderbaarlijk genoeg van de wortel fardh.
sdjaath=boom=shajara.
rhith-muur=el hayt
ifessen-handen=komt uit de quran enfousihim.
esayyath-jager=sayyad
enz enz enz enz enz enz.
De bleke huidskleur bij velen hebben wij niet geerfd van de blanke man,nee dit is een kenmerk van de kinderen van sem(semitische volkeren)sem was de zoon van nouh a.s. en deze kinderen van sem hebben allemaal bleke huid en donker haar.

Ik ga verder met onderzoeken.
mischien kom ik er nog wel achter waar de meeste riffijnen precies vandaan komen uit het arabisch schiereiland.


Na 14 eeuwen van Arabiseren kom je met een kleine list van woorden die we hebben overgenomen. Ik vind het een wonder dat we nog niet helemaal Arabieren zijn geworden.  Arabiseren is geen Arabier.

Beno Boeayach komt uit de islam?

We noemen het Ait Boe Ayach.

In welke islamitisch boek staat het woord Ait?
Boe in het Tamazight betekent "degene met"  Is dit ook Arabisch?
Ayach is een naam en kan een Amaizgh, Byzentijns, Arabisch of Hebreeuws zijn. Dat ik een Arabisch naam heb, betekent niet dat ik Arabier ben.



De naam  "hamou" kom je in Noord-Afrika. Maar ook in Irak van de babylonen.  Bijvoorbeeld Hamou rabi. Zijn we Babylonen?
"Masoud" kom je in Noord-Afrika, maar ook in Afghanistan. Zijn we afghanen?


TamurtIno

Citaat van: ithran op 09/01/2010 om 05:46:27
Ik denk dat wij riffijnen als enige in Marokko het recht hebben om onszelf Arabieren te noemen.
Dit is naar aanleiding van het feit dat van alle gesproken talen in Marokko waaronder ook het zogenaamde arabsich wat op straat gesproken wordt wij de meeste oud arabische woorden hebben in onze taal en het zijn er heel veel.
1. We hebben ook Grieks, Feneciers en Romeinse woorden. Firo, Tifau, Triko, etc. Zijn we Romeinen?
2. We hebben Germaanse worden zoals Ghat ( geit), Akeni ( konijn) . Zijn we Germamen?

Moeten we ons Arabieren noemen omdat sommige woorden lijken op Arabich? Waarom moeten we ons geen Imazighen noemen, omdat onze taal een Amazigh dialect is?


3. Waarom noemen Arabieren zichzelf geen hebreeuwers, ondanks veel Arabische woorden uit hebreeuws komen?
4.  Veel Arabische woorden komen uit  Aramiers. Zijn Arabieren dan Aramiers, dus we zijn ook Aramiers?


Ik zal je wat vertellen. Volkeren nemen woorden en namen van elkaar. Er is geen taal die 100% zuiver is. Arabisch ook niet. Daarnaast hebben volkeren en talen dezelfde afkomst. Dus sommige woorden kom je in alle talen tegen.

het woord "sst", kom je bijna in alle talen.
Het woord "Rif", kom je bijna in alle talen.
Het worod "he "  kom je bijna in alle talen.

ps. Is die Ithran geen Tijani Boelaouli. zowel Ithran als Tijani spreken goed Arabisch en haten Imazighen. Beide zijn ze jaren lang een bezoeker van deze site.