Ibdarsen zijn oorspronkelijk geen riffijnen , Het waren Nomaden uit het Zuiden

Gestart door egzeney0297, 16/10/2009 om 16:46:03

MBTiza

Citaat van: incognito op 30/10/2009 om 13:53:32


Of geeft onze Galliër de voorkeur aan te geloven in sprookjes en denkt hij dat de verschillende Riffijnse stammen lang en gelukkig (of vreedzaam) met elkaar hebben geleefd?

Van rooftochten oid heb ik nooit wat meegekregen ook niet van enkele ouderen die ik nog gekend heb en veel konden navertellen, heb er ook nooit iets over gelezen. Onderlinge problemen tussen de stammen waren er volgens mij ook echt niet maar meer tussen de verschillende families binnen een clan/stam en vreedzaam was het allerminst, de vele vetes waren volgens David Hart ook veel heftiger dan bij Italiaanse Mafia en een Amghar was destijds volgens D. Hart ook vele malen machtiger dan een huidige capo. De vele vetes waren ook een logische gevolg van schaarste en overbevolking.

ElGalloNegro =  Zwarte Kemphaan

Nooit blood in blood out gezien?


Señor Canardo

Citaat van: ElGalloNegro op 30/10/2009 om 14:11:05
Van rooftochten oid heb ik nooit wat meegekregen ook niet van enkele ouderen die ik nog gekend heb en veel konden navertellen, heb er ook nooit iets over gelezen. Onderlinge problemen tussen de stammen waren er volgens mij ook echt niet maar meer tussen de verschillende families binnen een clan/stam en vreedzaam was het allerminst, de vele vetes waren volgens David Hart ook veel heftiger dan bij Italiaanse Mafia en een Amghar was destijds volgens D. Hart ook vele malen machtiger dan een huidige capo. De vele vetes waren ook een logische gevolg van schaarste en overbevolking.

Vind je het dan niet een beetje vreemd om te beweren dat er aan de ene kant wel degelijk zeer bloederige vetes voor kwamen binnen een Riffijnse stam of familie, maar dat aan de andere kant het contact tussen de stammen onderling best wel koek en ei was?


Citaat van: ElGalloNegro op 30/10/2009 om 14:11:05
ElGalloNegro =  Zwarte Kemphaan

Nooit blood in blood out gezien?

Jawel. Jij hebt het blijkbaar te vaak gezien ofnie?

MBTiza

Citaat van: incognito op 30/10/2009 om 14:20:51
Vind je het dan niet een beetje vreemd om te beweren dat er aan de ene kant wel degelijk zeer bloederige vetes voorkwamen binnen een Riffijnse stam of familie, maar dat aan de andere kant het contact tussen de stammen onderling best wel koek en ei was?


Ik zeg niet dat het contact tussen de stammen koek en ei was, maar de vetes waren meer onderling binnen de stam en niet zoals jij beweert stam tegen stam, dat kwam bijna niet voor, althans niet bij ons met de buurstammen. Zo werden er vaak bij vetes tussen verschillende families een alliantie gesloten met een familie/clan van een andere stam.

Een goed voorbeeld is bijvoorbeeld een oorlog die heeft plaats gevonden bij ons in 1908 en waarbij de stam in tweeen verdeeld was en beide delen allianties sloten met clans van andere stammen.


Citeer

Jawel. Jij hebt het blijkbaar te vaak gezien ofnie?

Ja, top film.

Señor Canardo

Citaat van: ElGalloNegro op 30/10/2009 om 14:32:41
Ik zeg niet dat het contact tussen de stammen koek en ei was, maar de vetes waren meer onderling binnen de stam en niet zoals jij beweert stam tegen stam, dat kwam bijna niet voor, althans niet bij ons met de buurstammen.

Het enige wat ik beweer is dat er wel degelijk spanningen bestonden - in de vorm van rooftochten en economisch protectionisme - met name in de regio Driouch, waarbij de Ibdarsen hun macht - gebaseerd op numerieke overwicht - tot ver over de stamgrenzen lieten gelden. En of er nou meer strijd was tussen de Riffijnse stammen onderling of strijd binnen de stammen zelf is een vraag die ik achterwege laat aangezien noch jij noch ik over voldoende bronnen beschikken om dat te kunnen ondersteunen.


Citaat van: ElGalloNegro op 30/10/2009 om 14:32:41
Een goed voorbeeld is bijvoorbeeld een oorlog die heeft plaats gevonden bij ons in 1908 en waarbij de stam in tweeen verdeeld was en beide delen allianties sloten met clans van andere stammen.

Dat klinkt interessant, kun je ons wat meer vertellen over de achtergronden, aanleidingen etc. van de oorlog in je stamgebied uit 1908?


Citaat van: ElGalloNegro op 30/10/2009 om 14:32:41
Ja, top film.

Ik vind de film een beetje overrated.

MBTiza

Als je de zoekfunctie gebruikt en zoekt op 'liff' of 'vrouwenmarkt' dan kan je lezen over het ontstaan en de allianties etc.

Hadou

Ibdarsen zijn dus wél Imazighen.
Ik heb ook gehoord dat Aith Touzien uit het Atlas gebieden vandaan komen. Maar wel één keer en van één persoon gehoord.

Afghour

Citaat van: egzeney0297 op 16/10/2009 om 16:46:03
Ibdarsen stammen af van de Nomaden , zij kwamen in de oorlog de riffijnen steunen en hebben daarom een eigen stukje grond gekregen ze hebben alleen de taal geleerd maar spreken het soms verkeerd Zoals de normale riffijnen zeggen : Azdjif voor hoofd zeggen de ibdarsen Azdif   het komt vaak voor dat ibdarsen donker zijn dat zegt al dat ze uit het zuiden komen de meeste ibdarsen zeggen dat ook dat hun voorouders uit die streek komen


Om te beginnen wil ik graag weten hoe egzeney0297 komt aan deze informatie over de Ibdharsen (bronnen).

De Ibdarsen zaten al voor de oorlog (rif oorlog 1921-1926, indien je deze oorlog bedoelt) in de rif. De Franse antropoloog Auguste Mouliéras die het boek “Le Maroc inconnu” heeft geschreven (1895) heeft het al over Ibdarsen die hij Lemt`alca ( Metalsa ) noemde.

Verder kan ik zeggen dat Ibdarsen wel degelijk Azedjif zeggen en geen Azedif. Wel heb je een kleine gedeelte van de Ibdarsen die Azellif zeggen, die komen uit het gebied Zowjeth.


Afghour.

arriset

Ibdal-sen is een Riffijnen stam sinds de middeleeuwen!

Khaldun spreekt over hen (Betalça) :

Tome I, pp. 254

En l'an 537 (1142-3) il subjugua les campagnes du Maghreb et se rendit maître du pays des Ghomara. De là il passa successivement dans le Rîf, les territoires des Botouïa, des Betalça, des Beni Iznacen, des Medîouna, des Koumïa et des Oulhaca. Ceux-ci, voisins des Koumïa, et presque leurs égaux en puissance, embrassèrent si chaudement la cause d'Abd el Moumen, que ce chef, soutenu par eux et par sa propre tribu, réussit à consolider son autorité temporelle et spirituelle comme khalife de la nation almohade. Rentré en Maghreb, il s empara des principales villes de ce pays, et, devenu maître du Maroc. Il fit venir sa tribu pour y tenir garnison. Presque tous les Koumïa passèrent eu Maghreb et se fixèrent dans Maroc, afin de soutenir le trône du ...


Tome I, pp. 195

Le Molouïa, une des limites du Maghreb el Acsa, est un grand fleuve qui prend sa source dans les montagnes au midi de Taza et va se jeter dans la Mer Romaine, auprès de Ghassaça, après avoir traversé le territoire appelé autrefois le pays des Miknaça du nom de ses anciens habitants. De nos jours cette région est occupée par d'autres peuples de la race des Zenata; ils demeurent dans des bourgades qui s'étendent en amont sur les deux bords du fleuve, et qui portent le nom d'Outat. A côté d'elles, ainsi que dans les autres parties du même pays on rencontre plusieurs peuplades berbères dont la mieux connue est celle des Betalça frères des Miknaça.

genealogie :

Mazigh > ..... > Madghis > Zahhik > Dari/Dariça (Darisen) > Ait Yahya > Ourstif/Oursettif, Djana (Idjena-ten/zanata), Semgan




woordafleiding :

het is twee samengestelde woorden per "ibdal" en "sen".

"ibdal" voortspruit waarschijnlijk uit het werkwoord : ebtel = kokkerellen in het zand (tamachaq/toeareg)

"sen" = hun, hen

TamurtIno

Het gebied van Ibdarsen is heel groot.  Wie heeft in dat gebied gewonde voor de komt van Ibdarsen.
Was dat leeg? Dat kan ik me niet voorstellen.
Waarom moet iedereen uit het buitenland komen?

ithran


ithran


arriset

Citaat van: ithran op 09/01/2010 om 06:41:04
Ik ga verder met onderzoeken.
mischien kom ik er nog wel achter waar de meeste riffijnen precies vandaan komen uit het arabisch schiereiland.
:-)
Ibuhariyen shemkhan gi rwakhta

rif = http://www.amazigh.nl/awar/index.php?topic=13531.0
El hoceima= taghzuyt
Ashfir = awssar
Helk = den
Rmefte7=tasarut
Thawthant=vrouwelijk=ountha (de arabieren hebben het geleend)
yemma=word wonderbaarlijk genoeg door vele arabieren in het modden-oosten gebruikt en natuurlijk ook door de joden. :-))
taftir = tazmamt
erbhiet=axxam
a7for=agendu
douagh-duizelig=amrudji
dieketh-treurig-eenzaam= axiyeq
amchan-plek=araq
mse7=sfed
rhith-muur= ashbar, akbar
ifessen-handen=komt uit de quran enfousihim. :-))
esayyath-jager=anegmar

ithran


Zanatti

Dat Riffijnen veel oude arabische woorden gebruiken, heeft meer met het feit te maken, da het noorden van Marokko, als eerst is geislamiseerd en gearabiseerd. Mischien wel 500 jaar eerder dan de rest van Marokko.

Buiten dit, waren de Merinieden (kern Noord-Marokko) de meest pro-Arabisch, van alle Amazigh dinastiyen.

Hadou

Citaat van: Zanatti op 09/01/2010 om 20:57:25
Dat Riffijnen veel oude arabische woorden gebruiken, heeft meer met het feit te maken, da het noorden van Marokko, als eerst is geislamiseerd en gearabiseerd. Mischien wel 500 jaar eerder dan de rest van Marokko.

Buiten dit, waren de Merinieden (kern Noord-Marokko) de meest pro-Arabisch, van alle Amazigh dinastiyen.
Je vergeet de dynastieen voor de Islamitische invasies.
Zoals Finiciers.