Erfelijke afwijkingen bij veel Arabieren

Gestart door Awarinou, 22/09/2009 om 19:37:12

Nech

Citaat van: Rbaaz op 26/09/2009 om 15:26:52
Naast neef-nicht huwelijk trouwen Imazighen vaak binnen de eigenstam, dit zorgt ook voor erfelijke afwijkingen.
binnen 1 dorp wel.
Maar Ait Wayagher gebied is groter dan Nederland. Dat kan ik me niet voorstellen.

Rbaaz

Is niet groter dan Nederland.

De mensen uit Ait Waryaghil trouwen al eeuwen binnen de eigen stam of in ieder geval de binnen de Rif.  de kans is daarom groter dat erfelijke ziektes vaker voorkomen.
Nederland bestaat niet zo lang en men kent hier al eeuwen geen stammensysteem.

Hadou

Citaat van: Nech op 26/09/2009 om 15:36:13
binnen 1 dorp wel.
Maar Ait Wayagher gebied is groter dan Nederland. Dat kan ik me niet voorstellen.

Ik dacht van niet.

Awarinou

Citaat van: incognito op 26/09/2009 om 14:15:54
Bij West-Afrika dus, bedoel je dan ook Senegal, Mali, Mauretanie, Niger, Tsjaad?

En belangrijker nog waarop baseer je die scheiding tussen landen wel en niet uit Tamazgha?

Mindfuck.

Awarinou

Citaat van: incognito op 26/09/2009 om 14:20:32
Misschien kan het ook wel liggen aan andere factoren?

Hoe weet jij zeker dat het één direct verband houdt met het ander?

Mindfuck.

Samariaan

Citaat van: incognito op 24/09/2009 om 18:54:08
Ook wil ik erop wijzen dat de data die gebruikt is voor het onderzoek verouderd is (1974-2006). 

Ik begrijp dit argument niet. Hoe meer data, over een langere tijdsspanne, juist hoe nuttiger de resultaten of interpetaties daarvan (zeker bij public health en/of fundamentele studies).

Citaat van: Broochem op 23/09/2009 om 12:33:44
Few Risks Seen To the Children Of 1st Cousins

By DENISE GRADY

Published: April 4, 2002

Contrary to widely held beliefs and longstanding taboos in America, first cousins can have children together without a great risk of birth defects or genetic disease, scientists are reporting today. They say there is no biological reason to discourage cousins from marrying.

http://www.nytimes.com/2002/04/04/us/few-risks-seen-to-the-children-of-1st-cousins.html?sec=&spon=&pagewanted=2

De sleutel is hier niet dat trouwen met een neef of nicht per se nou slechter is dan dan trouwen buiten familie (ergens was al genoemd dat mbt risico er niet veel verschil is).

Maar meer dat een accumulatie van dit risico plaatsvindt wanneer er keer op keer wordt gehuwd binnen een afgebakende groep.

veel studies hebben gewezen op de gevolgen van een beperkte genenpool http://www.pubmedcentral.nih.gov/articlerender.fcgi?artid=2080450

Señor Canardo

Citaat van: Samariaan op 26/09/2009 om 20:45:00
Ik begrijp dit argument niet. Hoe meer data, over een langere tijdsspanne, juist hoe nuttiger de resultaten of interpetaties daarvan (zeker bij public health en/of fundamentele studies).

Ik probeer alleen maar aan te geven in hoeverre de gebruikte data (soms uit 1974!) nog overeenkomen met de huidige situatie. Maw. de 30% bloedverwante huwelijken gemeten in Marokko in 1992, hoeveel is dat nog anno 2009? Is dat meer of minder geworden? Kijk en dan kan zo'n onderzoek heel anders uitpakken...

Señor Canardo

Broochem

De sleutel is hier niet dat trouwen met een neef of nicht per se nou slechter is dan dan trouwen buiten familie (ergens was al genoemd dat mbt risico er niet veel verschil is).

Maar meer dat een accumulatie van dit risico plaatsvindt wanneer er keer op keer wordt gehuwd binnen een afgebakende groep.

veel studies hebben gewezen op de gevolgen van een beperkte genenpool http://www.pubmedcentral.nih.gov/articlerender.fcgi?artid=2080450

Waarschijnlijk heb je niet verder gelezen, want ik stel precies hetzelfde in mijn reactie daarop.

Citaat van: Broochem op 23/09/2009 om 21:21:51
Uit de onderzoeken blijkt dat bij neef/nicht-huwelijken er slechts een verwaarloosbare (!) verhoging van de kans op genetische afwijkingen bestaat.

Het enige dat uit de Arabische en andere onderzoeken blijkt is dat wanneer neef/nicht-huwelijken de norm zijn en zich herhalen binnen dezelfde familie, stam of gesloten gemeenschap, dat genetische afwijkingen zullen stijgen.

Het gemiddelde (aan genetische afwijkingen) van het geheel aan individuele neef/nicht-huwelijken is dus geen aanleiding om individueel zulke relaties niet aan te gaan of er kinderen uit te laten ontstaan. Als het een patroon wordt binnen een stamboom, dat in opeenvolgende generaties kinderen van neef/nicht-huwelijken wederom met een neef/nicht trouwen, is er wel een aanleiding om zo'n traditie te doorbreken.

Dus zei ik al: neef/nicht-huwelijken zelf zijn niet not done. Een traditie die deze vorm van huwelijk als gewoonte of norm heeft is minder aanbevelswaardig.

TheCFO

Citaat van: Broochem op 23/09/2009 om 12:37:09
Inteelt is een verkeerde benaming voor neef/nicht-huwelijken. Inteelt wordt gebruikt om sexueel contact binnen gezinnen aan te geven.
Inteelt is wel degelijk de correcte benaming. Binnen het gezin noemt men incest.

TheCFO

Citaat van: incognito op 26/09/2009 om 21:53:07
Ik probeer alleen maar aan te geven in hoeverre de gebruikte data (soms uit 1974!) nog overeenkomen met de huidige situatie. Maw. de 30% bloedverwante huwelijken gemeten in Marokko in 1992, hoeveel is dat nog anno 2009? Is dat meer of minder geworden? Kijk en dan kan zo'n onderzoek heel anders uitpakken...

Klinkt een beetje als moeilijkmakerij en interessantdoenerij.

Zoals gezegd, in dit soort erfelijke kwesties is een langere tijdslijn juist noodzakelijk, en volgens mij twijfelt niemand meer aan de uitkomsyt van het onderzoek.

Hoe langer (als in meer generaties) de inteelt duurt en hoe kleiner de populatie, hoe groter de kans op ellende. Daqt zegt nauwelijks iets over de individuele keuze van zomaar een neef en nicht die een kind willen, want zij kunnen hun geweten verschonen door te zeggen dat per keer de kans nauwelijks 2% hoger wordt.

Señor Canardo

Citaat van: TheCFO op 28/09/2009 om 13:04:00
Klinkt een beetje als moeilijkmakerij en interessantdoenerij.

Kun je ook uitleggen waarom je dat van mij vindt?

Of wil je alleen maar even interessant komen doen in deze discussie...

TheCFO

Nee hoor, ik wou er alleen ff op wijzen dat jij weliswaar graag en veel je pen roert, maar nogal weinig van de materie schijnt te snappen
Citaat van: incognito op 26/09/2009 om 21:53:07

*edit 1446 hrs: ik neem aan dat je nu ziet dat jouw opmerking op zijn best helemaal niets toevoegd aan de opmerking van samaritaan, maar ws -gezien je laatste regeltje- laat zien dat je helemaal niets van dee onderzoeksmethode blijkt te begrijpen*

Señor Canardo

Citaat van: TheCFO op 28/09/2009 om 13:31:48
Nee hoor, ik wou er alleen ff op wijzen dat jij weliswaar graag en veel je pen roert, maar nogal weinig van de materie schijnt te snappen

Heb je ook nog inhoudelijk kritiek op hetgeen wat ik in mijn vorige post heb gesteld of wil je het alleen maar op de man spelen vandaag? 

TheCFO

Citaat van: incognito op 28/09/2009 om 13:40:33
Heb je ook nog inhoudelijk kritiek op hetgeen wat ik in mijn vorige post heb gesteld of wil je het alleen maar op de man spelen vandaag? 
Inhoudelijk op jou ingaan is echt zo goed als onmogelijk, je doet weinig anders dan domme vragen stellen, je bent uber geindoctrineerd, veuls te goedgelovig en aanhanger van complottheorietjes.

Westers vs niet-westers en Islamitisch vs onislamitsch, zie hier het wereldbeeld van jou. En vele andere simpletons.

Ik wou dus idd alleen maar ff zeggen dat je een windbuil bent. En dat je zelf nogal lijkt te kicken op op de man spelen.
Citaat van: incognito op 28/09/2009 om 13:05:00
Bij elke post die jij plaatst bevestig je mijn vermoedens, a mis n'arrumi...