Amazighfestival in Amersfoort [2 oktober tot en met 31 oktober 2008]

Gestart door student1980, 22/09/2009 om 12:09:47

student1980


Awarinou

Citaat van: student1980 op 22/09/2009 om 12:09:47
http://www.tawiza.nl/content/actueel.php?id=438&igg=actueel

Ik vraag me af welke instellingen dit gefinancierd hebben en waarom het zo eenzijdig is qua muziek en cultuur; een mengelmoes van Amazighculturen is veel beter, bv. Tinariwin, Idir of Ahidous op het programma. Deze artiesten heb ik al 20 keer meegemaakt en gezien; verandering van spijs doet eten.


tuzin

Citaat van: Awarinou op 22/09/2009 om 17:55:18
Ik vraag me af welke instellingen dit gefinancierd hebben en waarom het zo eenzijdig is qua muziek en cultuur; een mengelmoes van Amazighculturen is veel beter, bv. Tinariwin, Idir of Ahidous op het programma. Deze artiesten heb ik al 20 keer meegemaakt en gezien; verandering van spijs doet eten.
azul,

wil je echt weten waarom?

dit is de reden waarom
tinariwen: 20.000,=
idir: tussen de 10.000 en 15.000,=

mimoun refroua: 800,=
thrwa n chikh mohend: 1000,=
milouda: 800,=
imetlaa en walid mimoun samen: 3500,=


Bades

Citaat van: Awarinou op 22/09/2009 om 17:55:18
Ik vraag me af welke instellingen dit gefinancierd hebben en waarom het zo eenzijdig is qua muziek en cultuur; een mengelmoes van Amazighculturen is veel beter, bv. Tinariwin, Idir of Ahidous op het programma. Deze artiesten heb ik al 20 keer meegemaakt en gezien; verandering van spijs doet eten.

Bah!

wat een negatievigheid zo direct in de eerste reactie...

Voel je dan helemaal geen dankbaarheid voor de artiesten en organisaties? Dit is heus niet in een middag georganiseerd.

Awarinou

Citaat van: A3essas op 29/09/2009 om 22:20:28
Bah!

wat een negatievigheid zo direct in de eerste reactie...

Voel je dan helemaal geen dankbaarheid voor de artiesten en organisaties? Dit is heus niet in een middag georganiseerd.

Een dikke vette BAH op je terug, jochie.

Awarinou

Citaat van: tuzin op 29/09/2009 om 21:23:38
azul,

wil je echt weten waarom?

dit is de reden waarom
tinariwen: 20.000,=
idir: tussen de 10.000 en 15.000,=

mimoun refroua: 800,=
thrwa n chikh mohend: 1000,=
milouda: 800,=
imetlaa en walid mimoun samen: 3500,=



Blablabla, ik zie geen Tinariwin en ook geen Idir op de flyer.

tuzin

Citaat van: Awarinou op 29/09/2009 om 22:46:59
Blablabla, ik zie geen Tinariwin en ook geen Idir op de flyer.

je begrijpt het niet he,
de reden is dat een band als tianriwen en idir een hele goede managers hebben, waardoor ze vaak over de hele werld optreden, en prijs die ze vragen voor een optreden heel hoog is.

het festival van amersfoort is gesubsideerd door de gemeente, zij kunnen het dus niet betalen.
vandaar dat we in nederland steeds terug vallen op hetzelfde artiesten.

a blalaa n tidet

ps. tinariwen heef weleens in de melkweg opgetreden en daar was bijna geen marokkaan te bekennen.

MBTiza

Citaat van: tuzin op 01/10/2009 om 08:16:00
je begrijpt het niet he,
de reden is dat een band als tianriwen en idir een hele goede managers hebben, waardoor ze vaak over de hele werld optreden, en prijs die ze vragen voor een optreden heel hoog is.

het festival van amersfoort is gesubsideerd door de gemeente, zij kunnen het dus niet betalen.
vandaar dat we in nederland steeds terug vallen op hetzelfde artiesten.

a blalaa n tidet

ps. tinariwen heef weleens in de melkweg opgetreden en daar was bijna geen marokkaan te bekennen.


Bu yıl değil, özellikle kriz hibe?

student1980


AD/Amersfoortse Courant

7 oktober 2009 woensdag

'Als je goed kijkt, zie je allemaal Berberelementen' - Bijzondere expositie van Abttoy in wijkcentrum De Roef

AMERSFOORT - Het Marokkaanse Amazigh Festival ging afgelopen weekend van start met de opening van een kleine, maar bijzondere expositie in wijkcentrum
De Roef.
JEROEN DE VALK
Een dozijn schilderijen van Abttoy is er tot eind deze maand te zien. De naam Abttoy, een pseudoniem, zal Nederlanders weinig zeggen, maar heeft een legendarische status onder Berbers, de bewoners van het Rifgebied en hun nakomelingen. Hij is zowel kunstschilder met een sterke 'Riffijnse' inslag als cartoonist. Zijn spotprenten (niet geëxposeerd in Amersfoort) nemen veelal het moslimextremisme op de hak; vandaar dat hij een pseudoniem hanteert.

,,Sinds de bomaanslag door extremisten in Madrid in 2004 ben ik die cartoons gaan maken. Ik werk nu net aan een tweede bundel met mijn spotprenten. Zoiets is gevaarlijk, dus werk ik onder de naam Abttoy. Mijn familie moet in vrijheid kunnen leven.''
Toch is hij vorig jaar weer gaan schilderen. ,,Ik ben kunstschilder van huis uit, dat is mijn grote passie. Ik ben geboren in het Rifgebied en volgde kunstopleidingen in Fez en daarna in Frankrijk: Aix en Provence. In 1992 kwam ik naar Nederland.''
De in De Roef geëxposeerde werken, gemaakt van verf, vermengd met zand, zijn kleurrijk en semiabstract. ,,Als je goed kijkt, zie je allemaal Berberelementen. De kleuren van mijn geboortestreek. Het zand dat er op de grond ligt. De tatoeages die vrouwen dragen, voor ze gaan trouwen.''
Met dit werk hoopt hij iets van de Berbercultuur uit te dragen. ,,Berbers zijn altijd een onderdrukt volk geweest. Hun taal was lange tijd verboden. De plaatsnamen werden vervangen door Arabische namen. Het is geen wonder dat miljoenen Berbers naar Noord-Europa zijn getrokken, hopend op een beter leven.''
Zelfs de vrouwentatoeages, vaak op het gezicht, zijn lange tijd verboden geweest. ,,Het gevolg was dat vrouwen ze provisorisch probeerden te verwijderen. Ze hielden er nare verminkingen aan over.''
Erg trots is Abttoy op zijn portret van de verzetstrijder Mohammed Abdelkrim El Khattabi. ,,Hij vocht in de jaren twintig tegen de Fransen en de Spanjaarden en stichtte zelfs een eigen Riffijnse staat. Die heeft helaas maar een paar jaar bestaan.''

Het Amazigh Festival in Amersfoort duurt tot en
met 14 november. De schilderijen van Abttoy verhuizen op 26 november van De Roef (aan
het Neptunusplein) naar het stadhuis.