Mohammed Benzakour over 'Moeders Ramadan'

Gestart door NEE, 15/09/2009 om 18:25:31

NEE


Door het raam zie ik haar zitten. Op haar vertrouwde plek: de rode fauteuil. Ik parkeer de auto en blijf een poos voor het raam staan kijken, door de luxaflex ziet ze me niet. Haar hoofd hangt zwakjes opzij, ze kijkt naar de grond, alsof ze al in het reine is gekomen met haar eindbestemming. Bleke wangen, rode, gezwollen ogen; een schim van de amazone schoonheid die ze ooit was. Haar vingers tellen de kraaltjes van een rozenkrans. 99 keer prevelt ze de naam van Allah.

Ik bel aan maar draai tegelijk de sleutel in het slot - om haar de gang naar de deur te besparen. Al vier jaar loopt ze niet meer, ze strompelt, steunend op kastjes, wanden, stoelen, alles wat op haar weg staat.
"Ha moeder, salamalaykum."
Ze kijkt op. Het duurt een seconde voor de klik in haar hoofd is gemaakt.
"Ah Mohammed, dag mijn zoon."
"Hoe gaat het ma?"
"Het gaat, het gaat...", een diepe zucht.
"En hoe bevalt de Ramadan?"
"Tja, wat moet ik zeggen, die hoofdpijn hè."
"Je ziet er niet zo best uit moeder."
"Ik heb vannacht geen oog dicht gedaan, mijn jongen, misschien 10 minuten."
"Dat komt omdat je zo laat nog eet en koffie drinkt moeder. Waarom doe je nu geen dutje?"
"Dat lukt me niet."
"Ramadan is niet goed voor jou moeder."
"Tja… God heeft het ons geboden."
"Niet als je ziek bent ma. Je slikt vier soorten medicijnen, die moet je op gezette tijden innemen, voor, na en tijdens het eten. En wat doe jij? Je slikt ze pas in na het vasten breken, als de zon onder is, half negen, en dan allemaal tegelijk. Dat is geen medicatie ma, dat is jezelf vergiftigen."
"Het is niet anders jongen..."
"Nee moeder, het is wel anders. Ramadan geldt alleen voor hen die gezond zijn. Dat weet je toch? Jij bent niet gezond. Je moet eten."
"Jongen, ik kan toch niet zitten eten met de Ramadan. Ben je wel goed snik?"
"Maar je móet eten. Dat zei de dokter vorig jaar al. Je hebt structureel ijzertekort, je hebt een hoge bloedruk, je bent suikerpatiënt en ga zo maar door. Allah ziet alles toch?"
"Allah staat me bij..."
"Nee moeder, je moet echt een beetje eten. Brood, fruit, melk. Anders gaat het vandaag of morgen goed fout."
"Alles is in handen van Allah."
"Houd toch op. Heeft Allah niet juist gezegd dat je niks moet doen of eten wat indruist tegen je gezondheid? Dat het lichaam een tempel is? Op deze manier sloop je je lichaam."
"Maar jongen, ik kan toch niet gaan zitten eten in de Ramadan, zie je het voor je?! Ik kan toch niet voor de neus van je vader gaan zitten smakken. En wat zullen de mensen wel niet denken?!"
"Mensen? Mensen? Speel jij moslimpje voor andere mensen?"
Ze schudt zwakjes het hoofd… en zwijgt.
"Moeder…"
"Zeg hoor es, kom je m’n middag vergallen of wat? Ik heb genoeg aan m’n hoofdpijn."

Mohammed Benzakour is publicist en columnist. Voor meer informatie: www.benzakour.eu

3ich

Het typische voorbeeld van een ijzersterke en koppige Riffijnse wil!

NEE

Citaat van: 3ich op 16/09/2009 om 13:12:04
Het typische voorbeeld van een ijzersterke en koppige Riffijnse wil!

IK zie deze column als een ODE aan onze moeders. IK denk dat menige Amazigh.nlér, die een 1ste generatie moeder heeft, dit herkent.

Señor Canardo

#3



al-Hilaali, S. & Abdoel-Hamid, A. (2008) Vasten in de Ramadan

Rebellious

Citaat van: NEE op 16/09/2009 om 13:40:15
IK zie deze column als een ODE aan onze moeders. IK denk dat menige Amazigh.nlér, die een 1ste generatie moeder heeft, dit herkent.

Volgens mij heeft een duivel als jij, een hele andere intentie gehad met deze column


NEE

Citaat van: ZwaarRebels op 17/09/2009 om 17:06:25
Volgens mij heeft een duivel als jij, een hele andere intentie gehad met deze column

Ik kan je even niet volgen! Eigenlijk zijn dit soort reacties, die niets met de inhoud te maken hebben, niet eens de moeite om erop te reageren. Welke intentie volgens jou en waarom zou ik een duivel zijn? Dat is nogal een beschuldiging, je moet haast een dier zijn om dit soort beledigingen zomaar te uiten.

Botermes

#7
Citaat van: NEE op 16/09/2009 om 13:40:15
IK zie deze column als een ODE aan onze moeders. IK denk dat menige Amazigh.nlér, die een 1ste generatie moeder heeft, dit herkent.
Ik herken dit inderdaad. Er is zeker een vorm van sociale druk aanwezig bij Marokkanen in de ramadan. Ik zeg ook keer op keer tegen de mijne dat ze moet eten omdat ze te oud en aan de medicijnen is. Alleen is het moeilijk te bepalen wat de motivatie is achter de drang om toch te blijven vasten. Is het pure religieuze devotie of spelen er ook dingen mee als schaamte door sociale druk ed ? Waarschijnlijk is het een combinatie van beide.

Señor Canardo

#8
Citaat van: allasian op 17/09/2009 om 22:31:39
Alleen is het moeilijk te bepalen wat de motivatie is achter de drang om toch te blijven vasten. Is het pure religieuze devotie of spelen er ook dingen mee als schaamte door sociale druk ed ? Waarschijnlijk is het een combinatie van beide.

Misschien is het wel onwetendheid. Namelijk dat zij - op haar leeftijd en met haar conditie - niet weet dat zij van Allah de keuze heeft gekregen om
of te vasten of een arme te voeden. Een poging kun je wagen om haar daarvan te overtuigingen adhv. van de info uit mijn vorige post, misschien dat het dan beter doordringt bij haar.

Botermes

Citaat van: incognito op 17/09/2009 om 22:49:11
Misschien is het wel onwetendheid. Namelijk dat zij - op haar leeftijd en met haar conditie - niet weet dat zij van Allah de keuze heeft gekregen om
of te vasten of een arme te voeden. Een poging kun je wagen om haar daarvan te overtuigingen adhv. van de info uit mijn vorige post, misschien dat het dan beter doordringt bij haar.
Dat wat jij aangeeft is vrij algemeen bekend. Daar gaat het niet om want het gaat hier om een vorm van sociale druk wanneer het er echt op aankomt.
Vaak zie je dan dat ze helemaal niet wil eten onder toezien van andere mensen of dat ze zelfs er van afweten. Dat lijkt mij eerder schaamte dan respect voor andere mensen die wel vasten. Dat valt gewoon niet te ontkennen. Die vorm van sociale druk is zeker aanwezig bij Marokkanen. We hebben het zo afgesproken dat ze vast wanneer ze het kan en wanneer niet ze het dan verbreekt.   

Señor Canardo

#10
Onderstaand artikel komt uit een discussie van vorig jaar >



Moslims met diabetes moeten afzien van Ramadan

Moslims met diabetes moet worden ontraden om mee te doen met de Ramadan vanwege een groot risico op complicaties. Dat stelt een groep artsen en verpleegkundigen van het Amsterdamse Slotervaartziekenhuis in het Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde (NTvG). De islamitische vastenmaand begint dit jaar op 2 september. Tussen zonsopkomst en zonsondergang mogen moslims dan niet eten, drinken, roken en seks hebben. Het vasten wordt niet alleen opgevat als manier om zelfdiscipline te ontwikkelen, maar ook als zuivering van de ziel en gehoorzaamheid aan God. Daarnaast leert men door te vasten wat honger is.

Dispensatie

Voor gezonde mensen is deelname aan de Ramadan geen probleem. Dat geldt echter niet voor zieke of zwakke mensen, zij krijgen daarom dispensatie. Mensen die kortdurend ziek zijn, vrouwen die menstrueren, zwanger zijn of borstvoeding geven, krijgen tijdelijk dispensatie en worden geacht het aantal niet-gevaste dagen later in te halen. Chronisch zieke patiënten of mensen met een psychiatrische stoornis krijgen permanent dispensatie. Toch doen veel moslims met een slechte (psychische of lichamelijke) gezondheid mee aan het vasten. Niet alleen uit religieuze gevoelens, maar ook vanwege bijvoorbeeld verbondenheid met de islamitische gemeenschap, schuldgevoelens ten opzichte van vastende familieleden en angst voor verlies van respect.

Risicogroepen

M. Ahdi (co-assistent), Fatima Malki en Wilma van Oosten (diabetesverpleegkundigen), Victor Gerdes en Eelco Meesters (internisten) van het Amsterdamse Slotervaartziekenhuis deden onderzoek naar de gevolgen van vasten voor diabetespatiënten. Allochtonen behoren tot de risicogroepen wat diabetes betreft: de ziekte treft sommige groepen vier tot zes keer zo vaak als autochtonen. Overgewicht en gebrek aan lichaamsbeweging zouden hierin een rol spelen, net als een slechtere metabole regulering. Vooral Surinaamse Hindoestanen, Turken en Marokkanen lijden verhoudingsgewijs vaker aan diabetes.

Complicaties

Uit het onderzoek blijkt dat islamitische diabetici beter kunnen afzien van deelname aan de Ramadan, omdat ze tijdens het vasten onvoldoende controle hebben over hun bloedsuikerwaarden. Patiënten met diabetes type I lopen een groot risico op acute complicaties. Maar ook patiënten met diabetes type 2 met vaatcomplicaties of al eerdere ontregelingen lopen risico op gezondheidschade.

Voorlichting

De onderzoekers pleiten er daarom voor dat artsen hun patiënten met suikerziekte actief afraden om te vasten. Voorlichting over de Ramadan en diabetes zou onderdeel moeten zijn van goede patiëntenzorg. Daarbij is het soms verstandig om familieleden bij de besluitvorming te betrekken. Daarnaast kan de arts de patiënt ook aanraden om contact op te nemen met een imam, die kan uitleggen dat de Koran in dit soort gevallen dispensatie verleent.

Begeleiding

Als diabetespatiënten desondanks toch willen vasten, dan zijn extra maatregelen vereist. Zo moet glucoseverlagende medicatie worden aangepast om de kans op hypoglykemieën zo laag mogelijk te houden. Ook is extra controle nodig. Patiënten die insuline â€" het hormoon dat het glucosegehalte van het bloed verlaagt â€" gebruiken moeten daarnaast een dagcurve bijhouden van de glucosespiegels.

Medicijngebruik

Deze problematiek beperkt zich niet alleen tot diabetespatiënten. Ook anderen met een zwakke gezondheid of psychiatrische patiënten kunnen in de problemen komen tijdens de Ramadan. Soms weigeren patiënten bijvoorbeeld voorgeschreven medicijnen in te nemen of zich te houden aan de voorschriften van een onderzoek. De afgelopen jaren is daarom steeds meer aandacht voor voorlichting aan moslims over de eventuele gezondheidsrisico's van de Ramadan.

September 2008

Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde

http://www.maroc.nl/forums/showthread.php?t=252623

Rebellious

#11
Citaat van: NEE op 17/09/2009 om 18:29:07
Ik kan je even niet volgen! Eigenlijk zijn dit soort reacties, die niets met de inhoud te maken hebben, niet eens de moeite om erop te reageren. Welke intentie volgens jou en waarom zou ik een duivel zijn? Dat is nogal een beschuldiging, je moet haast een dier zijn om dit soort beledigingen zomaar te uiten.

Volgens mijn, was je intentie, met behulp van deze column van Benzakour, te laten zien, dat de oudere Marokkaanse moslima's achterlijk zijn (vanwege de Islam). Wat moet ik anders verw8en van een infedel als jij... maar dat zal je natuurlijk nu ontkennen..
Jij, als ongelovige, bent lager dan een dier.

NEE

Citaat van: ZwaarRebels op 18/09/2009 om 01:36:30
Volgens mijn, was je intentie, met behulp van deze column van Benzakour, te laten zien, dat de oudere Marokkaanse moslima's achterlijk zijn (vanwege de Islam). Wat moet ik anders verw8en van een infedel als jij... maar dat zal je natuurlijk nu ontkennen..
Jij, als ongelovige, bent lager dan een dier.

Het feit dat ik zelf niet geloof, wil niet zeggen dat ik geen respect kan opbrengen voor mensen die het wel doen. Mijn intentie (geloof het of niet) was juist oprechte bewondering en waardering voor mij yemma (waarover het artikel gaat), voor haar karakter en haar decipline, enz.

Ik heb verder nergens hier beweerd dat Marokkaanse moslims of moslima's achterlijk zijn, dat zijn jouw woorden. IK beoordeel nooit iemand op zijn religie, culturele of politieke achtergrond. Ik beoordeel mensen als individuen en dat is een essentieel verschil tussen ons. Ik heb ook nergens aangegeven dat mensen die geloven infedels zijn, maar dat heb je al 10 keer in twee posten gedaan, ook nog in Ramadan waarin volgens je religie alleen al tfu zeggen je vasten teniet doet.

P.S.
Het feit dat ik niet geloof wil echt niet zeggen dat ik een slecht mens ben. Ik ken je niet, maar misschien ben jij kwader dan ik. Jouw beledigingen en ongegronde beschuldigingen (die haaks staan tegen waarin je beweert te geloven) kunnen een bevestiging daavan zijn. Of is het gewoon Ramadan i chek igherben.