Hoofdmenu

Ramadan is dood!

Gestart door Bades, 11/09/2009 om 17:23:56

TheCFO

Yo Inuit, long time  no see. Hopelijk gaat alles goed daaro, want ik meen me te herinneren dat jij allerlei veranderende omstandigheden tegemoet ging irl.

Citaat van: Inuit op 16/09/2009 om 07:32:55
WFH is een zelfingenomen en verbitterd mannetje.

CFO hou eens op met het citeren van sufferds.
(2x Inuit)
Hoewel ik graag toegeef dat het plakken van quotjes ook voortkomt uit luiheid, en dus vast verwerpelijk is, vraag ik toch om begrip.

Ze zijn meestal lekker geformuleerd en online gaat het toch vooral om de tekst en niet over jouw inschatting van de gemoedstoestand van deze schrijvert.

Daarnaast zijn ze wederom lekker ontopic, ze gaan tenslotte over de nogal ingewikkelde relaties tussen mens, woord en verstand en wereld(beeld)

Je ziet hoe incognito en Chatt, gebruikmakend van rationeel klinkende redenaties toch allerhande nonsens weten neer te pennen. Zo zou je de eerste wfh quote zelfs als liefdevol kunnen interpreteren. Veel onzin en leugens ontstaan uit goedbedoelde stompzinnigheid, niet zozeer uit slechtheid.

Vergeef hen Vader, zij weten niet wat ze doen 

Of vindt jij ook dat sterfbedargument wel lekker valide?

Inuit

Citaat van: TheCFO op 16/09/2009 om 09:15:37
Yo Inuit, long time  no see. Hopelijk gaat alles goed daaro, want ik meen me te herinneren dat jij allerlei veranderende omstandigheden tegemoet ging irl.
Gaat goed, hoe ist in R'dam dan, dit jaar toch hopelijk een iets grotere ambitie dan kampioen worden van het rechter rijtje :-)

Citeer
Hoewel ik graag toegeef dat het plakken van quotjes ook voortkomt uit luiheid, en dus vast verwerpelijk is, vraag ik toch om begrip.

Ze zijn meestal lekker geformuleerd en online gaat het toch vooral om de tekst en niet over jouw inschatting van de gemoedstoestand van deze schrijvert.

Daarnaast zijn ze wederom lekker ontopic, ze gaan tenslotte over de nogal ingewikkelde relaties tussen mens, woord en verstand en wereld(beeld)

Je ziet hoe incognito en Chatt, gebruikmakend van rationeel klinkende redenaties toch allerhande nonsens weten neer te pennen. Zo zou je de eerste wfh quote zelfs als liefdevol kunnen interpreteren. Veel onzin en leugens ontstaan uit goedbedoelde stompzinnigheid, niet zozeer uit slechtheid.

Vergeef hen Vader, zij weten niet wat ze doen 
Ik heb in een heel grijs verleden wat boeken van WFH moeten lezen en op mij kwam deze man over als een zelfingenomen pessimist, vandaar mijn reactie.

Citeer
Niet valide als in dat ik dat als een teken zie dat God wel moet bestaan. Wel als een bewijs dat de mens nou eenmaal een ingebouwde behoete aan of erkenning van een macht groter dan de mens zelf, een soort houvast.

Chatt zie arif

Citaat van: TheCFO op 16/09/2009 om 09:15:37

Waarom verdraai je wat ik schreef,Herr CFO ?

Ik schreef eerder dat ik het grappig en op zijn minst opmerkelijk vond, en niet dat een stervende atheist die God aanroept het bewijs MOET zijn voor bestaan van een God.

De discussie tussen een atheist en een gelovige over het wel of niet bestaan van een God is een discussie die gevoerd kan worden tot in de eeuwigheid,het is namelijk een kwestie van GELOVEN!

De een gelooft,de ander gelooft niet. Ik respecteer beiden, uitgezonderd de luitjes die wel 'geloven' als ze er maar niets voor hoeven te doen. Als je jezelf moslim,christen of wat dan ook noemt heb je je te houden aan de basis-regels (Islam=vijf basiszuilen) van dat geloof. In mijn ogen kun je geen Hindoe zijn terwijl je in de Mc Donalds twee quarter-pounders en een portie kip-nuggets naar binnen werkt. Een meerderheid aan moddervette Hindoestanen zal het wel niet met me eens zijn,maar dat is nou eenmaal mijn mening!

Iedere gelovige heeft zijn twijfels soms,zelf Moeder Theresa heeft toegeven wel eens te hebben getwijfeld aan het bestaan van God in de sloppenwijken van Calcutta. Iedere gelovige zondigt wel eens,maar bidt om vergeving wanneer hij of zij beseft dat ie gezondigt heeft.

Mister Asis heeft het niet van een vreemde,hieronder een voor mij onleesbare schrijver,maar ik respecteer wel zijn keuze....

"Geen één. Ik heb wel veel bezorgde mailtjes van familie en vrienden gekregen. Het is natuurlijk ook gewoon een beetje baldadigheid wat ik op mijn weblog doe. Ooit is een interview met mij doorgeplaatst op een Berbersite omdat ik wat kritische dingen over Berbers had gezegd. Daar ontstond een hele discussie over, totdat ik me in die discussie mengde. Toen was het meteen stil. Ik heb niet het idee dat me iets overkomt. Ik ben één van hen, en dat weten ze. Ik, en vrienden van me die ook niet gelovig zijn, hebben nooit ergens last van. Ook moslimvrienden hebben me nooit een haar gekrenkt."

Hoe lang ben je al ongelovig?
"Ik ben eigenlijk nooit gelovig geweest. Op mijn twaalfde las ik een boekje waarin de openbaringen aan de profeet Mohammed werden omschreven als epileptische aanvallen. Ik heb zelf iemand in de familie die lijdt aan epilepsie, dus toen wist ik het wel. Natuurlijk vinden mijn ouders het niet leuk dat ik niet geloof, maar ze maken er geen probleem van. Het wekt geen agressie op. Het blijft wel een punt van discussie. Mijn moeder hoopt nog steeds dat ik ga bidden

Bron:wereldjournalisten.nl
Hassan Bahara

PS:  Grappig die tekst op de Berlijnse muur a Inuit.

Wat Nietzsche betreft: toen ik een keer de titel van zijn boek tegenkwam in combinatie met die half-waanzinnige,arrogante blik en wilde snorharen kreeg ik onmiddelijk de behoefte het boek mee te nemen naar het toilet.Wat me weerhield was het feit dat ik nog jong was en me schaamde met een doorweekt (en stinkend) boek  de bibliotheek te betreden.

TheCFO

Ik verdraai helemaal niets. Mijn vraag wat je met die standaardopmerking bedoelde weigerde je 'voor te kauwen'  en ik heb daarop netjes geschreven hoe ik die opmerking interpreteerde.

Niemand kan bewijzen dat iets niet bestaat. Je kan trouwens wel bewijzen -vrij eenvoudig zelfs- dat  iets wel bestaat.

Ik koester mijn eigen waanbeelden en gun iedereen de zijne. Waar echter de waanbeelden van de reli's al te dwingend worden voor anderen, is opstaan daartegen altijd goed.

Want los van het feit dat Asis een overschatte nestvervuiler is die zich onterecht moslim durft te noemen -je reinste blasfemie- zal je het beeld over ontkerkelijking toch wel herkennen? Dat hebtie echt niet uit zijn duim gezogen.

Ik had zelfs verwacht dat de bijbehorende afnemende invloed van religieuze kletskoekverkopers en verminderende sociale druk door jou omarmd zouden worden.

En welke titel van Nietzsche bedoel je? Zeker jij moet die gast echt  lezen.
Puur inhoudelijk is er weinig voor jou te vinden schat ik, maar die man kon wel schrijven.

3ich

Citaat van: TheCFO op 15/09/2009 om 13:41:12
:-)

Ik zal je -deo volente- op de hoogte houden, maar reken nergens op!
Zoals een ouwe hollander zei, bidden is toch de kinderachtige bezigheid te proberen gods grote plan aan te passen aan jouw particuliere situatie.
Volgens mij weet je niet wat k bedoelde?

Op slot gezet worden is een duivelse streek, dat door een spreuk en een slotje of iets dergelijks, gedaan word door een mens (vaak bij mensen die in het huwelijksbootje stappen). Dat betekent nix meer of minder dat je geslachts deel op slot word gezet! Dan kan je hoog of laag springen, ma er gebeurt vrij weinig als je gemeenschap wil hebben! Dan kan je nog wel de hoogst begaafde erbij halen of een grootse wetenschapper/dokter etc, etc, etc, daar zul je nix aan hebben!

Ik meen dat Hadou het hier ook ooit over had op dit forum

Het antwoord zul je vinden in het geschrifte! Dit is ma een heel klein voorbeeldje...

Een Atheïst is ook een gelovige. Hij/zij gelooft dat er geen god is. Alles heeft betrekking tot geloof, van je geboorte tot aan je dood!

Twijfelen is een intelligente eigenschap, de 8erlijke die knikken, ja amen, nee amen!

3ich

Inuit

never mind.

3ich

Citaat van: TheCFO op 14/09/2009 om 08:13:42

Maar als jouw kids diabetes -kanker, TBC, you name it- krijgen, vertrouw je dan op de koran en op extra vasten of loop je met die schatten alle doktoren af die er zijn?

Of doe je beide? Wel naar de wetenschap der doktoren luisteren, maar er toch ook maar een gebedje tegenaan gooien? Je weet maar nooit?

.

NEE

CiteerZie je dat verband ook niet als Asis claimt dat de eeuwenoude Ramadan traditie afgeschaft dient te worden, dan wel in een afgeslankt en modern jasje voort te zetten?

Voor de duidelijkheid, het gaat hier om een column die de gedachtegang van de schrijver weergeeft al dan niet sarcastisch of ironisch bedoeld. De creteria die voor mij van belang zijn om een column af te keuren zijn niet relegieus of cultureel bepaald. IK hoef het eens te zijn met bepaalde schrijvers maar ik veroordeel ze niet zolang ze niet aanzetten tot haat, geweld of racisme. Tradities ontstaan en verdwijnen. Jij mag ze in stand houden, dat is je goed recht en ik respecteer het, maar je moet niet van mij eisen om hetzelfde te doen. En ik hoop dat je het respecteert.

CiteerJe hebt gelijk als je zegt dat het moedig van iemand is om hypocrisie en dubbel moraal aan de kaak te stellen, maar dat is niet wat Asis doet. Integendeel Asis probeert die huichelarij juist in stand te houden door te stellen dat er begrip getoond moet worden voor een "niet-vastende moslim". Maw. hij probeert hiermee de 5 basiszuilen van de Islam te reduceren tot 4.

Nog maals, het is je goede recht om 5 of 10 basiszuilen van een religie of cultuur  in stand te houden, maar dat hoeft niet voor mij te gelden. Ik ben namelijk niet gelovig en hoef dus niet te vasten. Net zoals ik je respecteer om te vasten moet  je me het gunnen om te kunnen eten

CiteerWe hebben inderdaad meer schrijvers nodig om een positieve bijdrage te leveren aan het instandhouden en verder uitbouwen van onze Amazigh identiteit hier in Nederland. Echter dit stuk wat Asis geschreven heeft draagt aan die identiteit vrij weinig bij, het breekt het juist af.

Misschien ligt het aan mij, maar ik kan echt geen verband zien tussen het afbreken van een identitei en een column die een bepaalde visie of werkelijkheid weergeeft. Ik moet  gaan vasten om mijn fantasie de vrije loop te laten :-)

Señor Canardo

Citaat van: NEE op 16/09/2009 om 13:38:21
Misschien ligt het aan mij, maar ik kan echt geen verband zien tussen het afbreken van een identitei en een column die een bepaalde visie of werkelijkheid weergeeft. Ik moet  gaan vasten om mijn fantasie de vrije loop te laten :-)

Het is eigenlijk heel simpel. De meeste Imazighen hebben sinds ze in de Middeleeuwen in aanraking zijn gekomen met de Islam - en die ook omarmd hebben - de maand Ramadan gevast volgens een bepaalde traditie. Sindsdien heeft het dus een niet weg te denken plekje gekregen binnen de Amazigh identiteit; typerend hiervoor is jouw post over Moeders Ramadan in een andere discussie.

De 21e eeuwse Asis stelt nu op basis van onjuiste argumenten dat de vastentraditie onwerkbaar begint te worden met de moderne Westerse samenleving. En het liefst ziet hij dat het of helemaal wordt afgeschaft of in een modern - lees seculier - jasje wordt gestoken. Maw. hij probeert in zijn artikel een bepaald aspect van de Amazigh identiteit aan te passen - in mijn ogen af te breken - ten bate van een Westers-seculiere gedachte...

Begrijp je nu ongeveer wat ik bedoel met het afbreken van onze identiteit?

Ps. Als Asis z'n zin zou krijgen dan kunnen we dadeijk net als carnavalvierend NL helemaal los gaan op een feestdag zonder dat we in de periode ervoor hoeven te vasten of te bezinnen...      

Azghar

Citaat van: Azghar op 16/09/2009 om 00:13:15
wil je hiermee beweren dat ahadith van profeet vzmh zijn eigen regels en wetten en niet van Allah?

Citaat van: A3essas op 16/09/2009 om 03:02:24

Dat lijkt me wel.

Allah heeft gezworen dat het niet zo was:

In Koran staat dat:  53. De Ster (A-Nadjm)

1.Bij de ster wanneer zij valt,

2. Uw metgezel is noch afgedwaald noch afgeweken,

3. Noch spreekt hij naar eigen begeerte.

4. Het is slechts de Openbaring die wordt nedergezonden.

Bades

Citaat van: Azghar op 16/09/2009 om 17:33:31
Allah heeft gezworen dat het niet zo was:

In Koran staat dat:  53. De Ster (A-Nadjm)

1.Bij de ster wanneer zij valt,

2. Uw metgezel is noch afgedwaald noch afgeweken,

3. Noch spreekt hij naar eigen begeerte.

4. Het is slechts de Openbaring die wordt nedergezonden.

Jaja!!

maar over de openbaring hadden we het niet he! we hadden het over het geen de profeet in de vorm van overleveringen deed maar waar geen verwijzing van is naar de koran.

Deze zijn slechts door hem bedacht.

Señor Canardo

Citaat van: A3essas op 16/09/2009 om 23:58:16
Jaja!!

maar over de openbaring hadden we het niet he! we hadden het over het geen de profeet in de vorm van overleveringen deed maar waar geen verwijzing van is naar de koran.

Deze zijn slechts door hem bedacht.

Dus? Wat is jouw punt, die je wilt maken?