Hoofdmenu

Ramadan is dood!

Gestart door Bades, 11/09/2009 om 17:23:56

TheCFO

Citaat van: Chatt,le Fou Sentimental. op 12/09/2009 om 19:45:36
Mijn moeder vast als 62-jarige met een lichte vorm van suikerziekte ook de "raja",dat is ongeveer een halve maand extra omdat haar "Imaan" rotsvast is.
Je moeder is vast lief, en met zo'n zoon verdient ze ieg alle respect. Ik ben er ook zwaar tegen dat we gaan proberen de gedachten van onze senioren op dit gebied nog te veranderen.

Maar als jouw kids diabetes -kanker, TBC, you name it- krijgen, vertrouw je dan op de koran en op extra vasten of loop je met die schatten alle doktoren af die er zijn?

Of doe je beide? Wel naar de wetenschap der doktoren luisteren, maar er toch ook maar een gebedje tegenaan gooien? Je weet maar nooit?

Das toch net zo laf als die incognito die ook alleen maar gelooft uit angst voor de -verzonnen- hel.

Religion ends and philosophy begins, just as alchemy ends and chemistry begins and astrology ends, and astronomy begins.

Chatt zie arif

Citaat van: TheCFO op 14/09/2009 om 08:13:42
Je moeder is vast lief, en met zo'n zoon verdient ze ieg alle respect. Ik ben er ook zwaar tegen dat we gaan proberen de gedachten van onze senioren op dit gebied nog te veranderen.

Maar als jouw kids diabetes -kanker, TBC, you name it- krijgen, vertrouw je dan op de koran en op extra vasten of loop je met die schatten alle doktoren af die er zijn?

Of doe je beide? Wel naar de wetenschap der doktoren luisteren, maar er toch ook maar een gebedje tegenaan gooien? Je weet maar nooit?

Moeders zijn altijd trots op hun kinderen,je kennis over de Islam is te beperkt (of te vooringenomen) om je een uiteenzetting te geven over gebeden en het bezoeken van doktoren.

Wat wel grappig is is dat de meest verstokte Atheist God aanroept als de Dood nabij is,ik heb het met eigen ogen aanschouwd toen een vader van een kennis overleed in een verzorgingstehuis.

Señor Canardo

Citaat van: TheCFO op 14/09/2009 om 08:13:42
Das toch net zo laf als die incognito die ook alleen maar gelooft uit angst voor de -verzonnen- hel.

...If I worship U in fear of hell, burn me in it
And if I worship U in hope of paradise, exclude me from it
But if I worship U for Your own being
Don't withhold from me Your everlasting beauty...

Outlandish

TheCFO

Citaat van: Chatt,le Fou Sentimental. op 14/09/2009 om 11:22:37
Wat wel grappig is is dat de meest verstokte Atheist God aanroept als de Dood nabij is,ik heb het met eigen ogen aanschouwd toen een vader van een kennis overleed in een verzorgingstehuis.
Ja dat hoor je vaker, over Nietzsche wordt dat ook vaak beweerd.

Maar wat betekent dat dan?

Chatt zie arif

Citaat van: TheCFO op 14/09/2009 om 11:23:37
Ja dat hoor je vaker, over Nietzsche wordt dat ook vaak beweerd.

Maar wat betekent dat dan?

Moet ik dan ook alles voorkauwen...dat mag je zelfstandig invullen...

TheCFO

Citaat van: Chatt,le Fou Sentimental. op 14/09/2009 om 11:22:37
Moeders zijn altijd trots op hun kinderen,je kennis over de Islam is te beperkt (of te vooringenomen) om je een uiteenzetting te geven over gebeden en het bezoeken van doktoren.
Of beide.

Maar dit is nogal een magere statement voor iemand die zich positioneert als een zich op feiten baserende vrijdenkert.

TheCFO

Citaat van: Chatt,le Fou Sentimental. op 14/09/2009 om 11:25:16
Moet ik dan ook alles voorkauwen...dat mag je zelfstandig invullen...
Dan denk ik dat jij net als veel gelovigen denkt dat mensen die vlak bij de dood staand een God aanroepen bewijzen dat er ook echt zoiets als een god zal zijn.

Feitenkoning!

TheCFO

Die Nietzsche ,bijvoorbeeld, was voor zijn dood zo geschift als een deur. Het kleinste stukje intellectuele integriteit zou je toch moeten behoeden om een freak te gebruiken als bewijs voor je Godsbeeld.

En dit is trouwens ook nog maar redelijk recent, stervende Grieken riepen Zeus aan, of Hades, moet ik die opeens ook gaan geloven?

Chatt zie arif

Citaat van: TheCFO op 13/09/2009 om 23:32:27
Zeker wel, jammer alleen dat je niet zo goed kan schrijven als hij

Ik ben van mening dat je de schrijfsels van Asis schromelijk overschat,wat mezelf betreft:ik ben geen broodschrijver en beschouw me ook lid van de stam der half-ontwikkelden.Bovendien eet ik liever als dat ik zelf kook,hetzelfde geldt voor schrijven...

De hoop is gevestigd op jou....

Chatt zie arif

Citaat van: TheCFO op 14/09/2009 om 11:25:34
Of beide.

Maar dit is nogal een magere statement voor iemand die zich positioneert als een zich op feiten baserende vrijdenkert.

Naast feiten is er een schemerzone die niet zo duidelijk te doorgronden is. De psyche van een mens is al een waas van tegenstrijdigheden,laat staan erbuiten...

TheCFO

Citaat van: Chatt,le Fou Sentimental. op 14/09/2009 om 11:34:38
Naast feiten is er een schemerzone die niet zo duidelijk te doorgronden is. De psyche van een mens is al een waas van tegenstrijdigheden,laat staan erbuiten...
Eens, maar waarom je dan wel de psyche van de stervende mens als bewijs denkt te moeten gebruiken ontgaat me volledig.

NEE

Citaat van: TheCFO op 14/09/2009 om 11:39:55
Eens, maar waarom je dan wel de psyche van de stervende mens als bewijs denkt te moeten gebruiken ontgaat me volledig.

Ik hoop dat hij begrijpt dat de kans erg groot is, als hij toevallig ergens anders geboren was, dat hij een andere God  (een van de tientallen)  hier zou aanprijzen dan zijn huidige. Een God die zijn huidige overtuiging als een foute religie beschouwt, waardoor hij in de hel zou  branden.

Awarinou

Citaat van: A3essas op 11/09/2009 om 17:23:56
Het echte einde van de ramadan

Woord door Asis Aynan

Toen de trein de vrijstaat Berlijn verliet en richting de polder reed, maakte zich een onrustig gevoel meester van mijn buik. Ik nam een hap van mijn sandwich en een paar slokken fris, maar het haalde niets uit, de zenuwen bleven. De trein stak de grens over, en toen wist ik waar de spanning vandaan kwam: ik zou binnen afzienbare tijd terug zijn in mijn sociale habitat, terwijl de ramadan aan de gang was.

Voor de islamitische niet-vaster is dat een periode waarin hij zich moet bedienen van leugens en ontwijkgedrag om de moslims uit zijn omgeving niet voor het hoofd te stoten. Een vriend van mij, die als schoonmaker werkte, nuttigde elke ramadan zijn lunch op het toilet, omdat hij bang was voor een ontwrichte werkrelatie met zijn islamitische collega's. De vriend vergelijkt de niet-vasters in Nederland altijd met de homo's van Marokko: ze kunnen alleen in het geheim zichzelf zijn.

Gelukkig zijn er veranderingen op komst.

De ramadan betekent voor miljoenen moslims wereldwijd 29 of 30 dagen onthouding van eten, drinken, seksueel contact en slechtpraterij, van de morgenschemering (niet zonsopgang) tot zonsondergang. Deze abstinenties moeten leiden tot de spirituele staat van de bezinning. Dat is een welkome toestand overigens, in een wereld waar de snelheid en geneugten des levens onmetelijk zijn, en ons dikwijls zo verdoven, dat we bijna vergeten dat we leven.

Het aantal dagen (29 of 30) dat gevast moet worden, hangt van de omlooptijd van de maan af. De tijd tussen twee nieuwe manen is precies 29 dagen, 12 uren en 44 minuten. We weten ook dat een maanjaar 354 dagen, 8 uren en 48 minuten telt. Daarom verschuift elk jaar de ramadanmaand met anderhalve week naar achteren in onze kalender (zonnejaar). Toch doen islamitische geestelijken alsof er van deze wetmatigheid geen sprake is, want de vastenmaand mag pas beginnen als 's werelds belangrijkste imams de wachter van de aarde met het blote oog hebben waargenomen. De imams bepalen ook de afsluiting.

De islamitische geestelijken tonen aldus hun kracht door de baas te spelen over de maan. Maar ze zullen geen grip hebben op de grote omwenteling onder Nederlandse moslims: de ontkerkelijking.

Dit is geen voorspelling met het blote oog, maar een trend die wordt bevestigd door het onderzoek Religie aan het begin van de 21ste eeuw, dat onlangs door het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) is gepubliceerd, waaruit blijkt dat het bezoek aan kerken, moskeeën en religieuze bijeenkomsten flink aan het teruglopen is.

De grootste daling wordt onder moslims waargenomen. Naar mijn mening heeft dat te maken met het feit dat veel tweede generatie-moslims ontevreden zijn over de conservatieve moskeebesturen, die weinig vernieuwend zijn. Ze willen bijvoorbeeld nog altijd geen vrouwelijke voorgangers benoemen. De ontkerkelijking is ook het gevolg van de moderniteit. Een belangrijk kenmerk daarvan is de individualisering, die de structuren van de islamitische gemeenschappen afbreekt. Steeds minder vaak is het huis van God het centrum van de gemeenschap.

Maar er is meer. Ik zie de groep Nederlandse moslims in mijn omgeving die zich vervreemden van de gedicteerde islamitische regels en religieuze dogma's steeds groter worden. Dit wijst op meer dan enkel 'ontkerstening'. Voor de meeste jonge moslims ligt aan de vervreemding van de islam geen religieus alternatief of godloochening aan ten grondslag. Het gaat eerder om de eisen die de islam aan haar gelovigen stelt. Deze beginnen onwerkbaar te worden in onze moderne samenleving.

Voor de ramadan betekent dat een deel van de Nederlandse moslims niet meer zal vasten. Elk jaar verschuift de heilige islamitische maand ongeveer tien dagen. In het jaar 2016 zal de midzomer midden in de vastenmaand vallen. De ramadanner zal vanaf half vier 's nachts tot half elf 's avonds (dus 17 uur lang!) zijn lichaam van water, eten en al het andere moeten onthouden. Het is onmogelijk dat een ongetraind persoon zich nog kan bezinnen, terwijl hij of zij een maand lang elke dag maar een paar uur de tijd heeft om zichzelf te voeden.

Sterker nog: een dergelijke vastenmaand bereikt niet het gewenste effect voor de geest, maar is ook ongezond voor het lichaam. En dit zal de Nederlandse moslim, die nu nog trouw is aan zijn religie, ook inzien. De meesten zullen het toekomstige offer niet brengen, omdat het simpelweg onredelijk is en te veel van hen vraagt.

Goed nieuws voor de niet-vaster: hij of zij hoeft in de toekomst niet meer te vrezen voor een maand vol hypocrisie.

Reacties kunnen naar opinext@nrc.nl

Bron: NRC Next, donderdag 10 september 2009
http://www.asisaynan.nl/view_blog.php?id=204

Voor de een is het hypocrisie en voor de ander..Dat weet God alleen. Maar ik ben ook een felle voorstander voor een "gereformeerde" Islam, yes sir I am, hehe! Vooral die hoofddoeken, burka's en alle andere shit mogen wat mij betreft verbannen worden en de regels die zoals "NEE" al zei, allemaal MEN MADE zijn. Alleen als je al kijkt naar Islamcity.nl zie ik toch verhalen en de antwoorden zijn zeker MEN MADE.

Kijk, een aantal van ons zijn intellectuelen, maar 99% van ons zijn gewoon schaapjes. En o wee, als je een discussie begint over wat anders mag in de Islam. Stel, de Profeet Mohammed S.A.W.T zou in deze tijd leven dan zou Hij wel andere regels bedacht hebben. De toenmalige wetten en regels van de Islam zijn op de sitiatie van pakweg 1500 jaar geleden gebaseerd.

Ik ben als moslim geboren, maar ik denk dat ALLAH zou willen dat de mens zijn verstand zou gebruiken; dat gegeven heeft-ie ons toch geschonken?

Azghar

Citaat van: Awarinou op 14/09/2009 om 19:18:10
stel, de Profeet Mohammed S.A.W.T zou in deze tijd leven dan zou Hij wel andere regels bedacht hebben. De toenmalige wetten en regels van de Islam zijn op de sitiatie van pakweg 1500 jaar geleden gebaseerd.

naar mijn visie ben je te ver gegaan met je uitspraak. de profeet heeft nooit zelf regels bedacht. Hij deed en zei alleen  wat Allah  heeft gezegd.
weet je dat de profeet Jezus  ooit terug komt op de aarde om volgens de de regels en de wetten van islam te regeren?
De Islam is enig echt religie /Godsdienst die de waarheid verteld maar helaas er lopen er  nog steeds moslims rond met een lange baard en namens de islam spreken maar in feit  maken ze er een zooitje van

TheCFO

Citaat van: NEE op 14/09/2009 om 18:59:45
Ik hoop dat hij begrijpt dat de kans erg groot is, als hij toevallig ergens anders geboren was, dat hij een andere God  (een van de tientallen)  hier zou aanprijzen dan zijn huidige. Een God die zijn huidige overtuiging als een foute religie beschouwt, waardoor hij in de hel zou  branden.
Ja dat hoop ik eigenlijk ook, maar ik vrees met grote vreze.

Over veel menselijke gekkigheid ken je meestal wel wat grappigs  en soms zelfs wat nuttigs verwachten van onze Chatt, maar zodra het aan religie komt -zij het via de evolutie, zij het via de verstikkende sociale pressure- gaat die kritische bril direct af.

Dan vervalt de zelfbenoemde vrijdenker meestal gelijk in die geijkte argumenten.

Een slecht mens moet wel heel intelligent zijn, om net zo verschrikkelijk te zijn als een dom mens.

Wat is wetenschap? Wetenschap is de titanische poging van het menselijk intellect zich uit zijn kosmische isolement te verlossen door te begrijpen!
(2 X wfh)