Opstand van Rif tegen Arabische machthebbers.

Gestart door TamurtIno, 06/09/2009 om 10:11:02

Zanatti


MBTiza

Citaat van: Boabdil op 19/11/2009 om 10:40:21
Dat is dan zo jammer dat dat in Nederland niet naar boven komt. Want in de ogen van de meeste Riffi's zijn wij 'Igrabieën' en worden we op één lijn gesteld met de Arabieren van Rabat en Settat. Of we worden 'flikkers' genoemd (zie andere topics) of onze belangrijke families (zie topic over Moulay Raisunni) worden beledigd. Ik heb heel mijn leven tussen de Riffijnen gewoond en ben tussen 'jullie' opgegroeid, maar van enige warme betrekkingen heb ik nooit iets gemerkt. Als je verteld dat je geen tamazight spreekt dan is het geen afgelopen.

Moulay Raisunni de collaborateur...idd afgelopen, opzouten met jou.


Citaat van: Boabdil op 19/11/2009 om 10:40:21
Jbala zijn van orgine Gomarra Berbers. Door de instroom en vermening met de Andalusiers zijn zij Jbala gaan heten. Althans is dit de bekendste theorie. Verder is de term 'Riffi' en brede term. In principe zijn we allemaal Riffijnen. Immers, de bergen heten Er Rif. Dus dat jij verwijst naar artikel dat spreekt over Riffijnen in de 17 eeuw, is niet zonder meer dat we het hier hebben over Riffijnen van de stammen uit het Oosten van de Rif.



Citaat van: Boabdil op 19/11/2009 om 10:40:21
Nou, ze wisten i.i.g hoe ze het beste hun akkers konden bewerken en niet van de honger om te komen. Verder is mij niks bekend van oorlogen tussen Jbala en Gomarra stammen.

GHOMARA ZIJN GEEN JBALA.


Citaat van: Boabdil op 19/11/2009 om 10:40:21
Ik vergeet trouwens de bijzondere asociale gewoonte te melden van het in bijzijn van niet-berber sprekende Marokkanen berber te spreken.

Ja, dat hebben we van jullie, namelijk heel asociaal in het Arabisch beginnen in een land 2500 km verder op. Volgens mij zijn jullie diegene die jullie taal aan ons opdringen.




Señor Canardo

Citaat van: ElGalloNegro op 19/11/2009 om 00:09:43
Zie dit stukje uit een oud boek:



Het zal wel handig zijn als de Zwarte Haan ook een bronvermelding van dat "oude boek" erbij geeft.

arriset

#78
Citaat van: incognito op 19/11/2009 om 01:04:50
Ronde 2 >

Het voornaamste doel van het protectoraat is het belang van de protectors en andere Westerse mogendheden dienen door de makhzen te institutionaliseren.
Ok, maar het hoofdproject was te zetten alles Tamazgha westers onder de instantie van makhzen.


Citaat van: incognito op 19/11/2009 om 01:04:50De discussie ging over het feit of de sultan de Fransen heeft verzocht om gifgas te gebruiken of niet. Ik denk van niet. Jij beweert echter te beschikken over bronnen die anders spreken dus ik zou zeggen kom maar op met die bronnen.

Dat is dus iets heel anders dan de vraag of ik vind dat de sultan scrupules zou hebben gehad bij het inzetten van chemische wapens in de Rifoorlog. Dit is namelijk van minder belang aangezien de sultan door het ondertekenen van het Verdrag van Algeciras zijn soevereine macht - om zo'n militaire beslissing te maken - heeft overgedragen aan Frankrijk en Spanje.

En ook al was het in het belang van de sultan dat de Irifien zouden verliezen het was niet zijn doel. Het doel van de sultan was het verzekeren van zijn eigen machtspositie ook al betekende dit dat hij moest heulen met de buitenlandse vijanden.
in tegenstelling tot dat wat ik heb gezegd :
Citaat van: uzopalle militaire acties is goedgekeurd door sultan youssef door "Dahir", hij heeft persoonlijk aan Lyautey gevraagd, om chemische wapens te gebruiken tegen Irrifiyen.
ik heb geen uitdrukkelijke aanhaling gevonden van de sultan youssef.

maar zoals hij wordt geschreven in de "overeenkomst 1906", wier Makhzen is ondertekenaar,
Citeer# La police sera placée sous l'autorité souveraine de Sa Majesté le Sultan. Elle sera recrutée par le Makhzen parmi les Musulmans Marocains, commandée par des Caïds Marocains et répartie dans les huit ports ouverts au commerce.
# Pour venir en aide au Sultan dans l'organisation de cette police, des officiers et sous-officiers instructeurs Espagnols, des officiers et sous-officiers instructeurs Français, seront mis à sa disposition par leurs Gouvernements respectifs, qui soumettront leur désignation à l'agrément de Sa Majesté Chérifienne.
"police = dat wil zeggen leger", dus de sultan is ingelicht van de militaire acties en van de middelen gebruikt, daarom hij weet voor de gifgas.

echter, geleden aanhalingen of de sultan vraagt aan zijn bondgenoten van uitroeien de opstand, dus hij bekrachtigt de keuzen vernieler en crimineel van Frankrijk en Spanje.

*******************************************************************

Citaat van: Boabdil op 19/11/2009 om 10:40:21
http://perso.menara.ma/~ghailan/madina/tetouan.htm#_ftnref9

Een stukje historie over Tetoaun.
:-))
CiteerIn an umpublished manuscript by Tetouan�s historian Muhammad Dawud, entitled Families of Tetouan, the author mentions the origin of different families. These can be divided into eight categories, namely the Andalusians, Fassis, Algerians, Rifies, Jews, Christians and emigrants from different cities and regions of Morocco. It is curious that he does not mention the Jebli or Arabic speaking elements of the city�s surrounding areas which have always played an essential role in the city�s history.

TamurtIno

Tanger en Titouan vallen onder Rif.
De bewoners van deze steden zijn ook Rifijnen.

Het enige verschil is dat Jabala  hun eigen land en volk hebben verraden en kozen ze de kant van de woestijn mens om tegen eigen land en volk te vechten.


Verder behoren bewoners van Tanger, Titouan, Algocima, Nador, Chafchawen tot 1 Amazigh stam.

arriset

CiteerDe Marokkaanse Stichting van de Slachtoffers van de Giftige Gas, in het leven geroepen om deze historische kwestie politiek aan te kaarten in zowel binnen- als buitenland, gaat zelfs een stapje verder. De stichting heeft namelijk enkele jaren geleden verklaard een aanklacht voor te bereiden tegen alle nationale overheden die mee hebben gewerkt aan de Spaanse en Franse chemische oorlogsvoering. Verrassend genoeg hoort daar naast de usual suspect Duitsland ook Groot-Brittanie bij.

Helaas voor de stichting en voor de Marokkanen die tot op de dag van vandaag de gevolgen moeten ervaren van die vreselijke gifgasaanvallen blijkt door de tegenwerking van deze Marokkaanse stichting door de Marokkaanse overheid wederom dat de verantwoording die de Marokkaanse overheid heeft naar haar eigen onderdanen minder is dan de verantwoording die de overheid draagt naar haar economische meesters.
wie zijn de stichters van de Marokkaanse Stichting van de Slachtoffers van de Giftige Gas?

Señor Canardo

#81
Citaat van: uzop op 21/11/2009 om 16:33:38
wie zijn de stichters van de Marokkaanse Stichting van de Slachtoffers van de Giftige Gas?

Association of Toxic Gas Victims = Association des Victimes de Gaz Toxiques

Dit is een organisatie oorspronkelijk uit el Hoceima, waarbij de Amazigh-activist Ilyass Omari een belangrijke rol speelt.

arriset

Citaat van: incognito op 21/11/2009 om 17:32:20
Association of Toxic Gas Victims = Association des Victimes de Gaz Toxiques

Dit is een organisatie oorspronkelijk uit el Hoceima, waarbij de Amazigh-activist Ilyass Omari een belangrijke rol speelt.
ok, ik zie Ilyass Omari de dienaar van sidna fouad El Himma, een organisatie benutten door makhzen!


Hadou

Citaat van: Boabdil op 17/11/2009 om 11:00:09

Trouwens de naam van Tetoaun is niet Titawen maar gewoon Tetouan. Gebouwd door Sidi Ali El Mandari uit Granada. Andalusische stad bij uitstek. Lange tijd woonden daar ook echt alleen maar Andalusiers (die voor de helft uit Joden bestonden trouwens).
Vriend: Jij bent enkel gehersenspoeld door de geschiedenis vervalsers.
Thitawin betekent : bronen of ogen. Tetouane heeft geen betekenis. Ik heb het voor je uit het boek dat te koop is in Tetouan.
Er wordt nu ook op de Marokkaanse TV beweerd dat de meeste Marokkaanse steden en dorpen van oorsprong een Amazigh naam hadden.
Dat de Arabisering een streep heeft gemaakt onder die oude namen en ze vervangt met nieuwere namen wil niet zeggen dat de Arabesering gelijk heeft.

Verder heeft de Arabesering voor gezorgd dat Imazighen ( Irifiyen e, Shlou7, Sous)  de minderheid  als meester accepteerden, door gebruik van Arabische taal en de Islaam.
___
Langzaamerhand wordt Noord-Afrika verschoond van het Arabisering. En jij mag terug gaan naar Andalusie en daar een Khalifaat stichten, maar dan zonder Tariq ibnu Ziyaad.

Señor Canardo

#85
Citaat van: Hadou op 06/12/2009 om 14:55:11
Verder heeft de Arabesering voor gezorgd dat Imazighen ( Irifiyen e, Shlou7, Sous)  de minderheid  als meester accepteerden

Dan heeft die Arabisering ook effectief gewerkt bij jou, aangezien ik mij kan herinneren dat jij in een andere recente discussie duidelijk hebt aangegeven dat jij je Arabische meester (M6) ook hebt geaccepteerd.

Citaat van: Hadou op 08/11/2009 om 17:37:49
M6 is de koning en staatshoofd van Marokko.
Beatrix is de koningin en staatshoofd van Nederland.

Ik heb ze beiden geaccepteerd.

Dus jouw kritiek tav. de Arabisering is hetzelfde als de pot verwijt de ketel dat ie zwart ziet!

Hadou

#86
Citaat van: incognito op 06/12/2009 om 15:57:22
Dan heeft die Arabisering ook effectief gewerkt bij jou, aangezien ik mij kan herinneren dat jij in een andere recente discussie duidelijk hebt aangegeven dat jij je Arabische meester (M6) ook hebt geaccepteerd.
Kindje: Ik begrijp jouw totaal niet. De éne keer schaar je achter Palestijnen, de andere keer achter Religie aanhangers, de andere keer achter anderen.
Jij hebt totaal geen koers in jouw leven. Jij wordt geleefd en jij staat niet achter jouw volk, cultuur, taal.

- M6 is de koning van Marokko! Het is een gegeven dat Marokko in deze vorm, binnen deze huidige grenzen en situatie een onafhankelijke staat is. En het is een gegeven dat het een Koninkrijk is. 
Als Marokko een Republiek was, dan had Marokko een President. Was het een Militaire/ politiestaat dan zou Marokko door een Legerleider bestuurd  worden. Was het een communistische staat dan zou het bestuurd worden door de secretaris- generaal van de communistische partij.

Marokko is zo! Vele generaals (o.a.Madhoub) , kolonels (o.a Oufqir), politici ( Ben Barka)hebben geprobeerd het te veranderen,  het is hun niet gelukt. Dus Hadou accepteert het gewoon. En Hadou leeft zijn eigen leven en probeert het beste van te maken voor zichzelf, zijn famillie en zijn medemens.

Verder wil ik bij herhalen dat M6 geen Arabier is. M6 is een volbloed Amazigh! Door omstandigheden bekent hij dat niet.

Nog een punt : Hadou heeft geen meester. Hadou is geen slaaf; Hadou is geen Karateka of Ninja ( die een meester hebben).
Hadou kan overal en in welke plaats dan ook in de wereld zich vestigen. Toch houdt Hadou zich beperkt tot NL en Marokko ( Titawin en Tafersite).
Citeer

Dus jouw kritiek tav. de Arabisering is hetzelfde als de pot verwijt de ketel dat ie zwart ziet!
Wat?  Hadou is tegen de Arabisering. Hadou draagt zijn steentje aan Amazighiteit en Amazigh-taal en Amazigh cultuur en Amazigh geschiedenis.
Dat kan ik van jouw niet zeggen ! kindje!

Dus van af nu :moet je gewoon oprotten! *
jouw aanwezigheid op dit forum stoort de vooruitgang van Amazighiteit.

matou

dat vind ik dus ook, vréselijk mannetje zeg

Nech

zo, hebben jullie hem verjaagd? :(
Het komt allemaal goed met hem, dat weet ik zeker.

Ik erger me aan zijn extreme pro-Palestijnse houding, maar zo was ik vroeger ook.

Ahmed Adgharni: waarom moet ik Palestijnen verdedigen terwijl ze mij niet verdedigen? Waarom moet ik Palestina erkennen, terwijl Palestijnen Tamazgha niet erkennen?  Waarom moet ik opkomen voor een volk dat mij niet erkent?

Señor Canardo

#89
Citaat van: Hadou op 06/12/2009 om 19:36:34
Verder wil ik bij herhalen dat M6 geen Arabier is. M6 is een volbloed Amazigh! Door omstandigheden bekent hij dat niet.

Praat M6 dan ook Tamazight? Profileert hij zich als een Amazigh? Nee dus. Ook al mag hij zich ethnisch gezien rekenen tot de Imazighen qua DNA dan. Hij is echt geen Amazigh.

En ook al zou M6 zich ook Amazigh zou gaan noemen, dan verliest hij zijn koninklijke titel, aangezien zijn titel gebaseerd is op de directe afstamming van de Profeet. En volgens mij kwam Mohammed vzmh uit Arabie en niet uit Tamazgha. Dus M6 zal zich ook nooit Amazigh noemen.


Citaat van: Hadou op 06/12/2009 om 19:36:34
Nog een punt : Hadou heeft geen meester. Hadou is geen slaaf; Hadou is geen Karateka of Ninja ( die een meester hebben). Hadou kan overal en in welke plaats dan ook in de wereld zich vestigen. Toch houdt Hadou zich beperkt tot NL en Marokko ( Titawin en Tafersite).Wat?  Hadou is tegen de Arabisering. Hadou draagt zijn steentje aan Amazighiteit en Amazigh-taal en Amazigh cultuur en Amazigh geschiedenis.

Imazighen zoals jij kunnen blijkbaar niet inzien dat ze door het accepteren van de huidige Marokkaanse koning, ze tegelijkertijd ook het koninklijke makhzensysteem erkennen. Zoals jij waarschijnlijk al weet als bewuste Amazigh is de grootste politieke vijand van de Irifien de post-koloniale makhzen geweest. Dus al jouw steentjes die jij hebt bijgedragen aan de Amazighidentiteit worden teniet gedaan door het impliciet erkennen van de makhzen. Dus vooral zo door blijven gaan zou ik zeggen.    


Citaat van: Hadou op 06/12/2009 om 19:36:34
Dus van af nu :moet je gewoon oprotten! *
jouw aanwezigheid op dit forum stoort de vooruitgang van Amazighiteit.

Slecht nieuws voor jou. Ik was hier eerder dan jij op Amazigh.nl en ik ben niet van plan om eerder weg te gaan.