Opstand van Rif tegen Arabische machthebbers.

Gestart door TamurtIno, 06/09/2009 om 10:11:02

Señor Canardo

Citaat van: Boabdil op 18/11/2009 om 14:44:54
Ik wil jou best wel verwijzen naar een aantal boeken (i.i.g.) over Tetoaun waarin staat dat tot 100 jaar geleden de stad voornamelijk bestond uit Joden en Moslims uit Andalus.

Ewa zied, kom maar op met die boeken dan!

Chatt zie arif

#61
Citaat van: Boabdil op 18/11/2009 om 14:44:54
Jabala hebben ten minste nooit onderling elkaar's hoofd afgesneden en honger geleden. Dit i.t.t. jullie voorouders. Voor een volk dat voornamelijk bestaat uit analfabete, hongerige en xenofobe (een Riffi houdt alleen van een Riffi) hebben jullie wel veel praatjes. Vertel mij eens, welke steden hebben jullie eigenlijk gebouwd? Welke boeken geschreven? Welke wetenschappelijke ontdekkingen gedaan? Of was je voorouder te druk bezig met het afsnijden van de hoofd van een andere Riffi, omdat zijn koe was beledigd?




Op de top van Jbella-land.

Als de echte Jballa zouden lezen wat jij hier schrijft zouden ze zich schamen voor jou,jij bent de benaming 'Jebli' niet waardig!


Ma fhemt wallou men hadsi ah gay. Ket hrafsi thdar al arabiya?
En dit noem je 'Arabisch'?


Wat wij hebben gepresteerd? Ik hoef maar een naam te noemen: Abdkrim,de man die het hart van iedere Marokkaan met trots vervult.De man die heel de wereld liet zien dat men een koloniaal leger vernietigend verslaan kon,de aanzet gaf tot vele anti-koloniale oorlogen. In heel Marokko heeft men wel een Abdkrim-Boulevard,in Tetouan ook! Ik heb heel Marokko doorkruist en elke keer dat ik mijn afkomst noemde knikte men goedkeurend:in Lgarb noemen ze ons Rwaffa:de echte mannen!




Señor Canardo

#62
Citaat van: uzop op 17/11/2009 om 23:39:33Paul Painlevé heeft aanvaarde, maar hij heeft niet verzonden volledig het materiaal, alleen maar een deel.

In tegenstelling tot wat ik eerder aannam hebben de Franse legeraanvoerders zich tijdens de Rifoorlog wel aan chemische oorlogvoering schuldig gemaakt. >


Dat is achteraf gezien wel logisch als je je bedenkt dat Frankrijk nog een paar jaar daarvoor in de loopgraven van de Eerste Wereldoorlog verwikkeld was in een heuse gifgasoorlog met Duitsland. Met name het gebruik en de techniek van gifgasgranaten hebben de Fransen ook na de Eerste Wereldoorlog bij hun militaire campagnes in de Rif toegepast.

Voorzover ik kan nagaan heeft de chemical warfare van de Franse generaals in de Rifoorlog echter nooit de monsterlijke proporties van de Spaanse gifgasaanvallen gehaald. De Spanjaarden waren wat dat betreft na de vernedering van de Slag bij Anoual maar al te gebrand om wraak te nemen op de Irifien - desnoods met de meeste onmenselijke wapens zoals: Fosgeen, Difosgeen, Chloorpicrine en Mosterdgas. Vanaf 1924 tot en met 1928 hebben Spaanse legeraanvoerders bovenstaande chemicaliën ingezet om onder de Irifien zoveel mogelijk slachtoffers te veroorzaken meestal met als gevolg brandwonden of verstikkingsgevaar. Plaatsen waar de Spanjaarden hun gifgasaanvallen hebben geconcentreerd zijn onder meer in Ajdir en Anjera.

Het moge duidelijk zijn dat de Spanjaarden de Fransen in wreedheid overtroffen, maar dat maakt de Franse oorlogshandelingen er niet minder onschuldig om. Sterker nog de Franse generaals maakten dankbaar gebruik van die overtreffende Spaanse wreedheid, aangezien o.a. zij degene waren die de kennis en techniek van chemische wapens exporteerden naar Spanje. Ook het Franse bedrijf Schneider - tegenwoordig Schneider Electric - heeft destijds lucratieve handelsorders binnenghaald betreffende de opzet en implementatie van nieuwe gifgaswapenfabrieken. En terwijl de Franse politici nog het gebruik van grootschalige gifgasaanvallen door Spanje naar de buitenwereld toe sterk afkeurden, verleenden zij dus in het geheim wel hun actieve samenwerking aan diezelfde Spanjaarden. De rol van Frankrijk mag hier dus zeker niet ondergeschat worden, zeker niet aangezien het huidige politieke debat zich voornamelijk beperkt tot enkel de rol van Spanje.

Tenslotte speelde de Duitse ondernemer Hugo Stolzenberg ook een cruciale rol bij de kennisoverdracht en implementatie van chemische wapens in het Spaanse leger. Deze Hugo scheen sterke banden te hebben met Fritz Haber de geestelijke vader van de moderne chemische oorlogsvoering. Opmerkelijk detail is dat Fritz Haber â€" Duitse militair van Joodse afkomst - ook aan de basis stond van de ontwikkeling van het gifgas Zyklon B. Het middel wat ondermeer in de Tweede Wereldoorlog gebruikt is bij de holocaust van de Nazi’s tegen de joden. 

De Marokkaanse Stichting van de Slachtoffers van de Giftige Gas, in het leven geroepen om deze historische kwestie politiek aan te kaarten in zowel binnen- als buitenland, gaat zelfs een stapje verder. De stichting heeft namelijk enkele jaren geleden verklaard een aanklacht voor te bereiden tegen alle nationale overheden die mee hebben gewerkt aan de Spaanse en Franse chemische oorlogsvoering. Verrassend genoeg hoort daar naast de usual suspect Duitsland ook Groot-Brittanie bij.

Helaas voor de stichting en voor de Marokkanen die tot op de dag van vandaag de gevolgen moeten ervaren van die vreselijke gifgasaanvallen blijkt door de tegenwerking van deze Marokkaanse stichting door de Marokkaanse overheid wederom dat de verantwoording die de Marokkaanse overheid heeft naar haar eigen onderdanen minder is dan de verantwoording die de overheid draagt naar haar economische meesters.

Zanatti

De opstand van de Rif, was een opstand waar je u tegen kan zeggen. Het is een te lang en complex verhaal. De Riffijnen waren helaas te naief, en dat was doorslaggevend.  Wat kan je doen, als heel Europa tegen je vecht? Wat kan je doen, als de elite in Marokko je uitnodigd voor vredige onderhandelingen, en je vervolgens genadeloos vermoorden tijdens het gebed? Rond de onafhankelijkheid waren 3 hoofdrolspelers in Marokko, de koning, Istiqlaal en de Rif met hun onafhankelijkheidsleger.  De Rif heeft verloren, omdat zij te naief en te menselijk waren, om te winnen in de politiek moet je een genadeloze beest zijn, en een eerlijke vent met ballen zijn, is dus niet genoeg.

Zanatti

Citaat van: incognito op 16/11/2009 om 18:09:32
Dit klopt ook niet helemaal.

De Spanjaarden hadden namelijk ook de Regulares. Dit waren gewoon Irifien die als huursoldaten vochten voor de Spaanse zaak.

Een teken van de zwakte van de Riffijnen, zoals voor vele andere bevolkingen geld. De verraders onder de Riffijnen was ook 1 van de grootste oorzaken van de ondergang.

Zanatti

#65
Citaat van: Boabdil op 17/11/2009 om 11:00:09
Tetoaun wordt helemaal niet voor het grotendeels bewoond door Riffijnen. Da's complete onzin. Mijn heel familie komt uit ervan dan (Vader is Jebli, moeder is Andalusisch) en die hebben me vaak verteld dat Tetouan vroeger een dorpje was waar het aantal Riffijnen op één hand te tellen was. Na de onafhankelijkheid woonden er tot diep in de jaren 60 meer Spanjaarden dan Riffijnen.

Tetoaun is een mengelsmoes stad dat voornamelijk bewoond wordt door Andalusiers en Jabala/Ghomara. Bekende Andalusische families zijn de Raissuni's, de familie Ben Larbi Torres etc. Sinds de bouw van Tetouan zijn er ook veel families uit Fes zich gaan vestigen en hebben er in 1830 heel veel families uit Oran, Algerije zich gevestigd in de stad.

De meeste Rwaffa zijn pas sinds de jaren 40 zich gaan vestigen in Tetouan en hebben nauwelijks enige status in de stad. Daarbij: Riffi's die al een paar generaties er wonen zien zich absoluut niet als Riffijen en vinden de naam zelfs beledigend (het is erg '7soema' om iemand een Riffi te noemen). Rwaffa in Tetoaun verarabiseren trouwens en gedragen zich niet meer als Rwaffa uit de Rif. Er zijn nergens zo veel vooroordelen en grappen over Riffijen als in Tetouan. Of zoals wij Jbala het wel zeggen: Riffi qtel ga7 3la besla. ;)

Maar bovenal is Tetouan de hoofdstad van de Jbala. Niks Rif.

Trouwens de naam van Tetoaun is niet Titawen maar gewoon Tetouan. Gebouwd door Sidi Ali El Mandari uit Granada. Andalusische stad bij uitstek. Lange tijd woonden daar ook echt alleen maar Andalusiers (die voor de helft uit Joden bestonden trouwens).

Overwegend alle bergbewoners ofwel de eretitel die ze gekregen hebben ''jballa'' woonden tot laat in de 20e eeuw in de hoge bergen.

Het is een leuke weetje, over de jballa leider Raissuni, dat hij door de Riffijnen is opgepakt, en stierf in gevangenschap in de Rif.

Je kraamt onzin over Riffijnen. Je hebt duidelijk wat tegen ze. Dat is jouw probleem.

De oude generatie Riffijnen vestigden zich omstreeks de 16e/17e eeuw, in Tanger en Tetouan. De fahsiyen, zo worden ze genoemd, ze zijn van oorsprong grotendeels uit bni Waryaghel en andere Rifstreken, en dit zijn de echte bewoners van Tanger/Tetouan, niet de nieuwe generatie jballa en riafa van de afgelopen 100 jr.

Over Andaluciers, die vestigen zich overal, de arabische andaluciers in fes/rabat, en de berberse andaluciers, in tanger/tetoun/acawen/targuist/ bni Waryaghel (omgeving alhoceima)/ iqeryien (omgeving nador) en overal in de Rif.
Alleen de Andaluciers in oostelijke Rif, zijn Tamazight blijven spreken.

Over vooroordelen gesproken, zijn er genoeg over Jballa. Niet alleen jij kan vooroordelen hebben.

Jballa, de naam alleen al, dan begin je toch hard te lachen...hahaha...''schandknaapjes'' dat zegt genoeg.

Je bent gefrustreerd en onwetend, je hele kladdertekst, zegt genoeg over je, nu heb je tenminste echte info over geschiedenis.

koepiest

#66
zoals wij wel eens tegen jballa zeggen

lah irham bahedou.

ken je het verhaal erachter, vast wel als een pure jebli

arriset

Citaat van: incognito op 18/11/2009 om 08:01:19
Het voornaamste doel van het protectoraat is het belang van de protectors dienen, in dit geval dus Frankrijk en Spanje.
het "protectoraat" betekent dat hij een derde deel beschermt.

Algeciras Conference, 1906 : http://historicaltextarchive.com/sections.php?action=read&artid=28
http://www.archive.org/stream/laconfrencedal00tarduoft#page/n5/mode/2up

ik rust mijn vraag : wat is het voornaamste doel van het protectoraat ? (m.....n)


als ik je vrag deze vraag, ik vind dat jij denkt dat de sultan scrupules zou hebben om te gebruiken gifgas. maar zijn belang is dat Riffijnen verliezen.


Citaat van: Boabdil op 18/11/2009 om 14:44:54
Misschien zou je wat meer in de historie van die steden moeten verdiepen voordat je dit soort onzin spuit. Ik wil jou best wel verwijzen naar een aantal boeken (i.i.g.) over Tetoaun waarin staat dat tot 100 jaar geleden de stad voornamelijk bestond uit Joden en Moslims uit Andalus. Rwaffa zijn er pas de laatste 50 jaar zich gaan vestigen.
begint met je inlichten !

La terre et l'homme dans la péninsule tingitane: étude sur l'homme et le milieu naturel dans le Rif occidental - Ahmed El Gharbaoui (een Jbali).


MBTiza

#68
Citaat van: Boabdil op 18/11/2009 om 14:44:54
Misschien zou je wat meer in de historie van die steden moeten verdiepen voordat je dit soort onzin spuit. Ik wil jou best wel verwijzen naar een aantal boeken (i.i.g.) over Tetoaun waarin staat dat tot 100 jaar geleden de stad voornamelijk bestond uit Joden en Moslims uit Andalus. Rwaffa zijn er pas de laatste 50 jaar zich gaan vestigen.


Onzin, Tetouan en Tanger zijn altijd al door Riffijnen als vluchtoord gebruikt bij de onderlinge bloedvetes, de eerste pasha van Tanger was zelfs een Arifi. De Sinhaja stammen en de Ghomara stammen in mindere mate zien zichzelf niet als Jbala. Jbala beginnen pas bij El Akhmas.


Zie dit stukje uit een oud boek:



Citaat van: Boabdil op 18/11/2009 om 14:44:54
Jabala hebben ten minste nooit onderling elkaar's hoofd afgesneden en honger geleden. Dit i.t.t. jullie voorouders. Voor een volk dat voornamelijk bestaat uit analfabete, hongerige en xenofobe (een Riffi houdt alleen van een Riffi) hebben jullie wel veel praatjes. Vertel mij eens, welke steden hebben jullie eigenlijk gebouwd? Welke boeken geschreven? Welke wetenschappelijke ontdekkingen gedaan? Of was je voorouder te druk bezig met het afsnijden van de hoofd van een andere Riffi, omdat zijn koe was beledigd?

Man, ga wat kennis opdoen over jouw eigen geschiedenis, ook bij jullie waren er tal van bloedvetes, Raissuni was zelfs erg berucht en hield zich bezig met veel meer verderfelijke praktijken zoals kidnappingen van buitenlanders e.d. Tanger is trouwens een stad dat heroverd is door de Riffijnen op de Portugezen omdat de mensen uit haar omgeving daartoe niet in staat waren en mannen uit de Rif moesten overkomen om het klusje te klaren.


Maar vertel eens over al die geleerden die daar bij jullie vandaan komen, over de Einsteins van Beni Aros & El Akhmas die zich met kernfysica bezig hielden terwijl wij ons 150 km verder op nog druk maakten over wiens dag het is om de akkers te bevloeien met het water uit de gemeenschappelijke dorpsput.

p.s. De eerste Marokkaan die een ingenieursstudie heeft gevolgd is een Riffijn (Mhammed El Khattabi). Wist je trouwens dat zij broer Mohammed mis n Si Abdkrim de mannen markten (homomarkten, Bron:Rebels in the Rif').) bij jullie heeft verboden?

En trouwens in 1940 was er wereldwijd een hongersnood en niet alleen in de Rif.

Citaat van: Boabdil op 18/11/2009 om 14:44:54
Dat klopt, maar ze zijn na 1492 voornamelijk gevestigd in Noord-West Afrika in Tetouan en Chefchouean (die zij zelf gebouwd hebben). Wat meer respect voor deze mensen mag ook wel trouwens. Sidi Ali Al Mandari heeft talloze veldslagen gevoerd om de Portugezen uit Tanger te verdrijven en Sidi Ali ben Rachid heeft met zijn Chefchouan ook tijden lang strijd gevoerd tegen de Portugezen. Dit is gewoon allemaal bekende historie die opgeschreven is. Sorry, ik had moeten weten dat lezen en schrijven niet echt iets is wat in Rif wordt gepraktiseerd.


Ja, idd lees dat stukje boven uit een oud boek.



Citaat van: Boabdil op 18/11/2009 om 14:44:54
Hoezo? Dit is toch het Amazigh forum en jullie noemen ons toch ook Amazighen? Of zijn wij pas Berbers wanneer het jullie uitkomt?


Het is Imazighen =  mv.

Citaat van: Boabdil op 18/11/2009 om 14:44:54
Wat meer respect voor Al Andalus zou wel mogen. Immers, het gros van de inwoners hadden dezelfde genen als jullie en hebben daar een beschaving opgebouwd die tot de grootste de aarden behoorde.

De mannen die daar als eerst aankwam met Tarik Ibnu Ziad waren allemaal Imazighen.

Señor Canardo

#69
Citaat van: uzop op 18/11/2009 om 22:36:49
ik rust mijn vraag : wat is het voornaamste doel van het protectoraat ? (m.....n)

Ronde 2 >

Het voornaamste doel van het protectoraat is het belang van de protectors en andere Westerse mogendheden dienen door de makhzen te institutionaliseren.


Citaat van: uzop op 18/11/2009 om 22:36:49
als ik je vrag deze vraag, ik vind dat jij denkt dat de sultan scrupules zou hebben om te gebruiken gifgas. maar zijn belang is dat Riffijnen verliezen.

De discussie ging over het feit of de sultan de Fransen heeft verzocht om gifgas te gebruiken of niet. Ik denk van niet. Jij beweert echter te beschikken over bronnen die anders spreken dus ik zou zeggen kom maar op met die bronnen.

Dat is dus iets heel anders dan de vraag of ik vind dat de sultan scrupules zou hebben gehad bij het inzetten van chemische wapens in de Rifoorlog. Dit is namelijk van minder belang aangezien de sultan door het ondertekenen van het Verdrag van Algeciras zijn soevereine macht - om zo'n militaire beslissing te maken - heeft overgedragen aan Frankrijk en Spanje.

En ook al was het in het belang van de sultan dat de Irifien zouden verliezen het was niet zijn doel. Het doel van de sultan was het verzekeren van zijn eigen machtspositie ook al betekende dit dat hij moest heulen met de buitenlandse vijanden. 

Boabdil

#70
CiteerWat wij hebben gepresteerd? Ik hoef maar een naam te noemen: Abdkrim,de man die het hart van iedere Marokkaan met trots vervult.De man die heel de wereld liet zien dat men een koloniaal leger vernietigend verslaan kon,de aanzet gaf tot vele anti-koloniale oorlogen. In heel Marokko heeft men wel een Abdkrim-Boulevard,in Tetouan ook! Ik heb heel Marokko doorkruist en elke keer dat ik mijn afkomst noemde knikte men goedkeurend:in Lgarb noemen ze ons Rwaffa:de echte mannen!

De grootheid van een volk wordt niet gemeten aan de hand van de oorlogen die het heeft gevoerd. Anders zouden de Amerikanen en de Zionisten bovenaan de lijst staan. Enige respect die ik heb voor El Khattabi was dat hij de Rif stammen eindelijk verenigd kreeg. Wat trouwens ook niet lang stand hield. Echte helden die tegen buitenlandse bezetting en onderdrukking hebben gevochten hebben zelden tot geweld opgeroepen. Daarom zijn Ghandi en Mandela veel grotere helden dan Abdelkrim.

Trouwens mag deze fetisj die jullie hebben voor die oorlog wel ophouden. Het is bijna 100 jaar geleden. Een mens leert van zijn verleden en kijkt naar de toekomst. De oorlog is verloren en heeft desastreuze gevolgen gehad voor de Rif. Achteraf gezien kan je je twijfels zetten bij de nut en zin van die oorlog.

CiteerIk ken de Jballa als vriendelijke,trotse, en uiterst charmante mensen die hele goede betrekkingen onderhouden met de rwaffa.

Dat is dan zo jammer dat dat in Nederland niet naar boven komt. Want in de ogen van de meeste Riffi's zijn wij 'Igrabieën' en worden we op één lijn gesteld met de Arabieren van Rabat en Settat. Of we worden 'flikkers' genoemd (zie andere topics) of onze belangrijke families (zie topic over Moulay Raisunni) worden beledigd. Ik heb heel mijn leven tussen de Riffijnen gewoond en ben tussen 'jullie' opgegroeid, maar van enige warme betrekkingen heb ik nooit iets gemerkt. Als je verteld dat je geen tamazight spreekt dan is het geen afgelopen.

CiteerMa fhemt wallou men hadsi ah gay. Ket hrafsi thdar al arabiya?
En dit noem je 'Arabisch'?

Ja. Hoe wou je het anders noemen? Chinees?

CiteerOverwegend alle bergbewoners ofwel de eretitel die ze gekregen hebben ''jballa'' woonden tot laat in de 20e eeuw in de hoge bergen.

Jbala heeft alleen betrekking tot de stammen in het Westelijke gedeelte van de Rif. Het is eerder omgekeerd: De Andalusiërs noemden iedereen van de bergen Riffijnen, omdat in het Arabisch dat letterlijk 'mensen van het platteland' betekent. Een bekende Tetouani genaamd Mohammed Daaud (bekend om zijn boeken over de geschiedenis van Tetouan)  schreef er iets over:

CiteerIn an umpublished manuscript by Tetouan’s historian Muhammad Dawud, entitled Families of Tetouan, the author mentions the origin of different families. These can be divided into eight categories, namely the Andalusians, Fassis, Algerians, Rifies, Jews, Christians and emigrants from different cities and regions of Morocco. It is curious that he does not mention the Jebli or Arabic speaking elements of the city’s surrounding areas which have always played an essential role in the city’s history. There are several possibilities for explaining this silence. The first possiblity is that he refrained from mentioning this group to avoid  offending Tetouani families of Jebli origin who consider themselves to be fully integrated city dwellers. The second possibility is that he parted from the premise that the essence of Tetouani society has traditionally been Jebli and the third option is that the term Riffi combines inhabitants from the Rif Mountains and the Jebli elements, because the term Rifi in Arabic literally means belonging to the rural areas.   

CiteerHet is een leuke weetje, over de jballa leider Raissuni, dat hij door de Riffijnen is opgepakt, en stierf in gevangenschap in de Rif.

Ach, het is een leuk weetje dat Abdelkrim nadat hij de oorlog verloren heeft Marokko nooit heeft teruggezien.

CiteerDe oude generatie Riffijnen vestigden zich omstreeks de 16e/17e eeuw, in Tanger en Tetouan. De fahsiyen, zo worden ze genoemd, ze zijn van oorsprong grotendeels uit bni Waryaghel en andere Rifstreken, en dit zijn de echte bewoners van Tanger/Tetouan, niet de nieuwe generatie jballa en riafa van de afgelopen 100 jr.

Allemaal uit de grote duim gezogen. Lees de geschiedenis boeken van Mohammed  Dawud maar. Die heeft netjes alle geschiedenis opgeschreven van de toentertijd gevestigde families in Tetouan. Maargoed, volgens velen hier komt iedereen oorspronkelijk uit de Rif. Misschien kwam onze profeet (vzmh) ook wel uit de Rif?

CiteerOver Andaluciers, die vestigen zich overal, de arabische andaluciers in fes/rabat, en de berberse andaluciers, in tanger/tetoun/acawen/targuist/ bni Waryaghel (omgeving alhoceima)/ iqeryien (omgeving nador) en overal in de Rif.
Alleen de Andaluciers in oostelijke Rif, zijn Tamazight blijven spreken.

Alweer onzin. Er is tussenten  eerste nooit onderscheid geweest tussen 'Berberse' en 'Arabische' Andalusiers. Na 800 jaar Al Andalus was het een grote mengelmoes geworden van Arabieren, Berbers en Iberische Christenen bekeerd tot Islam. DIe hebben zich trouwens nimmer gevestigd in de Rif. Zij zijn gevestigd in de noordelijke steden, Fes, Oujda, Rabat en Marrakech. En nadat in 1609 de Spanjaarden de Moriscos (Moren die in naam waren bekeerd tot Christendom) hadden uitgezet vestigden ze zich ook in Algerije. Waar velen werden beroofd en vermoord, maar dit terzijde. Andalusische aanwezigheid is trouwens altijd te herkennen, omdat ze hun bouwstijl en muziek overal met zich meebrachten. Dergelijke bouwstijl dat niet voorkomt in de Rif.

Dit is trouwens allemaal bekend, omdat bij de laatste groep Andalusiers de Spanjaarden netjes hebben opgeschreven om de aantallen het gaat en waar precies naar toe. Ze werden 'gedumpt' op de standen van Tetouan en Oran en maakten vandaar hun tocht naar Tetoaun en Chefchouan, Oujda, Fes, Marrakech, Rabat en Tlemcen.

CiteerOnzin, Tetouan en Tanger zijn altijd al door Riffijnen als vluchtoord gebruikt bij de onderlinge bloedvetes, de eerste pasha van Tanger was zelfs een Arifi. De Sinhaja stammen en de Ghomara stammen in mindere mate zien zichzelf niet als Jbala. Jbala beginnen pas bij El Akhmas.

Jbala zijn van orgine Gomarra Berbers. Door de instroom en vermening met de Andalusiers zijn zij Jbala gaan heten. Althans is dit de bekendste theorie. Verder is de term 'Riffi' en brede term. In principe zijn we allemaal Riffijnen. Immers, de bergen heten Er Rif. Dus dat jij verwijst naar artikel dat spreekt over Riffijnen in de 17 eeuw, is niet zonder meer dat we het hier hebben over Riffijnen van de stammen uit het Oosten van de Rif.

CiteerMan, ga wat kennis opdoen over jouw eigen geschiedenis, ook bij jullie waren er tal van bloedvetes, Raissuni was zelfs erg berucht en hield zich bezig met veel meer verderfelijke praktijken zoals kidnappingen van buitenlanders e.d. Tanger is trouwens een stad dat heroverd is door de Riffijnen op de Portugezen omdat de mensen uit haar omgeving daartoe niet in staat waren en mannen uit de Rif moesten overkomen om het klusje te klaren.

Tanger is voornamelijk veroverd door het negerleger van Moulay Ismael.

CiteerMaar vertel eens over al die geleerden die daar bij jullie vandaan komen, over de Einsteins van Beni Aros & El Akhmas die zich met kernfysica bezig hielden terwijl wij ons 150 km verder op nog druk maakten over wiens dag het is om de akkers te bevloeien met het water uit de gemeenschappelijke dorpsput.

Nou, ze wisten i.i.g hoe ze het beste hun akkers konden bewerken en niet van de honger om te komen. Verder is mij niks bekend van oorlogen tussen Jbala en Gomarra stammen.

CiteerEn trouwens in 1940 was er wereldwijd een hongersnood en niet alleen in de Rif.

Blijkbaar niet in Tetouan en Tanger, want daar gingen jullie allemaal naar toe.

Citeerp.s. De eerste Marokkaan die een ingenieursstudie heeft gevolgd is een Riffijn (Mhammed El Khattabi). Wist je trouwens dat zij broer Mohammed mis n Si Abdkrim de mannen markten (homomarkten, Bron:Rebels in the Rif').) bij jullie heeft verboden?

Ach, homoseksualiteit komt overal voor.

http://perso.menara.ma/~ghailan/madina/tetouan.htm#_ftnref9

Een stukje historie over Tetoaun.

Citeerzoals wij wel eens tegen jballa zeggen

lah irham bahedou.

ken je het verhaal erachter, vast wel als een pure jebli

Nee, want ik spreek geen sil7a.

CiteerJe kraamt onzin over Riffijnen. Je hebt duidelijk wat tegen ze. Dat is jouw probleem.

Je ziet de splinter in mijn oog, maar niet de balk in je eigen oog. Op dit forum wordt geregeld gescholden en getierd op de Arabieren van Marokko. 'We' krijgen overal de schuld van. De armoede, de sociale ongelijkheid, de nederlaag van de oorlog etc etc. In het dagelijks leven kom ik Marokkanen tegen die in mijn gezicht zeggen dat ze een hekel aan 'ons' hebben. Enzovoort. Wat is dat toch? Zijn jullie zo op opgevoed? Zijn Rwaffa per difinitie gefrustreerde mensen?

Ik vergeet trouwens de bijzondere asociale gewoonte te melden van het in bijzijn van niet-berber sprekende Marokkanen berber te spreken.

Chatt zie arif

#71
Citaat van: Boabdil op 19/11/2009 om 10:40:21
Als je verteld dat je geen tamazight spreekt dan is het geen afgelopen.

Ja. Hoe wou je het anders noemen? Chinees?
Nee, want ik spreek geen sil7a.


Dan is het bij deze inderdaad afgelopen,ik lijk wel gek da'k hier op reageer! Iemand die z'n moeder 'Andalusisch' noemt in het jaar 2009 is even de weg kwijt als een Irakees die z'n moeder 'Mesopotamische' noemt.

De Engelsen noemen wat jij 'Arabisch' noemt 'Gibberish'...
Sel3a wordt gesproken door de Slou3, dat zou jij toch moeten weten,je bent opgegroeid te midden van Rwaffa,toch?

Abdkrim was een vrijheidsstrijder die een legitieme strijd streed,niet te vergelijken met de 'Genocide-oorlogen' van Amerika en jouw Andalusische Joden'.Wij kunnen tenminste zeggen dat onze voorouders streden als leeuwen,lees onderaan 'what yo mama said to ya,biatch'!


Nogmaals:jij bent de benaming 'Jebli' niet waardig,dan laat ik je onzinnige maternale Andalusisch-heid voor het gemak achterwege...



Bron:wiki
Daarbij zou Boabdils moeder hem spottend hebben toegevoegd: "Huil als een vrouw om wat je als een man niet kon verdedigen."


Boabdil

#72
CiteerDan is het bij deze inderdaad afgelopen,ik lijk wel gek da'k hier op reageer! Iemand die z'n moeder 'Andalusisch' noemt in het jaar 2009 is even de weg kwijt als een Irakees die z'n moeder 'Mesopotamische' noemt.

Wat een hoop frustratie toch. Ik noem mijn moeder niet Andalusisch. Ik geef aan dat haar familie van Moren afstamt. Dat is wat anders. Daarbij: Jullie zijn toch ook zo 'bewust' van de geschiedenis van de mensen waar jullie van af stammen. Waarom zou dat bij mij anders zijn? Al Andalus was de culturele hoogtepunt van onze volkeren. De gouden eeuw van de Islam. Dat is iets wat we nooit mogen vergeten, in een tijd waar onze cultuur en religie onder druk staan van Zionisten.

CiteerDe Engelsen noemen wat jij 'Arabisch' noemt 'Gibberish'...
Sel3a wordt gesproken door de Slou3, dat zou jij toch moeten weten,je bent opgegroeid te midden van Rwaffa,toch?

Darija is de locale dialect van Arabisch. Dat weet jij ook wel. En Sel7a is de naam in Darija voor Berbers. Maar goed, jij je zin : Het is geen sel7a maar volgens Al Arabiya Al Fosa 'Al lughatan al Barbariya'.

Dus dan wordt het:

Lasto afham al lughah al barbariya.

Zanatti

Citaat van: koepiest op 18/11/2009 om 21:55:05
zoals wij wel eens tegen jballa zeggen

lah irham bahedou.

ken je het verhaal erachter, vast wel als een pure jebli
vertel...

Zanatti

#74
Citaat van: Boabdil op 19/11/2009 om 10:40:21
Dat is dan zo jammer dat dat in Nederland niet naar boven komt. Want in de ogen van de meeste Riffi's zijn wij 'Igrabieën' en worden we op één lijn gesteld met de Arabieren van Rabat en Settat. Of we worden 'flikkers' genoemd (zie andere topics) of onze belangrijke families (zie topic over Moulay Raisunni) worden beledigd. Ik heb heel mijn leven tussen de Riffijnen gewoond en ben tussen 'jullie' opgegroeid, maar van enige warme betrekkingen heb ik nooit iets gemerkt. Als je verteld dat je geen tamazight spreekt dan is het geen afgelopen.

Dan begrijp ik je frustraties, maaar al te goed dat je niet gerespecteerd word door Irifiyen.

Citeer
Alweer onzin. Er is tussenten  eerste nooit onderscheid geweest tussen 'Berberse' en 'Arabische' Andalusiers. Na 800 jaar Al Andalus was het een grote mengelmoes geworden van Arabieren, Berbers en Iberische Christenen bekeerd tot Islam. DIe hebben zich trouwens nimmer gevestigd in de Rif. Zij zijn gevestigd in de noo..blabla

Waarom is het geen mengelmoes in marokko, na 1300 jaar arabs en Imazighen is er nog ondercheid in Marokko, dus ook in Andalous.
De eerste andaluciers waren Riffijnen, dus doe niet of andalucie van jou is, je bent een jabli, niet meer.
De andaluciers kwamen aan in Marokko via o.a. alhoceima en Nador, dus dat er velen in die omgeving bleven wonen, is mogelijk, het is zelfs een feit.


Citeer

Nou, ze wisten i.i.g hoe ze het beste hun akkers konden bewerken en niet van de honger om te komen. Verder is mij niks bekend...blabla

Nu, is je wel bekend, dat de eerste Marokkaane Ingenieur een Riffijn was.
Zoals erder je gevraagd is: Maar vertel eens over al die geleerden die daar bij jullie vandaan komen, over de Einsteins van Beni Aros & El Akhmas die zich met kernfysica bezig hielden? haha