Opstand van Rif tegen Arabische machthebbers.

Gestart door TamurtIno, 06/09/2009 om 10:11:02

arriset

CiteerZoals ik al vermoedde heeft het gebruik van gifgas door Spanje tijdens de Rifoorlog vrij weinig te maken gehad met een verzoek van de Marokkaanse sultan of de Istiqlal-partij.
Istiqlal-partij, niet, want hij is creëerd in 1930.

maar de sultan wordt volkomen geïmpliceerd !

Señor Canardo

Citaat van: uzop op 16/11/2009 om 20:57:50
Istiqlal-partij, niet, want hij is creëerd in 1930.

maar de sultan wordt volkomen geïmpliceerd !

Hoe kom jij aan het jaar 1930?

En waar haal jij dan die implicatie over de sultan uit?

arriset

de leiders arabiste beginnen hun militantisme in 1930 met "dahir berbère", en in 1944, hij creëert Istiqlal-partij. (Oorlog van Rif_1920-1921)


alle militaire acties is goedgekeurd door sultan youssef door "Dahir", hij heeft persoonlijk aan Lyautey gevraagd, om chemische wapens te gebruiken tegen Irrifiyen.

Señor Canardo

#48
Citaat van: uzop op 16/11/2009 om 22:20:34
alle militaire acties is goedgekeurd door sultan youssef door "Dahir", hij heeft persoonlijk aan Lyautey gevraagd, om chemische wapens te gebruiken tegen Irrifiyen.

Nu ben ik echt benieuwd naar jouw bron waarbij de sultan Youssef persoonlijk aan de Franse generaal Lyautey zou hebben gevraagd om chemische wapens in te zetten tegen de Irifien, want voor zover ik weet hebben alleen Spaanse generaals chemische wapens gebruikt tijdens de Rifoorlog.

En Lyautey vocht niet voor de Spanjaarden.

Boabdil

#49
Citaat van: Hadou op 16/11/2009 om 17:23:26
Titawin ( tetouan) is door het grotendeels bewoond door Irifiyen.
Ik heb heel veel famillie daar wonen.

Tetoaun wordt helemaal niet voor het grotendeels bewoond door Riffijnen. Da's complete onzin. Mijn heel familie komt uit ervan dan (Vader is Jebli, moeder is Andalusisch) en die hebben me vaak verteld dat Tetouan vroeger een dorpje was waar het aantal Riffijnen op één hand te tellen was. Na de onafhankelijkheid woonden er tot diep in de jaren 60 meer Spanjaarden dan Riffijnen.

Tetoaun is een mengelsmoes stad dat voornamelijk bewoond wordt door Andalusiers en Jabala/Ghomara. Bekende Andalusische families zijn de Raissuni's, de familie Ben Larbi Torres etc. Sinds de bouw van Tetouan zijn er ook veel families uit Fes zich gaan vestigen en hebben er in 1830 heel veel families uit Oran, Algerije zich gevestigd in de stad.

De meeste Rwaffa zijn pas sinds de jaren 40 zich gaan vestigen in Tetouan en hebben nauwelijks enige status in de stad. Daarbij: Riffi's die al een paar generaties er wonen zien zich absoluut niet als Riffijen en vinden de naam zelfs beledigend (het is erg '7soema' om iemand een Riffi te noemen). Rwaffa in Tetoaun verarabiseren trouwens en gedragen zich niet meer als Rwaffa uit de Rif. Er zijn nergens zo veel vooroordelen en grappen over Riffijen als in Tetouan. Of zoals wij Jbala het wel zeggen: Riffi qtel ga7 3la besla. ;)

Maar bovenal is Tetouan de hoofdstad van de Jbala. Niks Rif.

Trouwens de naam van Tetoaun is niet Titawen maar gewoon Tetouan. Gebouwd door Sidi Ali El Mandari uit Granada. Andalusische stad bij uitstek. Lange tijd woonden daar ook echt alleen maar Andalusiers (die voor de helft uit Joden bestonden trouwens).

Botermes

Jammer dat die slijmbrieven aan die Spanjolenkoning niet gewerkt hebben.
Die nick van je refereert aan 1 van de grootste lafaarden in de moslimgeschiedenis. De verdreven morenkoning. En Jebala die beginnen pas net te wennen aan vlakgrond wat vast wel eeuwen heeft geduurd.
Wat kom je hier doen ? Hebben jullie geen eigen sites waar je lekker sentimenteel kan wegdromen over het O zo mooie anusdalusie waar jullie weg getrapt zijn? Jullie geschiedenis interesseert ons geen drol.
Ik heb familie in Tetawin en weet je wat, al spreken ze nauwelijks Riffijns, ze willen echt niet voor arabier worden aangezien. Jullie daarin tegen zijn daar trots op al is het maar om jullie hoerenvolk daarmee te camoufleren.

Señor Canardo

Iedereen die nog steeds denkt in termen van wij en jullie vormt een bedreiging voor de bewuste Amazigh-identiteit.

Señor Canardo


arriset

Citaat van: incognito op 16/11/2009 om 22:57:52
Nu ben ik echt benieuwd naar jouw bron waarbij de sultan Youssef persoonlijk aan de Franse generaal Lyautey zou hebben gevraagd om chemische wapens in te zetten tegen de Irifien, want voor zover ik weet hebben alleen Spaanse generaals chemische wapens gebruikt tijdens de Rifoorlog.

En Lyautey vocht niet voor de Spanjaarden.
CiteerEwa uzop heb je nog een bron voor mij?

het is waar, maar frankrijk heeft de tijd niet gehad te gebruiken de gifgas, want de oorlog werd beëindigd.

bron : La guerre du Rif, Vincent Courcelle-Labrousse, Nicolas Marmié. Maroc 1921-1926, Paris, Tallandier, 2008

Abd El-Krim Et La Republique Du Rif: Actes Du Colloque International D'etudes Historiques Et Sociologiques, 18-20 Janvier 1973

Citaat van: uittrekselLyautey va même aller au-delà. Alors qu'il s'est élevé contre cette pratique des Espagnols, qu'il a critiqué l'abus que ceux-ci faisaient de l'usage des gaz, il sollicite, le 4 mai, l'envoi d'ypérite (gaz chimique) : “En raison événements front nord estime indispensable constituer en réserve approvisionnement obus et bombes aviation à ypérite pour me permettre éventuellement interdire certaines zones ou points vitaux où en raison faiblesse effectifs ne me trouverais pas en mesure exercer action effective. Vous demande en conséquence diriger urgence sur Kenitra pour artillerie 75 20 000 obus modèle no 20 et pour aviation 5 000 bombes de 50 kg, pour avions gros porteurs. Vous demande en outre mettre à disposition […] six avions gros porteurs équipés lance-bombes 50 kg. Ces avions étant seuls susceptibles rendement utile”

************************************************************************

Citaat van: Boabdil op 17/11/2009 om 11:00:09
Tetoaun wordt helemaal niet voor het grotendeels bewoond door Riffijnen. Da's complete onzin. Mijn heel familie komt uit ervan dan (Vader is Jebli, moeder is Andalusisch) en die hebben me vaak verteld dat Tetouan vroeger een dorpje was waar het aantal Riffijnen op één hand te tellen was. Na de onafhankelijkheid woonden er tot diep in de jaren 60 meer Spanjaarden dan Riffijnen.

Tetoaun is een mengelsmoes stad dat voornamelijk bewoond wordt door Andalusiers en Jabala/Ghomara. Bekende Andalusische families zijn de Raissuni's, de familie Ben Larbi Torres etc. Sinds de bouw van Tetouan zijn er ook veel families uit Fes zich gaan vestigen en hebben er in 1830 heel veel families uit Oran, Algerije zich gevestigd in de stad.

De meeste Rwaffa zijn pas sinds de jaren 40 zich gaan vestigen in Tetouan en hebben nauwelijks enige status in de stad. Daarbij: Riffi's die al een paar generaties er wonen zien zich absoluut niet als Riffijen en vinden de naam zelfs beledigend (het is erg '7soema' om iemand een Riffi te noemen). Rwaffa in Tetoaun verarabiseren trouwens en gedragen zich niet meer als Rwaffa uit de Rif. Er zijn nergens zo veel vooroordelen en grappen over Riffijen als in Tetouan. Of zoals wij Jbala het wel zeggen: Riffi qtel ga7 3la besla. ;)

Maar bovenal is Tetouan de hoofdstad van de Jbala. Niks Rif.

Trouwens de naam van Tetoaun is niet Titawen maar gewoon Tetouan. Gebouwd door Sidi Ali El Mandari uit Granada. Andalusische stad bij uitstek. Lange tijd woonden daar ook echt alleen maar Andalusiers (die voor de helft uit Joden bestonden trouwens).
haddou zar aithma-sh imarak, ewa innay dh ighyal ma la ?

mister amaruk, jij kent Ali U AbdAllah Hamami Temsamani Battiwi (Ait Waryaghel/Ait Bu 3iyach)?

de Riffijnen (gish arrifi) zijn de voornaamste inwoners van de stad Tanja, Titawin, La3rach, Arzila..., sinds de 17e eeuw! en de Riffijnen hebben de infrastructuren van deze steden gebouwd

Señor Canardo

#54
*

Señor Canardo

#55
Citaat van: uzop op 17/11/2009 om 21:28:53
het is waar, maar frankrijk heeft de tijd niet gehad te gebruiken de gifgas, want de oorlog werd beëindigd.

Ik moet je helaas teleurstellen uzop.  Ik heb je bron nog eens goed doorgenomen, maar ik kan nergens uithalen dat Lyautey zijn verzoek om gifgas te gebruiken gericht was aan de sultan Youssef of dat de sultan zijn goedkeuring heeft gegeven.

Het telegram van Lyautey was in eerste instantie gericht aan de Minister-President van Frankrijk Paul Painlevé en de militaire stafchef heeft het verzoek om chemische wapens te gebruiken gelukkig afgewezen.

Kun jij mij verder helpen?

Chatt zie arif

#56
Citaat van: Boabdil op 17/11/2009 om 11:00:09
Tetoaun wordt helemaal niet voor het grotendeels bewoond door Riffijnen. Da's complete onzin. Mijn heel familie komt uit ervan dan (Vader is Jebli, moeder is Andalusisch)

Andalusisch,zeg je..? Waar ligt dat en hoe kan jouw mams bewijzen dat ze 'Andalusische' voorouders heeft? Kregen ze ten tijde van de 'Grote oprot-regeling' een schop tegen de achterste én een certificaat van Andalusischheid mee ? Chatt heeft veel onzin gehoord,maar dit slaat echt alles. Nee,mijn moeder is als slaaf uit Timboektoe meegevoerd in het jaar  bla bla na Christus,m'n vader kwam van berg nr:18765...

Heel Noord-Afrika is overspoeld door Andalusiers na de verdrijving,mister historiker! Misschien kun je de complete Middellandse zeekust een keer afgaan om de familie van je moeder te zoeken,vergeet het huidige Turkije niet...

Met alle respect voor je mams,trouwens...



Het maakt me geen moer uit wie er woont,maar wat een dieven en hoerenstad is Tetouan,man!




arriset

Paul Painlevé heeft aanvaarde, maar hij heeft niet verzonden volledig het materiaal, alleen maar een deel.

betreffende de sultan, als jij geen vertrouwen heeft, ik zal doen een scanner van het boek dit w-k.

wat is het voornaamste doel van het protectoraat ?

Señor Canardo

Citaat van: uzop op 17/11/2009 om 23:39:33
wat is het voornaamste doel van het protectoraat ?

Het voornaamste doel van het protectoraat is het belang van de protectors dienen, in dit geval dus Frankrijk en Spanje.

Boabdil

#59
Citeerde Riffijnen (gish arrifi) zijn de voornaamste inwoners van de stad Tanja, Titawin, La3rach, Arzila..., sinds de 17e eeuw! en de Riffijnen hebben de infrastructuren van deze steden gebouwd

Misschien zou je wat meer in de historie van die steden moeten verdiepen voordat je dit soort onzin spuit. Ik wil jou best wel verwijzen naar een aantal boeken (i.i.g.) over Tetoaun waarin staat dat tot 100 jaar geleden de stad voornamelijk bestond uit Joden en Moslims uit Andalus. Rwaffa zijn er pas de laatste 50 jaar zich gaan vestigen.

CiteerJammer dat die slijmbrieven aan die Spanjolenkoning niet gewerkt hebben.
Die nick van je refereert aan 1 van de grootste lafaarden in de moslimgeschiedenis. De verdreven morenkoning. En Jebala die beginnen pas net te wennen aan vlakgrond wat vast wel eeuwen heeft geduurd.
Wat kom je hier doen ? Hebben jullie geen eigen sites waar je lekker sentimenteel kan wegdromen over het O zo mooie anusdalusie waar jullie weg getrapt zijn? Jullie geschiedenis interesseert ons geen drol.
Ik heb familie in Tetawin en weet je wat, al spreken ze nauwelijks Riffijns, ze willen echt niet voor arabier worden aangezien. Jullie daarin tegen zijn daar trots op al is het maar om jullie hoerenvolk daarmee te camoufleren.

Jabala hebben ten minste nooit onderling elkaar's hoofd afgesneden en honger geleden. Dit i.t.t. jullie voorouders. Voor een volk dat voornamelijk bestaat uit analfabete, hongerige en xenofobe (een Riffi houdt alleen van een Riffi) hebben jullie wel veel praatjes. Vertel mij eens, welke steden hebben jullie eigenlijk gebouwd? Welke boeken geschreven? Welke wetenschappelijke ontdekkingen gedaan? Of was je voorouder te druk bezig met het afsnijden van de hoofd van een andere Riffi, omdat zijn koe was beledigd?

CiteerAndalusisch,zeg je..? Waar ligt dat en hoe kan jouw mams bewijzen dat ze 'Andalusische' voorouders heeft? Kregen ze ten tijde van de 'Grote oprot-regeling' een schop tegen de achterste én een certificaat van Andalusischheid mee ? Chatt heeft veel onzin gehoord,maar dit slaat echt alles. Nee,mijn moeder is als slaaf uit Timboektoe meegevoerd in het jaar  bla bla na Christus,m'n vader kwam van berg nr:18765...

Ja, is gewoon bekend hoor. Maar je hoeft het niet te geloven.

CiteerHeel Noord-Afrika is overspoeld door Andalusiers na de verdrijving,mister historiker! Misschien kun je de complete Middellandse zeekust een keer afgaan om de familie van je moeder te zoeken,vergeet het huidige Turkije niet...

Dat klopt, maar ze zijn na 1492 voornamelijk gevestigd in Noord-West Afrika in Tetouan en Chefchouean (die zij zelf gebouwd hebben). Wat meer respect voor deze mensen mag ook wel trouwens. Sidi Ali Al Mandari heeft talloze veldslagen gevoerd om de Portugezen uit Tanger te verdrijven en Sidi Ali ben Rachid heeft met zijn Chefchouan ook tijden lang strijd gevoerd tegen de Portugezen. Dit is gewoon allemaal bekende historie die opgeschreven is. Sorry, ik had moeten weten dat lezen en schrijven niet echt iets is wat in Rif wordt gepraktiseerd.

CiteerHet maakt me geen moer uit wie er woont,maar wat een dieven en hoerenstad is Tetouan,man!

Ja, er wonen inderdaad veel Riffijnen dat klopt.

CiteerWat kom je hier doen ? Hebben jullie geen eigen sites waar je lekker sentimenteel kan wegdromen over het O zo mooie anusdalusie waar jullie weg getrapt zijn? Jullie geschiedenis interesseert ons geen drol.

Hoezo? Dit is toch het Amazigh forum en jullie noemen ons toch ook Amazighen? Of zijn wij pas Berbers wanneer het jullie uitkomt?

Wat meer respect voor Al Andalus zou wel mogen. Immers, het gros van de inwoners hadden dezelfde genen als jullie en hebben daar een beschaving opgebouwd die tot de grootste de aarden behoorde.

Citeerhaddou zar aithma-sh imarak, ewa innay dh ighyal ma la ?

Ma fhemt wallou men hadsi ah gay. Ket hrafsi thdar al arabiya?