Is Hannibal Barca een berber?

Gestart door YunusAmazigh, 15/07/2009 om 19:03:55

Exposer

 

De meeste huidige Imazighen hebben geen de zogenaamde Imazighen namen. Je naam zal ongetwijfeld ook geen Amazigh naam zijn, ben jij dan geen Amazigh?. De meeste huidige Imazighen geloven in een godsdienst die uit het oosten van oorsprong is. Zijn ze dan geen Imazighen?
Wat voor godsdienst had Hannibal?
Wat is Carthagaanse godsdienst?
Als je onder Carthagaanse vlag vecht dan ben jij geen Amazigh dan? Onder welke vlag had hij moeten vechten? Waarom zou  Cartagaanse vlag geen Amazigh vlag kunnen zijn?

Ik zal je een paar geheimpjes vertellen:
- Hannibal heeft niet voor Karthago vlag gevochten, maar de Karthagaanse vlag  is aan hem, op een ondemocratische manier, onderworpen.
- Hannibal sprak niet alleen de zogenaamde Carthagaanse taal, maar hij sprak meer dan vier talen, maar zijn moeder taal was Tamazight.
- Hannibal heeft nooit in Carthago gewoond toch wilden de Carthagaanse bevolking  hem, tegen de wens van Carthagaanse aristocraten, als hen heerser.
- Hannibal was al als een  koning benoemd voordat  Carthago aan hem  is onderworpen zoals de meeste stammen van Noord Afrika, Spanje, Zuid/Oost Frankrijk, Italie plus de westelijke eilanden van middellandse zee.
- Hannibalse leger was noch huurleger noch slavenleger, en zij zijn ook nooit door Carthago betaald.

- De betekenis van zijn achternaam is als de volgende bewaard: Barcas= bliksemstraal. We zeggen nog steeds (R)bo(r)c voor bliksemstraal. Om deze reden kunnen we concluderen dat de naam Barca van 200 voor Christus is ongeveer  hetzelfde gebleven.
Verder geloof ik dat jij niet op de hoogte bent over de geschiedenis van Romeinse sprookjes m.b.t. Carthago, vandaar denk ik ook een beetje bij deze topic dat de ontkenning, de vader van  het verhaal is.




Amazigh/rebel

dat zijn hele leuke redenen die je daar verteld ik lag me echt helemaal kapot allen het komische is dat jij het ook nog eens meent ik hoop  dat je gelijk hebt maar je begint de realiteit een beetje kwijt te raken als hij en amazigh was dan zou hij toch wel voor de numidiers vechten dat waren de imazighen van die tijd. De numidiers en carthagers hadden in de derde punische oorlog, oorlog en hannibal die dus volgens jou zn eigen bevolking bevocht dat is raar want jij bedoeld dat hannibal bij de berberse stammen in noord afrika is opgegroeid.  En je loopt nu wel de indruk te wekken dat je hannibal persoonlijk kende maar kom eens met bronnen van die punten die jij opnoemd.

Barkas dat op rbrok lijkt ok als jij dat vind, maar ik ben het hier oneens


Exposer

Jij lacht om je onwetendheid en dat echt komische.
In de derde Punische oorlog vocht Hannibal niet tegen gewoon Imazighen, maar wel tegen Imazighen verraders zoals Imjahden van Abdelkrim ook tegen Imazighen verraders hebben gevochten.
Numidiers was een stam van veel Imazighen stammen die toen in Noord Afrika woonden en de meeste Numidiers vochten aan de zijnde kant van Hannibal. Helaas, dat die Imazighen iets te laat naar slagveld kwamen anders was de geschiedenis van Roma anders verlopen.  Trouwens Hannibal is niet in Noord Afrika tussen berbers stammen opgegroeid.
Lees het boek van Harold Lamb over Hannibal. Je zult ongetwijfeld iets wijzer worden, maar om het verhaal Hannibal/Carthago goed te kunnen begrijpen dan dient jij uit meer bronnen informatie hierover verzammelen.   

abrid

Citaat van: Exposer op 18/12/2009 om 10:00:11
Jij lacht om je onwetendheid en dat echt komische.
In de derde Punische oorlog vocht Hannibal niet tegen gewoon Imazighen, maar wel tegen Imazighen verraders zoals Imjahden van Abdelkrim ook tegen Imazighen verraders hebben gevochten.
Numidiers was een stam van veel Imazighen stammen die toen in Noord Afrika woonden en de meeste Numidiers vochten aan de zijnde kant van Hannibal. Helaas, dat die Imazighen iets te laat naar slagveld kwamen anders was de geschiedenis van Roma anders verlopen.  Trouwens Hannibal is niet in Noord Afrika tussen berbers stammen opgegroeid.
Lees het boek van Harold Lamb over Hannibal. Je zult ongetwijfeld iets wijzer worden, maar om het verhaal Hannibal/Carthago goed te kunnen begrijpen dan dient jij uit meer bronnen informatie hierover verzammelen.   


Tawmat, heb je een isbn nummer van dat boek?

Bliksem heet in het tamzight eigenlijk Assam. Naar mijn weten komt Rebroq van Rburqi (bom). Je hebt wel gelijk dat de term assam in de centrale rif minder voorkomt.

Exposer

Voor Abrid,

Wij noemen bliksem = Ssi7quath.
Bliksemstraal= Rboc en sommigen zeggen Rborc (c wordt als qu uitgesproken).

Wat betreft die isb nummer kan nergens vinden. Er is wel een nummer aan achterkant van (6029561), maar ik weet die een isb nummer is (die achterblad van mijn boek is beschadigd).
Oorspronkelijke titel was: Hannibal: ONE MAN AGAINST ROM.
Schrijver: Harold Lamb.
Uitgave Doubleday & Company. INC., Garden City, New York

Phoenix - Pockets heeft deze boekje ook naar het Nederlandse taal  vertaald.
Zoek naar Phoenix Pocket no 60.
Zoek naar tweedehands boeken, want de vertaling van dit boekje is in 1961 gemaakt. 



Amazigh/rebel

En op basis van dat ene boek kom jij tot de conclusie dat hannibal amazigh was, want je hebt bibliotheken vol boeken die zeggen dat ie carthaagse fenesisch was. jij en die schrijver zijn geloof ik die enige die dat denken

Exposer

Citaat van: Amazigh/rebel op 18/12/2009 om 11:59:52
En op basis van dat ene boek kom jij tot de conclusie dat hannibal amazigh was, want je hebt bibliotheken vol boeken die zeggen dat ie carthaagse fenesisch was. jij en die schrijver zijn geloof ik die enige die dat denken
Mijn conclusie is niet alleen op die boekje gebaseerd. Inderdaad, de boeken zijn vol met beweringen dat Hannibal een finicier was, ook dat boekje die ik eerder heb gemeld. Maar als je de oorsprong van de beweringen dat Hannibal een finicier is kritiek lees dan kom jij achter dat het tot de officiele Romeinse propaganda die (als ik me niet vergis) keizer augustus tot stand heeft gebracht (lees Enes sprookje).

Amazigh/rebel

kun jij ons dan uitleggen wat het nut was van de romeinen om te zeggen dat hannibal een carthager was in plaats van een amazigh, ik bedoel ik zie daar het nut niet van in

Exposer

Citaat van: Amazigh/rebel op 18/12/2009 om 12:14:18
kun jij ons dan uitleggen wat het nut was van de romeinen om te zeggen dat hannibal een carthager was in plaats van een amazigh, ik bedoel ik zie daar het nut niet van in
Carthagers is de benaming van aanhangers van Carthago. Zij werden door de Romeinen ook puniers, dus niet finiciers. Er is niets mis mee om hannibal als Carthager genoemd te worden, want een Carthagers kan ook een Amazigh zijn. Zelfs Massinissa werd als een Carthager genoemd. Mijn ergenis gaat het om het beeld die gecreerd is dat de Carthagers geschiedenis los van de geschiedenis van Imazighen wordt beschouwd. Hier heeft o.a. de propaganda van Romeinen een rol eerbij gespeeld en tegenwoordig wordt door de westers historici versterkt door de volgende Romeinse propaganda als basis van geschiedenis van Noord Afrika te gebruiken. Het gaat om de volgende:
De strijd tussen Romeinen en Noord Afrika is eeuwen lang geweest. Er was te veel haat en vooroordelen tussen deze twee volkeren. Uiteindelijk hebben de Romeinen van Noord Afrikanen gewonen en Carthago vernield.
De Romeinen zagen zich op ten duur gedwongen een nieuwe Carthago op te bouwen en door Romeinse kolonisten te laten bevolken. Het probleem was dat er geen Romeinen burgers waren te vinden die in nieuwe Carthago wilden wonen. Caius Gracchus heeft in 122 v.c. de eerste Romeinen kolonisten naar nieuwe Carthago gebracht; maar de stadsleven bloeide niet. Julius Caesar heeft aantal van zijn veteranen daarheen gebracht. De handel bloeide nog steeds niet.
Augustus heeft de Romeinse burgers in Noord Afrika daarheen overgebracht, maar de handel in de nieuwe Carthago was nog mager. Vergilius moest een propaganda gedicht schrijven om het wonen in Carthogo voor Romeinen kolonisten aantrekkelijk te maken. Vergilius heeft Aeneis gedicht (het heldendicht over de beroemde liefdegeschiedenis van Dido, koning van Carthago en Aeneas, de voorvader van Romeinen?).
Vergilius werd ziek en het gedicht waar hij mee bezig was, was nog niet af. Toen Vergilius stervend was gaf hij aan zijn vriend opdracht om het gedicht van Aeneas te vernietigen. Zijn vriend was hiermee niet eens en smeekte  hem of dat gedicht persoonlijk mag houden. Uiteindelijk stemt hij mee toe met voorwaarden dat het gedicht niet openbaar mag gemaakt worden. Na zijn dood, wilde augustus het gedicht toch laten verspreiden. Er is een ethiek ophef hierover ontstaan, toch heeft augustus dit gedicht laten verspreiden om kolonisten naar nieuwe Carthago aan te trekken.
Elke historicus weet dat het gedicht een fabeltje is, toch wordt het gedicht tot en met heden als basis informatie over de geschiedenis van Noord Afrika….enz


Ighes

Citaat van: Exposer op 18/12/2009 om 11:51:31
Voor Abrid,

Wij noemen bliksem = Ssi7quath.
Bliksemstraal= Rboc en sommigen zeggen Rborc (c wordt als qu uitgesproken).



Even dit:
Bliksem= Assem
Donder= Ajaj (Agag)

Amazigh/rebel

maar puniciers waren gewoon gevluchte feneciers dus carthagers ze hadden cultureel wel veel overgenomen van imazighen.  kun jij een bron geven waar massinissa carthager word genoemd?  je hebt het daarna over nieuw carthago de romeinen hadden een stad in spanje gebouwd dat ze ook NOVA CARTHAGO noemde en daar wilden ook niet zo veel mensen komen wonen. misscien hebje het wel over deze stad. En kun jij de bron geven waar jij je verhaal op hebt gebaseerd. Kijk het kan best hoor dat hannibal amazigh was en ik sluit het ook niet helemaal uit maar we hebben simpel weg te weinig bewijs dat hij amazigh was.

Exposer

Citaat van: Ighes op 19/12/2009 om 19:00:55
Even dit:
Bliksem= Assem
Donder= Ajaj (Agag)

Sorry, maar mijn voorouders hebben me de volgende geleerd.
De bliksem die neerslaat= Ssi7quath.
Gewoon bliksemstralen die wij bij de omweer zien= Rbo(r)c.
Donder= Ajjaj

Wat betreft Assem heb ik nog nooit gehoord.

Exposer

Citaat van: Amazigh/rebel op 19/12/2009 om 20:01:00
maar puniciers waren gewoon gevluchte feneciers dus carthagers ze hadden cultureel wel veel overgenomen van imazighen.  kun jij een bron geven waar massinissa carthager word genoemd?  je hebt het daarna over nieuw carthago de romeinen hadden een stad in spanje gebouwd dat ze ook NOVA CARTHAGO noemde en daar wilden ook niet zo veel mensen komen wonen. misscien hebje het wel over deze stad. En kun jij de bron geven waar jij je verhaal op hebt gebaseerd. Kijk het kan best hoor dat hannibal amazigh was en ik sluit het ook niet helemaal uit maar we hebben simpel weg te weinig bewijs dat hij amazigh was.

Puniciers bestaan niet maar wel puniers. Zelfs het woord Puniers is, naar mijn vermoedens, later afgeleid van het woord Poeni om een link tussen Noord Afrikanen en finiciers te maken. De Romeinen hebben noord Afrikanen POENI genoemd.

Carthagers zijn de bevolkingen die tot Carthago handels rijk behoren. Het is  net als het begrip van Romeinen en  de stad Rome.  Als je echt wil weten of Massinissa ook als een Carthager werd genoemd dan kan jij het in elke  willekeurige boek, die over de tweede en de derde Punische oorlog gaat, terug lezen. .

Het is niet mijn bedoeling  je of iemand anders te overtuigen dat Hannibal een Amazigh is. In mijn ogen zijn alle Noord Afrikanen Imazighen ongeacht hen dialect of huidskleur. Ik geloof ook dat alle geschiedenis van Noord Afrika tot de geschiedenis van Imazighen behoort. Mijn reactie op deze topic was eigenlijk bedoeld voor mensen die geïnteresseerd zijn in de geschiedenis van Noord Afrika zonder zich blind te laten maken door de naam Amazigh of Finicier, want de naam finiciers is een Griekse naam die ze aan de inwoners van Tyrus en Sidon hebben gegeven. Wat betreft de Noord Afrikanen of de inwoners van de stad Carthago zijn noch door Grieken en noch door de Romeinen als finiciers genoemd.
De enige link die de Romeinen tussen de inwoners van de stad Carthago en de finiciers van Tyrus is gemaakt, was gebaseerd op het verhaal van Aeneis en Dido.
Ik hoef je geen bewijzen te geven om dit verhaal te kunnen ontkrachten. Elke mongool die een klein beetje zijn hersenen kan gebruiken, kan zien dat dit verhaal niet op de waarheid gebaseerd is:
Aeneis is tijdens de Troje oorlog (Deze oorlog is rond 1250 v.c vastgesteld) gevlucht. Hij kwam als jonge man in Carthago en werd verliefd op koning Dido. Dido was een Tyrus prinses die rond 814 v.c. naar Noord Afrika gevlucht en de stad  Carthago had gebouwd waar ze koning was geworden. Hier kunnen we concluderen dat de zwerftocht van Aeneis meer dan 4 eeuwen heeft geduurd en  toch is hij leven en als jonge man bij de stad Carthago gearriveerd waar Dido verliefd op zou zijn geweest. Hoe lang heeft Aeneis geleefd? Waarom wordt Aeneis niet oud?

Er wordt beweerd dat Dido zich heeft als jong vrouw laten verbranden omdat Aeneis niet met haar wilde trouwen. Dido zou rond 814 v.c. koning van de stad  Carthago zijn geweest terwijl uit archeologische onderzoek blijkt dat de oude stad Carthago later is gebouwd en uiterlijk begin 8e eeuw. Hier kunnen we concluderen dat  Dido de koning van stad Carthago was die nog niet eens bestond.

Wat betreft Hannibal. Er bestaat een veronderstelling dat de familie Barcas van finiciers afkomst zou zijn: zijn familie zou uit Sidon gevlucht zijn toen de Perzen hun stad hebben veroverd.
Uit het werk van Herodotus die voor de Perzische verovering van de stad  Sidon dateert, kan ik uithalen dat de Familie Barcas al in Noord Afrika woonden. Sterker nog, uit Romeinse literratuur kan uithalen dat alle inwoners van  Barca (Barca is de naam van provincie Syrenaica en het was ook de naam van een oude stad van die provincie) werden als Barcas genoemd.
 
Persoonlijk geloof ik dat in de oudheid veel Kanaanieten naar Noord Afrika gevlucht zijn en met name toen ze door Israëlieten werden uitgeroeid. Zijn waren geen handelaars die band met hen moeder land hadden zoals nu wordt beweerd. Sterker nog, Ik geloof dat de meeste Imazighen stammen die aan de kust van gehele noord Afrika hebben gewoond tot die Kanaanieten behoren, en de Noord Afrikaanse handelsrijk die nu Carthagaanse rijk werd genoemd is eeuwen voor de bouw van Carthago stad bestond. Er zijn genoeg archeologische bewijzen gevonden om te concluderen dat Noord Afrikaanse handelsrijk rond 13e of 12e is begonnen. 

P.S. Sorry dat ik je in de verwarring heb gebracht. Ik had het niet over Nieuwe Carthago wat  tegenwoordig Carthagena, stad van Spanje wordt genoemd. Ik bedoel de stad die Romeinen vlakbij de vernielde oude stad Carthago hebben gebouwd en de naam Carthago hebben gegeven.
Trouwens Nova Carthago is niet door de Romeinen gebouwd, maar wel door familie Barcas gebouwd. Dat was hun hoofdstad en daar is Hannibal als koning benoemd en later door het oude Carthago machthebber (familie Hanno‘s, Maggo’s ..enz) hem als  koning van  Poeni erkent.


Hadou

Citaat van: Exposer op 21/12/2009 om 14:30:33
 
Persoonlijk geloof ik dat in de oudheid veel Kanaanieten naar Noord Afrika gevlucht zijn en met name toen ze door Israëlieten werden uitgeroeid. Zijn waren geen handelaars die band met hen moeder land hadden zoals nu wordt beweerd. Sterker nog, Ik geloof dat de meeste Imazighen stammen die aan de kust van gehele noord Afrika hebben gewoond tot die Kanaanieten behoren, en de Noord Afrikaanse handelsrijk die nu Carthagaanse rijk werd genoemd is eeuwen voor de bouw van Carthago stad bestond. Er zijn genoeg archeologische bewijzen gevonden om te concluderen dat Noord Afrikaanse handelsrijk rond 13e of 12e is begonnen. 
als koning benoemd en later door het oude Carthago machthebber (familie Hanno‘s, Maggo’s ..enz) hem als  koning van  Poeni erkent.

1- met andere woorden zeg je dat meeste Noord-Afrikanen afstammen uit Kan3aan. (de blanken dan)
2- Barcelona is ook door Barca's gesticht.

TamurtIno


CiteerIk geloof dat de meeste Imazighen stammen die aan de kust van gehele noord Afrika hebben gewoond tot die Kanaanieten behoren,
Dus voor die emigratie van Kan3anieten, waren er geen mensen aan de kust.  Imazighen hebben toen gekozen om in de bergen en de woestijn te wonen in plaats van de kust, omdat de woestijn vol  zit met rijkdom is en de kust is onleefbaar. Toch? Wat is je verklaring dat Imazighen niet wouden wonen aan de kust, maar in de droge woestijn en bergen waar geen water en geen eten te vinden is?


Waren Kan3anieten een grote natie dan de Amazigh natie? Nee, want het land van Imazighen is honderden keren groter dan het land van de Kan3anieten.

Als alle kan3anieten naar Noord-Afrika zijn gevlucht, dan zullen ze alsnog niet de hele kust bewonen.