Europese verkiezingen

Gestart door Sa3ieD, 04/06/2009 om 22:49:34

Sa3ieD

Heb gelukkig op het goede paard gewed. D66 heeft een goede winst behaald. Wat ik wel verontrustend vind is de winst van de PVV, voornamelijk dat ze in bepaalde gemeentes de grootste zijn geworden. Uiteraard is europa een one issue, voor of tegen, maar ben wel benieuwd wat dit dan gaat brengen voor de tweedekamer verkiezingen.

tamazightsnoepje

wanneer zijn die verkiezingen dan

Bades

In een democratie mag ook de PVV een meerderheid behalen als zij de nodige kiezers hebben.

Met een parlement van meer dan 700 leden is het niet de PVV die met 4 zetels van invloed is op de tweedekamer. Maar meer de invloed die de eu parlement aan europa willen geven en hoe deze zich verhoudt met de tweedekamer.

En aangezien de PVV juist is voor minder Europees bemoeienis zijn ze dus juist niet van invloed op de tweedekamer.

Sa3ieD

Citaat van: A3essas op 04/06/2009 om 23:55:36
In een democratie mag ook de PVV een meerderheid behalen als zij de nodige kiezers hebben.

Met een parlement van meer dan 700 leden is het niet de PVV die met 4 zetels van invloed is op de tweedekamer. Maar meer de invloed die de eu parlement aan europa willen geven en hoe deze zich verhoudt met de tweedekamer.

En aangezien de PVV juist is voor minder Europees bemoeienis zijn ze dus juist niet van invloed op de tweedekamer.

Je gaat er dan van uit dat democratie een ideaal systeem is. Maar JUIST de grote overwinning van de PVV is een van de mankementen van democratie. Democratie is niet het beste systeem maar het minst slechte, perfect is het niet en de overwinning van de PVV is daar een goed voorbeeld van. Een land besturen is in mijn ogen meer dan alleen de politieke dimensie. Een meerderheid in stemmen wil niet zeggen dat de keuze een goede is. Niet elke burger is even capabel om bepaalde keuzes te maken. Ik wil ook wel zo ver gaan om een censuskiesrecht, in elk geval voor passief kiesrecht, in te stellen. Niet zozeer census op basis van inkomen maar op basis van andere nader te bepalen factoren. Ook belachelijk dat elk parlementslid circa 90.000 euro bruto per jaar krijgt. Vind dat bedrag echt debiel hoog. Ook belachelijk dat werknemers, in dit geval parlementsleden in dienst van "de burger", zelf hun vergoeding mogen bepalen. Zou het ook wel toejuichen als er een referendum komt over de vergoeding voor parlementsleden, dat is wel zo "democratisch" De kwaliteit van de politiek is in mijn ogen veelal VER onder de maat. Ben ook van mening dat niet elke figuur geschikt is om in een gemeenteraad of parlement te zitten. Democratie was bedoeld voor goed bestuur maar het is geen doel op zich. Stemmen is geen doel, goed bestuur is een doel. Tegenwoordig lijkt dat allemaal vergeten te zijn.

De PVV sluit zich vanzelf wel aan bij een bredere coalitie. Ze hebben nu wel een grote mond maar Europese politiek interesseert geen hond. Ze gaan dus gewoon hun gang. Genoeg nationalistische anti europa partijen in Europa. Wel grappig dat de Italiaanse nationalisten die in dezelfde coalitie zaten als de Roemeense nationalisten erg racistische uitspraken deden over Roemenen in Italie.

TheCFO

Citaat van: Sa3ieD op 04/06/2009 om 22:49:34
Heb gelukkig op het goede paard gewed. D66 heeft een goede winst behaald. Wat ik wel verontrustend vind is de winst van de PVV, voornamelijk dat ze in bepaalde gemeentes de grootste zijn geworden. Uiteraard is europa een one issue, voor of tegen, maar ben wel benieuwd wat dit dan gaat brengen voor de tweedekamer verkiezingen.

D66, erg okay! (opgetiefd met die CU boys)

Ja en verder natuurlijk een bak ellende. Hoewel ik denk dat de PVV juist in Europa helemaal niets zal presteren (ook niet voor Nederland zoals hun leus was) is deze uitslag een morele ruggesteun voor mensen die ik dat zelf niet zo gun.

Allemachtig, reli's als grootste partij, haters als een na grootste. Ieder land krijgt blijkbaar de leiders die het verdient.

Sa3ieD

Citaat van: TheCFO op 05/06/2009 om 08:09:18
D66, erg okay! (opgetiefd met die CU boys)

Ja en verder natuurlijk een bak ellende. Hoewel ik denk dat de PVV juist in Europa helemaal niets zal presteren (ook niet voor Nederland zoals hun leus was) is deze uitslag een morele ruggesteun voor mensen die ik dat zelf niet zo gun.

Allemachtig, reli's als grootste partij, haters als een na grootste. Ieder land krijgt blijkbaar de leiders die het verdient.

CU 3 jaar geleden was een afstraffing voor het gekloot van D66 in het kabinet. Ze zaten toen ook een beetje in een crisis, na een uitloop van de oude D66 oprichters, Mierlo etc. Het ontbrak ze toen aan leiderschap. Nu met Pechtold is het vertrouwen weer gewonnen, blijkbaar bij meer mensen.

Ik weet ook dat ze niets bereiken maar je moet niet vergeten dat het wel 4 weggegooide zetels zijn. Maarja ze zijn ten koste van de PvdA gegaan. Best bizar he, PvdA stemmers kunnen dus naast "links" ook gewoon ulta rechts zijn. Persoonlijk denk ik niet dat de PvdA nog lang te leven heeft. De stemmen worden steeds beter verdeeld tussen alle linkse partijen. Groenlinks heeft ook gewoon 3 zetels, 1 minder dan de PvdA. Gelukkig is de macht van het Europees parlement natuurlijk beperkt, het zijn nog steeds de grote lidstaten, en dan met name de leiders / ministers / grote multinationals, die het EU beleid bepalen. Er zijn ook nog veel Nederlandse lobbygroepen in Brussel dus dat zit wel goed.

Ik vind het trouwens wel merkwaardig dat in Rotterdam en Den Haag de PVV de grootste partij is geworden..... Ik ben echt blij dat de PVV niet met de gemeenteraadsverkiezingen meedoet. Hoewel ik niet hoop dat Wilders door deze winsten in R'dam en Den Haag wel gaat meedoen..... In Utrecht en Amsterdam is D66 de grootste geworden.

TheCFO

ik dacht dat  de pvv wel mee ging doen aan de gemeenteraad en dat leefbaar daarom nu al siddert.

TheCFO

en ik hoor net dat gl net zo groot lijkt geworden als de pvda :-)

Sa3ieD

Klopt, maar het is allemaal nog niet zeker. Ik denk dat deze overwinning hem dan wel over de streep zal trekken. Probleem met de PVV is dat het vooral om Wilders gaat. Bij de Europese verkiezingen heeft hij zijn sidekick naar voren geschoven om de Europese partij te leiden. Bij gemeenteraadsverkiezingen wordt dat lastig. Als ze meedoen dan doen ze echt in een beperkt aantal steden mee. De PVV heeft verder ook geen organisatie of zo, dat maakt het allemaal nog moeilijker. Wilders is ook zo'n type die het alleen directe "vertrouwelingen" gunt. Beetje Sadam Husein achtig.