Vandaag zondag 24 mei Bijeenkomst Islam Democraten Utrecht

Gestart door IDutrecht2010, 24/05/2009 om 08:01:57

IDutrecht2010

Uitnodiging informatiebijeenkomst

Salaam u 3alaykum
Beste broeders en zusters,

Hierbij kondigen wij de oprichting van de Islam Democraten in Utrecht aan. De tijd is aangebroken voor de actieve en zelfbewuste moslim. De tijd om langs de kant te staan is afgelopen. Na 40 jaar aanwezigheid van moslims in Utrecht is de tijd aangebroken om de volgende stap richting de toekomst te zetten.

Er is veel bereikt in de tijd dat moslims in Utrecht wonen en werken. Er zijn moskeeën gebouwd, islamitische scholen opgericht en islamitische organisaties gestart. Dit zijn goede ontwikkelingen en die we moeten blijven stimuleren.

Wat de moslims tot nu toe niet hebben kunnen doen als gemeenschap is het tegenhouden van de sloop van sociale huurwoningen, discriminatie op de Utrechtse arbeidsmarkt, het bezetten van belangrijke functies in zowel het bedrijfsleven als gemeentelijke diensten en achterstanden in het basisonderwijs.

In Den Haag is door de Islam Democraten een begin gemaakt met het vormgeven van de politieke participatie van moslims. De Islam Democraten bezet een gemeenteraadszetel in Den Haag, waarbij er aan 5500 betrokken moslims een stem wordt gegeven. Mede door de Islam Democraten wordt er in Den Haag meer rekening gehouden met de moslims in de stad.

Het succes in Den Haag is niet onopgemerkt gebleven, zowel in Rotterdam als Utrecht hebben welbewuste moslims afdelingen van de Islam Democraten opgericht. Wij van de Islam Democraten afdeling Utrecht zijn van plan om mee te gaan doen met de gemeenteraadsverkiezingen 2010. In het kader van de gemeenteraadsverkiezingen organiseren wij een informatiebijeenkomst voor geïnteresseerden.

Wij van de Islam Democraten heten u dan ook van harte welkom voor de bijeenkomst op zondag 24 mei van 18:00 tot 21:00 in de ontmoetingsruimte van sporthal Zuilen burgermeester Norbuislaan 13, 3555 ED te Utrecht.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met het telefoonnummer 06-26564450,
Emailadres islamdemocratenutrecht@live.nl

Wassalaam u 3alaykum

Islam Democraten afdeling Utrecht


Programma Islam Democraten bijeenkomst 24 mei 2009

Sporthal Zuilen
Burgemeester Norbuislaan 13
3555 ED Utrecht


18:00 tot 18:30 Inloop met koffie en thee
18:35 tot 18:45 Opening Dagvoorzitter:
18:45 tot 19:15 Politieke partij Islam Democraten Partijvoorzitter:
19:15 tot 19:45 Fractie Islam Democraten Den Haag Fractievoorzitter:
19:45 tot 20:00 Pauze

20:00 tot 20:30 Afdeling Utrecht
20:30 tot 20:55 Vragen uit het publiek

20:55 tot 21:00 Afsluiting

TamurtIno

#1
Islamdemocraten?

Islam past koran toe en democratie past de wet van de meerderheid toe. Deze twee spreken elkaar tegen. Niet voor niets roepen moslim geleerden waaronder sjiek Wafaz dat democratie tegen de islam is.
Moslim democraat kan wel, maar islamdemocratie kan volgens mij niet.

Moslim democraat is iemand die in Allah gelooft, maar de democratie volgt en geen Sjaria, Hadith en string islamitische wetgeving.

islam democratie is het toepassen van islam en de democratie tegelijkertijd. Het mengen van twee tegenstrijdig dingen kan gevaarlijk zijn en onmogelijk.


Sa3ieD

#2
Wel erg kort door de bocht Tamurt Inu vind je niet? Het is geen salafistische partij. Ik heb nergens iets zien staan over het invoeren van een sharia. De partij houdt zich niet enkel met geloofsgerelateerde zaken bezig. Net zo min als het CDA of de Christenunie dat doen. De islamitische gemeenschap heeft genoeg maatschappelijke uitdagingen voor zich die de nodige politieke aandacht verdienen. We kunnen ondertussen wel concluderen dat de PvdA, als partij met de meeste allochtone stemmen, het erg weinig kan schelen. Vond het ook wel grappig dat de ID en de VVD in Den Haag samenwerkten voor een "halal" hypotheekvorm (hoe (on)zinnig zo'n vorm is is natuurlijk weer een andere discussie) om het woningbezit onder islamitische hagenezen te vergroten.

Ik wens Islam Democraten veel succes in Utrecht. Als een cafe partij als Leefbaar Utrecht mee kan doen met de verkiezingen moet het ook wel lukken voor de ID. Zolang de PvdA minder allochtone stemmen krijgt vind ik het goed. Vind het ook een goede ontwikkeling dat verschillende moslims met elkaar samenwerken in de partij, Turken / Marokkanen etc. Hoop dat het in Utrecht ook een afspiegeling kan zijn van de islamitische gemeenschap.

Ik ben alleen benieuwd wie in Utrecht de kar gaat trekken. Ik hoop maar niet dat het een standaard subsidienetwerk geval is. In Den Haag waren het de oprichters van de partij. Wel een lastig proces voor Utrecht. Zal het in de gaten houden.

Sa3ieD

Speciaal voor jou TamurtInu, van hun website:

CiteerWordt Nederland een islamitische staat? Splintergroepen die dat nastreven hebben twee dingen gemeen met politici en opinieleiders die hiertegen waarschuwen: onkunde en arrogantie. Onkunde over de werkelijke ontwikkeling van islamitisch recht (‘sharia’) én onwil om verschillende rechtstradities te leren kennen en waarderen. In de publieke beeldvorming zijn moslims bij voorbaat verdacht. Maar juist die collectieve verdenking is in strijd met de kern van de Nederlandse Grondwet. Wij sluiten aan bij de wereldberoemde, meer dan 400 jaar oude bepaling “dat niemand vanwege zijn religie wordt vervolgd of ondervraagd.” (Nederlandse Onafhankelijkheidsverklaring van 1597).
In de Nederlandse rechtsstaat is er een duidelijke scheiding tussen kerk en staat. Maar geen scheiding tussen kerk en politiek. Lijst 21/Islam-Democraten past binnen het brede scala van partijen zich laten leiden door religieuze waarden en normen. Een van de kernwaarden van de Islam is menselijkheid: we zoeken niet de spanning op maar benadrukken het gemeenschappelijke met christelijke, joodse, seculier-humanistische en andere groeperingen. Een andere kernwaarde is ‘streven naar al het goede’. Dit betekent dat we principieel alle nadruk leggen op maatschappelijk initiatief en eerlijke competitie. Wetgeving in die geest moet hiervoor ruimte scheppen.

http://www.islam-democraten.nl/Programma.html

TamurtIno

Citaat van: Sa3ieD op 24/05/2009 om 12:07:32
Speciaal voor jou TamurtInu, van hun website:

http://www.islam-democraten.nl/Programma.html

Ten eerste, ik weet niets van die partij en hun programma. Ik heb niets tegen die partij en die mensen. Van mij mag die partij de grootste partij van Nederland worden.
Het gaat mij alleen om de terminologie “islam democratie”.  Ik laat die partij buiten het discussie en beperk ik me tot het term "islam democratie".


Veel islam geleerden waaronder sjiek imam Fawas zien democratie als vijand van de islam en adviseren moslims om niet te stemmen om democratische partijen.
Stel je zit met een probleem, ga je dat oplossen zoals islam dat wil of zoals de meerderheid van mensen willen? Als je democratie toepast en islam afwijst, dan ben je geen islamitische partij.
Als je islam toepast en democratie afwijst, dan ben je geen democratische partij.

Voorbeelden:
1. Rente: Islam toepassen of de wetgeving in Nederland
2. Erfwetgeving: de islam toepassen of de wetgeving in Nederland
3. Homoseksualiteit: verbieden volgens de islam, of toestaan volgens de democratische wetgeving?
4. Alcohol: verbieden volgens de islam, of toestaan volgens democratie.
5. Straf:straffen volgens de islam, of volgens democratie



In de islamitische wereld heb je tientallen islamitisch partijen en geen van deze partijen is democratisch. Dit is gewoon een feit. 

TamurtIno

Op de site hieronder wordt uitgelegd wat het verschil is tussen islamitische staat en een democratische staat. Met verwijzing naar de Koran en de Hadith zeggen ze:

In een islamitische staat is het laatste woord aan Koran, Hadith en de Sahaba van de profeet.
In een democratische land, is het laatste woord aan het volk.

In een democratische land geldt: de meerderheid regeert.
In een islamitisch land geldt, er regeert geen meerderheid maar degenen die de Koran volgen. Een meerderheid die niet eens is met de islam, mogen niet regeren. Dit betekent dus, dat wanneer een islamitisch partij aan de macht komt, zal deze partij alle partijen verbieden.
Allah moet regeren en niet de mensen, staat in de Koran.

Meer hierover kan je hier vinden
http://forum.egypt.com/arforum/%DE%D6%C7%ED%C7-%C7%E1%C3%E3%C9-%C7%E1%C7%D3%E1%C7%E3%ED%C9-f257/%C7%E1%C5%D3%E1%C7%E3-%E6%C7%E1%CF%ED%E3%E6%DE%D1%C7%D8%ED%C9-69200.html




Bades

We zijn allemaal mensen :)


niet alleen de moeslims.

Sa3ieD

Citaat van: TamurtIno op 24/05/2009 om 12:28:52
Ten eerste, ik weet niets van die partij en hun programma. Ik heb niets tegen die partij en die mensen. Van mij mag die partij de grootste partij van Nederland worden.
Het gaat mij alleen om de terminologie “islam democratie”.  Ik laat die partij buiten het discussie en beperk ik me tot het term "islam democratie".


Veel islam geleerden waaronder sjiek imam Fawas zien democratie als vijand van de islam en adviseren moslims om niet te stemmen om democratische partijen.
Stel je zit met een probleem, ga je dat oplossen zoals islam dat wil of zoals de meerderheid van mensen willen? Als je democratie toepast en islam afwijst, dan ben je geen islamitische partij.
Als je islam toepast en democratie afwijst, dan ben je geen democratische partij.

Voorbeelden:
1. Rente: Islam toepassen of de wetgeving in Nederland
2. Erfwetgeving: de islam toepassen of de wetgeving in Nederland
3. Homoseksualiteit: verbieden volgens de islam, of toestaan volgens de democratische wetgeving?
4. Alcohol: verbieden volgens de islam, of toestaan volgens democratie.
5. Straf:straffen volgens de islam, of volgens democratie



In de islamitische wereld heb je tientallen islamitisch partijen en geen van deze partijen is democratisch. Dit is gewoon een feit. 


Je trekt nu wel allemaal voorbarige conclusies.

1. Je gaat uit van een bepaalde betekenis van islam democratie. Als jij het partij programma niet kent dan weet je toch ook niet welke betekenis er wordt gegeven aan islam democratie.

2. Fawaz wordt gelijk gesteld aan wat islamitisch is.

3. Je gaat uit van een onverenigbaarheid van islam en democratie.

Bovendien zijn geloof en politiek 2 verschillende zaken. Als je uitgaat van jouw redenering, of de redenering die volgens jou moet doorgaan als "islamitisch" dan is alles onverenigbaar met de islam; wetenschap, scholing, geneeskunde etc. Het is dan ook een non discussie. Als jij uitgaat van een definitie van "islam" die helemaal niet geldt dan heb je het gewoon over iets totaal anders. Om ergens iets over te zeggen moet je op zijn minst weten waar het overgaat, welke definitie aan bepaalde termen wordt gegeven.

Maar om op de bijeenkomst terug te komen. Ik had besloten om toch een kijkje te nemen. Mijn eerste kennismaking met de partij was in elk geval positief ondanks dat ik in alles wat ik doe / zeg kritisch ben. Ik was oprecht onder de indruk van de bevlogenheid van de delegatie uit Den Haag. Jonge mensen, eind 20 / begin 30, die ondanks het gebrek aan politieke ervaring toch nuchter en praktisch voor de dag komen in de gemeente politiek. Iets wat ik absoluut niet kan zeggen van bepaalde gevestigde partijen. Om aan te haken op de laatste poster, de partij houdt zich niet alleen bezig met issues die de islamitische gemeenschap aangaan maar ook gewoon issues die spelen maar waar geen andere politieke partij aandacht aan wil schenken. De partij heeft ook gewoon niet-moslims als sympathisanten. De partij is er voor iedereen die gehoord wil worden. Uiteindelijk gaat het om problemen die spelen en waar mensen een oplossing voor willen hebben. De onafhankelijke positie van de ID is in dat geval wel een positief punt waardoor ze makkelijk coalities kunnen sluiten om bepaalde problemen die spelen op de agenda te zetten en ook op te lossen. Dit is ook erg nodig gezien de diversiteit van de islamitische gemeenschap maar ook van de samenleving als geheel. Plus we kunnen het ook niet ontkennen, de moslims zijn een erg ongehoorde groep binnen de politiek.

TheCFO

#8
Citaat van: Sa3ieD op 24/05/2009 om 22:26:51
3. Je gaat uit van een onverenigbaarheid van islam en democratie.
Dit is natuurlijk wel een grappig 'filosofisch' puntje, dat naar mijn smaak 1 op 1 geldt voor de christenen. De monotheistische stromingen hebben natuurlijk wel iets fundamenteel ondemocratisch in zich.

Maar soit, niet filosofisch maar practisch klinkt onderstaande wel erg interessant.

Citaat van: Sa3ieD op 24/05/2009 om 22:26:51Maar om op de bijeenkomst terug te komen. Ik had besloten om toch een kijkje te nemen. Mijn eerste kennismaking met de partij was in elk geval positief ondanks dat ik in alles wat ik doe / zeg kritisch ben. Ik was oprecht onder de indruk van de bevlogenheid van de delegatie uit Den Haag. Jonge mensen, eind 20 / begin 30, die ondanks het gebrek aan politieke ervaring toch nuchter en praktisch voor de dag komen in de gemeente politiek. Iets wat ik absoluut niet kan zeggen van bepaalde gevestigde partijen. Om aan te haken op de laatste poster, de partij houdt zich niet alleen bezig met issues die de islamitische gemeenschap aangaan maar ook gewoon issues die spelen maar waar geen andere politieke partij aandacht aan wil schenken. De partij heeft ook gewoon niet-moslims als sympathisanten. De partij is er voor iedereen die gehoord wil worden. Uiteindelijk gaat het om problemen die spelen en waar mensen een oplossing voor willen hebben. De onafhankelijke positie van de ID is in dat geval wel een positief punt waardoor ze makkelijk coalities kunnen sluiten om bepaalde problemen die spelen op de agenda te zetten en ook op te lossen. Dit is ook erg nodig gezien de diversiteit van de islamitische gemeenschap maar ook van de samenleving als geheel. Plus we kunnen het ook niet ontkennen, de moslims zijn een erg ongehoorde groep binnen de politiek.
Hoewel ik denk dat de CU en de SGP laten zien dat als je al te principieel met je religieuze roots omgaat, je per definitie een partijtje in de marge wordt, laat de CU natuurlijk ook zien dat in coalitieland dat wij zijn ook zeer kleine partijen hunnie ze invloed kunnen claimen.

In het licht van de intergatiediscussie in het Nederland anno nu vind ik het wel een te begrijpen en misschien zelfs aan te moedigen intiatief. Naast dat voor mij wat ingewikkelde punt van de religieuze invulling, ben ik sowieso ook nog wel wat huiverig voor '1 dimensionale belangenpartijtjes' als de 'de ouderenpartij'. In het kader van de enorme hoeveelheid Wilders stemmers die nederland blijkbaar rijk is, kon je namelijk ook zeggen dat 'de moslims' tot op heden hun staatsrechtelijke verantwoordelijkheden wat serieuzer namen dan de gemiddelde PVV-er, die toch in hun strijd voor de emancipatie van de blanke hollandse -seniore?-  burgerman alle remmen lijken los te gooien en bereid zijn heel basale rechtsprincipes te schenden.

Het laatste waar ik op zit te wachten is een 'spiegel PVV' die dezelfde nonsens als Greet gebruikt, maar dan andersom.

Maar zoals ik die site lees en vooral ook het verslag van Sa3ied schaar ik me nog maar ff onder de 'sympatisanten'

azultje

vrouwenonderdrukkers
homo-moordenaars

de enige echte amazigh is een Azul. De rest moet maar terug naar SA en daar kamelen gaan beffen.
Lang leve het Azul ;) Ik aanbid enkel wat mijn voorouders aanbidden ;)