Joden in Afrika, deel 1

Gestart door Urmaksen, 29/06/2004 om 14:46:18

Urmaksen

Berbers zijn de Afrikaanse stammen die van het Noordwesten in een gebied wonen dat als de Kust van Barbarije wordt aangeduid. De vroegere Staten van Barbarije bestaan nu uit de moderne staten van Marokko, Algerije en Tunesië. Berbers spreken  variaties van een Hamitisch taal, hoofdzakelijk Tuareg en Kabyle. Tuaregs zijn  nomadische stammen Berber gevestigd langs de handelsroutes over de woestijn van de Sahara. Andere stammen die dichtbij de kust worden geregeld. Joods  aanwezigheid in het continent van Afrika kan worden gezegd om aan het Bijbelse tijdelijke verblijf van Abraham in de weelderige Delta van Nijl terug te gaan (Goshen), waar Abraham, samen met zijn mensen en kudden van vee op de passage van een droogte in Canaan wachtte. Het is ook verwant in de Bijbel dat meer vizier aan Pharaoh, Joseph, zijn familie bijeenriep om zich bij hem in Egypte aan te sluiten. Vele Israeliten volgden, aanvankelijk als kolonisten, en dan als slaven die in Canaan door passend gekenmerkte "Warrior Pharaohs." worden gevangen; Nadat de staten van Israël en Judah in bestaan kwamen, reisten Joodse handelaren westelijk langs de Afrikaanse kust met reizigers van Band en Sidon, de zeevaarders Canaanite die door de Grieken als "Phoenicians." worden bedoeld; De Joden stelden een significant deel van de belangrijkste Afrikaanse nederzetting Canaanite van het Noorden in Carthago (Kart Hadash, of "New City") samen, en de Joodse aanwezigheid is goed gedocumenteerd elders langs de kust tijdens de pre-Romeinse periode. De Romeinen noemden de kolonisten Canaanite Peonicus Carthagenians, die beurtelings in "Punic Peoples." is getranscribeerd; Stadstaten van Canaanite van Utica en Carthago werden beslist door een Soffut, verwant aan Israelitische shoffet, of rechter. In Joden en Fotografie, merkt George Gilbert op dat "in is Mellahs (de Joodse kwarten) van Marokko het lang legende geweest die de Joden in Afrika van het Noordwesten zelfs vóór de vernietiging van de tweede tempel regelden (586 BCE). Tot steun van dit geloof ziet één Hebreeuwse inschrijvingen op grafstenen in de Romeinse stad van Volubilis (ten westen van moderne Fez)."1 Onder Ptolemaic Grieken (323-31 BCE), brachten de Joden hun technologische, industriële en commerciële deskundigheid aan Alexandrië, één van de grootste en economisch belangrijke steden van antiquiteit. Joodse artisans, de handelaars en de geleerden stelden één of andere 40% van de bevolking samen. Zij werden georganiseerd in gilden met gereserveerde secties in de synagogen. De tannaic geleerde, Rabijn Judah, bezocht Alexandrië en rapporteerde: "... zij werden apart gezet daar niet in gemengde orde, maar goudsmeden, silversmiths apart, en wevers apart, smeden apart, coppersmiths apart, en wevers apart. Zodat toen [ de artisanale ] armen daar binnengingen, erkende hij de leden van zijn eigen ambacht en draaide aan hen om middelen voor het onderhoud van zich en zijn family." te vinden; Joseph ben Sirach die (Ecclesiastus) tijdens de Griekse periode aan het eind van de derde eeuw schrijft, beschrijft de activiteit van Judaic artisans van zijn tijd in levendige poëzie: De maker van het snijden en sluw apparaat, die door nacht zoals tegen dag geen rust heeft, die engraveth signet ringen, en de waarvan kunst de gelijkenis moet waar maken, en zijn bezorgdheid aan compleyte het werk, zo ook Smith die sitteth door de oven, en regardeth zijn belangrijke schepen; De vlam van de brand cracketh zijn vlees, en met de hitte van zijn oven hij gloweth; Aan de hamer correct hij inclineth zijn oor, en aan het patroon van het schip hij directeth zijn ogen. Judaic artisans droegen trots distinctieve kentekens van hun bijzondere handel. De tannaic geleerde van de eerste eeuwCe, Eleazer ben Azariah, bovengenoemd van het dragen van deze kentekens, "There is iets groot over artisanship; elke artisanaal schept van zijn handel op, dapper dragend zijn kenteken op street." Judaic artisans bleven hun handel in Noord-Afrika onder de Romeinen uitoefenen. De Romeinen overwogen de handhandelsbasis en ongepast voor zich. Het was niets buiten Keizer Hadrian Augustus die per ongeluk de industrious Joden van Alexandrië in een rapport aan zijn consul, Servianus complimenteerde; bij het plaatsen van hen onder het proletariaat van de stad crediteerde hij hen per ongeluk voor het zijn de deskundige vaklieden van de stad, en voor het revolutionaire proces om glassblowing: "[The de Joden in Alexandrië zijn rijk, rijk en vruchtbaar ], en daarin is niemand nutteloos. Wat zijn ventilators van glas, anderen makers van document, zijn allen minstens wevers van linnen of schijnen om tot één ambacht of een andere te behoren; lame heeft hun beroepen, heeft de gewonde theirs, heeft blinden theirs, en niet zelfs die de waarvan handen verlamd zijn zijn idle." Alexandrië was, buiten Azië, het meest dichtbevolkte Joodse centrum in Diaspora. Philo schatte het aantal Joden in Egypte om het één miljoen teken bereikt te hebben; Josephus had eveneens de bevolking van Egypte als acht miljoen genummerd, waarvan één miljoen Joden was. Tijdens de periode Ptolemaic spreiden Judaic regelingen over Noord-Afrika uit. Tijdens de Roman periode waren zij een aanzienlijk deel van de bevolking van de grote steden van Gezegd en Memphis, het oosten en zuiden van Alexandrië.

ik

#1

Waarom toch altijd die koppeling van joden op Imazighen?

ayuda

#2
Geschiedenis. Valt niet te ontkennen.

Urmaksen

naast de paganistische Imazighen leefden er in Noordafrika ook joodse imazighen.

imzourenlady

Citaat van: Urmaksen op 06/07/2004 om 13:55:25
naast de paganistische Imazighen leefden er in Noordafrika ook joodse imazighen.

ja dat klop maar ik ken geen amazigh jood!! jullie wel dan??

ras

Citaat van: imzourenlady op 06/07/2004 om 13:58:09
Citaat van: Urmaksen op 06/07/2004 om 13:55:25
naast de paganistische Imazighen leefden er in Noordafrika ook joodse imazighen.

ja dat klop maar ik ken geen amazigh jood!! jullie wel dan??
ja natuurlijk die bestaan ech

imzourenlady

Citaat van: ras op 06/07/2004 om 14:07:15
Citaat van: imzourenlady op 06/07/2004 om 13:58:09
Citaat van: Urmaksen op 06/07/2004 om 13:55:25
naast de paganistische Imazighen leefden er in Noordafrika ook joodse imazighen.

ja dat klop maar ik ken geen amazigh jood!! jullie wel dan??
ja natuurlijk die bestaan ech

ken jij iemand persoonlijk dan?? ikke niet!!

ras

Citaat van: imzourenlady op 06/07/2004 om 14:10:46
Citaat van: ras op 06/07/2004 om 14:07:15
Citaat van: imzourenlady op 06/07/2004 om 13:58:09
Citaat van: Urmaksen op 06/07/2004 om 13:55:25
naast de paganistische Imazighen leefden er in Noordafrika ook joodse imazighen.

ja dat klop maar ik ken geen amazigh jood!! jullie wel dan??
ja natuurlijk die bestaan ech

ken jij iemand persoonlijk dan?? ikke niet!!
ja ik zelf

imzourenlady


Citeer
ja ik zelf
Citeer

oww ik dacht dat je helemaal geen geloof had!!!
dus wel..... maar jij hebt daar voor gekozen of niet??
ik bedoel zijn je ouders ook joden!?!?!

amazigh_roos

JA Joden heb je overal dus ook in Arif maar ik ken ze niet persoonlijk!
trouwens ik heb er nog nooit een gezien wel gepraat met Afra !! hahahah

Urmaksen

de joden in africa kwamen samen met de Feniciers (bloedverwanten) aan in Noord Africa. Daardoor bloeide de handel met andere landen.

Aangezien de andere semitische bevolkingsgroep, Arabieren, heel Tamazgha  tot de bodem hebben vernietigd.

Urmaksen

#11
vele amazighjoden hebben in Canada grote posities verworven.

Zoals David Amar en de recentelijk vrijgelaten jood in Israel, die fysicus was van beroep.

ameziane

Citaat van: Urmaksen op 06/07/2004 om 17:00:48
vele amazighjoden hebben in Canada grote posities verworven.

Zoals David Amar en de recentelijk vrijgelaten jood in Israel, die fysicus was van beroep.
Ja, Mordechai Vanunu, die de wereld op de hoogte bracht van het nucleare arsenaal van Israel is in Marokko geboren.Een andere bekende Marokkaanse jood in Israel is David Levy,ex-minister van buitenlandse zaken.
In Marokko heb je Andre Azoulay,adviseur van de koning en Abraham Serphaty die in de hel van Tazmamart vegeteerde.
Een bekende Amazigh-jood hier in Nederland is David Pinto,tegenwoordig houdt hij zich bezig met interculturalisatie.

Idir

Citaat van: ras op 06/07/2004 om 14:15:14
Citaat van: imzourenlady op 06/07/2004 om 14:10:46
Citaat van: ras op 06/07/2004 om 14:07:15
Citaat van: imzourenlady op 06/07/2004 om 13:58:09
Citaat van: Urmaksen op 06/07/2004 om 13:55:25
naast de paganistische Imazighen leefden er in Noordafrika ook joodse imazighen.

ja dat klop maar ik ken geen amazigh jood!! jullie wel dan??
ja natuurlijk die bestaan ech

ken jij iemand persoonlijk dan?? ikke niet!!
ja ik zelf


David pinto een hoogleraar in A'dam is ook joods-amazigh en in Londen schijnt een groot Joodse-Amazigh gemeenschap te leven... :)

http://www.davidpinto.nl/david%20pinto_achtergrond.htm

Hij is echt een toffe vent....

Idir

#14
Citaat van: ameziane op 10/07/2004 om 14:09:21
Citaat van: Urmaksen op 06/07/2004 om 17:00:48
vele amazighjoden hebben in Canada grote posities verworven.

Zoals David Amar en de recentelijk vrijgelaten jood in Israel, die fysicus was van beroep.
Ja, Mordechai Vanunu, die de wereld op de hoogte bracht van het nucleare arsenaal van Israel is in Marokko geboren.Een andere bekende Marokkaanse jood in Israel is David Levy,ex-minister van buitenlandse zaken.
In Marokko heb je Andre Azoulay,adviseur van de koning en Abraham Serphaty die in de hel van Tazmamart vegeteerde.
Een bekende Amazigh-jood hier in Nederland is David Pinto,tegenwoordig houdt hij zich bezig met interculturalisatie.


Nou je het over Venunu hebt, voor de geintreseerden.... kijk straks naar Twee Vandaag op Ned-2, want ze hebben het over hem.... ;)

http://teletekst.nos.nl/gif/221-01.html


Je moet nu!! Ned 2 kijken gaat over venunu........