Bestaan er berbers die titel Chorfa dragen??

Gestart door Amdawkel, 06/05/2009 om 22:24:14

Botermes

Citaat van: incognito op 13/05/2009 om 12:42:56
Ali en zijn partij moesten nog 24 jaar wachten voordat ze eindelijk de politieke macht konden claimen. Ondertussen veroverden zijn voorgangers - Abu Bakr, Umar en Uthman - flink wat terrein ten koste van de Byzantijnen en de Perzen en weten tot dusverre de politieke eenheid te bewaren > echter de territoriale expansie gaat gepaard met machtsverschuivingen > namelijk van Mekka en Medina naar steeds noordelijker gelegen steden in Syrie en Irak.

CiteerIn eerste instantie weet de islam een politieke eenheid te vormen > maar deze brokkelt af > doordat sommigen politieke carriere wilden maken > dit wordt versterkt door de expansie
Uit het 2e citaat lijk je aan te geven dat de expansie de politieke eenheid doet afbrokkelen en uit het eerste lijk je aan te geven dat dat de expansie juist de politieke eenheid bewaard. Nu lijkt het alsof de politieke eenheid niet alleen van Islam afhing maar ook van het behalen van successen zoals het winnen van terrein op de Byzantijnen en Perzen. Moet ik daaruit concluderen dat niet alleen de Islam verantwoordelijk is voor de vorming van politieke eenheid maar dat dat ook afhing van andere factoren ? Ik kan nl niet begrijpen dat veroveringen en het winnen van terrein daardoor in de Islam inbegrepen zitten. Dat kan toch niet zo zijn.
Verder rest mij dan de vraag die schreeuwt om een verklaring : Hoe zou de Islam volgens de Profeet verspreidt moeten worden ?

Señor Canardo

Citaat van: allasian op 14/05/2009 om 00:53:52
Uit het 2e citaat lijk je aan te geven dat de expansie de politieke eenheid doet afbrokkelen en uit het eerste lijk je aan te geven dat dat de expansie juist de politieke eenheid bewaard. Nu lijkt het alsof de politieke eenheid niet alleen van Islam afhing maar ook van het behalen van successen zoals het winnen van terrein op de Byzantijnen en Perzen. Moet ik daaruit concluderen dat niet alleen de Islam verantwoordelijk is voor de vorming van politieke eenheid maar dat dat ook afhing van andere factoren ?

Nee, in eerste instantie heeft de islam duidelijk een unificerende functie gehad > arabische stammen worden verenigd tijdens de 1e veroveringen, maar naarmate die expansie vordert > richting byzantijnse en perzische rijk > merk ik dat die eenheid niet bewaard kan worden > het rijk barst uit haar voegen en raakt versplinterd > verschillende groepen proberen de macht op te eisen. 

Señor Canardo

Verder rest mij dan de vraag die schreeuwt om een verklaring : Hoe zou de Islam volgens de Profeet verspreidt moeten worden ?

De Profeet heeft zijn Islamitische rijk zowel met het zwaard als met het woord verspreid.

Botermes

Citaat van: incognito op 14/05/2009 om 01:35:28
Nee, in eerste instantie heeft de islam duidelijk een unificerende functie gehad > arabische stammen worden verenigd tijdens de 1e veroveringen, maar naarmate die expansie vordert > richting byzantijnse en perzische rijk > merk ik dat die eenheid niet bewaard kan worden > het rijk barst uit haar voegen en raakt versplinterd > verschillende groepen proberen de macht op te eisen. 
Dus het is fout gegaan bij het veroveren van andere volkeren.

Señor Canardo

Citaat van: allasian op 14/05/2009 om 01:41:14
Dus het is fout gegaan bij het veroveren van andere volkeren.

Het veroveren is wel goed gegaan alleen het consolideren van die macht is fout gegaan, althans voor sommigen,

Botermes

Citaat van: incognito op 14/05/2009 om 01:39:38
De Profeet heeft zijn Islamitische rijk zowel met het zwaard als met het woord verspreid.
Wat moet ik me voorstellen bij "met het zwaard" ? Dat kan verschillende dingen betekenen die totaal van elkaar verschillen.

Señor Canardo

Ik kan nl niet begrijpen dat veroveringen en het winnen van terrein daardoor in de Islam inbegrepen zitten. Dat kan toch niet zo zijn.

Eigenlijk is het best logisch > Islam maakt een einde aan eeuwen van twisten tussen de verschillende Arabische stammen > bloedwraak was de regel > na de komst van de Islam is het uit met de onderlinge strijd tussen de stammen en kunnen ze hun focus richten op gebieden buiten Arabie > dit zorgde voor de expansiedrift naar buiten toe.

Señor Canardo

Citaat van: allasian op 14/05/2009 om 01:45:04
Wat moet ik me voorstellen bij "met het zwaard" ? Dat kan verschillende dingen betekenen die totaal van elkaar verschillen.

Door middel van zowel strijd als diplomatie.

Botermes

Citaat van: incognito op 14/05/2009 om 01:45:34
Eigenlijk is het best logisch > Islam maakt een einde aan eeuwen van twisten tussen de verschillende Arabische stammen > bloedwraak was de regel > na de komst van de Islam is het uit met de onderlinge strijd tussen de stammen en kunnen ze hun focus richten op gebieden buiten Arabie > dit zorgde voor de expansiedrift naar buiten toe.
Dus je bekijkt het alleen vanuit wat ten gunste is van de Arabieren ? Alle leed en pijn die ze toen door hun expansie drift andere volkeren aandeden zijn minder belangrijk ?

Señor Canardo

Citaat van: allasian op 14/05/2009 om 00:38:39
Het lijkt mij nu duidelijk dat niet alle naasten van de Profeet die hem van dichtbij hebben meegemaakt zich tot uitmundende moslims hebben ontwikkeld.

Nee daar heb je wel gelijk in, er zijn dingen gebeurd rondom de eerste moslims die absoluut niet te rijmen zijn met de islamitische idealen. Maar dat neemt niet weg dat gelovigen na verloop van tijd de eerste moslims als uitmuntende moslims zijn gaan beschouwen; en ook die periode (+- 40 jaar na de dood van de profeet) wordt gezien als de meest "Islamitische" periode uit de geschiedenis.

Señor Canardo

Citaat van: allasian op 14/05/2009 om 01:53:22
Dus je bekijkt het alleen vanuit wat ten gunste is van de Arabieren ? Alle leed en pijn die ze toen door hun expansie drift andere volkeren aandeden zijn minder belangrijk ?

Nee dat zeg ik toch niet > ik geef alleen een verklaring voor die expansie zonder daarbij te oordelen.

Señor Canardo

Citaat van: allasian op 14/05/2009 om 01:53:22

Het was niet alleen leed en pijn wat die Arabieren brachten. In sommige veroverde gebieden brachten ze ook stabiliteit, rust en een zekere mate van verdraagzaamheid met zich mee. In andere gebieden hebben ze zich inderdaad als een stel veroveraars gedragen. 

Señor Canardo

Citaat van: incognito op 14/05/2009 om 02:00:54
Nee dat zeg ik toch niet > ik geef alleen een verklaring voor die expansie zonder daarbij te oordelen.

Bovendien kan ik er niet eens over oordelen > de wereld zoals die toen bestond kan jij en ik ons totaal niks bij voorstellen.

Botermes

Citaat van: incognito op 14/05/2009 om 02:06:58
Bovendien kan ik er niet eens over oordelen > de wereld zoals die toen bestond kan jij en ik ons totaal niks bij voorstellen.
niks ?

Señor Canardo

Citaat van: allasian op 14/05/2009 om 02:12:58
niks ?

Denk jij je te kunnen weten wat er om ging in het hoofd van een man uit de 6e eeuw na Christus?