Bestaan er berbers die titel Chorfa dragen??

Gestart door Amdawkel, 06/05/2009 om 22:24:14

Amdawkel

Stukje van het internet over Chorfa:

De Jbala zelf bestaan uit verschillende stammen verspreid over het hele gebied van Tanger-Tetouan tot aan fes en de oostelijke Rif. Sommige stammen claimen rechtstreekse afstamming van de profeet Mohammed (SAW) en ontlenen hieraan de titel van Chorfa. Het is gebruikelijk dat deze afstammelingen de titel van Lalla (vrouwelijk) of Moulay Chrif (mannelijk) voeren. Het is zelfs gebruikelijk binnen sommige families dat men elkaar met deze titels aanspreekt. Daarnaast bestaat de bevolking vooral in het stedelijke gedeelte van de Jbala regio, voor een groot deel uit gearabiseerde berbers.

Bades

IK ben de marokkaanse arabier die zich 'chorfa' noemt nog niet tegen gekomen. niet vreemd aangezien er in Marokko geen rasechte Arabieren zijn.

Het zijn allemaal domme Imazighen die zich zo noemen.

MBTiza

Citaat van: A3essas op 07/05/2009 om 00:24:46
IK ben de marokkaanse arabier die zich 'chorfa' noemt nog niet tegen gekomen. niet vreemd aangezien er in Marokko geen rasechte Arabieren zijn.

Het zijn allemaal domme Imazighen die zich zo noemen.

een chrief had vroeger allerlei privileges vandaar dat ze zich zo noemden.

Bades

Citaat van: ElGalloNegro op 07/05/2009 om 16:05:41
een chrief had vroeger allerlei privileges vandaar dat ze zich zo noemden.

ik denk dat je oorzaak en gevolg door elkaar haalt.

Juist omdat ze zich chorfa noemden hadden ze privileges.

Señor Canardo

#4
De titel van chrief of sharief heeft te maken met de familie van Mohammed saw: Ali, Fatima, Hassan Hussayn e.a. > ook wel ahl el bayt > mensen van het huis > genoemd. Deze familieleden van de Profeet namen een speciale positie in binnen de islamitische traditie > zij gelden als uitmuntende moslims.

Veel moslims zeggen af te stammen van deze familie > hiermee proberen zij verbondenheid met de familie aan te tonen en te laten zien dat zij tot op een zekere hoogte ook de speciale kwaliteiten van deze familie deelden. Bijkomend voordeel voor de mensen die zich chrief noemen is de speciale status en privileges.

Je kan je dus afvragen in hoeverre die claim op afstamming van de ahl el bayt wel gegrond is en of mensen dat niet alleen claimden voor de bijkomende voordelen.

Bovendien implicieert een chrief titel ook een Arabische afkomst > bij Berbers die zich dus chrief noemen kun je je dus de nodige vraagtekens bij zetten.

Enkele mensen die claimen afstammelingen te zijn van de familie van de Profeet > koning van Marokko en koning van Jordanie

iensie

bij mij in de omgeving zijn er donkere mensen die zich chrief noemen

vroegen kun je bij een stam horen door een offer te brengen

chorfa hebben ook een pas die ze laten zien bij een verkeers controle waardoor
ze verder kunnen rijden als dat de islam is dan zijn de mensen verkeerd bezig


ik kan ook chorafa die alkoholisten en junkie's zijn

amazigh chorafa zijn zo gemengd met chorafa hebben wel een amazigh moeder ,oma
enz...

amazigh chorafa hebben een amazigh ID aangenomen spreken dan van
wij ichelhin zijn dit  of wij ichlhin zijn dat .




Botermes

Citaat van: incognito op 08/05/2009 om 12:23:24
De titel van chrief of sharief heeft te maken met de familie van Mohammed saw: Ali, Fatima, Hassan Hussayn e.a. > ook wel ahl el bayt > mensen van het huis > genoemd. Deze familieleden van de Profeet namen een speciale positie in binnen de islamitische traditie > zij gelden als uitmuntende moslims.
Sorry maar uitmundende moslims daar geloof ik niks van. Het waren gewoon mensen zoals jij en ik met goede maar ook mindere kanten. Dat weet je toch zelf ook wel. 

Señor Canardo

#7
Citaat van: allasian op 10/05/2009 om 18:33:17
Sorry maar uitmundende moslims daar geloof ik niks van. Het waren gewoon mensen zoals jij en ik met goede maar ook mindere kanten. Dat weet je toch zelf ook wel. 

Dat is de algemeen heersende mening onder moslims over de familieleden van de Profeet. Ikzelf denk trouwens ook dat van deze vroegste moslims hun geloofsbeleving in meer overeenstemming was met Allah's wil dan itt tot die van hun geloofsgenoten vandaag de dag.

Botermes

Citaat van: incognito op 10/05/2009 om 21:11:15
Dat is de algemeen heersende mening onder moslims over de familieleden van de Profeet. Ikzelf denk trouwens ook dat van deze vroegste moslims hun geloofsbeleving in meer overeenstemming was met Allah's wil dan itt tot die van hun geloofsgenoten vandaag de dag.
Waarom ? De vroege moslims gingen ook op roof en verovertochten dus zo heilig waren ze niet. Ik heb ook ooit ergens gelezen dat na de dood van de Profeet zijn familie onderling ruzies kregen.Ik geloof sowieso niet  in heiligheid van een mens. Profeten krijgen daarbij wat mij betreft de voordeel van de twijfel.

Señor Canardo

Citaat van: allasian op 10/05/2009 om 21:23:02
Waarom ? De vroege moslims gingen ook op roof en verovertochten dus zo heilig waren ze niet. Ik heb ook ooit ergens gelezen dat na de dood van de Profeet zijn familie onderling ruzies kregen.Ik geloof sowieso niet  in heiligheid van een mens. Profeten krijgen daarbij wat mij betreft de voordeel van de twijfel.

Het heeft niet zozeer met de heiligheid van die mensen te maken > maar meer met het feit dat zij de Profeet van dichtbij hebben meegemaakt > zijn aanwezigheid zal een dermate impact op hun leven hebben gehad dat zij hierdoor tot uitmuntende moslims hebben kunnen ontwikkelen.

De onderlinge ruzie in de familie van de Profeet is denk ik meer politiek van aard dan religieus. Dit hoeft dus niets af te doen aan de vroomheid van de familieleden van de Profeet.   

Botermes

Citaat van: incognito op 10/05/2009 om 21:40:11
Het heeft niet zozeer met de heiligheid van die mensen te maken > maar meer met het feit dat zij de Profeet van dichtbij hebben meegemaakt > zijn aanwezigheid zal een dermate impact op hun leven hebben gehad dat zij hierdoor tot uitmuntende moslims hebben kunnen ontwikkelen.
Wat betreft de impact daar kan ik me wel iets bij voorstellen maar of zij daardoor ook die uitmuntendheid hebben behaald valt zeer te betwijfelen. Zij lijken gewoon een voordeel te hebben omdat ze de naasten van de Profeet waren. Vergeet ook niet dat niet alleen zijn naasten hem van dichtbij hebben meegemaakt.

CiteerDe onderlinge ruzie in de familie van de Profeet is denk ik meer politiek van aard dan religieus. Dit hoeft dus niets af te doen aan de vroomheid van de familieleden van de Profeet. 
Ik denk dat het verschil heel vaag is wat betreft religie en politiek en dat vooral in die tijd. Zo niet kan je mij dat mischien uitleggen.

Señor Canardo

#11
Citaat van: allasian op 10/05/2009 om 22:10:21
Ik denk dat het verschil heel vaag is wat betreft religie en politiek en dat vooral in die tijd. Zo niet kan je mij dat mischien uitleggen.

Politiek en godsdienst waren toen onafscheidelijk verwikkeld met elkaar. Toch moet je die onenigheid binnen de familie van de Profeet verder nuanceren > de verschillende partijen die zich met name rondom de opvolgingskwestie van de Profeet aftekenden hadden verschillende politieke aspiraties en handelden ook daarnaar > echter er was geen onenigheid over de godsdienst > daarover waren de strijdende partijen over eens (toen nog wel) > maw die onderlinge politieke ruzie wil niet gelijk zeggen dat het geen uitmuntende moslims konden zijn. Maar doordat politiek en godsdienst onafscheidelijk was in het Islamitisch rijk heeft de politieke tweedeling in de loop der eeuwen een religieus tintje gekregen> ontstaan verschillende islamitische stromingen. Waardoor je nu eerder geneigd bent om die hele strijd vanuit een bepaalde hokjesgeest te bekijken.

Botermes

Citaat van: incognito op 10/05/2009 om 22:39:01
Politiek en godsdienst waren toen onafscheidelijk verwikkeld met elkaar. Toch moet je die onenigheid binnen de familie van de Profeet verder nuanceren > de verschillende partijen die zich met name rondom de opvolgingskwestie van de Profeet aftekenden hadden verschillende politieke aspiraties en handelden ook daarnaar > echter er was geen onenigheid over de godsdienst > daarover waren de strijdende partijen over eens (toen nog wel) > maw die onderlinge politieke ruzie wil niet gelijk zeggen dat het geen uitmuntende moslims konden zijn. Maar doordat politiek en godsdienst onafscheidelijk was in het Islamitisch rijk heeft de politieke tweedeling in de loop der eeuwen een religieus tintje gekregen> ontstaan verschillende islamitische stromingen. Waardoor je nu eerder geneigd bent om die hele strijd vanuit een bepaalde hokjesgeest te bekijken.
Wil dit zeggen dat godsdienst geen einde maakt aan politieke onenigheid ?

Señor Canardo

Citaat van: allasian op 10/05/2009 om 22:50:37
Wil dit zeggen dat godsdienst geen einde maakt aan politieke onenigheid ?

Hoe bedoel je?

Botermes

#14
Citaat van: incognito op 10/05/2009 om 23:02:57
Hoe bedoel je?
Omdat uit jouw verhaal op te maken valt dat de onenigheid tussen uitmuntende moslims van politieke aard is.