Hoofdmenu

salut...

Gestart door Dora, 11/04/2009 om 13:14:56

Dora

heeft er iemand voor mij amazigh liederen met alleen l'bendir?

ik zou deze bv heeeeeeeeel graag willen (mocht ie bestaan) met alleen de bendir.

http://www.youtube.com/watch?v=02KwYzb_inI

ik dank u allen hartelijk.

Bades

wat betekent dat, bendir?

TamurtIno


Botermes

Ik ken wel een amendir maar dat is wat anders.
Dus Dora is hardcore adjoen geworden haha.
En wat nou salut , je zit hier niet in het leger. Saluteren of zo iets dat doen ze in het leger. Ik plaag je maar beetje.
De muziek die jij bedoelt is echt moeilijk aan te komen denk ik. Adjoen moet je echt live meemaken want dat is pas wat.

Dora

maar dat is toch best vreemd, want adjoen is toch een instrument dat door imazighen al eeuwen wordt gebruikt, waarom zijn r dan geen liederen met alleen adjoen.

met name met r'henni wordt alleen met adjoen gezongen..

allasian speciaal voor jou en jou alleen,

azul a tawmat.

Bades

Omdat de opname techniek pas van de laatste 50 (?) jaar is. En deze kwam tegelijk met een niet al te beste stroming van wahabisme, salafisme en arabisatie. De eerste verbiedden de muziek, en de 3e alles wat Amazigh is.

vandaar dat we niet veel oude muziek hebben denk ik. :)

Dora

Citaat van: A3essas op 16/04/2009 om 22:13:43
Omdat de opname techniek pas van de laatste 50 (?) jaar is. En deze kwam tegelijk met een niet al te beste stroming van wahabisme, salafisme en arabisatie. De eerste verbiedden de muziek, en de 3e alles wat Amazigh is.

vandaar dat we niet veel oude muziek hebben denk ik. :)
ze verbieden geen muziek, maar muziekinsturmenten op de adjoen na. er zijn verschillende hadiths die dit ondersteunen.

al met al, jammer dat er zo weinig pure traditionele liederen zijn.

Bades

de salafisten en wahabisten niet? Die verbieden alles :) Voor hen is alles aanleiding voor onkuisheid en andere ongure dingen.

MBTiza

Citaat van: Dora op 17/04/2009 om 12:07:04
ze verbieden geen muziek, maar muziekinsturmenten op de adjoen na. er zijn verschillende hadiths die dit ondersteunen.

al met al, jammer dat er zo weinig pure traditionele liederen zijn.


die achterlijke wahabisten zijn ziek in hun hoofd, ze geilen al op het zien van een teen van een vrouw...daarom moeten zelfs de tenen-vingers niet zichtbaar zijn.