Hoofdmenu

agadir

Gestart door tachelhiet, 25/03/2009 om 11:15:36

tachelhiet

azul fe eshelhien ena gelan,

zooo mensen zoo hoort het laat je stem horen. Welkom abarou
ik ben ook een tatanant van tammasint.
ik ben daar heel vaak aardige mensen en heel erg gastvrij

tanmirt,,,,,,,

TamurtIno

Citaat van: tachelhiet op 04/04/2009 om 19:12:05
azul fe eshelhien ena gelan,

zooo mensen zoo hoort het laat je stem horen. Welkom abarou
ik ben ook een tatanant van tammasint.
ik ben daar heel vaak aardige mensen en heel erg gastvrij

tanmirt,,,,,,,
In Rif hebben we ook eigen Tammasint

azenzar_souss

Zo zullen er veel meer gevallen zijn, van plaatsnamen die op elkaar lijken, niet alleen in Noord en Zuid Marokko, maar in heel Noord Afrika. Als ik alleen al denk aan Ajdir id Rif, Agadir in het Zuiden en Tlemcen heette daarvoor ook Agadir enz

TamurtIno

#33
Citaat van: azenzar_souss op 05/04/2009 om 01:32:19
Zo zullen er veel meer gevallen zijn, van plaatsnamen die op elkaar lijken, niet alleen in Noord en Zuid Marokko, maar in heel Noord Afrika. Als ik alleen al denk aan Ajdir id Rif, Agadir in het Zuiden en Tlemcen heette daarvoor ook Agadir enz

Een van de toespraken van Mohamemd 6 over Tamazight was in Ajdir. Deze Ajdir ligt in Gnifra en niet in Alhocima zoals de Ajdir van Molay Mohend.

In Rif hebben we in een klein stad een wijk die Agadir heet.






Lezer

als je het mij vraagt, zouden "agadir" en "ajdir" hetzelfde betekenen. Het gaat dus om woordafwijkingen in de Berberse dialecten.
Agadir betekent overigens (als ik me niet vergis) "een opslagplaats".

iensie

Citaat van: Lezer op 05/04/2009 om 11:54:55
als je het mij vraagt, zouden "agadir" en "ajdir" hetzelfde betekenen. Het gaat dus om woordafwijkingen in de Berberse dialecten.
Agadir betekent overigens (als ik me niet vergis) "een opslagplaats".

Agadir betekent MUUR

tachelhiet

Azul,

Ik denk dat jullie beide gelijk hebben Agadir betekent idd een opslagplaats met hoge muren.......

azenzar_souss

Citaat van: TamurtIno op 05/04/2009 om 10:45:26
Een van de toespraken van Mohamemd 6 over Tamazight was in Ajdir. Deze Ajdir ligt in Gnifra en niet in Alhocima zoals de Ajdir van Molay Mohend.

In Rif hebben we in een klein stad een wijk die Agadir heet.







Er zijn idd meerdere Ajdirs in Marokko, maar ik maakte die vergelijking gezien deze topic gaat over Agadir en maakte de link naar de Riffijnse Ajdir.

azenzar_souss

Voor zover ik weet betekent een Agadir bij ons ook alleen maar een opslagplaats en een soort gemeenschappelijke "bank" dat zich altijd hoog op een berg/heuvel bevind. Er zijn nog steeds Agadirs te vinden bij ons, alleen zijn het beschermde monumenten van NGO's die zich bezichouden met oude architectuur enz.

azenzar_souss

Citaat van: Lezer op 05/04/2009 om 11:54:55
als je het mij vraagt, zouden "agadir" en "ajdir" hetzelfde betekenen. Het gaat dus om woordafwijkingen in de Berberse dialecten.
Agadir betekent overigens (als ik me niet vergis) "een opslagplaats".

Dat denk ik ook, die naam Agadir/Ajdir komt volgens mij in elke Amazighgebied voor.