De staatsrechterlijke vormgeving van een Amazighstaat

Gestart door Señor Canardo, 17/03/2009 om 12:14:17

TamurtIno

Citaat van: incognito op 18/02/2010 om 12:52:29
Dus als je het niet erg vind pas ik deze keer en mag je van mij deze ronde hebben...;) 

Ik hoop dat je deze site verlaat aangezien je mijn volk iedere dag terroriseert. Ga naar Palestijnse site en daar je gif spuiten.

Señor Canardo

Citaat van: TamurtIno op 18/02/2010 om 12:55:34
Ik hoop dat je deze site verlaat aangezien je mijn volk iedere dag terroriseert. Ga naar Palestijnse site en daar je gif spuiten.

Ik ben tenminste niet degene die als een huichelaar eerst gaat roepen dat ie het forum gaat verlaten om vervolgens binnen een week met hangende pootjes terug te komen. Ik was hier eerder dan jij op het forum en ik ben ook niet van plan om eerder weg te gaan dan jij.

Cappice, a meneertje-wiens-woord-nix-waard-is?

TamurtIno

Citaat van: incognito op 18/02/2010 om 12:58:32
Ik ben tenminste niet degene die als een huichelaar eerst gaat roepen dat ie het forum gaat verlaten om vervolgens binnen een week met hangende pootjes terug te komen. Ik was hier eerder dan jij op het forum en ik ben ook niet van plan om eerder weg te gaan dan jij.

Cappice, a meneer-wiens-woord-nix-waard-is?
Weer een andere onderwerp aangekaart.

Ik zei dat ik terug kom om je kwaad, haat racisme te bestrijden. Ik zal niet rusten zolang je op deze site Imazighen en Marokkanen vergiftigt met je gif.  Ik blijf om je kwaad te bestrijden.

Señor Canardo

Citaat van: TamurtIno op 18/02/2010 om 13:00:54
Ik zei dat ik terug kom om je kwaad, haat racisme te bestrijden. Ik zal niet rusten zolang je op deze site Imazighen en Marokkanen vergiftigt met je gif.  Ik blijf om je kwaad te bestrijden.

Ik hou ook van jou... :-*

Señor Canardo

#19
Wat een paar echte Imazighen in Temsaman met een paar stenen tot wel niet in staat zijn. Aan moed en kracht ontbreekt het echt niet in de Rif, waar het wel aan ontbreekt zijn mensen die staatsrechterlijk en politiek onderlegd zijn om die leeuwenmoed te vertalen naar concrete politieke overwinningen...>


TamurtIno

Citaat van: incognito op 18/02/2010 om 13:21:08
Wat een paar echte Imazighen in Temsaman met een paar stenen tot wel wel niet in staat zijn.
Alle wijken in Europa worden geterroriseerd door Marokkaanse tuig. Dat noemen ze barbaren en wanneer de politie in actie komt, verdwijnen de terroristen.

Amazigh/rebel

Citaat van: TamurtIno op 18/02/2010 om 13:23:43
Alle wijken in Europa worden geterroriseerd door Marokkaanse tuig. Dat noemen ze barbaren en wanneer de politie in actie komt, verdwijnen de terroristen.

Beste tamurt ino kun je zeggen wat je gezien al deze recties wil concluderen

TamurtIno

Citaat van: Amazigh/rebel op 18/02/2010 om 13:25:51
Beste tamurt ino kun je zeggen wat je gezien al deze recties wil concluderen

Zal ik het voor je samenvatten?

Gebruik je hersenen en niet het geweld. Van het geweld bereik je niets.

We hebben 4000 jaar lang geweld gebruikt en nog steeds gebruiken we geweld, maar nog steeds leven we als indianen in de bos. Gebruik je  hersenen om problemen op te lossen.

Señor Canardo

#23
Citaat van: TamurtIno op 18/02/2010 om 13:31:57
Zal ik het voor je samenvatten?

Gebruik je hersenen en niet het geweld. Van het geweld bereik je niets.

We hebben 4000 jaar lang geweld gebruikt en nog steeds gebruiken we geweld, maar nog steeds leven we als indianen in de bos. Gebruik je  hersenen om problemen op te lossen.

"Spreekt met rede, maar indien er niet geluisterd wordt, spreekt met kracht" - Abdelkrim el Khattabi

"Men dient zijn eigen vrijheid niet te smeken van anderen. Vrijheid moet men zelf nemen" - Ignazio Silone

Señor Canardo

#24
De toepasbaarheid van een Belgisch federaal systeem in Marokko...>


Mesdames, Messieurs,

Avant toute chose qu’il me soit permis ici de remercier tous les organisateurs qui nous permettent de nous rencontrer aujourd’hui, pour la seconde fois, dans le cadre d’un colloque international consacré à la régionalisation. Je remercie la confédération des associations culturelles amazighes du Nord du Maroc, le réseau des ONG du Nord pour le Développement et la solidarité ainsi que le Congrès Mondial Amazigh qui ont préparé activement cette rencontre.

Je vais tenter, au cours de mon exposé, de vous expliquer très brièvement l’architecture institutionnelle de la Belgique, ainsi que le contexte de sa création pour terminer ensuite, de manière plus concrète sur les avantages et les difficultés que nous connaissons en tant qu’entité fédérale.

Mais avant d’entrer dans le vif du sujet, j’aimerais poser trois préalables :

a. Quand j’évoque ici la régionalisation ou le fédéralisme avec mes lunettes belges, je parle de deux concepts qui peuvent paraître, a priori, antinomiques : l’autonomie et l’unité du pays. L’autonomie s’entend dans une autonomie législative et exécutive et l’unité du pays qui sous-tend une interaction étroite entre les entités fédérées et le fédéral ainsi que des compétences communes.

b. Je ne viens pas vous donner des leçons de morale ou des leçons tout court mais juste vous donner un aperçu de notre expérience belge qui est somme tout très courte (les régions viennent de fêter leurs 20 ans cette année). Je ne vous donne pas un modèle clé sur porte ou un mode d’emploi car la régionalisation au Maroc ne peut être construite qu’à partir de ses propres spécificités (géographie, population, cultures, langues, économie…) et à partir de ses besoins propres.

c. Je ne viens pas non plus vous dire que le modèle belge est un modèle parfait qui permet de résoudre tous les problèmes sociétaux, politiques ou autres. En effet, notre système connaît aussi des problèmes et des soubresauts et aujourd’hui, après avoir traversé une crise politique très sévère, nous sommes à la veille d’une réforme institutionnelle qui va s’annoncer dans les prochains mois et qui se prépare déjà activement au sein des partis politiques.


Avantages

- Si le système fédéral belge est complexe, il a le mérite d’accorder de l’importance et de la reconnaissance à la culture et à la langue des différentes populations vivant sur le territoire belge. Pour illustration, voici ce qu’on peut lire sur le site du Parlement germanophone : «la communauté germanophone est composée de Belges loyaux, en majorité favorables à la monarchie; ils se sentent respectés par l'Etat depuis que la langue allemande a été reconnue comme l'une des trois langues administratives etconstitutionnelles. L’autonomie politique de la Communauté germanophone a considérablement contribué au fait que la population germanophone se considère comme partie intégrante de l’Etat belge».

- La décentralisation permet une action politique de plus grande proximité avec les citoyens et donc mieux adaptée aux besoins des populations concernées.

- L’existence de plusieurs entités politiques si elle est bien gérée peut amener un climat de loyauté, de concertation et de coopération.

- Les réalités linguistiques, communautaires et régionales amènent la Belgique à adopter un comportement de résolution pacifique des conflits basé sur le dialogue et la négociation, c’est le célèbre «compromis à la belge».


Inconvénients

- Les négociations institutionnelles et les revendications communautaires peuvent mener à la mise en danger de l’existence même de l’Etat. Ce qui est le cas aujourd’hui en Belgique où les paris sont très nombreux sur la capacité des décideurs politiques à continuer à assurer son unité

- Les communautés peuvent être amenées à se méconnaître et faire aller croissance la distanciation

- La complexité institutionnelle belge est souvent dénoncée par nombre de personnes qui se plaignent de son manque de lisibilité et donc risque d’éloigner les populations de leur participation citoyenne.

- L’architecture institutionnelle de la Belgique a un coût…


- http://www.scribd.com/doc/26897950/Congres-Al-Hoceima-Autonomie-Tamazgha-2009
- http://www.fatihasaidi.com

TamurtIno

#25
Citaat van: incognito op 18/02/2010 om 13:42:18
"Spreekt met rede, maar indien er niet geluisterd wordt, spreekt met kracht" - Abdelkrim el Khattabi

"Men dient zijn eigen vrijheid niet te smeken van anderen. Vrijheid moet men zelf nemen" - Ignazio Silone

Niet weer van het internet plukken en en hier plakken. Er bestaat geen recept  om eigen vrijheid te krijgen. Mensen hierboven die je hebt geciteerd hebben niet bewezen dat ze gelijk hebben. Afhankelijk van de situatie moet je kijken wat de best is voor je op dat moment.

Abd Alkarim heeft gevochten voor zijn land, maar hij heeft verloren. Zijn land is overgenomen door mensen die steun zochten bij Frankrijke en Amerika. Je kunt miljard jaren blijven vechten zoals Imazighen in de afgelopen 4000 jaar hebben gedaan, maar zonder hersenen blijf je als Amazigh zonder  vrijheid.
Hebben Imazighen en Rifijnen vrijheid? nee
Dus alle die oorlogen hebben niets opgeleverd.


Dit betekent niet dat je moet smeken voor vrijheid, want die krijg je niet als je er niet voor vecht. Meneer Ignazio Silone  heb ik niet nodig om te weten wat ik nodig  heb. Met  vechten bedoel ik slim vechten en geen dom vechten. Amazigh bewegingen vechten nu voor hun eigen vrijheid, maar ze gebruiken geen geweld en willen geen onafhankelijkheid.


TamurtIno

Citaat van: incognito op 18/02/2010 om 14:13:03
De toepasbaarheid van een Belgisch federaal systeem in Marokko...>

Door dit Belgische systeem wil Algerije Tamazight bestrijden.
OP de televisie zeiden ze dat Tamazight kan leiden tot dezelfde situatie zoals in Belgie. In Belgie heb je twee talen die gelijk zijn,  en nu wordt gesproken over scheiden van Wallonië van Belgie, zeiden ze.
Dat Belgische systeem willen Arabs nu juist voorkomen.

Señor Canardo

Citaat van: TamurtIno op 18/02/2010 om 14:18:39
Door dit Belgische systeem wil Algerije Tamazight bestrijden.
OP de televisie zeiden ze dat Tamazight kan leiden tot dezelfde situatie zoals in Belgie. In Belgie heb je twee talen die gelijk zijn,  en nu wordt gesproken over scheiden van Wallonië van Belgie, zeiden ze.
Dat Belgische systeem willen Arabs nu juist voorkomen.

En wederom laat jij je leiden door de Arabische media...*zucht*

TamurtIno

Citaat van: incognito op 18/02/2010 om 14:21:30
En wederom laat jij je leiden door de Arabische media...*zucht*
Nee, Arabisch politie die de macht hebben en voor je bepalen wat je moet doen. Zo hebben ze mij verboden om mijn kinderen Amazigh naam te geven. Uiteraard ben je er blij mee. Want je bent ook voor het verbod op Amazigh identiteit en Amazigh namen.

Señor Canardo

#29
Citaat van: TamurtIno op 18/02/2010 om 14:25:43
Nee, Arabisch politie die de macht hebben en voor je bepalen wat je moet doen. Zo hebben ze mij verboden om mijn kinderen Amazigh naam te geven. Uiteraard ben je er blij mee. Want je bent ook voor het verbod op Amazigh identiteit en Amazigh namen.

Ik laat me niet de mond snoeren door de Arabische overheid of de Arabische media net zoals jij en indien jij echt kinderen hebt, dan heb ik het echt te doen met hen...*nog diepere zucht*