Amazighnamen bij Eenvandaag

Gestart door student1980, 23/02/2009 om 11:08:44

TamurtIno

#15
Citaat van: ameziane op 25/02/2009 om 16:40:40
Vraag me af of zulke (landelijke) publiciteit wel goed voor ons is. Want de gemiddelde Nederlander zal niet wakker blijven van het feit dat Marokkanen in de clinch liggen met de 'eigen' Marokkaanse autoriteiten.Dat er behalve Arabieren ook Berbers zijn, zegt ze helemaal niks.En het zijn natuurlijk 'allemaal' Moslims die moeten inpakken en wegwezen.
De publiciteit is voor ons zeker belangrijk. Maar Amazigh zaak als nieuwe zaak in de wereld zal het niet makkelijk krijgen. Nieuwelingen worden niet snel geaccepteerd.
Jaren geleden vond iedere westerlingen Arafat en Palestijnen terroristen. Nu steunen veel westerlingen Palestijnen. Manidilla was de terrorist, nu is hij de held.
Veel westerlingen steunen Koerden en Boeddhisten in China, dus waarom wij niet.

Als een Turkse tv Koerdische taal verbiedt, dan is het nieuws in Europa. Maar als Qaddafie en Amazigh stad terroriseert of m6 Imazighen aflacht, dan heeft niemand in de wereld het daarover.  Koerden zijn ook moslims.
Sterker nog, Palestijnen zijn moslims en hebben nu aandacht van de hele wereld gekregen.

Kahina

Citaat van: RifRebel op 24/02/2009 om 14:29:03
Ik vind het beter, dat je uit een bepaalde namenlijst moet kiezen, anders gaan bepaalde Marokkanen idd hun kinderen karel noemen en andere achterlijke namen geven.

Kom aub niet met zogenaamde lelijke namen, zoals yumas,yidir en yuba uit de prehistorie, die nooit door Riffijnen zijn gebruikt, en nu opeens wel verwachten in de lijst te moeten staan.

Ik wilde me eigenlijk absoluut niet in deze discussie mengen. Mede omdat wij al eerder een dergelijke discussie hebben gevoerd  (hier http://www.amazigh.nl/awar/index.php?topic=10960.msg241470#msg241470). Het is absoluut belachelijk dat een overheid zich gaat bemoeien met iets waar Allah (swt) zelfs meer ruimte in biedt. Maar goed lees de laatste opmerking (van mij) in de link zou ik zeggen. Wellicht verruimt het je blik.

Vredige groet

Voluptas

Citaat van: Kahina op 25/02/2009 om 23:31:25
Ik wilde me eigenlijk absoluut niet in deze discussie mengen. Mede omdat wij al eerder een dergelijke discussie hebben gevoerd  (hier http://www.amazigh.nl/awar/index.php?topic=10960.msg241470#msg241470). Het is absoluut belachelijk dat een overheid zich gaat bemoeien met iets waar Allah (swt) zelfs meer ruimte in biedt. Maar goed lees de laatste opmerking (van mij) in de link zou ik zeggen. Wellicht verruimt het je blik.

Vredige groet

Helemaal mee eens.

Zo zou elk weldenkend mens moeten denken. Waarom staan mensen toe dat buitenstaanders zich bemoeien met de naam die je aan je eigen kind wenst te geven?

Rebellious

Citaat van: Kahina op 25/02/2009 om 23:31:25
Ik wilde me eigenlijk absoluut niet in deze discussie mengen. Mede omdat wij al eerder een dergelijke discussie hebben gevoerd  (hier http://www.amazigh.nl/awar/index.php?topic=10960.msg241470#msg241470). Het is absoluut belachelijk dat een overheid zich gaat bemoeien met iets waar Allah (swt) zelfs meer ruimte in biedt. Maar goed lees de laatste opmerking (van mij) in de link zou ik zeggen. Wellicht verruimt het je blik.

Vredige groet

Ik heb t gelezen, niets nieuws. Je geeft zelf toe dat jongens een Islamitische naam moeten krijgen.
En je vind dat meisjes en jongens ook amazigh naam moeten krijgen, ben ik ook mee eens. En Amazighnamen zijn niet verboden, dus k begrijp je niet.
De lijst is gemaakt, zodat mensen geen westerse en stomme heidense namen  geven aan kinderen.
En als je graag je kind Nwa wilt noemen, dan kan jet het gewoon netjes vragen, en wellicht wordt het geaccepteerd, al is het een naam die nooit voor kwam in Marokko.

Hadou

Marokkanen gebruiken vaak midden-oosten namen die heidenen; christenen en joden ook gebruiken. Modern en ouderwets.

Islam vertelt ons: om een goede naam en een schone naam te kiezen voor onze kinderen.
Lelijke namen bestaan niet!
Er bestaan wel woorden en namen van wezens of iets in dagelijks gebruik zoals :
Zon; water, hond, maan, leeuw, Deur, muur, aardappel, fiets, trompet enz...
Zulke woorden kun je simpel weg niet gebruiken als naam voor je kind in welke taal dan ook.²Reden er voor is : Het kind zal er last van hebben in zijn leven.



Hadou

Overigens vind ik dat de namen Mohammed en Ahmed beter niet gebruikt moeten worden in de de toekomst;
De kans dat ze in criminaliteit belanden is groot en de kans dat ze de Islaam als leiddraad gebruiken in hun leven is gering.
Stop hypocritisme.

Kahina

Citaat van: RifRebel op 26/02/2009 om 14:04:20
Ik heb t gelezen, niets nieuws. Je geeft zelf toe dat jongens een Islamitische naam moeten krijgen.
En je vind dat meisjes en jongens ook amazigh naam moeten krijgen, ben ik ook mee eens. En Amazighnamen zijn niet verboden, dus k begrijp je niet.
De lijst is gemaakt, zodat mensen geen westerse en stomme heidense namen  geven aan kinderen.
En als je graag je kind Nwa wilt noemen, dan kan jet het gewoon netjes vragen, en wellicht wordt het geaccepteerd, al is het een naam die nooit voor kwam in Marokko.

Wow, jij kan echt niet begrijpend lezen! Gewoon niet. Baz

Rebellious

Citaat van: Kahina op 26/02/2009 om 19:49:50
Wow, jij kan echt niet begrijpend lezen! Gewoon niet. Baz
Je vraagt aan mij, lees de laatste opmerking van je niets nieuws brengende reactie? over nwa... en daar heb ik mn reactie op gebasseerd.  Je begrijpt jezelf niet. Je bent duidelijk uitgel.uld.

Bah op joodse kahina (niet jij , de echte)

Kahina

Rifrebel, ik heb nergens gezegd dat ik vind dat Jongens een Islamitische naam moeten krijgen. En ik vind ook niet dat jongens en meisjes een amazigh naam moeten krijgen. Ik vind dat elke ouder zelf moet kiezen welke naam zij aan hun kind geven. De enige regel met betrekking tot naamgeving die ik acceptabel acht is dat de naam het kind niet in problemen breng, dus dat het 'fatsoenlijk' is (je noemt je kind dus geen schooier of loser) maar ik ga ervan uit dat ouders heel goed zelf kunnen bepalen wat fatsoenlijk is, daar hebben zij geen consulaat voor nodig lijkt mij.