Het vergeten Ripublik bestond ruim 2 decennia.

Gestart door Rebellious, 13/02/2009 om 18:28:08

Rebellious

Stukken uit het boek van The Ait Wayaghar of he Moroccan Rif, waarin Hart o.a. schrijft over de Ripublik.

Het is gepast hier op te merken dat vanaf deze periode (ongeveer rond 1901), en inderdaad eveneens tot het einde van de Riffijnse oorlog ruim twee-en-een-halve decennia (ruim 25 jr) later, het de Ait Wayaghar waren die de toom zetten in de Rif. En die toon luidde 2 decennia lang: Ripublik.!!

Daarom heb ik tijdens het veldwerk (bij de Ait Wayaghar) veel tijd besteed bij het ondervragen van oude mannen. Elke poging om de sociaal-politieke omstandigheden in het Rifgebied te beschrijven, begonnen de oude mannen met de frase ‘dhi r-waqt n-ar-Ripublik’ dat ‘in de tijd van de Ripublik’ betekent. De RIPUBLIK is een Europese term voor bijna de gehele bekende Riffijnse geschiedenis voorafgaand aan de komst van AbdelKrim, de hervomer van het gewoonterecht, in 1921. Het is echter paradoxaal dat AbdelKrim’s Riffijnse Republikeinse Staat retrospectief helemaal niets te maken heeft met de ''Ripublik''. Wat Riffijnen de Ripublik noemen wordt siba genoemd in de 2 andere belangrijke Berbersprekende Marokkaanse regio's en door de bedoeien uit de westelijke Sahara.

Bloedvetes kwamen voor in Arif.
Zo waren er 2 rivaliserende facties van de Ait Aisa binnen de grote gemeenschap van Tazourakht in de sectie van Ait Adhiya van de khums of ‘vijfde’ van de Ait BuAyach. Zij eisten een wapenstilstand voor een jaar, en dit werd ook gegarandeerd door hun raadsleden, na een gelijk aantal doden aan beide kanten. De overeenkomst was gesloten op de markt van Tazourakht, maar wat er vervolgens gebeurde was dat de Dharwa (zonen) n-Siddiq de wapenstilstand verbraken door een lid van de Dharwanj-Hajj Amar te doden voor het jaar om was. Het resultaat was dat de Imgharen van de Opper Ait BuAyach tot de tanden toe bewapend waren afdaalden naar de Dharwa n-Siddiq, en hen tot het betalen van de enorme boete van 4000 duros (er van uitgaande dat een geit 10 duros koste, is 4000 erg veel) dwongen, zo vemeldt de tekst van de Qanun-document ( document in kwestie van het gewoonterecht, gedateerd midden-Jumad al-Awwal 1336 HH/Februari 1918 CE) in kwestie, terwijl de Imgharen vermoedelijk dreigden hen door brandstichting van huis en haard te verdrijven als zij zouden wijgeren te betalen, zoals staande praktijk was onder de Ait Wayaghar tijdens de RIPUBLIK. De boete werd betaald en verdeeld onder de slachtoffers, waarin hoogstwaarschijnlijk een flink gedeelte van de boete door de Imgharen van de Opper Ait BuAyach is opgestrijkt als onkosten.



Volgens David hart, hadden de 1 van de belangrijkste Berberstammen van Marokko, de superstammen Ait Atta in centraal Zuid-Marokko en Ait Wayagher in de centrale-Rif  veel overeenkomsten, ze waren beide niet onder het gezag van de sultan, hanteerden beiden de khams khummas (stam verdeeld in 5 substammen), ze kenden beide Imrabden, ze waren beide Berbers-sprekend, ze deelden zeer vergelijkbare waarden. Ook al waren hun dialecten en traditionele economien verschillend. Het zou van deze beide samenlevingen helpen zichzelf en hun pre-koloniale  verleden in de toekomst in een ander licht te zien. David Hart had  met deze stammen jaren lang geleefd.

Na het overlijden van H2 in 1999, maakte Koning Mohamed 6 een speciale reis naar de Rif in dat zelfde jaar, om vrede te sluiten met de Ait Wayaghar en hun buren. Daarmee schonk hij vergeving aan Said bin Mohamed bin Abelkrim, de oudste zoon van de Riffijnse oorlogsleider, en hij omhelsde hem in Al-Hoceima.

Botermes

#1
Citaat van: RifRebel op 13/02/2009 om 18:28:08
Het is echter paradoxaal dat AbdelKrim’s Riffijnse Republikeinse Staat retrospectief helemaal niets te maken heeft met de ''Ripublik''
Dit heb ik me ook wel eens afgevraagd. Het kan om een algemene misvatting gaan die er bij mensen toen was want het blijft een woord dat overgenomen is uit een andere taal. Wanneer mensen een woord overnemen geven zij daar een eigen betekenis aan die in bepaalde mate kan afwijken van de oorspronkelijke. Of de kolonialen waren zelf ook republieken dat ze aan de hand daarvan kennis maakte met dat woord. Het zijn dit soort factoren die een rol spelen.
Daarbij komt ook nog dat de republiek van Abdekrim maar van korte duur was dus mensen hadden geen tijd om te wennen aan dat woord in de zin van een Riffijnse staat.
Het is niet de Riffijnse staat van Abdekrim dat bedoeld wordt en David Hart gaf dat al aan. Ripublik is een periode voor dat Abdekrim aan de macht kwam. Daar komt het op neer.

TamurtIno

Mag ik iets corrigeren.
Rifijnen noemen het geen ripublik, maar rifublik. Zo noemt mijn opa dat nog steeds. Hij spreekt van Arifublik.

Rebellious

Citaat van: TamurtIno op 14/02/2009 om 03:15:39
Mag ik iets corrigeren.
Rifijnen noemen het geen ripublik, maar rifublik. Zo noemt mijn opa dat nog steeds. Hij spreekt van Arifublik.

Ok, kan ook zijn dat beide namen werden gebruikt.

Rebellious

Citaat van: allasian op 14/02/2009 om 01:31:01
Dit heb ik me ook wel eens afgevraagd. Het kan om een algemene misvatting gaan die er bij mensen toen was want het blijft een woord dat overgenomen is uit een andere taal. Wanneer mensen een woord overnemen geven zij daar een eigen betekenis aan die in bepaalde mate kan afwijken van de oorspronkelijke. Of de kolonialen waren zelf ook republieken dat ze aan de hand daarvan kennis maakte met dat woord. Het zijn dit soort factoren die een rol spelen.
Daarbij komt ook nog dat de republiek van Abdekrim maar van korte duur was dus mensen hadden geen tijd om te wennen aan dat woord in de zin van een Riffijnse staat.
Het is niet de Riffijnse staat van Abdekrim dat bedoeld wordt en David Hart gaf dat al aan. Ripublik is een periode voor dat Abdekrim aan de macht kwam. Daar komt het op neer.
Precies, de Ripublik of Rifublik, heeft ong. 20 jr bestaan, en vervolgens AbdelKrims Riffjnse Staat ong. 5 jaar.

aithwayagher

Wat is het Riplubik precies en wie hadden de macht?

Hadou

Citaat van: RifRebel op 14/02/2009 om 03:52:39
Precies, de Ripublik of Rifublik, heeft ong. 20 jr bestaan, en vervolgens AbdelKrims Riffjnse Staat ong. 5 jaar.
A gih a 3emmi 7ennu!!
Tharifect!! re7kam Tarifect! wa ineaq wa!!

Rebellious

Citaat van: Hadou op 16/02/2009 om 21:24:48
A gih a 3emmi 7ennu!!
Tharifect!! re7kam Tarifect! wa ineaq wa!!

Ik heb er niks van verstaan. Nu in het Nederlands of echte Tarifit.

Hadou

#8
In die tijd was er sprake van machtsvacuum; Het was een moeilijke en onveilige periode, waar geen Centrale regering was.
Zo kon éne groepering een ander makkelijk plunderen en moorden.
Mocht er iemand een criminele daad hebben veroorzaakt , dan moest de hele famillie voor boeten.

Die periode heette : Tarifect ( tarifesht)


Rebellious

Citaat van: aithwayagher op 16/02/2009 om 18:32:03
Wat is het Riplubik precies en wie hadden de macht?

De Ripublik was geen officiele staat, het was meer een mondelinge overeenkomst van allianties onder de centrale Rifstammen.

Elke stam kent zn eigen machthebbers, dus er was geen centrale macht. De verdeling van macht is een typische politieke voorkeur van de Rifijnen en Imazighen in t algemeen.
In de praktijk hadden de Ait Wayaghar wel de meeste invloed, macht en dominantie in Arif.

Hadou

Citaat van: RifRebel op 16/02/2009 om 23:39:44

In de praktijk hadden de Ait Wayaghar wel de meeste invloed, macht en dominantie in Arif.

Ben jij gek geworden?
Hoe kun jij dat beweren? Hoe kun jij dat nou meten?

Rebellious

#11
Citaat van: Hadou op 17/02/2009 om 14:35:37
Ben jij gek geworden?
Hoe kun jij dat beweren? Hoe kun jij dat nou meten?

Ik begrijp je afgunst en jaloezie richting de Ait Wayaghar, wat ik al vaker heb opgemerkt van je kant op dit forum.
Ik had je jaloerse reactie eigenlijk eerder verwacht, maar je hebt het goed kunnen volhouden. LOL

Wat betreft de machtige Ait Wayagher, dat beweer ik niet. Dat staat geschreven in tig boeken over geschiedenis van Arif.

De buitenlandse mogendheden hadden altijd 1 grote obstakel in de Rif, en dat waren de Ait Wayagher, als deze er niet waren, was Arif geen partij voor geen enkele vijand.
Ait Wayagher bleven trouw aan Arif en hun stammen en hebben altijd gevochten voor Arif, de Riffijnse stammen en de Rif-cultuur. Ait Wayagher waren vrijwel altijd als eerst die tegenstand boden en de laatste die opgeven.

Om een vb te nemen, wie heeft bouhmara, de onderdrukker en bezetter van je stam en andere rifstammen bevrijd, de ait Wayagher, dus respecteer je bevrijders. Anders had je nu waarschijnlijk een zwarte slaaf als voorvader en was arabisch je moedertaal.

Wie heeft Arif georganiseerd en op de wereldkaart gezet, toen ze spanjaarden in de pan hakten, natuurlijk hebben alle Rifstammen bijgedragen, maar zonder ait Wayagher, was er geen organisatie en was Arif absoluut geen tegenstander voor Spanje.

Ik wil nu niet menen, dat andere rifstamen allemaal zwak waren, integendeel, ze kenden op idividueel niveau zeer strerke krijgers, alleen het ontbrak hen aan samenwerking, 1 stam kon geneens op 1 lijn staan, laat staan meerdere stammen en daardoor dus makkelijk te onderworpen waren zoals vaker is gebleken. Wat dat betreft waren de Ait Wayagher wel een eenheid in tijden van dreiging van buitenaf, en beschikten over organiserend vermogen en leidersschap en konden de andere rifstammen wel bij elkaar brengen.

Ik respecteer elke Rifstam, want t waren in mijn ogen allen helden, maar er kan maar 1 de nr1 zijn, en dat mag gezegd worden en moet erkend worden. Ook de Igzenayen en Ait touzine hebben een grote bijdrage geleverd en verdienen groot respect en erkennig.


Hadou

Citaat van: RifRebel op 17/02/2009 om 16:03:23


Ik respecteer elke Rifstam, want t waren in mijn ogen allen helden, maar er kan maar 1 de nr1 zijn, en dat mag gezegd worden. Ook de Igzenayen en Ait touzine hebben een grote bijdrage geleverd en verdienen groot respect.

Wie maakt uit wie nr 1 is? Is er een bepaalde gremium geweest die Aith Wayarghel Gouden medailles heeft gegeven?

Je moet je zelf niet te hoog prijzen! hoe jij hier schrijft is :
is nou typisch Aith Wayrghel ego! Altijd doen of zij beter zijn dan een ander!


Botermes

#13
ja ja OK maar wat is een gremium ? hahahahaha
ayaw wat een woordkeus. Wat voor provenciaal gebruikt dat soort woorden ? Ik kan dat gewoon niet plaatsen.
Lijkt me net uit een soort dorp net als the Village die film.

TamurtIno

#14
Citaat van: RifRebel op 17/02/2009 om 16:03:23
Ik respecteer elke Rifstam, want t waren in mijn ogen allen helden, maar er kan maar 1 de nr1 zijn,
Die nummer 1 is degene die je taal verbiedt en je identiteit met die van het midden oosten heeft vervangen, want hij is degene die voor je bepaalt wat je wel en niet mag doen en zeggen.

De rest zijn schapen.