Hoofdmenu

het verhaal van lala bouya??

Gestart door taker3iest, 01/02/2009 om 20:38:30

taker3iest

ik had gehoord dat zij een tamazigh konining was, zij aanbad de zon en de maan? verder had ze veel slaven ofzo en zij moesten haar vereren door het lied lalaboeya te zingen??


weet iemand hier meer over? je zou me echt blij maken

ayned_m

azul

er is geen een koninig die buya heet  bij imazighen .
Imazighen hebben geen een koninig gekend . wel leiderstes zoalas  dihya, tinnihan  en de anderen .
azul
ayned

MBTiza

Citaat van: taker3iest op 01/02/2009 om 20:38:30
ik had gehoord dat zij een tamazigh konining was, zij aanbad de zon en de maan? verder had ze veel slaven ofzo en zij moesten haar vereren door het lied lalaboeya te zingen??


weet iemand hier meer over? je zou me echt blij maken

Aanbidden van standbeelden, de zon en de maan deden ze in het Midden-oosten...wie heeft je dit wijs gemaakt.



taker3iest

Citaat van: ayned_m op 02/02/2009 om 12:33:28
azul

er is geen een koninig die buya heet  bij imazighen .
Imazighen hebben geen een koninig gekend . wel leiderstes zoalas  dihya, tinnihan  en de anderen .
azul
ayned

Oke weet je dan wat te vertellen over de LEIDER buya?

taker3iest

Citaat van: ElGalloNegro op 02/02/2009 om 13:01:04
Aanbidden van standbeelden, de zon en de maan deden ze in het Midden-oosten...wie heeft je dit wijs gemaakt.




Ik hoor het vaak, en trouwens dit is bekend kijk maar: Zonnecultus: Volgens Herodotus en Ibn Khaldoen waren er ook veel Berbers die de zon vereerden; indrukwekkend is de hoeveelheid van oude Imazighische graven die naar het oosten gericht zijn waar de zon opkomt. Dit stelde ook de Algerijnse archeologe M. Hashid vast. (wikipedia)

Maar weet jij het verhaal van haar?

taker3iest

De Berbers vereerden ook hun koningen in de oudheid. Het is zelfs mogelijk dat ze hen als godheiden beschouwden. Het is zelfs niet verrassend dat het meest prestigieuze Berberse monumenten uit de Klassieke oudheid Numidische and Oud-Mauretanische mausoleums zijn.(wikipedia)


dus ik geloof het best hoor dat die mensen haar vereerde en aanbaden!

TamurtIno

Citaat van: taker3iest op 02/02/2009 om 16:08:35
De Berbers vereerden ook hun koningen in de oudheid.

En nu?
Wat moeten we nu doen?

taker3iest

Citaat van: TamurtIno op 02/02/2009 om 16:09:52
En nu?
Wat moeten we nu doen?
Jij weer!
Allah aanbidden, want naast allah heb je geen andere Goden. Het is gewoon interessant om te weten, omdat dit onze voorvaderen waren. Of ga je weer een discussie met mij beginnen?

Bades

Er worden nu geloof ik dingen door elkaar gehaald. Waar de Imazighen eens in geloofden en de koningin Buya.

Over de koningin/leidster Buya is geloof ik erg weinig bekend. Wel weet ik dat zij vaak in de war wordt gehaald met de leidster Dihya uit de aures (algerije).

Ik heb uit een roman vernomen dat de Tuwareg eens de zon en de maan aanbaden. ik heb echter nog geen bronnen gezien die dit bevestigden.

Ik denk dat ieder streek in Tamazgha (noord-afrika) zijn religie had.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Amazighische_mythologie

taker3iest

Citaat van: A3essas op 02/02/2009 om 19:35:10
Er worden nu geloof ik dingen door elkaar gehaald. Waar de Imazighen eens in geloofden en de koningin Buya.

Over de koningin/leidster Buya is geloof ik erg weinig bekend. Wel weet ik dat zij vaak in de war wordt gehaald met de leidster Dihya uit de aures (algerije).

Ik heb uit een roman vernomen dat de Tuwareg eens de zon en de maan aanbaden. ik heb echter nog geen bronnen gezien die dit bevestigden.

Ik denk dat ieder streek in Tamazgha (noord-afrika) zijn religie had.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Amazighische_mythologie


ik denk dat iedereen zijn eigen draai eraan geeft. Vind de ene horhor leuk, dan maakt die het eng....enz. enz...

ayned_m

azul
wat ik durf te zeggen is buya heeft alleen met muziek wat te maken . het is een soort ritme meer niet .
bij Isousiyyen hebben ze tallalit (zoals Omar amarir in zijn scriptie over Moha outaleb het noemt .)
het is een soort Rmizan  voor muziek en tekste .

ayaral ayaral ayaral la buya !
Er is geen een plekje in wat bekend is van Imazighen geschiedenis  waar buya is genoemd als Tagellit .
als buya toch een vrouw was dan was zij zeker zoals Dihya  (leiderste en geen tagelit )

Azul
ayned   

Rbaaz

Citaat van: ayned_m op 03/02/2009 om 14:47:35
azul
wat ik durf te zeggen is buya heeft alleen met muziek wat te maken . het is een soort ritme meer niet .........................
het is een soort Rmizan  voor muziek en tekste .

ayaral ayaral ayaral la buya !

Azul
ayned   

een goede theorie