Rabat verbiedt Berberse namen

Gestart door student1980, 28/01/2009 om 09:41:18

student1980

Iemand artikel in Trouw gelezen?

Burghwati

#1
Citaat van: student1980 op 28/01/2009 om 09:41:18
Iemand artikel in Trouw gelezen?

Zie artikel met de uitspraak van de minister:
http://www.alarabiya.net/articles/2009/01/12/64095.html

TamurtIno


Zijn mensen die hun kinderen Amazigh namen willen geven zionisten, Duiverlisten en tegenstanders van de Ummah?

Hadou

Hadou + Hammou is nog niet verboden

mijn naam is Heilig!!

student1980

Rabat verbiedt Berberse namen

Door Ludette el Barkany

Marokkaanse Nederlanders mogen hun kinderen nu ook geen Berbernamen meer geven, aldus de Marokkaanse overheid. Zo wordt de islamitische identiteit benadrukt.


Deze week stuurt de Marokkaanse regering in Rabat alle ambassades en consulaten in het buitenland een lijst met verboden namen. Opmerkelijk is dat het deze keer om Berbernamen gaat.

Verreweg het grootste gedeelte van de Marokkanen in Nederland is Berber. Zij worden nu gedwongen nieuwgeborenen een Marokkaans islamitische naam te geven. Marokko wil op deze wijze de Marokkaanse identiteit van haar onderdanen waarborgen, ook van Marokkaanse Nederlanders. „Wij verbieden Berbernamen omdat zij in tegenspraak zijn met de identiteit en omdat ze de deur openen voor verspreiding van betekenisloze namen”, laat Idris Bajdi, topambtenaar Binnenlandse Zaken in Marokko, weten.

Nu al gebruiken ook Nederlandse gemeenten een lijst met ’goedgekeurde’ namen. Marokkaanse Nederlanders moeten hieruit kiezen als zij aangifte doen van hun kind.

Marokkaanse Nederlanders reageren boos op de nieuwe maatregel. Moussa Aynan, PvdA-raadslid in Haarlem, noemt de beslissing van Rabat provocerend. „Marokko is bezig met een blinde islamisering van het land, van mensen die er allang niet meer wonen én van Marokkaanse Europeanen die er niet eens geboren zijn. Meer kan ik er eigenlijk niet van maken. Door expliciet eeuwenoude Berbernamen te verbieden, maakt Marokko duidelijk welke identiteit het wil hebben: Arabisch. En Berbers zijn géén Arabieren. ” Aynan kwam vorig jaar zelf in het nieuws toen hij zijn kinderen een niet-islamitische naam wilde geven.

Voor Berbers is het besluit het zoveelste bewijs dat Marokko af wil van de Berbertaal en -cultuur. Een beleid dat volgens critici al jaren aan de gang is om Marokko, uiteindelijk, volledig te arabiseren. Berberactivisten in Marokko reageerden daarom als gestoken. In een reactie aan de Arabische nieuwsdienst Al-Arabiya zei vooraanstaand activist Ali Khadawi dat dit ’een schande is voor Marokko’ en mensenrechtenactivist Rabeia al Zuheiri spreekt van „een brede vorm van discriminatie, van marginalisatie van Berbergebieden tot het verbieden van Berbernamen”.

Daar is PvdA-kamerlid Samira Bouchibti het volledig mee eens. „We moeten af van die namenlijst en die bemoeienis. Ik wil zelf kunnen bepalen hoe ik mijn kinderen noem. Dit is discriminerend.”

Tijdens een PvdA-partijbijeenkomst eerder deze week zei partijleider Wouter Bos dat dubbele paspoorten ’horen bij Nederland’. Bouchibti: „Wat Wouter Bos ook zegt, híj heeft geen gedwongen dubbele nationaliteit en weet dus niet wat het in de praktijk betekent.”


Bron: http://www.trouw.nl/nieuws/nederland/article2015158.ece/Rabat_verbiedt_Berberse_namen_.html

TamurtIno

#5
1. Berbernamen verbieden in het belang van de islam
2. Zwijgen over Arabische misdaden tegen Berbers, in het belang van de eenheid van de Ummah.


Wat niet verboden is in de islam zijn: Alkohol, rente, hasj, mensen ombouwen, seks clubs, discriminatie, Berbers ontwortelen, liegen over geschiedenis en af komst van Marokkanen, vervalsen van documenten waaronder geschiedenis, etc, Daarom zijn ze in Marokko niet verboden.

nacin sa

#6


interview met Moussa Aynan
( over Berberse namen )
interview is in t tamazight taal
NPS-Radio




interview: Moussa Aynan - (Ned-1) - goedemorgennederland (KRO)
02-02-2009

www.youtube.com/watch?v=1lcDLLZ1_6Q


Marokko verbiedt Berberse namen. RTV Utrecht (Video)
http://www.youtube.com/watch?v=Gg6uCeWaNG8


Aljazeera Video
http://www.dailymotion.com/video/x5pqjk_interdiction-des-noms-amazighs-au-m_news

TamurtIno

Citaat van: nacin sa op 28/01/2009 om 15:13:59
[IMG]Aljazeera Video
http://www.dailymotion.com/video/x5pqjk_interdiction-des-noms-amazighs-au-m_news
Dat is van een jaar geleden. Toen ontkenden ze dat ze Amazigh namen verbieden.
Maar nu geven ze toe dat ze die namen verbieden omdat ze geen Arabische namen zijn.

Asrem

Da krijg je als je jezelf overschat en ondiplomatisch rond loopt te schreeuwen zoals die aynan geval.

TamurtIno

#9
Citaat van: Asrem op 29/01/2009 om 04:29:59
Da krijg je als je jezelf overschat en ondiplomatisch rond loopt te schreeuwen zoals die aynan geval.

Had ik verwacht!
Is Aynan ook een Jood, zionist, Azulist, haatzaaier, onruststoker, stanist, tegen de ummah?

ps. Er is maar 1 volk dat ik nog niet kan begrijpen en dat zijn de Berbers en vooral wanneer ik reacties zoals die van je lees.

Bades

De Imazighen in Nederland moeten in protest!!!

mensen, verspreid het nieuws zoveel mogelijk op fora en stuur het zoveel mogelijk naar vrienden toe! en zet het op netwerken!

De Amazigh organisaties moeten bij elkaar komen om wat te ondernemen!

TamurtIno

#11
Citaat van: A3essas op 29/01/2009 om 12:02:34
De Imazighen in Nederland moeten in protest!!!

mensen, verspreid het nieuws zoveel mogelijk op fora en stuur het zoveel mogelijk naar vrienden toe! en zet het op netwerken!

De Amazigh organisaties moeten bij elkaar komen om wat te ondernemen!

Ongetwijfeld zullen 90% van Imazighen zeggen dat het goed is dat Amazigh namen verboden zijn, omdat ze geen namen van de hemel zijn.
Amazigh namen zaaien haat en verdelen Marokko in twee groepen: de ene met islamitische namen ( namen van het midden oosten) en de andere namen van ongelovigen ( namen van Noord-Afrika), denken deze berbers. Om te voorkomen dat de Ummah verdeeld wordt, moeten Berbers afstand nemen van hun identiteit en afkomst, denken Berbers.

Berbers zijn geen Turken, Iraniers, westerlingen of een ander ontwikkeld volk. We zijn "een vloek van boeren", zoals iemand hier zei.

Een klein slim minderheid onder de Berbers probeert zijn eigen volk, land en identiteit te reden, maar het gaat moeizaam.

Bades

Jaja Tamurtinu, dat verhaal ken ik. ik weet dat de doorsnee Amazigh/Tamazight niks van de Amazigh namen moet hebben. Maar ik zou het echter niet te gauw hebben over 90%. De Imazighen hebben zich wel vaker als dwarsbommers getoond. wie weet doen ze dat weer.

Overigens moeten we gewoon niet bij de pakken neer zitten en gewoon dingen ondernemen! al orgainseer je maar 1 demonstratie in denhaag met 150 man (en vrouw?) met die mensen die wél slim zijn en bewust zijn. dat zou (op korte termijn) voldoende zijn.

Ik denk daarbij aan:
*demonstratie organiseren
*media atennderen op het verbod
*politieke partijnen mailen/schrijven dat ze in moeten staan voor de burger van Marokkaanse komaf. Denk daarbij vooral aan de pvda en de Marokkaanse 2e kamerleden.
* Marokkenen mobiliseren en atenderen dat er een verbod is en dat er wat gedaan moet worden.

Izwan

Citaat van: student1980 op 28/01/2009 om 14:42:21
Rabat verbiedt Berberse namen

Door Ludette el Barkany

Marokkaanse Nederlanders mogen hun kinderen nu ook geen Berbernamen meer geven, aldus de Marokkaanse overheid. Zo wordt de islamitische identiteit benadrukt.


Dit is onzin. Marokkanen kiezen massaal voor islamitische en arabische namen en ze vinden de berbers namen ouderwets zoals de berbers kleding, gewoonten en taal.


Citaat van: student1980 op 28/01/2009 om 14:42:21

Deze week stuurt de Marokkaanse regering in Rabat alle ambassades en consulaten in het buitenland een lijst met verboden namen. Opmerkelijk is dat het deze keer om Berbernamen gaat.



Laat eerste die namenlijst zien dan kunnen die berbers zelf eigen oordeel vormen.

Citaat van: student1980 op 28/01/2009 om 14:42:21
Verreweg het grootste gedeelte van de Marokkanen in Nederland is Berber. Zij worden nu gedwongen nieuwgeborenen een Marokkaans islamitische naam te geven. Marokko wil op deze wijze de Marokkaanse identiteit van haar onderdanen waarborgen, ook van Marokkaanse Nederlanders. „Wij verbieden Berbernamen omdat zij in tegenspraak zijn met de identiteit en omdat ze de deur openen voor verspreiding van betekenisloze namen”, laat Idris Bajdi, topambtenaar Binnenlandse Zaken in Marokko, weten.


De overgroot meerderheid van Marokkanen zijn moslims en trots op hun eigen islamitische identiteit.  De enige legitimiteit die Mohamed 6  heeft om koning van Marokko te zijn is dat hij de bewaker van de islamitische identiteit van Marokko (lees Amir almoeminien). Als de koning deze taak niet op zich kan nemen dan moet hij ontslag nemen en zijn macht aan de bevolking over te dragen.


Citaat van: student1980 op 28/01/2009 om 14:42:21
Nu al gebruiken ook Nederlandse gemeenten een lijst met ’goedgekeurde’ namen. Marokkaanse Nederlanders moeten hieruit kiezen als zij aangifte doen van hun kind.

Marokkaanse Nederlanders reageren boos op de nieuwe maatregel. Moussa Aynan, PvdA-raadslid in Haarlem, noemt de beslissing van Rabat provocerend. „Marokko is bezig met een blinde islamisering van het land, van mensen die er allang niet meer wonen én van Marokkaanse Europeanen die er niet eens geboren zijn. Meer kan ik er eigenlijk niet van maken.

Moussa Aynan en zijn politiek partij kunnen niet namens Marokkaanse Nederlanders praten en ze geven niets om de belangen van Marokkanen. Zij zijn juist druk bezig om Marokkanen van eigen identiteit te vervreemden. Zij zien liever dat Marokkanen hun kinderen als Cees en Piet noemen. Het geschreeuw over de Berbers namen wordt alleen maar als excuus gebruik. Beste Moussa, je mag absoluut niet namens mij of Marokkanen praten, maar wel namens de personen die je hebben gestemd.



Citaat van: student1980 op 28/01/2009 om 14:42:21
Door expliciet eeuwenoude Berbernamen te verbieden, maakt Marokko duidelijk welke identiteit het wil hebben: Arabisch. En Berbers zijn géén Arabieren. ” Aynan kwam vorig jaar zelf in het nieuws toen hij zijn kinderen een niet-islamitische naam wilde geven.

Voor Berbers is het besluit het zoveelste bewijs dat Marokko af wil van de Berbertaal en -cultuur. l

Berbers zijn moslims en dat is een feit die vast staat. Je moet het respecteren of moet jij alleen namens de atheïsten personen die op je hebben gestemd praten. Jij heb geen recht nog namens berbers als namen Marokkanen te gaan praten.


Citaat van: student1980 op 28/01/2009 om 14:42:21
Een beleid dat volgens critici al jaren aan de gang is om Marokko, uiteindelijk, volledig te arabiseren. Berberactivisten in Marokko reageerden daarom als gestoken. In een reactie aan de Arabische nieuwsdienst Al-Arabiya zei vooraanstaand activist Ali Khadawi dat dit ’een schande is voor Marokko’ en mensenrechtenactivist Rabeia al Zuheiri spreekt van „een brede vorm van discriminatie, van marginalisatie van Berbergebieden tot het verbieden van Berbernamen”.

Daar is PvdA-kamerlid Samira Bouchibti het volledig mee eens. „We moeten af van die namenlijst en die bemoeienis. Ik wil zelf kunnen bepalen hoe ik mijn kinderen noem. Dit is discriminerend.”


Marokkanen knechten van Pvda zijn in Nederland gekozen en ze hebben niets met Marokkaanse problemen in Marokko te maken. Hou je a.u.b. zich bezig met de discriminerend beleid die jullie partij uitvoert in plaats van de mensen afleiden en met de zaken van Marokko te bemoeien.

Citaat van: student1980 op 28/01/2009 om 14:42:21
Tijdens een PvdA-partijbijeenkomst eerder deze week zei partijleider Wouter Bos dat dubbele paspoorten ’horen bij Nederland’. Bouchibti: „Wat Wouter Bos ook zegt, híj heeft geen gedwongen dubbele nationaliteit en weet dus niet wat het in de praktijk betekent.”


Als Wouter Bos inclusief zijn Marokkaanse knechten lef hebben dan moeten ze voor een keer de joden Nederlanders met dubbele nationaliteit ter discussie stellen.




TamurtIno

Iz(w)an,

Wat maakt Rachid, Kamal, Jamal, Sana, Fadwa, etc. Islamitische namen?

Wat maakt Anir, Masin, Sima, etc. oude namen.

Zijn Arabische namen niet oud? Hoe komt het dan dat Arabieren beweren dat Arabische taal de oudste taal in de wereld is?


ps. Je hebt het over knechten van bos. Maar ik heb liever een knecht van Bos dan een slaaf-knecht van verkrachters zoals Izan.