Chronologie RifHistorie

Gestart door Rebellious, 20/01/2009 om 19:10:58

abrid

Azul marra,

Ik las ergens dat Nkour het eerste amazigh rijk was. Echter dit was het rijk van Koesaila(huidige Algerije) al en volgens mij was dit eerder dan de stichting van Nkour. Dit was in de tijd van Oqba bin Nafi. Want door wie is hij gedood?

Het mooie vandat allemaal is dat alle nazaten van de Banu Salihs veramazighiseerden.

Ruines van deze stad liggen niet alleen bij de elbaraj maar ook de moskee die gebouwd is in Ajdir vlakbij club med. Verder leeftd e naam AlMuzimah nog door in een beekje bij de aghzar n Nkour(dhagga n r Bzimma).

Voor alle duidelijkheid Almuqadimmah is inmiddels ook in het Nederlands vertaald.

D wa netta

TamurtIno

Citaat van: abrid op 23/01/2009 om 12:00:25
Azul marra,

Ik las ergens dat Nkour het eerste amazigh rijk was. Echter dit was het rijk van Koesaila(huidige Algerije) al en volgens mij was dit eerder dan de stichting van Nkour. Dit was in de tijd van Oqba bin Nafi. Want door wie is hij gedood?

Het mooie vandat allemaal is dat alle nazaten van de Banu Salihs veramazighiseerden.

Ruines van deze stad liggen niet alleen bij de elbaraj maar ook de moskee die gebouwd is in Ajdir vlakbij club med. Verder leeftd e naam AlMuzimah nog door in een beekje bij de aghzar n Nkour(dhagga n r Bzimma).

Voor alle duidelijkheid Almuqadimmah is inmiddels ook in het Nederlands vertaald.

D wa netta

Koeseil kom niet eens uit Rif.
Nkour is gesticht door een Arabier uit Jemen.
Niet alles wat je hoort is waar. Lees het boek van Ibn Khaldoen als je daarin gelooft. Sommigen hier zien de trots van Arabieren en moslims (Ibn Khaldoen) als Jood die haat wil zaaien  met zijn Joodse propaganda. 


TamurtIno

Citaat van: abrid op 23/01/2009 om 12:00:25
Het mooie vandat allemaal is dat alle nazaten van de Banu Salihs veramazighiseerden.

Hoe kan een Amazigh veramazighd worden?
Er kwamen een aantal Arabische mannen uit Arabie en deze trouwen allemaal met Amazigh vrouwen en hun kinderen en dochters trouwen weer allemaal met Amazigh mannen en vrouwen, hun kleinkinderen trouwen weer met Amazigh mannen en vrouwen.

Ze zijn gewoon Imazighen en zijn niet veramazigd.


abrid

Citaat van: TamurtIno op 23/01/2009 om 12:25:48
Hoe kan een Amazigh veramazighd worden?
Er kwamen een aantal Arabische mannen uit Arabie en deze trouwen allemaal met Amazigh vrouwen en hun kinderen en dochters trouwen weer allemaal met Amazigh mannen en vrouwen, hun kleinkinderen trouwen weer met Amazigh mannen en vrouwen.

Ze zijn gewoon Imazighen en zijn niet veramazigd.



Die Banu Salih was toch een arabier? Nou zijn nazaten bedoel ik dan.


abrid

Citaat van: TamurtIno op 23/01/2009 om 12:21:07
Koeseil kom niet eens uit Rif.
Nkour is gesticht door een Arabier uit Jemen.
Niet alles wat je hoort is waar. Lees het boek van Ibn Khaldoen als je daarin gelooft. Sommigen hier zien de trots van Arabieren en moslims (Ibn Khaldoen) als Jood die haat wil zaaien  met zijn Joodse propaganda. 



We hadden het over amazigh rijken en niet over Riffijnse rijken. Vandaar mijn opmerking.

TamurtIno

#35
Nkur was geen rijk, maar een Arabisch mini-staatje op het Rifijnse grondgebied.

abrid

Citaat van: TamurtIno op 23/01/2009 om 12:21:07
Koeseil kom niet eens uit Rif.
Nkour is gesticht door een Arabier uit Jemen.
Niet alles wat je hoort is waar. Lees het boek van Ibn Khaldoen als je daarin gelooft. Sommigen hier zien de trots van Arabieren en moslims (Ibn Khaldoen) als Jood die haat wil zaaien  met zijn Joodse propaganda. 



Het is een groot verhaal over de groepssolidariteit, als die er niet is dan vervagen we gewoon. Dat is de strekking van zijn boek almuqadimmah.

Dat laatste zegt mij niets. Ibn Khaldoen is alom gerespecteerd om zijn wetenschap. Er zijn zelfs bekende instituten naar hem vernoemd.

abrid

Citaat van: TamurtIno op 23/01/2009 om 12:21:07
Koeseil kom niet eens uit Rif.
Nkour is gesticht door een Arabier uit Jemen.
Niet alles wat je hoort is waar. Lees het boek van Ibn Khaldoen als je daarin gelooft. Sommigen hier zien de trots van Arabieren en moslims (Ibn Khaldoen) als Jood die haat wil zaaien  met zijn Joodse propaganda. 



A Mmis n murt, ik reageerde hierop

Koninkrijk N'Kur

Koninkrijk Nkur, heeft 300 jr lang bestaan in Arif, het strekte zich uit,( schatting) van Chaouen (Ghomara) tot grens van Algerije (Kebdana/Ait Iznassen), het centrum in Nkur, Ait Buayach gebied.
Het was de 1e Islamitische Amazighrijk, het waren de Riffijnen die de Arabische missionarissen tot khalief maakten, de Imazighen maakten zelf uit wie een khalief werdt en wie niet.

abrid

Citaat van: TamurtIno op 23/01/2009 om 12:29:51
Nkur was geen rijk, maar een Arabisch mini-staatje op het Rifijnse grondgebied.

Even je kennis testen:

Hoeveel deuren had de stad Nkour? En hoe werden deze genoemd?

TamurtIno

Citaat van: abrid op 23/01/2009 om 12:33:52
Even je kennis testen:

Hoeveel deuren had de stad Nkour? En hoe werden deze genoemd?
Dat weet ik niet en hoef ik ook niet te weten. Als je mij het vertelt, vergeet ik het snel omdat het mij niet interesseert. :)

Ik las in het boek van Ibn Khaldoen dat Nkour in handen was van Arabieren en dat ze Berbers daar afmaken en dat Arabieren elkaar doden om een de macht te komen. 

abrid

Citaat van: TamurtIno op 23/01/2009 om 12:39:28
Dat weet ik niet en hoef ik ook niet te weten. Als je mij het vertelt, vergeet ik het snel omdat het mij niet interesseert. :)

Ik las in het boek van Ibn Khaldoen dat Nkour in handen was van Arabieren en dat ze Berbers daar afmaken en dat Arabieren elkaar doden om een de macht te komen. 

Jij denkt wel heel zwart-wit.
Jammer dat het je niet interesseert alleen omdat het een arabisch rijkje zou zijn.

D wa netta

TamurtIno

#41
Citaat van: abrid op 23/01/2009 om 12:47:04
Jij denkt wel heel zwart-wit.
Jammer dat het je niet interesseert alleen omdat het een arabisch rijkje zou zijn.

D wa netta
Ik denk niet zwart-wit.
Ik hoef niet alles te weten zoals hoeveel duren er waren,  wie is de burgemeester van Ait Boeayach, Wat is de naam van Rkayedh, etc.

Het enige wat ik wou weten is:
Was het een Amazigh land of een Arabisch land?
Is het gesticht door een buitenlander of door een Amazigh?
Waarom moet die kolonist de baas worden in een land dat niet van hem is?
Waarom moet een Arabier in Rif zijn broers doden om onze baas te worden?
Als deze Arabier zelfs zijn eigen broers en ooms dood, hoe kan hij zorgen voor onze Amazigh schappen?
Waarom komen Imazighen niet in opstand tegen deze Arabier?
Waarom moeten we altijd een leider uit het midden oosten hebben?




Botermes

Nkur wordt gesticht in 710, grote amazigh opstand NoordAfrika in 739 dat zich uitspreidt tot in Spanje.
Die worden later weer neergeslagen dus zeg alsjeblieft niet dat ze zelfkozen voor arabieren als hun leiders en dat vooral in het begin.  Face it , de waarheid, Ik weet hoe vies deze wereld kan zijn.

abrid

Citaat van: TamurtIno op 23/01/2009 om 12:59:40
Ik denk niet zwart-wit.
Ik hoef niet alles te weten zoals hoeveel duren er waren,  wie is de burgemeester van Ait Boeayach, Wat is de naam van Rkayedh, etc.

Het enige wat ik wou weten is:
Was het een Amazigh land of een Arabisch land?
Is het gesticht door een buitenlander of door een Amazigh?
Waarom moet die kolonist de baas worden in een land dat niet van hem is?
Waarom moet een Arabier in Rif zijn broers doden om onze baas te worden?
Als deze Arabier zelfs zijn eigen broers en ooms dood, hoe kan hij zorgen voor onze Amazigh schappen?
Waarom komen Imazighen niet in opstand tegen deze Arabier?
Waarom moeten we altijd een leider uit het midden oosten hebben?






Ayuma,

Dit alles heeft met de groepssolidariteit te maken. Deze is een voorwaarde wil je sterk staan in de machtswereld. Imazighen zijn de enige die pas na 60 jaar onderworpen konden worden terwijl Egypte en het M-O is een aanatl jaren geislamiseerd waren. Pas nadat de groepssolidariteit bij de Imazighen gebroken was roken de arababieren hun kans.

Mischien vind je dit wel relevant. Hoevaak hebben de arabieren N-afrika lees Tmazgha binnengevallen?

De groepssolidariteit is even teruggeweest tijdens moulay Muhand maar dat kwam vooral doordat de Islam als binedende factor is gebruikt.


D wa netta

Ken je het gezegde: Amedyaz n dcar war ic furuj.


TamurtIno

#44
Citaat van: abrid op 23/01/2009 om 14:13:04

Dit alles heeft met de groepssolidariteit te maken. Deze is een voorwaarde wil je sterk staan in de machtswereld. Imazighen zijn de enige die pas na 60 jaar onderworpen konden worden terwijl Egypte en het M-O is een aanatl jaren geislamiseerd waren. Pas nadat de groepssolidariteit bij de Imazighen gebroken was roken de arababieren hun kans.
De groepssolidariteit  was nooit een Amzigh eigenschap geweest en dat is het nog steeds niet.
Het feit dat kolonisten uit Arabie Egyptenaren, Irakezen, etc, snel hebben verslagen komt het doordat ze een laf en klein volk zijn.
We zijn ook een volk van lafaards, maar we waren een heel erg groot volk en daarom heeft Arabieren veel tijd gekost om ons helemaal af te schachten. Ik las een keer in de krant tawiza de volgende tekst van Oekba: "Berbers hebben een complex samenleving. Wanneer je denkt dat je een stam helemaal heb uitgemoord,  kom je erachter dat die dezelfde stam elders woont."

Kleine en dapper volkeren zoals Iraniers en Turken hebben zichzelf gered van de klauwen van de "broeders".

Citeer
Mischien vind je dit wel relevant. Hoevaak hebben de arabieren N-afrika lees Tmazgha binnengevallen?
Heel erg vaak en toch leren we nooit van onze fouten.  Als we slim zijn, dan hadden we iets geleerd van die aanvallen om volgende keer de vijand te verrassen. Naast lafheid zijn we ook niet slim. Het is helaas de waarheid.


Citeer
Ken je het gezegde: Amedyaz n dcar war ic furuj.

Nee, kan ik niet.