Chronologie RifHistorie

Gestart door Rebellious, 20/01/2009 om 19:10:58

Rebellious

Je moet een verschil zien tussen moslims en imperialisten.
Er waren Arabieren, echte moslims, die broeders van Imazighen waren en veel voor Imazighen hebben betekent.
Maar er waren ook Arabische plunderaars en veroveraars, waar veel oorlogen tegen is gevoerd.

TamurtIno

Citaat van: RifRebel op 20/01/2009 om 22:04:42
ach houd op man, mn bronnen zijn gebaseerd op Ibn Khaldoun.

Kom niet met bronnen in Arabisch, die we niet kunnen begrijpen, lekker orgineel ben je. Al staat er een bevestiging van je verhaal, is t nog onzin en behorend tot arabische geschiedvervalsing.

Het spijt me, maar de geschiedenis van Nkour onder Arabieren is hetzelfde zoals de geschiedenis van Arabieren in het Midden-Oosten, Noord-Afrika en Andalus. Het is ook wat we nu in het midden oosten zien: Bloed, bloed en nog eens bloed. Oorlogen en heel erg veel oorlogen tegen Berbers en tegen elkaar. Ze onthoofden elkaar, hun broers, neven, ooms en andere familieleden om de macht te krijgen in Nkour. Dit staat allemaal in het boek van Ibn Khaldoen.
Berbers deden toen niets anders dan wat ze nu doen: buigen voor de broeders uit Arabie, en knielen voor de machthebbers uit het midden-oosten om te voorkomen dat ze haat zaaien.

Tuurlijk heb je hier en daar Berbers die niet willen knielen en komen ze in opstand tegen de rovers.
Berbers die niet van haatzaaien houden, kiezen de machtigste Arabier als hun baas.

Je zegt dat je bron is ibn Khaldoen, maar ik zie geen bron van Ibn Khaldoen.
Dit is het boek van Ibn Khaldoen:
http://www.al-eman.com/islamlib/viewchp.asp?BID=163&CID=192&SW=%E4%DF%E6%D1#SR1

Ps. Tarik ben Ziad was ook geen Rifijn. Hij is een  Amazigh uit Sousa in Tunisie.

Botermes

Wat staat daar dan in die pagina. Ik ken geen arabisch en ben het ook niet van plan te leren. Wat staat er in betreft Nkur. En het woord Nkur zelf is dat een amazighwoord of een arabisch woord ?

TamurtIno

Citaat van: RifRebel op 20/01/2009 om 22:22:04
Het was 1persoon Salih ibn Mansour die met vrede( Islam verovert harten) in Rif kwam, en een Koninkrijk stichte. Niet met een leger, dan hadden de Imazighen tegen hem gestreden, en daar is niks bekends over een strijd tussen Riffijnen en Salih ibn Mansour.

Salah Ben Mensaoer werd door Emirs uit het midden oosten naar Marokko gestuurd om Jihad te voeren tegen de Berbers, schreef Ibn Khaldoen. Vervolgens werd hij de baas van de Berbers in Rif.  Jihad doe je niet met vrede, maar met het zwaard.  Tuurlijk is er oorlog, je gaat je land niet zo maar geven aan een buitenlander omdat hij uit Arabie komt. Dat doet toch niemand. Niet voor niets zei Ibn Khaldoen dat Salah Jihad kwam voeren tegen Berbers. In Nkour vloeide overal Amazigh bloed.

Dit staat ook in het boek van Ibn MKhaldoen

TamurtIno

Citaat van: RifRebel op 20/01/2009 om 22:23:29
Islam verovert harten.
Ze moesten kiezen tussen islam in hun hart of het zwaard in hun hart.
Wie niet voor de islam koos, kreeg zwaard in zijn hart.
Ik denk niet dat een Berber die geen Arabisch woord verstaat moslim wordt omdat hij Salih Ben Mansoer hoort zeggen: Allah chaladim Haladim  bahadim Akbarhim Amiron Abason rachidon. 

Salah sprak geen Tamazight, want hij kwam uit Jemen. Imazighen toen spraken geen Arabisch. Hoe kunnen ze dan wel moslims worden?
Gewoon met het zwaard.

TamurtIno

Citaat van: allasian op 20/01/2009 om 23:50:09
Wat staat daar dan in die pagina. Ik ken geen arabisch en ben het ook niet van plan te leren. Wat staat er in betreft Nkur. En het woord Nkur zelf is dat een amazighwoord of een arabisch woord ?
Nkour is een Amazigh woord.
Mensen uit Ait Temsamen en Ait touzin spreken het uit als "Nchoer".

Botermes

Wij noemen het 'ngo (zachte g) awayeghers.

Rebellious

Citaat van: TamurtIno op 20/01/2009 om 23:58:16
Ze moesten kiezen tussen islam in hun hart of het zwaard in hun hart.
Wie niet voor de islam koos, kreeg zwaard in zijn hart.
Ik denk niet dat een Berber die geen Arabisch woord verstaat moslim wordt omdat hij Salih Ben Mansoer hoort zeggen: Allah chaladim Haladim  bahadim Akbarhim Amiron Abason rachidon. 

Salah sprak geen Tamazight, want hij kwam uit Jemen. Imazighen toen spraken geen Arabisch. Hoe kunnen ze dan wel moslims worden?
Gewoon met het zwaard.

Hahahahahah lol, ik heb echt gelachen om je reacties 1 voor 1, typische reacties van een gefrustreerde amazigh, die denkt dat we Imazighen slaven waren van Arabieren..hahahah je bent geindoctrineerd
Je slachtofferverhaaltjes zijn afgezaagd en gebasseerd op verkeerde gegevens.

Jij en velen die denken zoals jij, ik schaam me daarvoor, want dit is onzin, Imazighen waren helden, geen lafaards. Imazighen zijn altijd trotse en eervolle volk geweest, en hebben zich niet laten knechten.
Wij hadden onze eigen dinastiyen, en die kozen zelf voor arabisering. De almohaden en almoraviden hadden meer verwoest in Arif, dan alle Arabieren bijelkaar.

Imazighen, zoals de Riffijnen waren bekeerd in vrede, uit eigen wil. En veel Imazighen hebben zich uiteindelijk aangesloten bij de Omayiden, de sunitische Khalifaat, we zijn moslims, dus broeders en erken je dat de Khalifaat in Arabie is, al zijn het Arabieren. Koninkrijk Nkur was eerst een autonomie binnen het Khalifaat, maar daarna onafhankelijk, omdat het Khalifaat niet stabiel bleef en in constante oorlog was met andere sjitische arabieren, de Fatimieden en nog andere, heel ingewikkeld. 
Als moslim, erken je de Umma en de Khalifaat, als dat in arabie is, dan zij dat zo, alle moslims zijn je broeders.

En natuurlijk waren er ook arabieren die misbruik maakten van t moment, en deze zijn allen gruwelijk afgeslacht door Imazighen. Dus er zijn zeker ook oorlogen geweest tegen Arabieren en andere Imazighen, die niet zo vriendelijk waren.
bijv. (Imazighen en  Arabieren) Fatimiden vochten tegen  (Imazighen en Arabieren) Umayiden.

En natuurlijk is er tegenwoordig onderdrukking van Amazighcultuur, maar de onderdrukker is zelf Amazigh. Het probleem van Imazighen vandaag de dag, is schuld van Imazighen zelf. Het is hen fout, dat ze hun taal niet hebben ontwikkeld etc etc

Rebellious

Citaat van: TamurtIno op 20/01/2009 om 23:54:06
Salah Ben Mensaoer werd door Emirs uit het midden oosten naar Marokko gestuurd om Jihad te voeren tegen de Berbers, schreef Ibn Khaldoen. Vervolgens werd hij de baas van de Berbers in Rif.  Jihad doe je niet met vrede, maar met het zwaard.  Tuurlijk is er oorlog, je gaat je land niet zo maar geven aan een buitenlander omdat hij uit Arabie komt. Dat doet toch niemand. Niet voor niets zei Ibn Khaldoen dat Salah Jihad kwam voeren tegen Berbers. In Nkour vloeide overal Amazigh bloed.

Dit staat ook in het boek van Ibn MKhaldoen

Ja, en de riffijnen waren makke schaapjes, dat waren onze voorouders, slaven van arabieren, laten we gaan janken, wat zielig, laten we de arabs haten voor wat ze ons hebben aangedaan, wat zielig lol lol lol lol houd toch op, je geeft alleen krediet aan de arab, die ons dit graag doet geloven. Ze zeggen ook dat ibn khaldoun, tarik ibn ziyad, ibn farnas en ibn batuta Arabieren zijn, dat staat in hun Arabische bronnen, geloof je dat ook.
Nogmaals Riffijnen waren mannen, die zich niet lieten knechten. Geloof jij maar in die onzin, ik had trotse helden als voorouders die hebben gestreden tegen arabier als vijand en gestreden met arabier als broeder.
Btw, als we altijd zo onderdrukt zijn geweest, hoe kan het dan dat er vandaag de dag Riffijnse taal nog leefd, als we zulke laffe slaven van Arabieren waren en zij onze meesters en bazen, hadden we vast en zeker ook hun Arabische taal overgenomen. Kan je dit verklaren???

Je schrijft zoveel, en verteld erbij dat het in het boek van Ibn Khaldoun staat. Heb je voor mij bronnen, kopies van de pagina’s, zolang je dit niet hebt, kan ik zo iets ongeloofwaardigs niet aannemen. Of op zn minst een Nederstalige of engelstalige bron, zoals ik had geplaatst. In plaats van die irritante Arabische bronnen vol leugens.

TamurtIno

Citaat van: RifRebel op 21/01/2009 om 15:19:59
Hahahahahah lol,
Dit is geen slimme reactie met inhoud, vind je niet?

Citeer
Imazighen, zoals de Riffijnen waren bekeerd in vrede, uit eigen wil.
Vreemd! Zelfs Arabieren zijn met het zwaard bekeerd en Imazighen niet.
Hoe zo het komen dat Ibn Khaldoen zei dat Arabieren Imazighen overal hebben afgeslacht?  

Citeer
En veel Imazighen hebben zich uiteindelijk aangesloten bij de Omayiden, de sunitische Khalifaat, we zijn moslims, dus broeders en erken je dat de Khalifaat in Arabie is, al zijn het Arabieren.
Omayaden waren toch slavendrijvers en verkrachters. Hun Amir Almoeminiens waren naast massamoordenaars ook rovers  en verkrachters van Amazigh vrouwen. Dit is wat Islamitische boeken over Oemayaden zeggen.
http://kutamien.maktoobblog.com/1374109/%D8%A7%D9%84%D8%AA%D8%A7%D8%B1%D9%8A%D8%AE_%D8%A7%D9%84%D8%A3%D8%B3%D9%88%D8%AF_%D9%84%D9%84%D8%A3%D9%85%D9%88%D9%8A%D9%8A%D9%86__%D8%A8%D8%A7%D9%84%D8%A3%D9%86%D8%AF%D9%84%D8%B3

Ik laat je  100 bewijzen zien van hoe Oemayaden Imazighen hebben afgeslacht en hun vrouwen ontvoerd en verkracht en anderen als slaven in Irak hebben verkocht.

Lees maar eerst het artikel hierboven.

CiteerKoninkrijk Nkur was eerst een autonomie binnen het Khalifaat, maar daarna onafhankelijk, omdat het Khalifaat niet stabiel bleef en in constante oorlog was met andere sjitische arabieren, de Fatimieden en nog andere, heel ingewikkeld. 
Is helemaal niet ingewikkeld. Khalift was mensen in het midden oosten aan het afslachten en Arabieren in Nkour waren Rifijnen en elkaar aan het afslachten. Ik heb niet voor niets verwezen naar Ibn Khaldoen als bron.

TamurtIno

Citaat van: RifRebel op 21/01/2009 om 15:22:03
Ja, en de riffijnen waren makke schaapjes,

Ik vertel je feiten die in boeken staan en je vertelt mij wat je zelf hebt bedacht.
Rifijnen zijn nog steeds schapen. We mogen niet eens onze kinderen Amazigh namen geven laat staan iets anders. Zelfs  Darfurianen mogen hun kinderen Darfuriaanse namen geven. Zelfs Palestijnen mogen hun kinderen Arabische onderwijs in hun eigen taal geven en wij niet.

Kan je een volk noemen dat minder rechten heeft dan Imazighen en Rifijnen?  Schapen hebben wel even rechten als wij.

Citeer
Je schrijft zoveel, en verteld erbij dat het in het boek van Ibn Khaldoun staat. Heb je voor mij bronnen, kopies van de pagina’s, zolang je dit niet hebt
Die bronnen heb ik gepost, maar je moet ze wel lezen.
Ik heb verwezen naar het boek van Ibn Khaldoen. 

Rebellious

Citaat van: TamurtIno op 21/01/2009 om 15:37:41
Dit is geen slimme reactie met inhoud, vind je niet?
Vreemd! Zelfs Arabieren zijn met het zwaard bekeer en Imazighen niet.
Hoe zo het komen dat Ibn Khaldoen zei dat Arabieren Imazighen overal hebben afgeslacht?  
Omayaden waren toch slavendrijvers en verkrachters. Hun Amir Almoeminiens waren naast massamoordenaars ook rovers  en verkrachters van Amazigh vrouwen. Dit is wat Islamitische boeken over Oemayaden zeggen.
http://kutamien.maktoobblog.com/1374109/%D8%A7%D9%84%D8%AA%D8%A7%D8%B1%D9%8A%D8%AE_%D8%A7%D9%84%D8%A3%D8%B3%D9%88%D8%AF_%D9%84%D9%84%D8%A3%D9%85%D9%88%D9%8A%D9%8A%D9%86__%D8%A8%D8%A7%D9%84%D8%A3%D9%86%D8%AF%D9%84%D8%B3

Ik laat je  100 bewijzen zien van hoe Oemayaden Imazighen hebben afgeslacht en hun vrouwen ontvoerd en verkracht en anderen als slaven in Irak hebben verkocht.

Lees maar eerst het artikel hierboven.

Is helemaal niet ingewikkeld. Khalift was mensen in het midden oosten aan het afslachten en Arabieren in Nkour waren Rifijnen en elkaar aan het afslachten. Ik heb niet voor niets verwezen naar Ibn Khaldoen als bron.

Zoals ik eerder zei, verwijs niet naar ibn khaldoun, als je geen bewijzen hebt. en stop met achterlijke arabische bronnen, verzonnen door joodse imazighen of achterlijke arabieren.

Er waren slechte en goede arabs, de slechte zijn 1 voor 1 onthoofd door Imazighen. Btw, het zou kunnen dat er ok slaven zijn meegenomen, dat gebeurt nou eenmaal in oorlog.

Voor de rest ga ik niet verder met je, schiet niet op, geloof jij je dingen, ik de mijne.

TamurtIno

Citaat van: RifRebel op 21/01/2009 om 15:43:58
Zoals ik eerder zei, verwijs niet naar ibn khaldoun, als je geen bewijzen hebt. en stop met achterlijke arabische bronnen, verzonnen door joodse imazighen of achterlijke arabieren.

Er waren slechte en goede arabs, de slechte zijn 1 voor 1 onthoofd door Imazighen. Btw, het zou kunnen dat er ok slaven zijn meegenomen, dat gebeurt nou eenmaal in oorlog.

Als het boek van Ibn Khaldoen en Arabische bronnen Joodse zijn, dan vind ik het vreemd dat je die Omayaden ook geen Joden noemt.  Arabische bronnen zijn van Joden, maar Arabieren zelf zijn geen Joden, Vreemd logica vind je niet?

Ik heb geen eigen dingen. Ik vertel je wat in Islamitische boeken staat en je geloof in wat je zelf hebt bedacht.

Rebellious

Citaat van: TamurtIno op 21/01/2009 om 15:43:18
Ik vertel je feiten die in boeken staan en je vertelt mij wat je zelf hebt bedacht.
Rifijnen zijn nog steeds schapen. We mogen niet eens onze kinderen Amazigh namen geven laat staan iets anders. Zelfs  Darfurianen mogen hun kinderen Darfuriaanse namen geven. Zelfs Palestijnen mogen hun kinderen Arabische onderwijs in hun eigen taal geven en wij niet.

Kan je een volk noemen dat minder rechten heeft dan Imazighen en Rifijnen?  Schapen hebben wel even rechten als wij.
Die bronnen heb ik gepost, maar je moet ze wel lezen.
Ik heb verwezen naar het boek van Ibn Khaldoen. 

Er zijn genoeg volkeren in de wereld die onder bepaalde onderdrukking leven. Imazighen hadden maar sterker moeten zijn. Imazighen worden onderdrukt door Imazighen die pro-arabisch zijn, niet door arabieren.

Over verboden namen, de meeste Imazighen willen niet eens amazighnamen, en in de namenlijst heb je wel amazighnamen, niet veel, je hebt ze wel.

Nogmaals, alles wat de amazigh tekort schiet, is de schuld van Imazighen zelf. wijs niet naar andere, dat is zwakte.

Izwan

Citaat van: TamurtIno op 20/01/2009 om 21:27:07
Uit deze en andere feiten kan je alleen maar concluderen dat Nkour de zoveelste Arabische staatje op het Amazigh grondgebied is.

Bronnen die ik gelezen hebben zeggen ook dat Nkour een Arabische staat is.

Dan moeten we ervan uitgaan dat veel huidige iriffiyen van arabieren moeten afstammen zijn toch?