Chronologie RifHistorie

Gestart door Rebellious, 20/01/2009 om 19:10:58

Amazigh/rebel


Hadou

Ik mis eigenlijk meer details tussen de 18 en de 19de  eeuw.
1700-1899.
Door wie werd Arif eigenlijk bestuurd tussen het jaar 1700 en 1800?
En door wie werd Arif bestuurd tussen 1800- en 1900?

Was er een bepaalde muntsoort dat als betaalmiddel actief was op de markt? ( tussen 1700 en 1899?

Exposer

Citaat van: TamurtIno op 18/12/2009 om 23:27:25
Hoi 3iech ( Almalik),
Leugen! en je verwijst naar klassieke Arabische toen Arabieren niet wisten dat Imazighen bestaan en voordat Grieken ons de naam Barbaroes hebben gegeven?
Ik heb gezegd dat Barbar onbeschaafd in het Arabisch betekent , dat is wat je zelf ook zei hieronder.
We spreken nu de moderne Arabisch en niet de Arabisch van de prehistorie. 
Dit noem ik een leugen, want in de westerse talen betekent het woord Barbaroes helemaal geen onbeschaafd.  Het enige volk op aarde dat ons onbeschaafde dieren noemt, zijn jullie eigen heilige broeders . Geef westerlingen niet de schuld.



Mag ik een bron zien waar de Grieken de Noord Afrikaanse bevolking als barbaroes noemden?
Kom met een bewijs van een Arabische historicus (voor 18 eeuw) die het woord barbar als onbeschaafd heeft benoemd.
Hoe hebben de Romeinen de kelten in eerste instantie genoemd?

Waarom beweren de arabieren historici dat Imazighen ook arabieren zijn omdat ze tot Jemenieten en Kanaanieten van oorsprong behoren. Of denk jij dat de oude Jemenieten en Kanaanieten als onbeschaafd mense door de rest van arabieren werden gezien?


Los van het woordenboek (Arabische/nederlandse) die Amin? In Nederland heeft geschreven. Kan jij me een Arabische woordenboek laten zien waar het woord BARBAR (dus niet barbaar) als onbeschaafd wordt angeduid?.
Wat is het verschil tussen Barbar en Barbaar?.
Wat betreft de benaming van Barbaros hebben wij van het westen gekregen tijdens de piraten oorlog tegen Noord Afrika kust Barbaarskust (18e en 19e eeuw).
 

matou

Citaat van: Exposer op 19/12/2009 om 12:48:36
Mag ik een bron zien waar de Grieken de Noord Afrikaanse bevolking als barbaroes noemden?

 


http://nl.wikipedia.org/wiki/Barbaar

heel simpel, onze wikepied staat altijd klaar

Exposer

Citaat van: matou op 19/12/2009 om 12:51:38
http://nl.wikipedia.org/wiki/Barbaar

heel simpel, onze wikepied staat altijd klaar
Bedoelt jij soms deze tekst. Als het zo is dan wil ik graag van je weten waar lees jij dat de Grieken de Noord Afrikanen als Barbaros hebben genoemd? En welke bron die ze hiervoor hebben gebruikt?


" Barbaar
Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie
Ga naar: navigatie, zoeken

"Germaanse krijgers", zoals weergegeven in Philipp Clüver's Germania Antiqua (1616).Het woord barbaar betekent onbeschaafd/onderontwikkeld persoon en komt van het Griekse Barbaros, Barbarikon, het als grappig opgevatte geluid dat de barbaroi (βαρβαροι) maakten als ze in Griekse oren 'beschaafd' wilden spreken.

De Grieken en, in navolging van hen met de term barbarus, de Romeinen, noemden ieder volk barbaren als ze hen niet konden verstaan of als hun cultuur op hen vreemd overkwam. Daarmee werd in die tijd niet bedoeld dat die volken onbeschaafd waren. Dat blijkt onder andere uit Handelingen 28:2 waar de barbaroi van Malta als bijzonder filanthrópian (wat (mensen)vriendelijk, dus gastvrij betekent) worden beschreven. Dat beschavingsniveau geen enkele rol speelde in de kwalificatie barbaar, blijkt ook uit het feit dat ondanks de enorme kloof in culturele verfijning tussen enerzijds Perzen en anderzijds bijvoorbeeld Kelten en Germanen alle als barbaren werden betiteld.

Later is hier het woord Berber van afgeleid, de oude Europese en meestgebruikte naam voor de Imazighen. Dit volk werd vroeger dan ook barbaren genoemd, die woonden in Barbarije, het huidige Algerije, Tunesië, Marokko en Libië.

Een soortgelijke betekenis vindt men ook terug in het Berberse woord "Agnaw" waarvan waarschijnlijk Ghana is afgeleid en dat betekent gek, onbegrepen, vreemdeling.

TamurtIno

#140
Citaat van: Exposer op 19/12/2009 om 12:48:36
Mag ik een bron zien waar de Grieken de Noord Afrikaanse bevolking als barbaroes noemden?
Lees bijvoorbeeld het boek "geschiedenis van Marokko".

Citeer
Kom met een bewijs van een Arabische historicus (voor 18 eeuw) die het woord barbar als onbeschaafd heeft benoemd. Hoe hebben de Romeinen de kelten in eerste instantie genoemd?   ...an jij me een Arabische woordenboek laten zien waar het woord BARBAR (dus niet barbaar) als onbeschaafd wordt angeduid?.
Romeinen hebben het woord Barbaroes gebruikt en dat woord betekent bij hun geen barbaar, maar vreemdeling.
Arabieren zijn het enige die ons barbaren noemen.
In ieder Arabische woordenboek dat je pakt zie dat het woord barbar betekent barbaar.

Of zoek maar op het internet zoals ik gedaan heb en ik heb het volgende voor je op het internet  gevonden:

اصل كلمة بربر لاتيني او يوناني ومعناه حلاق .... اما عن البربر ... فاذا عدت الى معجم اللغة العربية لن تجد سوا انها تعني شعب اكثره قيائل تسكن الجبال في شمال افريقية وجمعها برابرة او برابر ...




Op de Egyptische vlag onderaan zie je: Barbar zijn woestelingen


Citeer
Waarom beweren de arabieren historici dat Imazighen ook arabieren zijn omdat ze tot Jemenieten en Kanaanieten van oorsprong behoren. Of denk jij dat de oude Jemenieten en Kanaanieten als onbeschaafd mense door de rest van arabieren werden gezien?
Niet alle Arabische historici beweren dat Imazighen uit Jemen komen. Degenen die dat beweren willen het land roven. Ze willen zeggen: jullie zijn ook net als wij Arabieren, dus wordt een Arabier.

Citeer
Wat is het verschil tussen Barbar en Barbaar?.
Barbar is een Arabisch woord en barbaar is een Nederlands woord. Ze hebben dezelfde betekenis.

matou

hoe dan ook kleeft er aan het woord barbaar een negatief aspect  , in mijn ogen is de zg "civilisation occidentale"  en alles wat daarmee samenhangt pás tres civilisé op verschillende niveaus

Exposer

Citaat van: TamurtIno op 19/12/2009 om 13:59:35
Lees bijvoorbeeld het boek "geschiedenis van Marokko".

Welke boek bedoel jij precies? Naam van de schrijver.
En waar baseert zijn verhaal dat Grieken de Noord Afrikanen als barbaros noemden?

Exposer

Citaat van: TamurtIno op 19/12/2009 om 13:59:35
Romeinen hebben het woord Barbaroes gebruikt en dat woord betekent bij hun geen barbaar, maar vreemdeling.
Arabieren zijn het enige die ons barbaren noemen.
In ieder Arabische woordenboek dat je pakt zie dat het woord barbar betekent barbaar.

Wil jij hiermee zeggen dat Nederlandse woord baarbaar van Arabische woord barbar is afgeleidt?
Hoe wordt het latijnse woord Barbaros in het nederlandse taal genoemd?
Vind jij dat ibno Khaldun de betekenis van het Arabische woord  al-barbar (enkelvoud) al Arabier en meervoud  niet wist en dat is de hij geen enkel link gemaakt tussen barbar en barbaar? 


Exposer

Citaat van: TamurtIno op 19/12/2009 om 13:59:35
Of zoek maar op het internet zoals ik gedaan heb en ik heb het volgende voor je op het internet  gevonden:

اصل كلمة بربر لاتيني او يوناني ومعناه حلاق .... اما عن البربر ... فاذا عدت الى معجم اللغة العربية لن تجد سوا انها تعني شعب اكثره قيائل تسكن الجبال في شمال افريقية وجمعها برابرة او برابر ...





Hier wordt gemeld dat het woord barbar is Griekse of Latijnse afkomst is … Barbar  in het Arabische heeft een betekenis dat is de naam van Noord Afrikanen.
Waar hebt jij deze beweringen vandaar gehaald?
Deze reactie geeft geen antwoord op bovengestelde vragen.

Exposer

Citaat van: TamurtIno op 19/12/2009 om 13:59:35
Op de Egyptische vlag onderaan zie je: Barbar zijn woestelingen


Moeten we de scheldwoorden die in de roddels bladen worden geschreven als een bewijsmaterialen over de oorspronkelijke betekenis van het woord barbar in het Arabische?


Exposer

Citaat van: TamurtIno op 19/12/2009 om 13:59:35
Niet alle Arabische historici beweren dat Imazighen uit Jemen komen. Degenen die dat beweren willen het land roven. Ze willen zeggen: jullie zijn ook net als wij Arabieren, dus wordt een Arabier.
Barbar is een Arabisch woord en barbaar is een Nederlands woord. Ze hebben dezelfde betekenis.

Misschien willen die Arabische historici beweren dat Noord afrikanen net zo barbaars zijn als de Arabieren?
Sommige Arabische historici geloven inderdaad niet op die theorie, maar zij geloven wel dat Noord Afrikanen Kanaanieten zijn zoals bijv. ibno Khaldun. Hebben die Arabieren de Kanaanieten als onbeschaafd volk gezien en genoemd?


TamurtIno

#147
Citaat van: Exposer op 21/12/2009 om 14:42:49
Hier wordt gemeld dat het woord barbar is Griekse of Latijnse afkomst is … Barbar  in het Arabische heeft een betekenis dat is de naam van Noord Afrikanen.
Waar hebt jij deze beweringen vandaar gehaald?
Deze reactie geeft geen antwoord op bovengestelde vragen.


De vraag is wat betekent barbar. Het antwoord is het betekent Barbaar. Ik zei tegen jou, zoek het in het woordenboek. Ik heb het voor jou op het internet opgezocht, maar dat is niet genoeg.

In mijn woordenboek dat ik 10 jaar geleden in Marokko heb gekocht staat het volgende definities van het woord Barbar:
1. onbeschaafd
2. een volk dat in Noord-Afrik woont.

Het woordenboek heet: Raid Attollaab.

Iedereen in de wereld die Arabisch kent, weet dat het woord twee betekenissen heeft: onbeschaafd en Amazigh.

Ik weet niet wat je verwacht dat ik voor je kan doen. Woordenboek kan je in de boekhandel kopen.

Hadou


Ik mis eigenlijk meer details tussen de 18 en de 19de  eeuw.
1700-1899.
Door wie werd Arif eigenlijk bestuurd tussen het jaar 1700 en 1800?
En door wie werd Arif bestuurd tussen 1800- en 1900?

Was er een bepaalde muntsoort dat als betaalmiddel actief was op de markt? ( tussen 1700 en 1899?
-----------------------
heeft iemand een invulling? antwoord?

( en houd op met die betekenis van berber bij een andere. kan ons niet schelen toch? wat een ander van ons vindt? )

TamurtIno

#149
CiteerVolgende keer sluit ik met een verhaal over een opdracht van Amir Almominien die hij gaf aan zijn Arabische mannen in Noord-afrika  om mooie, blanke en slanke Amazig meiden met kleine mond en strakke schouders te ontvoeren en verkrachten. Volgens Amir Almominien hebben Imazighen mooie vrouwen die Arabieren niet hebben en daarom worden zijn mannen verzocht om die vrouwen naar het midden-oosten mee te nemen.

Dit is hem dan Rebel:



"كتب هشام إلى عامله على إفريقيا. أما بعد, فان أمير المومنين لما رأى ما كان يبعث به موسى بن نصير إلى عبد الملك بن مروان رحمه الله تعالى, أراد مثله منك و عندك من الجواري البربريات الماليات للأعين الآخذات للقلوب, ما هو معوز لنا بالشام و ما ولاه. فتلطف في الانتقاء, و توخ أنيق الجمال, و عظم الاكفال, وسعة الصدور’ و لين الاجساد, و رقة الانامل, و سبوطة العصب, و جدالة الاسوق, و جثول الفروع, و نجالة الاعين, و سهولة الخدود, وصغر الافواه, و حسن الثغور, و شطاط الاجسام, و اعتدال القوام’ و رخام الكلام’ و مع دلك, فاقصد رشدة و طهارة المنشأ. فأنهن يتخذن أمهات أولاد و السلام. "


Klein samenvatting staat hierboven.
Vraag Ameziane om het voor je te vertalen.

De bron van de citaat:

( الدولة الأغلبية التاريخ السياسي ' (ص 39
. الدكتور محمد الطالبين

(  Adawla Alaghlabiya, pagina 39, geschreven door dr. Mohammed Atalban).