Tamettut, Imetlaâ, Tarwan Chigh Muhand en Intersection

Gestart door student1980, 12/01/2009 om 13:12:32

student1980

Het programma van LoungeM staat dit keer geheel in het teken van de Berberse cultuur uit Marokko. De Nederlandse muziekgroep Imetlaâ heeft afgelopen jaar een succesvol project gerealiseerd samen met de Flamencogroep NL Mundo waarin zij op zoek gingen naar de culturele, historische en muzikale overeenkomsten tussen Spanje en Noord Marokko. Dit keer combineren ze hun muziek met diverse Noord-Afrikaanse muziekgenres.

Tarwan Chigh Muhand en Intersection
Imetlaa treedt op met Tarwan Chigh Muhand (Zonen van Cheikh Mohand). Dit gezelschap van troubadours behoort tot de muzikale stroming van Imadyazen uit Noord-Marokko. Ze zijn populair vanwege hun meeslepende ritmische muziek en hun gevoel voor humor. Daarnaast speelt Imetlaa met Intersection de Nederlandse Amazigh groep die zowel in het Nederlands, Engels als Tamazight rapt en in het verleden ondermeer samen werkte met Youssou N’dour. Samen met deze twee groepen wil Imetlaâ zowel de traditionele als de hedendaagse kant van de Amazigh muziek laten horen.

Naast het muzikale programma ziet u een uitvoering van het theaterstuk Tamettut.  Het is een unieke samenwerking tussen Amazigh theater en flamenco, gebaseerd op het toneelstuk Het Huis van Bernarda Alba (1935, Federico García Lorca). Tamettut (= vrouw in het Berbers), refereert aan de recente hervormingen van het Marokkaanse familierecht, de Muduwana. Wat zijn de gevolgen van deze nieuwe wet voor vrouwen in hun dagelijks leven?

Het theaterstuk wordt Nederlands boventiteld.


za 24 jan 09
20.00 uur -
22.30 uur
Blauwe Zaal
12,50 


ayned_m

azul
ter duidelijkheid over het theaterstuk "tamettut"
het stuk is niet gebaseerd en heeft geen "fuk" met veernada te maken . HET STUK IS DOOR BOUZAGGOU GESCHREVEN . Het is zijn stuk dus Degene die dat onzin hier melden moeten hun verhaal corrigeeren. AUB . Bouzaggou is er niet blij mee ! Hij vind het erg laag hoe zijn stuk hier met Garcia gekoppeld terwijl  het stuk heeft niks met Garcia te maken !
YALLAH  KSEM SSANITA  IXARRIQEN !!!!!!
azul   

student1980

Citaat van: ayned_m op 12/01/2009 om 14:09:15
azul
ter duidelijkheid over het theaterstuk "tamettut"
het stuk is niet gebaseerd en heeft geen "fuk" met veernada te maken . HET STUK IS DOOR BOUZAGGOU GESCHREVEN . Het is zijn stuk dus Degene die dat onzin hier melden moeten hun verhaal corrigeeren. AUB . Bouzaggou is er niet blij mee ! Hij vind het erg laag hoe zijn stuk hier met Garcia gekoppeld terwijl  het stuk heeft niks met Garcia te maken !
YALLAH  KSEM SSANITA  IXARRIQEN !!!!!!
azul   

zie http://www.tawiza.nl/content/actueel.php?id=412&igg=actueel
en
http://www.stadsschouwburg-utrecht.nl/voorstellingen/2791/marmoucha/loungem_amazigh_special/

ayned_m

azul student1980
heb ik gezien . ik heb meer gezien alleen ik word er ziek van dat het steeds niet gecorrigeerd is !
Het stuk nogmaals is van BOUZAGGOU  en dat heeft niks met Garcia te maken of met wie dan ook !!!!
azul

TamurtIno

In dat stuk last ik dat Tamattut betekent vrouw in het Berbers.

In Chawiya ( Algerije) noemen ze een vrouw wel Tamattut.
In Sous, kabyle en Rif noemen we een vrouw Tamghart.

Mag ik vragen waarom jullie gekozen hebben voor het woord Tamattut en niet voor het woord Tamghart.

Rebellious

Citaat van: TamurtIno op 12/01/2009 om 17:46:59
In dat stuk last ik dat Tamattut betekent vrouw in het Berbers.

In Chawiya ( Algerije) noemen ze een vrouw wel Tamattut.
In Sous, kabyle en Rif noemen we een vrouw Tamghart.

Mag ik vragen waarom jullie gekozen hebben voor het woord Tamattut en niet voor het woord Tamghart.
Thamattut wordt door Igzeneyen gebruikt.
Volgens mij zijn igzeneyen ook de enige, die Tamattut zeggen voor een vrouw.

TamurtIno

Citaat van: RifRebel op 12/01/2009 om 19:51:55
Thamattut wordt door Igzeneyen gebruikt.
Volgens mij zijn igzeneyen ook de enige, die Tamattut zeggen voor een vrouw.

De citaat hieronder is in Agraw ( Amazigh site) geplaatst door een vrouw uit Chawiya ( oost-Algerije):

Tamattut nnegh machi ghir i waghrom

Genitor

Citaat van: student1980 op 12/01/2009 om 13:12:32
Het programma van LoungeM staat dit keer geheel in het teken van de Berberse cultuur uit Marokko. De Nederlandse muziekgroep Imetlaâ heeft afgelopen jaar een succesvol project gerealiseerd samen met de Flamencogroep NL Mundo waarin zij op zoek gingen naar de culturele, historische en muzikale overeenkomsten tussen Spanje en Noord Marokko. Dit keer combineren ze hun muziek met diverse Noord-Afrikaanse muziekgenres.

Tarwan Chigh Muhand en Intersection
Imetlaa treedt op met Tarwan Chigh Muhand (Zonen van Cheikh Mohand). Dit gezelschap van troubadours behoort tot de muzikale stroming van Imadyazen uit Noord-Marokko. Ze zijn populair vanwege hun meeslepende ritmische muziek en hun gevoel voor humor. Daarnaast speelt Imetlaa met Intersection de Nederlandse Amazigh groep die zowel in het Nederlands, Engels als Tamazight rapt en in het verleden ondermeer samen werkte met Youssou N’dour. Samen met deze twee groepen wil Imetlaâ zowel de traditionele als de hedendaagse kant van de Amazigh muziek laten horen.

Naast het muzikale programma ziet u een uitvoering van het theaterstuk Tamettut.  Het is een unieke samenwerking tussen Amazigh theater en flamenco, gebaseerd op het toneelstuk Het Huis van Bernarda Alba (1935, Federico García Lorca). Tamettut (= vrouw in het Berbers), refereert aan de recente hervormingen van het Marokkaanse familierecht, de Muduwana. Wat zijn de gevolgen van deze nieuwe wet voor vrouwen in hun dagelijks leven?

Het theaterstuk wordt Nederlands boventiteld.


za 24 jan 09
20.00 uur -
22.30 uur
Blauwe Zaal
12,50 



Hallo,

Wie gaan er allemaal naar toe aanstaande zaterdag?

ayned_m

azul

Tamettut is de juiste naam ! tamghart is een bijnaam ! tamghart/Amghar . betekend een vrouw met verantwoordelijkheid . Tamghart staat boven tamettut . zoals Amghar die boven aryaz=argaz staat .
Tamghart is uit werkwoord imghar/temghar/ameqran /ameqqur .
azul
ayned

Genitor

Ik ben ook geweest,

Het was een hele leuke gezellige sfeer, heb weer wat nieuwe mensen leren kennen.
Imatlaa is weer de band bij uitstek!
Mijn complimenten voor deze band!