Ken je deze traditie ?

Gestart door Botermes, 23/12/2008 om 17:55:52

Botermes

Waarbij je een mes onder je kussen of matras houdt die de boze geesten verdrijft. Vooral mensen die met slechte dromen en nachtmerries te kampen hebben werden dat geadviseerd te doen. Ik heb dat jaren gedaan als kindzijnde maar later op een gegeven moment niet meer en vergeet je het gewoon. 

Morena

Ik heb er wel van gehoord maar heb het nooit gedaan. Ook is het een traditie dat er zout onder de kussentjes van pasgeboren baby's wordt gedaan (als de schaap nog niet is geslacht), ook om geesten te verdrijven.

SAMADIE

ik heb wels van gehoord, werd geadviseerde als je last had van zo`n djin die savonds tijdens je slaapkwam om je te wurgen. maar ik ken ook verhalen dat het misliep mensen schroken in hun slaap of wat dan ook, staken zich zelf neer ipv djin.
wat koran lezen voor het slapen gaat is altijd beter.

Bades

Citaat van: SAMADIE op 23/12/2008 om 23:09:25
ik heb wels van gehoord, werd geadviseerde als je last had van zo`n djin die savonds tijdens je slaapkwam om je te wurgen. maar ik ken ook verhalen dat het misliep mensen schroken in hun slaap of wat dan ook, staken zich zelf neer ipv djin.
wat koran lezen voor het slapen gaat is altijd beter.


of een oologsroman lezen natuurlijk. Zal net zo slecht helpen.

Kahina

Deze 'traditie' zie je niet alleen bij Marokkanen of Imazighen of moslims, maar bij allen die in het mistieke van het leven (of een andere dimensie, noem het hoe je wilt) geloven. Zout zou het kwade tegenhouden en zilver of staal daar dood je demonen mee. Maar als moslim moet je geen waarde hieraan hechten omdat alle macht bij Allah ligt en Hem aanroepen in tijden van angst voor wat dan ook is het beste. Voor wie geen moslim is maar wel in demonen gelooft tja, ik zou zeggen zorg ervoor dat je voldoende zout in huis hebt en zilver bestek.


Maroccaan

Dit ken ik maar al te goed
Het is dan ook geen traditie maar een bijgeloof  dat zegt dat je een scherpvoorwerp onder je kussen moet leggen om niet door die nare nachtmerrie gegrepen te worden.
De nachtmerrie waar wij het over hebben en waarbij je een schervoorwerp onder je matras of kussen moet leggen noemen wij ‘’Bouhebbas’’ in het tamazight.

Ik heb sinds mijn vijftiende last van Bouhebbas en nog steeds heb ik zo nu en dan er last van.
Ik blijf altijd aantrekkelijk voor de Bouhebbas ,
Zelfs bij het leggen van een Rmensha of  een ander groot voorwerp onder de kussen

Botermes

Er moeten tijden zijn geweest waarin het normaal was een mes altijd binnen handbereik te houden zelfs als je sliep. Donkere tijden waarin je zomaar overvallen en vermoord kon worden. Dus iets dat eerst noodzakelijk heeft met de tijd mee een andere betekenis gekregen.
In mijn ogen was de originele reden zoiets als laat ik zeggen (the way of the warrior). Dat je altijd iets hebt waarmee je in het laatste geval kan proberen je te verdedigen.

Idir

#7
Deze gwoonte is zeker bekend, dit zou vooral helpen tegen "bukebbas" ( de "nachtelijke wurger" zal ik het maar voor het gemak noemen/vertalen.)

Ik ken een verhaal waarbij iemand in Arrif ook last had van Bukebbas en er was hem geadviseerd om een mes onder zijn kussen te leggen zodat die Bukkebbas weg bleef. Zijn anwoord hierop was; ' wallah ima adh g'gegh uzzar sadu tssumat inu, i mara yufuth dhini Bukebbas, uca ighasayi zzays.... ??!! ;D M.a.w. "stel dat die Bukebbas mij s'nachts bezoekt dan pakt hij die mes en slacht hij mij ermee.... " ;)

Izouran

Citaat van: allasian op 24/12/2008 om 13:57:25
Er moeten tijden zijn geweest waarin het normaal was een mes altijd binnen handbereik te houden zelfs als je sliep. Donkere tijden waarin je zomaar overvallen en vermoord kon worden. Dus iets dat eerst noodzakelijk heeft met de tijd mee een andere betekenis gekregen.
In mijn ogen was de originele reden zoiets als laat ik zeggen (the way of the warrior). Dat je altijd iets hebt waarmee je in het laatste geval kan proberen je te verdedigen.

Dit is denk ik ook de reden geweest dat vader een dergelijke voorwerp of iets onder zijn matras had liggen, een gewoonte dat hij ook naar Nederland mee nam. Nou vraag ik mij af of Aith Wayagher ook het fenomeen ‘Bukebbas’ kennen. Ik kende het namelijk niet, hoor het alleen van andere Riffijnse stammen.

Botermes

#9
Citaat van: Izouran op 24/12/2008 om 14:58:57
Dit is denk ik ook de reden geweest dat vader een dergelijke voorwerp of iets onder zijn matras had liggen, een gewoonte dat hij ook naar Nederland mee nam. Nou vraag ik mij af of Aith Wayagher ook het fenomeen ‘Bukebbas’ kennen. Ik kende het namelijk niet, hoor het alleen van andere Riffijnse stammen.
Ja, wij noemen het alleen Bu7ebbas. Het is geen fenomeen omdat het al lang achterhaald is. Het is gewoon slaapverlamming. Dat onstaat doordat je geestelijk dan wel wakker bent maar lichamelijk niet. Daarom kun je je dan niet bewegen. Een mes helpt daar echt niet tegen maar daartegenover heeft het mischien wel een placebo effect.
Je kunt slaapverlamming wel tegengaan door meer op je zij te slapen in de foetushouding. Bu7ebbas treed meestal op wanneer je op je rug slaapt. Ik heb er al jaren geen last meer van gehad.

Hanane_B

Op TV wel eens gezien ja, heb er geen ervaring mee.
Schijnt ook dat bij sommige feestjes (Weet niet welke) vrouwen met een mes over hun tind strijken, een gewoonte misschien?


Botermes

#11
Citaat van: Hanane_B op 01/01/2009 om 17:37:00
Schijnt ook dat bij sommige feestjes (Weet niet welke) vrouwen met een mes over hun tind strijken, een gewoonte misschien?
Hun tind ? Waar zijn die feestjes ? Mischien worden ze wel uitgezonden op internet..haha.. Als het een gewoonte is moeten die vrouwen wel echte party animals zijn, totally wild , weet je.

Dora

Citaat van: waloe op 24/12/2008 om 13:49:16
Dit ken ik maar al te goed
Het is dan ook geen traditie maar een bijgeloof  dat zegt dat je een scherpvoorwerp onder je kussen moet leggen om niet door die nare nachtmerrie gegrepen te worden.
De nachtmerrie waar wij het over hebben en waarbij je een schervoorwerp onder je matras of kussen moet leggen noemen wij ‘’Bouhebbas’’ in het tamazight.

Ik heb sinds mijn vijftiende last van Bouhebbas en nog steeds heb ik zo nu en dan er last van.
Ik blijf altijd aantrekkelijk voor de Bouhebbas ,
Zelfs bij het leggen van een Rmensha of  een ander groot voorwerp onder de kussen

haha meskin. misschien mot je maar s een keer wakker blijven om m een klap voor zn hases te geven.

maar het is idd een bijgeloof.
met name pasgebore kindjes krijgen een mes onder de matras (baby mag nog geen kussen), om de kwade djin te weren. ook wordt er gebruik gemaakt van zout.
blijkt dat kinderen erg in trek zijn bij de djin.

waarschijnlijk doordat ze nog onschuldig en puur zijn.



De Ottomaan

Deze traditie hebben ze ook bij ons, maar dan een naald in plaats van een mes. Eigenlijk denk ik dat het onzin is. Gewoon voor het slapen gaan de wassing doen en een bepaalde soera reciteren, en klaar is Achmed.

3ich

Dit zijn meestal dingen die niet te verklaren zijn. Net als slaapwandelen bijv?

Zo is er ook iets van dat je geen kokend water in de afwasbak mag gieten....