AISHA

Gestart door Vraag, 24/04/2004 om 00:01:58

ayuda

De Bijbel praat hierover niet zo expliciet als men denkt.
Toen de engel kwam was er nog geen gemeenschap geweest en geen huwelijksband. That's all.
Ik ga de Bijbel geen woorden in de mond leggen.

Maar laten we terug gaan naar het onderwerp. Dit is geen plek voor christendom, behalve wanneer relevant ivm Amazigh cultuur en historie.

Inuit

CiteerDe Bijbel praat hierover niet zo expliciet als men denkt.
Toen de engel kwam was er nog geen gemeenschap geweest en geen huwelijksband. That's all.
Ik ga de Bijbel geen woorden in de mond leggen.

Maar laten we terug gaan naar het onderwerp. Dit is geen plek voor christendom, behalve wanneer relevant ivm Amazigh cultuur en historie.
Dat is goed, ik reageerde alleen op je reactie dat pubertijd voor de 9e levensjaar, onmogelijk is. Dat vond ik wel erg kort door de bocht, zeker voor iemand die gelooft/erkent dat, zonder enige geslachtsgemeenschap eerder in het leven, een vrouw toch zwanger kan worden.
Maar goed, terug naar het onderwerp.

ayuda

Het is niet technisch onmogelijk, seks voor de pubertijd, dat heb ik ook niet gezegd. In Zuid Afrika worden zelfs babies verkracht met de gedachte dat men daardoor van de HIV besmetting kan afkomen.
Het is fysiologisch gezien niet aanbevelenswaardig.

ayuda

#18
Maar misschien gaat seks met zwaar minderjarigen wel weer normaal worden. De HEMA schijnt strings voor kindertjes te verkopen, dus we gaan de "goede" kant op.

ayuda

In veel culturen, samenlevingen en tijden is/was een huwelijk niet zozeer een band tussen twee mensen, maar eerder een politiek economische verbindtenis tussen twee gemeenschappen via twee leden van die gemeenschap. In dat licht kan je Mohamed/Aisha ook zien.
De grote nadruk op de romantische liefde tussen twee mensen waaruit een huwelijk volgt lijkt een relatief recente ontwikkeling. Wel een mooie.

Dora

#20

CiteerHoi

Ik heb een vraag <wie is Aisha> waar over gaat haar verhaal ,en dan vooral wat haar relatie was met MOHAMMED.
dag,

je hebt nu het verhaal gehoord >>ben je al wat wijzer?? > en vanwaar je interesse??

Inuit

#21

CiteerDe grote nadruk op de romantische liefde tussen twee mensen waaruit een huwelijk volgt lijkt een relatief recente ontwikkeling.
Dat is mij inderdaad ook opgevallen.

ayuda

Ongeveer 200 jaar bedoel ik met recent. Het bestaat natuurlijk al zo lang als de mensheid, op zich.

Inuit

CiteerHet is niet technisch onmogelijk, dat heb ik ook niet gezegd. ...................
.....................

Het is fysiologisch niet aanbevelenswaardig.
Vanaf de pubertijd is een vrouw rijp voor geslachtsverkeer (een man trouwens ook), dus vanaf dat moment zie ik geen fysiologische bezwaren, en aangezien jij zelf zegt (ik ga ervan uit dat jij meer kennis op dit gebied hebt, dan ik) dat het technisch niet onmogelijk is dat iemand op zijn/haar 9e de pubertijd al bereikt, zie ik niet wat de bezwaren (gebasseerd op een rationele gedachtengang) tegen een huwelijk als die tussen Mohammed(vzmh) en Aicha zijn.

Inuit

#24

CiteerOngeveer 200 jaar bedoel ik met recent. Het bestaat natuurlijk al zo lang als de mensheid, op zich.

dat weet ik, ik heb ook niet gezegd dat ik tijdens mijn leven de omslag heb meegemaakt ;-)

ayuda

CiteerVanaf de pubertijd is een vrouw rijp voor geslachtsverkeer (een man trouwens ook), dus vanaf dat moment zie ik geen fysiologische bezwaren, en aangezien jij zelf zegt (ik ga ervan uit dat jij meer kennis op dit gebied hebt, dan ik) dat het technisch niet onmogelijk is dat iemand op zijn/haar 9e de pubertijd al bereikt, zie ik niet wat de bezwaren (gebasseerd op een rationele gedachtengang) tegen een huwelijk als die tussen Mohammed(vzmh) en Aicha zijn.
\

Er bestaat inderdaad zoiets als premature pubertijd (dus heel vroeg borsten, schaamhaar en menstruatie), dat is een afwijking. Die lichamelijke ontwikkeling gaat niet noodzakelijk gelijk op met de geestelijke.

Maar in onze tijd. Stel je hebt een zusje van 6, en ze moet trouwen met een diep gelovige man van in de vijftig vanwege politieke redenen. En met haar 9e hebben ze seks. Zou je daar als grote broer geen enkel probleem mee hebben, of zo je het toch wel moeilijk te accepteren vinden?  Ik zou het als zus echt heel erg vinden.

Er bestaat meer dan rationaliteit. Er bestaat ook intuitie. En de mijne zegt dat het in de huidige tijd en omstandigheden echt niet goed is. Over vroeger kan ik niet zo makkelijk oordelen. Ik zou er wel grote moeite mee hebben als mijn voorbeeld, Yeshua/Jezus/Isa, zoiets zou hebben gedaan, omdat het ingaat tegen wat deze man onderwees.

Inuit

CiteerEr bestaat meer dan rationaliteit. Er bestaat ook intuitie. En de mijne zegt dat het in de huidige tijd en omstandigheden echt niet goed is.
Aha... nu begrijp ik wat je bedoeld.

Samariaan

Aisha is ook een van de grootste  Islamitische geleerde ooit, aangezien ze de vrouw van de profeet was had ze de beschikking over immense informatie.

na de dood van de profeet (zij was toen rond de achtien) heeft ze tot haar dood (voor ongeveer 50jaar) les geven aan mensen die van heine en ver op haar afkwamen, ze stichtte ook een soort van academie waar ze les gaf aan kinderen en aan voornamelijk vrouwen.


CiteerDie mohhamed is die te vergelijken met Onze jesus??



zoals gebruiker01 zei, moslims erkennen Jezus (vzmh) als groot profeet. Molims moeten dit doen aangezien ongeloof in 1 profeet (bijv dus Jezus vzmh) ongeloof betekend in ALLE profeten, inclusief Mohammad vzmh.

Allah zegt in de Quran bijvoorbeeld dat de mensen van Noah vzmh ongeloof hadden in de boodschappers (meervoud) terwijl Noah de enisgte profeet was die naar hun was toegestuurd. (zie bv hoofdstuk 25: vers 37 van de Koran). Alle profeten zijn met elkaar verbonden, en het ontkennen van 1 profeet betekent het ontkennen van alle profeten.

Masja

#28

CiteerBeste Vraag, je hebt de eerste de beste site met forum gepakt. Hier zitten veel moslims, van de ouderwetse en de moderne variant, wat atheisten en een enkele verdwaalde christen. Het doel van deze site is onze kennis over de Amazigh (Berber) cultuur delen en vermeerderen (want ook hier is delen vermenigvuldigen).
Islam wordt zo nu en dan besproken als zijnde onderdeel van het leven van veel Imazighen (Berbers), maar is niet het hoofddoel van dit forum.  Als je hierop goed antwoord wilt hebben kun je beter op maroc.nl antwoorden vragen aan de cyber imam.


maar monique, ben jij medebeheerder v. deze site geworden om dat te bepalen?
ik heb wel gemerkt dat , mét de verandering v. je nickname ,je hele houding veranderd is ...how come..?

in ieder geval heeft vraagje een fatsoenlijk antwoord gekregen

ayuda

Dios mio Masja, wat heb ik nou weer fout gedaan?

Ik word hier echt niet goed van. Mijn nick is veranderd door onhandig gerotzooi mijnerzijds, mijn houding is precies eender (de mening die ik aan Vraag geef zal je ook onder mijn oude nick aantreffen,als je even de moeite neemt te zoeken en anders mag je me op mn woord geloven) het enige verschil is dat is niet meer over christendom praat omdat zulks volkomen off topic is en tot niets leidt.

Als je kritiek op mij hebt doe je dat maar in een pm en niet tussen een discussie over Aicha door. Wat een onzin.