Aboutaleb mogelijk nieuwe burgemeester Rotterdam

Gestart door Tamza, 16/10/2008 om 11:49:17

Tamza

Aboutaleb mogelijk nieuwe burgemeester Rotterdam

AMSTERDAM - Ahmed Aboutaleb (PvdA) is in de race voor het burgemeesterschap van Rotterdam. Dat meldt het AD donderdag op basis van 'goed ingevoerde bronnen'.

De huidige staatssecretaris van Sociale Zaken zou een van de drie overgebleven kandidaten zijn om Ivo Opstelten (VVD) op te volgen als burgervader van de Maasstad. Aboutaleb was eerder wethouder in Amsterdam. 

Andere kandidaten voor de post van burgemeester van Rotterdam zijn volgens het AD de huidige burgemeester van Maastricht Gerd Leers (CDA) en voormalig havenwethouder Wim Sluis (Leefbaar Rotterdam). Eind december draagt Opstelten zijn ambtsketen over aan zijn opvolger.

Raad bijeen

De gemeenteraad van Rotterdam komt donderdagmiddag om 14.00 uur in een besloten vergadering bijeen om zich te buigen over de opvolging van Opstelten. Dat hebben ingewijden donderdag gemeld.

www.nu.nl

TheCFO

Dat nooit!

Geen Rooie Mokummers op de Coolsingel!


TheCFO

(arme wim, die fucking 020 mediafaggots weten niet eens dat de beste man van Sluis heet, zo wordt tie de hele dag al verkeerd genoemd op de radio, en daarbij zeggen wij Rotterdammers te weten dat hij toch niet wil, die ouwe leefbaar doerak)

MBTiza

Citaat van: TheCFO op 16/10/2008 om 12:33:25
Dat nooit!

Geen Rooie Mokummers op de Coolsingel!



Achie is een Haagse Molenwijker en zeer zeker geen Mokummer, z'n ouders wonen overigens in de Schilderswijk.



TheCFO

Citaat van: ElGalloNegro op 16/10/2008 om 12:52:54
Achie is een Haagse Molenwijker en zeer zeker geen Mokummer, z'n ouders wonen overigens in de Schilderswijk.
Hagenezen zijn helemaal gruwelijke fatjes, daar komt nog geen goede hond vandaan.

Leers is bespreekbaar, of een leuk chickie (maar dan geen Verdonk, die ook wel eens genoemd is)

TheCFO

ff serieus; ik heb zelf aboutaleb redelijk hoog zitten, maar tis toch een beetje zo'n 020/070 mannetje. Zo halfzacht hebben wij ze liever niet hier.

Tamza

Citaat van: TheCFO op 16/10/2008 om 13:01:38
ff serieus; ik heb zelf aboutaleb redelijk hoog zitten, maar tis toch een beetje zo'n 020/070 mannetje. Zo halfzacht hebben wij ze liever niet hier.

Somebody flew over the cuckoo's nest

TheCFO


TheCFO

Nou hij is het geworden

Feli Abutaleb en van harte welkom dan maar!

Sa3ieD

#9
Citaat van: TheCFO op 16/10/2008 om 18:20:42
Nou hij is het geworden

Feli Abutaleb en van harte welkom dan maar!

"Leefbaar Rotterdam lag een lange tijd dwars. Zijn Marokkaanse afkomst en het feit dat hij Amsterdammer en PvdA-er is speelde daar een belangrijke rol in."

Goh wat voelen wij ons weer welkom.

Ik vond Aboutaleb een slijmjurk. Hij is sinds zijn functie als staatssecretaris minder een slijmjurk geweest. In elk geval gefeliciteerd met de functie. Probeer in elk geval een goede bestuurder te zijn en stel jezelf niet telkens op als "Marokkaan" want je krijgt betaald om burgermeester te zijn. Laat je niet zoals in het verleden voor het collectieve boete karretje spannen.

Izouran

#10
Aboutaleb in 010..... ja joh

TheCFO

#11
Citaat van: Sa3ieD op 16/10/2008 om 18:24:18
Goh wat voelen wij ons weer welkom.

Ik vond Aboutaleb een slijmjurk. Hij is sinds zijn functie als staatssecretaris minder een slijmjurk geweest. In elk geval gefeliciteerd met de functie. Probeer in elk geval een goede bestuurder te zijn en stel jezelf niet telkens op als "Marokkaan" want je krijgt betaald om burgermeester te zijn. Laat je niet zoals in het verleden voor het collectieve boete karretje spannen.

Heftig onthaal voor Aboutaleb
ROTTERDAM - Ahmed Aboutaleb is per 1 januari 2009 de opvolger van Ivo Opstelten als burgemeester van Rotterdam. De huidige staatssecretaris van Sociale Zaken wordt de eerste allochtone burgemeester van een grote stad.

De grootste oppositiepartij, Leefbaar Rotterdam, is fel gekant tegen de komst van de PvdA'er van Marokkaanse afkomst en probeerde zijn kandidatuur tijdens een urenlange vergadering gisteren zelfs tegen te houden.

,,Het is een Amsterdammer en een Ajax-supporter, maar het ergste is dat hij twee paspoorten heeft,'' zegt fractievoorzitter Ronald Sørensen. ,,Het is onverstandig iemand te kiezen uit een groep die zo veel problemen veroorzaakt.'' Ook in de landelijke politiek ontstond ophef. De PVV wil de benoeming tegenhouden, omdat Aboutaleb twee paspoorten heeft.

Andere fracties in de Rotterdamse raad reageren juist verheugd op de keuze. Ook Marokkaanse instanties zijn blij verrast. ,,Het is gedurfd met iemand als Ahmed naar de stad van Pim te komen,'' zegt Brahim Bourzik, voorzitter van het Landelijk Beraad Marokkanen.

Op straat zijn de reacties verdeeld. Een klein deel verafschuwt Aboutalebs Marokkaanse én Amsterdamse achtergrond, andere Rotterdammers zien daarin geen bezwaar. Aboutaleb reageerde zelf ingetogen. ,,Het is een heel leuke stad met een bijzondere bevolkingssamenstelling.''


'Zege van PvdA, niet van Ahmed'
ROTTERDAM - Voor het eerst wordt een allochtoon burgemeester van een grote stad. De aanstaande benoeming van Ahmed Aboutaleb is echter niet bij voorbaat een belangrijke doorbraak in het integratieproces, menen Afshin Ellian en andere prominenten in het debat over de multiculturele samenleving.

Positieve kanten aan de benoeming van Ahmed Aboutaleb tot burgemeester van Rotterdam kan Sylvain Ephimenco best bedenken. Volgens de Rotterdamse columnist, erkend criticus van de gebrekkig inburgering van culturele minderheden in Nederland, kan Aboutaleb worden gezien als een belangrijk rolmodel.

,,Hij is het levende bewijs dat allochtonen het recht hebben om belangrijke functies te vervullen. In Nederland zou 80 procent Obama steunen. Dus waarom zouden diezelfde mensen geen Marokkaan kunnen steunen?''

Tot zover de positieve noot. Want Aboutaleb maakt volgens Ephimenco als gevolg van de 'ondemocratische procedure' een valse start.

,,Leefbaar Rotterdam is terecht kwaad over de gevolgde procedure. Helaas kreeg PvdA-fractievoorzitter Van Heemst geen steun voor het houden van een referendum. Nu krijgt Rotterdam een burgemeester wiens naam pas vandaag openbaar is gemaakt. Aboutaleb is een Amsterdammer die in achterkamertjes is benoemd. Dat zet hem direct op achterstand. Het is de schuld van regenteske PvdA'ers dat er tweedracht wordt gezaaid.''

Is de etnische achtergrond van Aboutaleb volgens Ephimenco niet van wezenlijk belang, arabist Hans Jansen denkt daar anders over.

,,Dat hij moslim is, vind ik niet zo'n punt. Wel dat hij ook Marokkaan is. U moet weten dat de Marokkaanse staat hoge eisen stelt aan landgenoten in het buitenland, zeker als die hoge posities bekleden. Onlangs is nog een Marokkaanse politiemanuit zijn functie gezet, omdat hij informatie zou hebben geleverd aan Marokko. Dat land doet álles om de eigen belangen te behartigen. Ik acht het voorstelbaar dat de Marokkaanse overheid ook probeert om de eerste Marokkaanse burgemeester in ons land te beïnvloeden. Of hij daar gevoelig voor is? Daar ken ik hem niet goed genoeg voor.''

De benoeming van een Marokkaanse burgemeester mag volgens socioloog Afshin Ellian niet worden uitgelegd als een toppunt van integratie. ,,Ik zie Aboutaleb helemaal niet als symbool voor de Marokkaanse bevolkingsgroep. Hij is gewoon een PvdA-man. Daarom is dit ook helemaal niet een overwinning voor de allochtone bewoners; het is een overwinning voor de PvdA.Die hebben het vanuit Den Haag bedisseld.  Het was in Amsterdam wel historisch toen hij als tweede PvdA-kandidaat op de lokale lijst meer stemmen kreeg dan de blanke eerste kandidaat, Lodewijk Asscher.''

Of de integratie een belangrijke stap voorwaarts zet met de benoeming van Aboutaleb? ,,Het politiek correcte antwoord is ja,'' zegt Rob Oudkerk, prominent Amsterdams PvdA'er. ,,Maar dat is slechts een papieren tijger. Als we het doodnormaal zouden vinden, wordt de vraag niet gesteld. Nu gaan we er toch weer een heel circus omheen maken. Ik zou willen dat dit een prachtig moment was. Toen Cohen in Amsterdam werd benoemd zeiden we toch óók niet dat het fantastisch was dat we een burgemeester hadden van Joodse origine?''

Socioloog Ellian noemt het 'eigenlijk raar' dat de Fortuynisten van Leefbaar Rotterdam boos zijn. ,,Ze krijgen met Aboutaleb een burgemeester die rechtser is dan Opstelten. Moet je eens horen wat hij recent over Wilders zei. Dat we nog een voorbeeld aan Wilders kunnen nemen, omdat hij tenminste naar de burgers luistert. Zo'n uitspraak moet zo'n partij als Leefbaar Rotterdam toch zeker aanspreken?''

De Amsterdamse PvdA'er Rob Oudkerk zit op dezelfde lijn. ,,Als ik Marco Pastors was, zou ik me wel achter de oren krabben. Die is weggestuurd voor uitspraken die Aboutaleb ook doet. Het doet er nog altijd toe wie, wat zegt. En zo lang dat het geval is, zijn we niet klaar met het integratieproces.''

PvdA troeft Leefbaar af
ROTTERDAM - Een heftige politieke botsing ging gisteren vooraf aan de voordracht van Ahmed Aboutaleb als nieuwe burgemeester van Rotterdam.

De grootste partij, de PvdA, kwam in conflict met de grootste oppositiepartij, Leefbaar Rotterdam. Daarmee zijn de oude tegenstellingen terug in de Rotterdamse politiek.

In een vier uur durende raadsvergadering achter gesloten deuren probeerde de PvdA alle fracties achter de voordracht van Aboutaleb te krijgen. Het werd een moeizame raadsvergadering, die veel langer duurde dan gepland. Heftige discussies en vele schorsingen waren nodig om de fracties enigszins op één lijn te krijgen. Het lukte niet: Leefbaar Rotterdam wilde alsnog een referendum uitschrijven, maar dat voorstel werd afgewezen.

Daarop stemde de voltallige Leefbaar-fractie tegen. Het gros van de raad omarmde Aboutaleb wel: de eerste allochtone burgemeester van een grote stad. Maar ook van een verdeelde stad.

Leefbaar, dat zo’n dertig procent van de bevolking vertegenwoordigt, noemde de keuze voor de staatssecretaris als opvolger van Opstelten ‘onacceptabel’. Naast de politieke kleur speelt voor de grootste oppositiepartij ook de afkomst van Aboutaleb mee.

,,En het is een baantjesjager. Dit is een heel onverstandige keuze,’’ aldus Leefbaar-voorman Sørensen. De PvdA vierde de overwinning en ook bij de andere partijen heeft Aboutaleb krediet. Zo is SP blij dat er ‘weer een linkse burgemeester is’. De VVD prijst Aboutaleb als ,,iemand die iets van zijn leven heeft gemaakt’’. Het CDA: ,,Aboutaleb wordt een goede burgemeester’’. GroenLinks: ,,Amsterdammer met een Rotterdamse mentaliteit’’. D66’er Belhaj, evenals Aboutaleb van Marokkaanse komaf: ,,Bij hem staat voorop dat hij Nederlander is’’. Aboutaleb wacht evenwel een zware klus. De erfgenamen van Pim Fortuyn, die in 2002 het politieke landschap in de stad definitief veranderden, zien in hem de belichaming van de oude politiek. Daarmee zijn de tegenstellingen uit die periode helemaal terug.



Ronald Sørensen kan er met zijn verstand niet bij dat Ahmed Aboutaleb door de Rotterdamse gemeenteraad wordt voorgedragen als opvolger van burgemeester Ivo Opstelten.


Uitspraken Aboutaleb

„Hij slaagt er knap in de pijn van mensen te verwoorden.’’
Aboutaleb uit ‘waardering’ voor Geert Wilders in Vrij Nederland in oktober van dit jaar. „Koopkrachtverbetering is belangrijk, maar over het onbehagen en angst van mensen praten we veel te weinig.

'Zet onvrede op de politieke agenda.’’
In september 2008 tijdens de Abel Herzberglezing.


„Ik kom al jaren niet meer in de moskee, maar dat is geen vereiste. Geloofsovertuiging is iets wat je in je hart hebt.’’
In Het Financieele Dagblad, vorig jaar.


„Ik heb van mijn geloof nooit een belemmering gemaakt om in de Nederlandse samenleving mee te doen.’’
In Het Financieele Dagblad, eveneens vorig jaar.

(van www.ad.nl onderstreping is van mij)

TheCFO

Zelf -als koekkoek, TheCuckoonestFlyOver- weet ik niet zo goed wat ik van 'onze' nieuwe burgervader moet vinden.
Ik vind de mens Aboutaleb vaardig en erg sympathiek overkomen, die Mokummers waren volgens mij ook erg blij met hem, maar ik zie hem helemaal niet als Rotterdammert en wel als raspoliticus. Op zijn 'vakgebied' -onderwijs en onderkant- lijkt hij zeker wel wat gepresteerd te hebben in 020, en daar ligt ook in Rotterdam wel 'enige' ruimte voor verbetering. Dus zeker het voordeel van de twijfel voor Ahmed.
Mijn eigen persoonlijke Rotterdampoll geeft trouwens aan dat 'de stad' wel tevreden is over deze nieuwe voorman, maar ik heb dan ook -zoals te doen gebruikelijk- erg weinig Leefbaarders gezien sinds gisteren.

rifman-59

Hoooooooo CUT THE TAPE!

Feessie gaat niet meer door, PVV gaat er een stokje oor steken.

PVV wil debat over voordracht Aboutaleb Gerelateerde artikelen

Rotterdam kiest Aboutaleb
De Rotterdamse gemeenteraad...

'Niet blij met twee paspoorten'
Geen verstandige keuze, reageert Ronald...

De PVV wil in een debat met het kabinet proberen de benoeming van staatssecretaris Ahmed Aboutaleb (Sociale Zaken) tot burgemeester van Rotterdam tegen te houden.



PVV-Tweede Kamerlid Fleur Agema maakte dat donderdagavond duidelijk in het tv-programma Pauw & Witteman. De Rotterdamse gemeenteraad heeft Aboutaleb voorgedragen. De PVV is tegen omdat Aboutaleb behalve een Nederlands een Marokkaans paspoort heeft en de partij vindt dat niet kunnen bij overheidsfuncties. Eerder poogde de PVV Aboutaleb al uit het kabinet te krijgen vanwege zijn dubbele nationaliteit.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/2215057/__PVV_wil_debat_over_Aboutaleb__.html?p=2,1

rifman-59

#14
Onkruid vergaat niet!

Ze zijn wel grappig. Laatst zei iemand van de PVV dat er geen ijs meer is op de noordpool.... ;D

Corrrectie: Noordpool smelt niet volgens PVV

http://www.nu.nl/news/1744749/11/rss/Noordpool_smelt_niet_volgens_PVV.html

Ik had er die dag gewoon overheen gelezen. PVV is helemaal helder...