Een paar alarmerende feiten over het onderwijs in Marokko

Gestart door Gordo, 08/05/2008 om 22:02:10

Gordo

dit komt uit een andere site::

-
Onlnags is een rapport overhandigd aan de koning over de onderwijsresultaten:

- 40% van de leerlingen maakt zijn school niet af.
- 380.000 jongeren onder de 15 hebben de school vroegtijdig verlaten in 2006
- 80% van de basisschool leerlingen (vierde klas "basisonderwijs in Marokko bestaat uit 5 jaar") begrijpen de leraren niet en kunnen de lessen niet volgen. Omdat waarschijnlijk de lessen in het Arabisch zijn een taal dat geen moedertaal is in Marokko (Marokko kent Ddarija en Tamazight als moedertalen).
- Maar 16% van de leerlingen op de basisschool kunnen enigziens de lessen volgen en begrijpen.
- 60% van de scholen heeft hebben geen elektriciteit
- 75% hebben geen borden

Lees meer hier:
http://www.assabah.press.ma/

pagina 5 t/m 7

wordt dagelijks verversd.

Heb je interessen dan kan ik het verslag naar je toe mailen.

SAMADIE

wat de taal betreft kan ik je zeggen dat het onzin is, ik heb ruim 9 jaar onderwijs gehad in marokko, de lessen waren in darija. behalve als het om een vak als arabisch ging of frans.  maar dan ook niet in het basisonderwijs maar pas in het voorgezetonderwijs.

Gordo

Citaat van: SAMADIE op 08/05/2008 om 22:06:48
wat de taal betreft kan ik je zeggen dat het onzin is, ik heb ruim 9 jaar onderwijs gehad in marokko, de lessen waren in darija. behalve als het om een vak als arabisch ging of frans.  maar dan ook niet in het basisonderwijs maar pas in het voorgezetonderwijs.

IK ben gisteren naar die site geweest en heb het volledige verslag (er waren inderdaad meerdere pagina's aan het onderwerp besteed). Het is een serieuze en grote onderzoek en ik denk niet dat jou persoonlijke ervaring de resultaten ervan zal nietig verklaren. Ik heb ook basis onderwijs in het land genoten en het heeft even geduurd voordat ik de lessen kon volgen.

Ouchen Asoussie

#3
Azul,

Gordo heeft daar wel een punt, ik heb het Marokkaans onderwijs letterlijk aan den lijve ervaren. Ik ben zelf in een typisch (Souss)  imazighendorpje geboren waar iedereen ‘Tashelhit’ sprak. Het eerste schooljaar kregen wij slaag als we in de klas ‘Tashelhit’ spraken,  zelfs op het schoolplein kregen we slaag als we met 'Tashelhit' betrapt werden,  het bizarre was dat het eerste jaar niemand van ons  ‘Darija’ sprak laat staan ‘Fusha- Arabisch’  de enige woordjes die wij in het Arabisch kenden waren ‘bibi/kalkoen’,  ‘baba/papa’ , ‘babun/deur en boubi/ naam van een hond’  de meester kwam soms op het schoolplein als een vos sluipend achter ons aanlopen en wachtte tot we verdiept in het spel waren,  bij het horen van één woordje in ‘Tashelhit’ sloeg hij er als een ontsnapte TBS- er op los.

Bades

en hoe zit dat met het Tamazight onderwijs? is dat niet alarmerend?

SAMADIE

Citaat van: Ouchen Asoussie op 08/05/2008 om 23:59:33
Azul,

Gordo heeft daar wel een punt, ik heb het Marokkaans onderwijs letterlijk aan den lijve ervaren. Ik ben zelf in een typisch (Souss)  imazighendorpje geboren waar iedereen ‘Tashelhit’ sprak. Het eerste schooljaar kregen wij slaag als we in de klas ‘Tashelhit’ spraken,  zelfs op het schoolplein kregen we slaag als we met 'Tashelhit' betrapt werden,  het bizarre was dat het eerste jaar niemand van ons  ‘Darija’ sprak laat staan ‘Fusha- Arabisch’  de enige woordjes die wij in het Arabisch kenden waren ‘bibi/kalkoen’,  ‘baba/papa’ en ‘babun/ naam van een hond’  de meester kwam soms op het schoolplein als een vos sluipend achter ons aanlopen en wachtte tot we verdiept in het spel waren,  bij het horen van één woordje in ‘Tashelhit’ sloeg hij er als een ontsnapte TBS- er op los.


als ik jou ervaring zo lees, dan hadden wij het relaxt in nador. onderling srpraken wij gewoon eigen taal, alleen met leraren darija. tot dat je achterkwam dat hij ook gewoon een amazigh was.
wij hadden wel altijd liever gewoon een niet amazigh leraar zodat hij ons niet kon verstaan.

Maysa

#6
Citaat van: Gordo op 08/05/2008 om 22:02:10
dit komt uit een andere site::

-
Onlnags is een rapport overhandigd aan de koning over de onderwijsresultaten:

- 40% van de leerlingen maakt zijn school niet af.
- 380.000 jongeren onder de 15 hebben de school vroegtijdig verlaten in 2006
- 80% van de basisschool leerlingen (vierde klas "basisonderwijs in Marokko bestaat uit 5 jaar") begrijpen de leraren niet en kunnen de lessen niet volgen. Omdat waarschijnlijk de lessen in het Arabisch zijn een taal dat geen moedertaal is in Marokko (Marokko kent Ddarija en Tamazight als moedertalen).
- Maar 16% van de leerlingen op de basisschool kunnen enigziens de lessen volgen en begrijpen.
- 60% van de scholen heeft hebben geen elektriciteit
- 75% hebben geen borden

Lees meer hier:
http://www.assabah.press.ma/

pagina 5 t/m 7

wordt dagelijks verversd.

Heb je interessen dan kan ik het verslag naar je toe mailen.

Altijd wel mijn bedenkingen gehad over het Marokkaans onderwijssysteem. Dat er veel basisschoolleerlingende lessen niet kunnen volgen is denk  (naast de taal)  ook te wijten  aan de vorm van onderwijs. Er wordt geen onderwijs op maat gegeven.  Al je het niet bij kan houden, haak je als kind gauw af. Onderwijs waarin "survival of the fittest" het dominerende principe is. ondanks alle ontwikkelingen kampt het onderwijs in Marokko nog met veel problemen.

Hier een verhelderend stuk hierover;

http://www.ru.nl/nimar/nederlandstalige/informatie_over/onderwijs_in_marokko/

Botermes

Soms vraag ik me af wat voor onderwijssystemen Marokko allemaal gekend heeft en de geschiedenis daar allemaal van. Ik denk zo te weten dat  Fes een soort universiteiten stad was die wereldwijd bekend was paar eeuwen terug. Maar wat is er daarna allemaal gebeurd ?

Chatt zie arif

#8
[



Botermes

#9
1 keer per week naar een andere basisschool een middagje.Ik heb best wel een leuke tijd gehad toen met arabische les. Het was echt leuk om met alleen maar marokkaanse kinderen in een klas te zitten alleen al van de streken die er werden uitgehaald. Daar leerde je kinderen uit andere buurten kennen. Vooral de eerste jaar was echt leuk want we hadden een jufrouw. Zij leerde ons min of meer een beetje lezen en schrijven en een beetje vocabulair arabisch en darija want je werd in darija aangesproken. En we deden soms ook arabische kinderliedjes zingen. Ik vond een indrukwekkende handschrift belangrijker dan wat dan ook want ik vond arabisch schrijven mooi. Ik was toen 11 of 12 en zat in groep 7/8.  Onze leeftijd paste niet bij het lesmateriaal want dat was te kinderachtig voor ons dus daardoor werd je niet serieus om de les te volgen maar ging je aandacht op andere dingen vestigen. Zei kon nog maar net houden tegen ons, wel vaak  gestresst en enkele keren een beetje overspannen. Maar zij sloeg ons niet zei was meer van de preken en kon best veel pikken. je kon soms wel keihard lachen want je werd toch uit de les niet  uitgestuurd. Dat gebeurde sowieso bijna nooit op basisscholen. Later heb ik vernomen
Dat ze van Rifijnse origine is maar van de 3e of 4e generatie TangerRifijnen. Zij was heel modern voor die tijd. In die tijd had zij dat kortgeknipte kapsel ala Al moutawakil.

De 2e/ laatste jaar dus was totaal anders want dat was met een leraar. Een soort Marokkaans arabische man, best wel een redelijke man zo herinner ik het. Toen als kind zijnde  kwam je naar die les niet om de les te volgen maar om ander marokkaanse kinderen , meestal Rifijnen, te ontmoeten en gekke dingen uit te halen en zo.De leraar werd veel uitgedaagd door bepaalde kinderen. Dat waren de echte raddraaiers . Ik was alleen een meeloper. Zelf durfde ik zulke dingen niet maar zei wel en dat vond ik zo bijzonder.

Waar wel klappen vielen als je niet normaal doet dat was de  traditionele moskee. En zelfs daar had ik nooit de ergste leraren. Maar daar heb ik maar 3 maanden gezeten elk weekend en daarna ging ik op voetbal. Mijn vader is daar heel vrij in geweest. Hij heeft mij nooit geforceerd naar de moskee te gaan maar meer mild aangezet en verder er geen big deal van te maken. Dat fascineerd mij aan hem want veel Rifijnen hebben hele andere type vaders die echt controle freaks zijn.