Meerderheid als een minderheid

Gestart door Ouchen Asoussie, 30/04/2008 om 00:57:05

Ouchen Asoussie

Een meerderheid als een minderheid

Een minderheid (uit Rabat en vooral Fés) heeft de politieke controle over een (Imazighen)  meerderheid.  Het leger bestaat merendeels uit (Atlas) Imazighen. De economische macht ligt grotendeels in handen van Imazighen. In het zuiden en Casablanca zijn dat voornamelijk de Isoussien die de toko’s, busmaatschappijen, banken, drukkerijen, warenhuizen etc. draaiende houden, en in de Rif en de rest in het noorden en het oosten van Marokko zijn voornamelijk Arifien die de boel levendig houden. Alleen al in Tanger is er een explosieve groei dankzij de economische injectie die vooral aan Arifien is te danken. Luxe hotels, villa’s en vele ondernemingen in Noord- Marokko zijn in handen van Arifien, ook wat migratie betreft zijn het vooral de (Arif) Imazighen uit Nederland, Duitsland en Spanje en de (Souss) Imazighen uit Frankrijk die met harde valuta’s de marokkaanse staatskas spekken.

De meeste l3robia migranten zijn pas eind jaren tachtig en negentig Europa als een menselijke raket binnengevallen. Italie is het El- Dorado van de 3robia. De meeste van hen houden zich in Italie  in leven door verkoop van kraaltjes uit Afrika en kermishorloges uit Taiwan. Sommige stakkers slapen in riolen en wie een beetje geld heeft gespaard deelt met twaalf anderen één kamer. Elke Italiaan kent tegenwoordig wel Fqih ben Salah (omgeving Statt, iets ten zuiden van Casablanca) waar de meeste van deze stakkers vandaan komen. Statt is ook de geboorteplaats van de voormalige hond van binnenlands zaken, Driss al- Basri. Deze AYDI (hond),  heeft in een tijd waar een paspoort moeilijker was te krijgen dan een visum al zijn  streekgenoten massaal paspoorten verstrekt terwijl elders in Marokko goudzoekers, werklozen en andere avonturiers na maanden en jaren op en neer naar Rabat te hebben afgereisd met lullige verhalen zijn afgescheept als: ‘ we kunnen je geen paspoort verstrekken want het vaderland heeft jouw talenten hard nodig,  dit soort wijsheden zeggen ze tegen een muurvlinder (werkloze).

Ondanks de economische overwicht en numerieke overwicht in het leger zijn de Imazighen er niet in geslaagd om dit in een politieke macht te verzilveren. Alle Imazighen in Marokko en inclusief het buitenland zijn we bij elkaar opgeteld bijna een miljoen of twintig.
( Rif ca 6 ml,  Atlas ca 4,5 ml en Souss ca 9 ml.) de Fassi’s vormen amper 2% van de marokkaanse bevolking terwijl wij, de Imazighen tweederde van de bevolking vertegenwoordigen. Maar in de politiek en ook op intellectueel niveau scoren zij naar verhouding buitengewoon beter.

Niemand twijfelt aan de moed die imazighenstrijders aan het front hebben getoond (Moulay Mouhand en de Rifrebellie, Ait Atta in de Atlas en Ait Ba’mrane uit het Zuiden) de Fransen, Duitsers , Spanjaarden en zelfs de Fassi’s geven toe dat Imazighen betere vechters zijn. Maar toch moeten wij ergens een grote fout hebben gemaakt door ons te laten dirigeren in plaats van zelf voor dirigent te spelen. De grootste obstakel naar een imazighenstaat ligt naar mijn mening in ‘Fes’, hier bevind zich het werkelijke zenuwcentrum van de macht. Hier bevinden zich ook de grootste tegenstanders van Imazighen. Als wat tot progressie leidt proberen zij te saboteren of op zijn minst te vertragen.

Allal- Fasi is dood maar duizenden Allal- al Facisten hebben zijn vaandel overgenomen.
De media, gedrukte pers en zelfs schoolboeken worden door Fassi’s ingekleurd.
De enige manier om de macht van de Fassi’s efficient te doorbreken is om alle Imazighen van Marokko te verenigen. De tentakels van Fés moeten als eerste worden afgehakt, de rest zal daarna als dominosteentjes in elkaar vallen.



Amsraraf

#1
Azul,

Het is bekend dat imazighen gedomineerd zijn door een minderheid van moren (of andalusiers) uit voornamelijk Fes en Rabat. Deze 'andalusiers',verdreven uit de provincie Amdalusie in spanje, werken samen met de zogenaamde 'chorfa', rechtstreeks afstamelingen van de profeet om Marokko in hun greep te krijgen en vervolgens van zijn rijkdommen beroven.

De plan om Marokko onder controle te krijgen is veel ouder dan sommige mensen denken. De''andalusiers' hebben altijd geweigerd zich in de marokkanse samenleving te integreren. Zij isoleren zich in hun eigen wijken in Fes, Rabat en tetouan wachtend op de moment supreme om   Marokko in hun greep te krijgen en de paradijselijk leven die zij gewend waren in Spanje voort te zetten.

Dit is gelukt met de bezetting van Marokko door Frankrijk en Spanje. Het waren de 'andalusiers'' uit Fes en Rabat die van de europese bezetting hebben geprofiteerd. na de 'onafhankerlijkheid' van Mrokko is gebleken dat alle bedrijven, bannen en marokkanse vruchtbare grond ..etc zijn gevallen in de hand van de 'andalusiers' uit Fes Rabat maar ook de ''chorfa'' afkomstig uit het huidige saudie arabie.

Om dat te rechtvaardigen hebben zij van zichzelf nationalisten en mujahidien!! gemaakt die marokko hebben bevrijd van de westerse bezetting !!en de ...berbers(dahir berbere''!!

Maar wij moeten ons niet vergissen: de 'andalusiers' hebben een beslissende rol gespeeld bij het overleveren van Marokko aan het europese imperialisme: het was de enige manier om Marokko in hun greep te krijgen want Imazighen waren genoeg sterk om zichzelf en marokko te kunnen verdedigen. Door imazighen kapot te maken(door de europese bezetters) als gevolg van het verzet , zijn imazighen volledig  uitgeput terwijl de 'andalusiers' uit Fes en Rabat zijn sterker geworden.

De 'andalusiers' hadden nog een andere probleem: Marokkanen waren over het algemeen imazighen. om het land voorgoed te kunnen controleren hebben zij een deel van imazighen gearabiseerd die zij vevolgens gebruiken tegen de amazighsprekenden. ..


E3ber_Tastite


anoul-nador


achhhhh pffffffffff arabieren ik haat ze steeds meer en meer !!!!

Ouchen Asoussie

#4
Citaat van: E3ber_Tastite op 30/04/2008 om 19:10:34
oké en nu???????


Niks!
We zijn maar 'toetsenbordguerilla's', je dacht toch niet dat we kalachnikovs gingen uitdelen?

E3ber_Tastite

Citaat van: Ouchen Asoussie op 01/05/2008 om 18:10:12
Citaat van: E3ber_Tastite op 30/04/2008 om 19:10:34
oké en nu???????


Niks!
We zijn maar 'toetsenbordguerilla's', je dacht toch niet dat we kalachnikovs gingen uitdelen?


Die kalachnikovs zouden anders ooit wel van pas komen, al denk ik zelf dat je maar weinig bereikt met geweld. Ik heb een aantal reacties van je gelezen, waarbij ik het zeer eens met je ben.

Zou je mij ook willen vertellen wat de Imazighen zouden moeten doen, om die fessis te kunnen verdrijven of in ieder geval ze het leven zuur maken. Iedereen heeft zo zijn zwakke punten, wat zouden zij als zwakke punten hebben en hoe kunnen wij daar optimaal gebruik van kunnen maken????

Ik denk dat we het verleden moet laten voor wat het is, want laat ik eerlijk zeggen, Its messed up en pijnlijk om terug te kijken.

Ouchen Asoussie

Citaat van: E3ber_Tastite op 01/05/2008 om 23:06:46
Citaat van: Ouchen Asoussie op 01/05/2008 om 18:10:12
Citaat van: E3ber_Tastite op 30/04/2008 om 19:10:34
oké en nu???????


Niks!
We zijn maar 'toetsenbordguerilla's', je dacht toch niet dat we kalachnikovs gingen uitdelen?


Die kalachnikovs zouden anders ooit wel van pas komen, al denk ik zelf dat je maar weinig bereikt met geweld. Ik heb een aantal reacties van je gelezen, waarbij ik het zeer eens met je ben.

Zou je mij ook willen vertellen wat de Imazighen zouden moeten doen, om die fessis te kunnen verdrijven of in ieder geval ze het leven zuur maken. Iedereen heeft zo zijn zwakke punten, wat zouden zij als zwakke punten hebben en hoe kunnen wij daar optimaal gebruik van kunnen maken????

Ik denk dat we het verleden moet laten voor wat het is, want laat ik eerlijk zeggen, Its messed up en pijnlijk om terug te kijken.



Azul,


Deels hebben wij het aan ons zelf te danken. Iedereen rommelt maar wat aan, in plaats van één politieke partij die alle Imazighen vertegenwoordigd zijn de Imazighen politiek verdeeld, indien de Imazighen al politiek actief zijn, zijn ze als smeerkaas bij verschillende partijen aangesloten, meestal zijn ze ook nog lid van een partij met een Fassi aan het hoofd of lid van de Marokkaans religieuze SGP.  Imazighen zijn tot heden op politiekniveau amateurs. Een ondernemingsraad van een gemiddelde brugklas is professioneler.  Misschien komt dit door gebrek aan een sterke leider die alle Imazighen overtuigend weet te verenigen.Als maar eenderde van de stemgerechtigde Imazighen op de ‘Verenigde Amazigh Partij’ zou  stemmen, kan deze Amazighpartij (die nog niet bestaat) in een klap tot de grootste en machtigste partij van Marokko uitgroeien. Op politiek niveau zijn wij net kuikentjes die het tegen ‘de haan met Fez’  moeten opnemen,  alleen gezamenlijk zijn de kuikentjes sterker dan de haan.In plaats van met zijn allen aan te vallen sneuvelt er af en toe een moedige kuikentje eenzaam aan het front.


iensie

#7
Tanmirt ouchen

het is belangrijk dat onze vajand een gezicht krijgt je hebt 2 belangrijke
genoemd
dat veel mensen uit spanje waren uitgezet waaronder nazaten van onze grote amazigh josef ou tachafin daar naast zijn 2 andere groepen die weigerden tot christen dom te bekeren dat zijn de joden en chorafa die terecht kwamen in Fes tanger en titawin

het is jammer sommige van onze riffijnen hier iedere keer de oplossing zoeken door
een aanval in te zetten en de topic starter aan te vallen
niets van aan trekken gewoon door discusieren

je draagt een oplossing aan van politieke partij ik weet niet of je het nieuws volgt
maar er is deze maand pas een amazigh politieke partij verboden

in fes zijn ze idd bang voor een grote opkomst van imazighen die het zat zijn om toe te kijken hoe arabieren geld van rif en atlas en souss stelen

als imazighen aan de macht komen is het afgelopen met coruptie kinder misbruik
en toestroom van nul hoofden uit het midden oosten

 



Ouchen Asoussie

Citaat van: iensie op 10/05/2008 om 23:12:19
Tanmirt ouchen

het is belangrijk dat onze vajand een gezicht krijgt je hebt 2 belangrijke
genoemd
dat veel mensen uit spanje waren uitgezet waaronder nazaten van onze grote amazigh josef ou tachafin daar naast zijn 2 andere groepen die weigerden tot christen dom te bekeren dat zijn de joden en chorafa die terecht kwamen in Fes tanger en titawin

het is jammer sommige van onze riffijnen hier iedere keer de oplossing zoeken door
een aanval in te zetten en de topic starter aan te vallen
niets van aan trekken gewoon door discusieren

je draagt een oplossing aan van politieke partij ik weet niet of je het nieuws volgt
maar er is deze maand pas een amazigh politieke partij verboden

in fes zijn ze idd bang voor een grote opkomst van imazighen die het zat zijn om toe te kijken hoe arabieren geld van rif en atlas en souss stelen

als imazighen aan de macht komen is het afgelopen met coruptie kinder misbruik
en toestroom van nul hoofden uit het midden oosten

 



[/quot





   

Azul,

Wij Imazighen zijn in de meerderheid, verbod op een amazighpartij is spelen met vuur.

Azjdhiedh

het gaat om kwaliteit en niet om kwantiteit.
het aantal imazighen maakt niet zoveel uit het gaat om de goede mentaliteit en houding.

goed voorbeeld, israel vs. de arabieren.